Gå til innhold

Uro i Kina - Hva skjer?


Anbefalte innlegg

On 25.3.2024 at 1:18 AM, Selfuniverse said:

Dette kan kategoriseres som uro. Jeg legger det i spoiler. Så får de som vil vite om noe ganske urovekkende velge å trykke seg inn hvis de vil. Helt og holdent greit å ikke vite om det for å være ærlig.

  Hide contents

Det er allerede kraftig sladdet, så er vel ikke direkte imot retningslinjene her.

 

 

 

 

6 hours ago, Simen1 said:

Mange nettsteder krever nå fullt navn for å kommentere og mange mener det er bra. Her er en liten vekkebjelle til dere:

Pass på hva dere skriver under fullt navn. Eller rettere sagt: Kjemp for anonym ytringsfrihet! Når man begynner å legge bånd på hva man tør å si, fordi andre lands myndigheter kan bruke det mot en senere, så har det gått alt for langt!

Oj, to som kjenner til serpentza/China Fact Chasers. Nice.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (13 timer siden):

Mange nettsteder krever nå fullt navn for å kommentere og mange mener det er bra. Her er en liten vekkebjelle til dere:

Pass på hva dere skriver under fullt navn. Eller rettere sagt: Kjemp for anonym ytringsfrihet! Når man begynner å legge bånd på hva man tør å si, fordi andre lands myndigheter kan bruke det mot en senere, så har det gått alt for langt!

Det er en grunn til at diskusjonene i Teknisk Ukeblad nærmest forsvant over natten da de gikk fra Diskusjon.no til Ifrågasätt, ja. Folk vil ikke mene for mye om de ikke kan gjøre det under anonymitet. Man kan nesten se det som at pressens kildevern er under press.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, <generisk_navn> said:

Det er en grunn til at diskusjonene i Teknisk Ukeblad nærmest forsvant over natten da de gikk fra Diskusjon.no til Ifrågasätt, ja. Folk vil ikke mene for mye om de ikke kan gjøre det under anonymitet. Man kan nesten se det som at pressens kildevern er under press.

Merkelig nok har ikke folk noe problem med det på facebook o.l. Det er ikke grenser for hva man kan finne på å si med fullt navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (12 timer siden):

Hvorfor er du lei dem?

De tjener penger på kanalen og da må de krydre. Det letteste er da å fortelle om egen irritasjon over opplevelser i hverdagen. De har også begynt med reklame i sendingen. Hadde vært ok å sammenligne med innslag laget av andre kinakjennere. Mulig jeg finner noen ved å bruke søkemotoren.

Ellers er jeg ikke uenig i innnholdet, særlig om at Kina lager glansbildeversjon og ikke viser hele sannheten for sitt eget folk og andre. Youtuberen sier at alle ekstremiteter finnes i Kina. Det stemmer nok, ikke bare pga. av kultur - eller ukultur/fattigdom/kriminalitet/diktatur - også fordi en så stor del av verdens befolkning bor der.

Det er naturlig å spisse innholdet på forskjeller, når man beskriver et samfunn som er forskjellig fra det man har vokst opp med. Antagelig vil ikke en fastboende kineser assosiere seg med halvparten.

Kunne han ikke invitert noen kinesere inn i studeo, ev. amerikanske kinesere, hvis han er svartelistet i Kina. La det i en og annen episode bli kulturutveksling og ikke bare om det negative. Det er mye vanskeligere å få til. Ikke minst for å videreutvikle kanalen og å ta den til et høyere nivå.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (48 minutter siden):

Kunne han ikke invitert noen kinesere inn i studeo, ev. amerikanske kinesere, hvis han er svartelistet i Kina. La det i en og annen episode bli kulturutveksling og ikke bare om det negative. Det er mye vanskeligere å få til. Ikke minst for å videreutvikle kanalen og å ta den til et høyere nivå.

Han har jo malt glansbilder tidligere, men poenget er vel nå å fungere som motvekt og avsløre all propagandaen fra Kina?

Lenke til kommentar
Markiii skrev (Akkurat nå):

Han har jo malt glansbilder tidligere, men poenget er vel nå å fungere som motvekt og avsløre all propagandaen fra Kina?

Har han det, det visste jeg ikke. Jeg har bare sett noen av programmene. Bra at han avslører propaganda.

Men at han tar med noen kinesere i programmet av og til på en meningsutveksling. Mulig det blir vanskelig, fordi de er hjernevasket av propagandaen.

Han kunne vise positive sider av kulturen også, hvis de er noen, noe man begynner å lure på. Du skriver at han gjør det også.

Ta med historiske ting som feks. kinesisk filosofi, Konfutse.Ikke bare om politikk. Men ser ut til at politikk er hans agenda.

Lenke til kommentar
Subara skrev (5 timer siden):

Har han det, det visste jeg ikke. Jeg har bare sett noen av programmene. Bra at han avslører propaganda.

 

Han dro rundt på motorsykkel og lagde "reportasjer". I stor grad stilte det Kina i et godt lys. Jeg brukte å se litt på det før, synes det var bra. Så dukket plutselig masse videoer opp på kanalen hans som malte det motsatte bildet. 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 timer siden):

Han dro rundt på motorsykkel og lagde "reportasjer". I stor grad stilte det Kina i et godt lys. Jeg brukte å se litt på det før, synes det var bra. Så dukket plutselig masse videoer opp på kanalen hans som malte det motsatte bildet. 

Kanskje han trenger en pause, deretter å komme sterkere tilbake.

Hva jeg har forstått, er han gift med en kinesisk dame, så han kommer nært på Kina. Det gjør det også mer interessant å følge ham.

Her står det en del. https://en.wikipedia.org/wiki/Winston_Sterzel

Winston fikk problemer med myndighetene og nettroll. Så det har vært noen omkostninger som kan ha ført til at han har blitt mer negativ. Han flyttet fra Kina til USA i 2019.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...