Gå til innhold

Uro i Kina - Hva skjer?


Anbefalte innlegg

The Avatar skrev (1 minutt siden):

Og i tillegg så kan Kina styre narrativet. 
Ved å påstå at det er dei onde taiwaneserane som skyt mot heilt uskuldige kinesiske marineskip som heilt fredeleg ligg og dupper utanfor kysten til Taiwan så kan Kina framstille Taiwan som krigshissaren som starta krigen, i alle fall ovanfor eiga befolkning og allierte.

Eg kjenner litt dårleg til den kinesiske innanrikspolitikken, men eg tvilar på at det vil være spesielt populært med ein borgarkrig der ein liten del av det offisielle Kina  (Taiwan) er i krig med resten av Kina. 

Ja en slik langtrekkelig blokkade med få hendelser vil jo være for kjedelig for oss i vesten. USA vil kanskje slite med å få støtte hjemme for å eskalere det på egen hånd? Det blir kanskje mange spennende nesten-hendelser hvor skip kommer litt for nærme blokkaden, advarsler og mye kalde trefninger, men ingen vil nødvendigvis skyte først? Økonomisk og tærende og langvarig. Blir en prøvelse for marinen vil jeg tro. 

Jeg kan også rimelig lite om kinesisk innenrikspolitikk. Det tror jeg verden generelt egentlig gjør. Men jo mer jeg leser jo mer overbevist blir jeg om at den vanlige kineser har ganske så stor nasjonalfølelse og tilhørighet. Dette er vel heller ikke så rart med tanke på landets størrelse og historie. Det virker som et samlet Kina står høyt i verdi hos alle. Men hva taiwanesere og kinesere egentlig mener om hverandre, og om det er akksept for krig i det kinesere ser på som en del av kina er mer uklart. Eneste jeg har klart å lese meg til på det området er at det er mer forakt i Taiwan ovenfor kinesere, enn det er forakt for taiwanesere i Kina. Men hvem vet.

Tror vi blokkaden og i effekt operasjonen med å knekke Taiwan begynte allerede nå som Pelosi reiste?
Høres jo veldig sånn ut på Xi og gjengen at dette var siste strået.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, SkyMarshall Arts said:

Det er en øy. Kina må nedkjempe Taiwansk marine og kapasitet i luften. Det burde jo på papiret være en overkommelig sak innen rimelig tid. Etter det kan de jo trygt sitte å skyte på øya til de kapitulerer uten noe særlig motstand. 

Taiwan ville ha blitt Kinas Vietnam etter min mening. To tredjedeler av landet består av fjell med tett jungel, 250+ topper over 3000 meter. 
En liten taiwansk geriljastyrke kan gå til angrep og trekke tilbake inn i jungelen eller angripe fienden fra høyder som vietcong gjorde i Vietnam og mujahideen gjorde mot sovjet fra fjellpass. 

Se for deg harde kamper for å ta hvert eneste lille fjell og mannskapet som trengs for å holde territoriet i ettertid. 
USA måtte i Vietnam kjempe for hver hill og mistet utallige soldater, for så å trekke tilbake etterpå og igjen gi fienden territoriet. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Det japanske forsvaret melder at kinesiske missiler har truffet japansk suverent farvann. Fem missiler landet utenfor Okinawa.

De bekrefter også at missiler fløy over Taiwan.

https://www.mod.go.jp/j/press/news/2022/08/04d.html

04d.JPG

 

Når jeg leser sånnt får jeg ali express vibber for her greier Kineserne å bomme på landet de forsøker å treffe.
Er vel ikke annet å forvente av missiler laget av de samme som lager billig elektronikk til ali express og andre steder de selger billig kinaelektronikk.
La oss håpe Japanerne ikke går til motangrep for en ting kan være sikkert så er det at Japansk eletronikk og annen hardware holder en mye høyere kvalitet en hva Kineserne klarer å lage.

