Gå til innhold

Uro i Kina - Hva skjer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SkyMarshall Arts skrev (20 timer siden):

TSMC ligger nok godt til grunn for ønsket om kontroll ja. Er vel 60% global produksjon halvleder derfra. Om ikke mer. Er jo et hav av ting som er avhengig av at det forblir stødig der nede, ikke bare grafikkortene og Playstation 5. Og når vi sier at vi bare skal ta produksjonen hjem, så er vel ikke det bare bare. Infrastrukturen i Asia for produksjon og montering av alt dette er jo i stor grad basert på fysisk handson av personell. Ingen i vesten som vil jobbe med dette. Da må det roboter til, og det kan jo hende ikke er økonomisk forsvarlig engang. Foxconn er jo heller ikke småtteri, og de har vel også lokasjoner i Taiwan, i tillegg til Kina.

Se for deg Ola og Kari stå å montere iPhones 10 timer om dagen. Skjer ikke det veitu.

Foxconn paraliza su planta de fabricación de iPhone - Tec Toc Blog

Jeg forstår ikke helt den tankegangen der, at nordmenn ikke ville montert Iphoner ol. Det er hundretusenvis av uføretrygdede i Norge og de er i stor grad blitt uføre fordi ingen ønsker å ansette dem. Om jeg ikke hadde andre muligheter ville jeg stått der og montert telefoner. Klart, om en har andre muligheter, er nok det en preferanse for alle å ha mindre krevende jobber.

Lenke til kommentar
jacobandersen skrev (18 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt den tankegangen der, at nordmenn ikke ville montert Iphoner ol. Det er hundretusenvis av uføretrygdede i Norge og de er i stor grad blitt uføre fordi ingen ønsker å ansette dem. Om jeg ikke hadde andre muligheter ville jeg stått der og montert telefoner. Klart, om en har andre muligheter, er nok det en preferanse for alle å ha mindre krevende jobber.

Tenker NAV er bedre jeg.

Sitat
How much do Apple employees make an hour in China?
 
Taking a conservative estimate of (12 hours/day, 30 days per month) workers earn approximately 10.13 yuan/hour, or roughly $1.62 per hour. This is less than half the recommended living wage of about 3.77 per hour.
Sitat

 

How much do Iphone assemblers make?
 
Apple's margins are high for any sector, let alone a sector that requires the work of millions of human beings to make a product. The per piece labor of just $0.27 (for assembly) helps explain how Apple is able to achieve these remarkable margins.

 

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det hvite hus: Pelosi har ikke bekreftet Taiwan-besøk

Det hvite hus uttaler mandag at Demokratenes øverste leder i det amerikanske parlamentet, Nancy Pelosi, ikke har bekreftet om hun skal besøke Taiwan. Det melder nyhetsbyrået Reuters.

Ifølge Det hvite hus har USAs offisielle Taiwan-politikk ikke endret seg.

– Ingenting ved et Pelosi-besøk vil forandre status quo, sier talsperson for Det hvite hus, John Kirby, ifølge Reuters.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Angående Kinas elektronikkproduksjon så mener jeg det hadde vært et riktig steg i riktig retning for verden om vi kjøpte halvparten så mye skrot med dobbelt så høy kvalitet og varighet.

Problemet er vel vestlige selskaper (AAxx....) som tar ut absolutt all profitt fra dette markedet samtidig som man lager noe som ligner mest på søppel og må byttes hvert 2. til 3. år. Små barn som jobber i fabrikkene med å sette sammen for bare noen få dollar per dag under kummerlige forhold. Kinas styrke er at de har enormt med mennesker, og mange av dem har ingen stor fremtid foran seg. Da kan de lage systemer der folk utnyttes for å produsere store mengder varer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nancy Pelosi sies å kunne ankomme Taiwan allerede i morgen ettermiddag norsk tid. Hun befinner seg visst nå i Singapore.

Om Kina faktisk truer flyet hennes, som er et offisielt fly tilhørende de amerikanske myndigheter, så vil USS Ronald Reagan hangargruppen nå befinne seg i nærheten. Så dette blir et nederlag for Kina uansett hva de finner på. Om de forsøker seg på noe, blir skutt ned og risikerer krig, og om de ikke gjør noe, så mister de ansikt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (18 timer siden):

Dette er provokasjon av USA. De gjør alt de kan for at resten av verden skal være ustabil.

Et fredelig besøk = provokasjon ???

Kinesernes tåpelige hårsårhet og lettkrenkelighet kjenner ingen grenser.
Deres respekt for menneskerettigheter og hva taiwaneserne ønsker seg er derimot helt fraværende…..

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (10 timer siden):

 Om de forsøker seg på noe, blir skutt ned og risikerer krig, og om de ikke gjør noe, så mister de ansikt.

Nettopp...det er et svært viktig poeng. Vi i vesten har liten forståelse for dette med å miste ansikt. Etter alle de skarpe uttalelsene sine, må Kina foreta seg NOE hvis besøket skjer. Problemet er, hva kan de gjøre for å ikke tape ansikt men heller ikke risikere full krig ? Xi er garantert oppsatt på å kunne vise full kontroll og stabilitet nå i tiden frem til den store partikongressen. Der skal han gå for en revolusjonerende tredje presidentperiode og i praksis innsette segs elv som diktator på livstid....da har han ikke råd til å vise noe som helst tegn på svakhet/ustabilitet.

Det kinesiske militæret er helt uprøvet i krig, og antagelig ikke klare for det ennå, selv om det står på agendaen å overta Taiwan. De har sikkert også lært av Russland's krig i Ukraina at man må være 110% sikker på å vinne før man tar steget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poster denne lille twitter tråden her i tilfelle noen ikke har sett den. Jeg synes den var opplysende om situasjonen og hva som kan komme til å bli utfallet:

 

Så Kineserne kan finne på å markere sin motstand mot besøket først etter at Pelosi har forlatt Taiwan for vise militære muskler i form øvelser og økt militær tilstedeværelse med krenkelser av Taiwansk luftrom. Det skumle blir da at dette øker sjansene for en feilberegning som kan føre til en trefning og eskalering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Om vi ser på kost og nytte:

Hva vinner man på et slikt besøk?

Hva taper man på et slikt besøk?

Hva risikerer man på et slikt besøk?

Pelosi er uansett på vei ut av politikken, og man risikerer at hun etterlater seg et kaos. Er hun riktig kandidat til å besøke Taiwan? Burde det heller ikke være noen som har tid til å rydde opp etter seg?

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (2 timer siden):

Viktigste er å få blanda seg inn i så mye som mulig kloden over, samme hva omverdenen mener.

Kongressen er separat fra Det hvite hus og regjeringen. At en speaker of the house reiser til Taiwan har ingenting med Biden-administrasjonens linje å gjøre. Pelosi representerer seg selv og den amerikanske kongressen, ikke USA.

Kina ser det selvsagt ikke sånn, men det er nå sånn.

Man kan egentlig best sammenligne dette med da en rekke republikanske senatorer på eget initiativ reiste og kose-besøkte Putin på USAs nasjonaldag av alle ting for et par år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
SkyMarshall Arts skrev (6 minutter siden):

De har fått en direkte advarsel. Opptil flere. Tror nok Biden og et samlet militære har signert på den flyturen 😄

Både Biden og militære har sagt at dette besøket ikke er lurt.

Om du har kilder på det motsatte, ville jeg satt pris på å få se det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...