Gå til innhold

Uro i Kina - Hva skjer?


Anbefalte innlegg

Hørte en påstand om at Kina ruster opp raskere enn Nazi Tyskland gjorde, og det var basically, inntil nylig, det raskeste noe land noen gang har rustet opp i industrielle eller post-industriell tidsalder 😕

Kina har f.eks nå en større marine enn USA har.

Men at de fremstår mer og mer aggressivt tror jeg er en refleksjon ikke av selvsikkerhet, men usikkerhet. Kina er i likhet med f.eks Japan på 1930-tallet nødt til å foreta seg noe, for å sikre fremtidig vekst. Det er litt det samme dilemmaet Putin stod overfor i Ukraina. Dersom han sitter og venter, så går Ukraina garantert vestover, og Russland får et europeiske demokrati, enten de er i EU eller NATO eller ikke, 40 mil fra Moskva. Så enten forsøker han et kupp, eller så bare venter han på at demokratiske tanker sprer seg fra Sankt Petersburg til Moskva til Yekaterinburg. Men så gikk altså planene rett til helvete og det skjedde ting han ikke hadde regnet med. Det samme kan fort skje i Taiwan. Men med den forskjellen at USA, Japan og flere andre land kan bli direkte involvert i krigshandlinger.

TSMC som lager databrikker, og handelen som går gjennom Sørkinahavet, er FOR viktig, til å la Kina ta kontroll over dem.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er greia er at vi ønsker at land skal være demokratiske, ha fri presse, respektere menneskerettigher. Og selvfølgelig ikke angripe andre land enten det er militært eller på andre måter som data angrep. Og selvfølgelig er det et større problem at store mektige land ikke oppfører seg bra enn små land.

Så måten å tvinge alle land i riktig retning er å begrense handel og samarbeid med de landene som er bad-guys, og hjelpe de landene som er på riktig vei. Nå når Russland etter angrepet på Ukrana har blitt stengt ute så øker det fokus på at Kina også er en trussel og hvordan en bør forholde seg til de. Dette gjør at folk har mindre lyst til å ha produksjonen der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (På 26.7.2022 den 20.59):

Hvem klarer de kravene? aller minst usa som er der å rasler med sablene.

Usa er et velbefestet demokrati der man har organisasjonsfrihet, like rettigheter og kan kalle presidenten for en idiot i avisene.

Det kan man ikke i Kina. Fordi kina er et brutalt diktatur som holder millioner i konsentrasjonsleirer og truer nabolandene sine med krig over Sør Kina havet.

Så kan du jo tenke deg hvor tåpelig det du påstår fremstår for de fleste.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (På 23.7.2022 den 0.30):

Slik jeg har forstått Kina har levd luksusliv på kreditt. De har bygd dyre tog løsninger og spøkelse byer som folk egentlig vil ikke betale full pris for. Men staten bygger det på kredit for å lage en god bilde av kommunismen. I resten av verden heter det en finansboble men i Kina det er ikke lov med finansbobler da bruker dem andre mekanismer istedenfor konkurs.

Det blir interessant å se hva som skjer med Kina fremover. Jeg tror dem trenger å låne veldig mye penger for å gjøre det mest mulig fredelig.

Kina er også forgjeldet på alle nivåer. Kommune, 'fylke', by, region og stat. Og siden landet er kommunistisk antar alle at det skal bli statens problem en gang i fremtida. Helst ved å overta den.

I amerika, som også sliter med gjeld, kan staten bare la enkeltbyer og kommuner gå konkurs, uten at dette gjør noe med troverdigheten til statens eller samfunnets økonomi. Usa skylder også sin offentlige gjeld til privatpersoner for en stor del, samt i dollar (som de kan trykke så mye de vil av). Noe som gjør den mindre dramatisk enn Kinas gjeld.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Kinas militærøvelser nært Taiwan ligner stadig mer på Russlands "militærøvelse" nært Ukraina før 24. februar... Se videoene i innlegget.

Da må jeg ta meg fri fra jobb for å følge nyhetene altså. Om det blir 2 kriger samtidig.