Lenke til kommentar

Vil bare utdype det at Kineserne treffer feil land med raketter.
Regner med at da rakettene blei avfyrt ut over havet hadde de et målkoordinat allerede designert i systemet sitt det var meningen at disse rakettene skulle treffe og selv om det var ute i havet og at der de traff var nært den kinesiske grensen betyr det fortsatt at de bommet stygt på det de egentlig skulle treffe med tanke på at de traff på feil side av grensa.
Du skal ha stort stridshode på raketten din om du alikavel skal klare å ødelegge et mål du bommer med ei mil eller lenger på.
Et verdiløst våpen etter dagens teknologiske standar der amerikanske raketter greier å treffe innen noen meter fra mange mil unna.
Selv hypersoniske missiler blir ubrukelige om de ikke har bedre presisjon en dette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
3 hours ago, perpyro said:

Når jeg leser sånnt får jeg ali express vibber for her greier Kineserne å bomme på landet de forsøker å treffe.
Er vel ikke annet å forvente av missiler laget av de samme som lager billig elektronikk til ali express og andre steder de selger billig kinaelektronikk.
La oss håpe Japanerne ikke går til motangrep for en ting kan være sikkert så er det at Japansk eletronikk og annen hardware holder en mye høyere kvalitet en hva Kineserne klarer å lage.

Oppvisninga var at missilene passerte over Taiwan. Det betyr at Kina kan om dei ynsker bombardere Taiwan med ballistiske rakettar frå fastlandet

Kinesisk kvalitet? Du får det du betaler for. Typisk er "kinakvalitet" solgt i USA billigare og dårlegare enn "kinakvalitet" solgt i europa. Og kinesiskbygd kontra USA og tyskbygd Tesla var vel ikkje så ulik?

Lenke til kommentar
Samms skrev (7 timer siden):

Oppvisninga var at missilene passerte over Taiwan. Det betyr at Kina kan om dei ynsker bombardere Taiwan med ballistiske rakettar frå fastlandet

Kinesisk kvalitet? Du får det du betaler for. Typisk er "kinakvalitet" solgt i USA billigare og dårlegare enn "kinakvalitet" solgt i europa. Og kinesiskbygd kontra USA og tyskbygd Tesla var vel ikkje så ulik?

De kan ikke treffe Taiwan om de greier å bomme på landet de skal treffe. Det nærmeste de kommer om treffsikkerheten er så dårlig er å håpe på at de treffer øya. Å greie å sende en ballistisk rakett over er ikke noe stor suksess av et moderne millitære anno 2022, de må klare å treffe målene de hadde satt i systemene til rakettene for at de skal være til nytte.

Lenke til kommentar

Severdig dokumentar om Kinas utspekulerte strategi ligger på nrk.no:  https://tv.nrk.no/program/KOID22000022.

Spesielt informasjonen om «fiskerimilitser» var interessant. Diktaturet forstår naturlig nok ikke hva tillitsskapende eller fredsbevarende tiltak er, men er gode på å eskalere motstridende interesser. Det eneste Kina forstår er «den sterkestes rett» …..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (6 minutter siden):

Jeg vil påstå at det er merkelig å opptre tilsynelatende inkompetent med vilje for trodde denne øvelsen var for å vise styrke og ikke inkompetanse.

Det er ikke inkompetent. Rakettene traff nok der de skulle, og det er en grunn til at Kina ville treffe innenfor Japans EEZ. Det handler om å vise styrke og makt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det er ikke inkompetent. Rakettene traff akkurat der de skulle, og det er en grunn til at Kina ville treffe innenfor Japans EEZ. Det handler om å vise styrke og makt.

Ville det ikke være lurt å treffe litt lenger inn en bare såvidt over? Nei her lukter det inkompetanse. Noe styrkeopvisning var det i hvertfall ikke for å bomme på et tilsynelatende målområde viser ikke styrke.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (6 minutter siden):

Ville det ikke være lurt å treffe litt lenger inn en bare såvidt over? Nei her lukter det inkompetanse. Noe styrkeopvisning var det i hvertfall ikke for å bomme på et tilsynelatende målområde viser ikke styrke.

Det er klassisk Kina, de gjør dette for å terge Japan som de er i disputt med om territorier, og fordi Japan står med G7 i Taiwan-spørsmålet. Når de treffer innenfor deres EEZ er det med vilje. Ikke inkompetanse, en villet handling med en villet hensikt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...