Da jeg tok min lille flis statsvitenskap for 20+ år siden husker jeg vi pratet (fantaserte) om kriger over Transilvania, Krim og Taiwan. Samt selve storoppgjøret mellom de to koreane. Rett og slett fordi det ville bli så mye materiale og fordi en toppmorderne krig var 'kulere' enn handelsavtaler og EUs funksjoner... 

Slik kan 19 åringene drømme og skjemme seg ut over noen pils mens man veslevoksent løser og spår verdensproblemene. Krigenes grusomheter skulle liksom ikke skje. Alle kriger skulle være som Falklandskrigen liksom.

Huff for noen idioter man har vært.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei det er litt vanskelig å tro at vi heller i denne retningen i 2022. Litt surrealistisk. Trodde jo verdensordenen var såpass stabil at det ikke var behov for å ødelegge alt som var bygd opp. Dengang ei.

Men tror vi det er vilje for amerikanere idag å dø i Stillehavet for et annet land igjen? Yrkessoldat er jo yrkessoldat, men det er jo ikke helt det samme for marinen som å skyte missiler på trygg avstand inn i midtøsten dette. Blir jo mye mer direkte i så tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lenge ønske meg en ny drone, både til arbeid og hobby. Men det blir definitivt ikke en Kinesisk DJI drone! Jeg synes det er merkelig at det ikke er noen vestlige produsenter som er like store og populære som DJI. Det er bekymringsfullt!

Det ser dog ut til at det finnes noen gode alternativer heldigvis: https://www.dreambigtravelfarblog.com/blog/dji-alternatives

Skulle bare ønske det var mer fokus på de gode alternativene og at flere boikottet DJI og andre høyteknologiske produkter fra Kina. Her nylig anbefalte jeg en venn om å styre unna kinesiske mobilmerker.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 minutter siden):

De har jo store landområder hva skal de med mer.

Jeg mistenker makta har gått til hodet på Xi Jinping og at han har en våt drøm om å dele verden inn i kinesiske provinser.

Kina vil være en MYE hardere nøtt å knekke enn Russland og det gjør ikke ting enklere at vi nå har levert en del materiell inn i den konflikten. Kina er på sitt sterkeste noen sinne, Nato er nok noen prosent mindre rustet nå enn før 24. februar, men produksjonsmaskineriet begynner å få økt moment så vi vil nok ta igjen "dippen" om kort tid og styrke oss i et langt høyere tempo de kommende årene, så vi er nok på vårt mest sårbare akkurat nå.

Kina har rustet voldsomt opp de siste tiårene, men som vi ser av tråden tyder ting på at den kinesiske økonomien er på et bristepunkt, som definitivt vil gå ut over opprustingen. Kinas militære styrke kan altså være på en historisk topp akkurat nå og så falle de neste tiårene. Om økonomien går som jeg tror.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det jeg synes er skumlest med Kinas krigsmaskineri er faktisk dronene deres. De har en vanvittig produksjonskapasitet og kontroll på nesten alt av droner som er solgt kommersielt i verden til nå.

Kina kan ta kontroll på ~99% av dronene som finnes i vesten via nett, og produsere millioner av nye droner hver måned. Droner som lett kan bygges om til militære egenskaper (kryptert, anti-jamming, utløsermekanismer, IR etc).

Hva har da vesten å stille opp med? En kapasitet på noen tusen droner i måneden (kommersielt + millitært). Utgangspunkt omtrent null droner som ikke kan kapres av kineserne via noen tastetrykk.

Vi kommer til å tape luftherredømme så det synger etter om vi ikke gjør noe med dronesituasjonen.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (41 minutter siden):

Kina har i hvertfall alt å vinne på å la Taiwan være i fred. Fortsette å handle med vesten og utvikle seg selv. De har jo store landområder hva skal de med mer.

Handler vel om deres historiske selvbilde. Kan anbefale å lese opp om verdenshistorien ifølge Kina. De anser landet som utsatt for hundre år med ydmykelser. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Century_of_humiliation

 

Revansjismen minner om både Putin, Hitler og Musolinis. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Det jeg synes er skumlest med Kinas krigsmaskineri er faktisk dronene deres. De har en vanvittig produksjonskapasitet og kontroll på nesten alt av droner som er solgt kommersielt i verden til nå.

Kina kan ta kontroll på ~99% av dronene som finnes i vesten via nett, og produsere millioner av nye droner hver måned. Droner som lett kan bygges om til militære egenskaper (kryptert, anti-jamming, utløsermekanismer, IR etc).

Hva har da vesten å stille opp med? En kapasitet på noen tusen droner i måneden (kommersielt + millitært). Utgangspunkt omtrent null droner som ikke kan kapres av kineserne via noen tastetrykk.

Vi kommer til å tape luftherredømme så det synger etter om vi ikke gjør noe med dronesituasjonen.

Jupp. Som en del av vår verdensorden må vi vel hente hjem og subsidiere krigsindustri, medisiner, telefonproduksjon med mer.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (På 26.7.2022 den 13.02):

Hørte en påstand om at Kina ruster opp raskere enn Nazi Tyskland gjorde, og det var basically, inntil nylig, det raskeste noe land noen gang har rustet opp i industrielle eller post-industriell tidsalder 😕

Kina har f.eks nå en større marine enn USA har.
 

Kina har rustet opp i bredden, akkurat Nazityskland. Dvs ett gevær til hver mann. Opprustning i dybden, kuler og krutt og evnen til å produsere nye våpen til disse mennene har de vel ikke enda...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (3 timer siden):

Har lenge ønske meg en ny drone, både til arbeid og hobby. Men det blir definitivt ikke en Kinesisk DJI drone! Jeg synes det er merkelig at det ikke er noen vestlige produsenter som er like store og populære som DJI. Det er bekymringsfullt!

Det ser dog ut til at det finnes noen gode alternativer heldigvis: https://www.dreambigtravelfarblog.com/blog/dji-alternatives

Skulle bare ønske det var mer fokus på de gode alternativene og at flere boikottet DJI og andre høyteknologiske produkter fra Kina. Her nylig anbefalte jeg en venn om å styre unna kinesiske mobilmerker.

 

Jeg må si det sitter langt inne å boikotte Kinesiske firmaer. De har mange gode produkter innen pc (Lenovo), nettbrett, mobil (Xiaomi, OnePlus og noen andre) og ikke minst droner (DJI). Vanligvis skal det mye til før en begynner å boikotte produkter fordi et land oppfører seg dårlig. For Kina så er også problemet at de er og vil bli så store og teknologisk og produksjonsmessig ledende. Og på den måten blir en trussel at de kan dominere resten av verden.

Mangel på ytringsfrihet, brudd på menneskerettighet, spionasje. En mulig millitær trussel mot Taiwan. Mye dårlige nyheter fra Kina.

Her en artikkel om overgrep mot uighurene: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zg8JW5/avis-motstand-mot-aa-beskylde-kina-for-folkemord

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (22 minutter siden):

Jeg må si det sitter langt inne å boikotte Kinesiske firmaer. De har mange gode produkter innen pc (Lenovo), nettbrett, mobil (Xiaomi, og noen andre) og ikke minst droner (DJI). Vanligvis skal det mye til før en begynner å boikotte produkter fordi et land oppfører seg dårlig. For Kina så er også problemet at de er og vil bli så store og teknologisk og produksjonsmessig ledende. Og på den måten blir en trussel at de kan dominere resten av verden.

Kina vil ikke slite mot Taiwan på samme måte som stakkars Russland  gjør i Ukraina. 

Kinas posisjon som dominerende masseprodusent, , økonomisk og militær stormakt gjør at landet kan legge premissene og legge handelssanksjoner mot vesten med dertil hørende konsekvenser. En evt konflikt i sør-kinahavet vil derfor være mye vanskeligere å kontrollere enn «spesialoperasjonen» i Ukraina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...