Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

6 hours ago, shockorshot said:

Argumenterer dere egentlig for at dere kan bryte fartsgrenser uten at det skal ha noen nevneverdige konsekvenser? I så fall virker det som om de høye bøtene holder dere unna å bryte dem hele tida og derfor fungerer.

Eller argumenterer dere for at fartsgrensene skal være høyere i Norge?

Det er to forskjellige diskusjoner.

Jeg mener svært mange fartsgrenser kunne vært 10/20/30 høyere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mer sammenlignbart med å bryte lover om våpensikkerhet og å utføre vådeskudd eller skyting på uegnet plass, enn handlinger som ikke er potensielt fatale.

Det skal da ikke å noen i skogen bak skytebanen, og et vådeskudd i skogen treffer sikkert ingen.

Sammenligningen med tankeforbrytelser er svak.

Fartsgrensene eksisterer av logiske grunner.

70 for veier med forhøyet fare for frontkollisjon. Har med bremselengde og energi i sammenstøtet gjøre. 80 dreper, der 70 gir betydelig høyere odds for overlevelse. Glem aldri at det ikke trenger å være deg som gjør feil. Du kan kjøre perfekt, men det hjelper ikke om du ikke klarer å bremse fordi du kjører for fort, når andre gjør feil.

50 for veier hvor biler kan krysse inn i trafikken fra 90 grader vinkel. Igjen, for at du skal klare å bremse om andre gjør feil.

80 for veier som er godt sikret, med god midtlinje, og uten kryss.

50 dreper fotgjengere i 4 av 5 påkjørsler. Derfor er fartsgrensen 30 i boligstrøk med direkte adgang til innkjørsler til boliger.

50 i veiene med fortau, i tettbygd strøk, uten direkte veier inn til boliger.

...

Bare ved å huske 30-50-70 så vet du fartsgrensen du bør holde.

70 om det er trangt men uten bebyggelse.

50 om det er kryssende trafikk i tettbygd strøk.

30 om det er en gate hvor mennesker kan gå i gaten.

60 er et unntak som brukes for å tvinge trafikk som ellers ville vært 50-sone fremover, med ekstra sikring, i hovedveier.

...

Og for motorveier, så går grensene igjen på sikkerhet, da biler og bilene bak dem, og bak dem igjen, trenger å kunne bremse til null om det plutselig står en bil stille i veien.

Om det er 110, så trenger man flat vei med ekstremt lang sikt og mulighet til å endre felt om der står en varebil i to felt, i tillegg til å kunne bremse ned.

...

Man kan gjerne argumentere for at vi må akseptere flere dødsfall og kjedekollisjoner, men så si det da.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Norolf skrev (1 time siden):

Helt til forskjell fra rike altså som ikke må ta hensyn til dette. Skal det være sånn egentlig?

Hvorfor må de ikke ta hensyn? De risikerer førekortbeslag og fengsel de og. Bøtene blir lettere å betale ja, men slik gjelder jo absolutt alt. Det aller meste som har noe med penger å gjøre er lettere for de rike enn de fattige. 

 

Norolf skrev (1 time siden):

Nå handler ikke tråden om..snip

Dersom skilting er feil, eller man får bot for noe man ikke skulle hatt bot for, så kan man gratis prøve sin sak i retten. Alle andre trafikkregler skal man kunne forstå, dersom man har bestått førerprøven. Er man i tvil, så er det også bare å senke farten, fremfor å øke den. Så kan alle gjøre feil, og har du veldig uflaks blir du tatt for det, det er noe man bør ta med i beregningen når man har bil, på lik linje som uforutsette verkstedsutgifter osv. 

 

Norolf skrev (1 time siden):

Også dette realitets-fjerne beregninger som bare byfolk kan komme med som ikke kjører så ofte og så lange strekninger selv.

For kjører du 50 mil i stedet for en mil så utgjør dette faktisk 42 minutter og tro meg: Disse 42 minutter spiller faktisk en rolle.

Og selv om du bare kjøre 50 km så kan disse knapt 5 minutter være avgjørende om når dagens siste ferje eller ei. Især om man har måttet vente i en time eller to på grunn av veisperring eller nokke sånt.

Men som sagt: Det er ikke det dette handler om. Det handler om forholdsmessighet. Et meget viktig prinsipp. Straffen skal aldri overstige "uretten" som ble begått. Om folk skal måtte punge ut med en halvmåneds lønn bare fordi at de en sjelden gang kjørte litt "over streken" - ofte av vanvare - da er det noe som er "gale i staten Danmark" (respektive Norge)

Så dårlig tid, eller dårlig tid skal utjevnes med å kjøre gris og de risikoer de medfører? Høres merkelig ut for meg, men så ser jeg jo mange som holder på slik, så kanskje du er inne på noe. 

Du skal ha ganske lav månedslønn dersom halve går til en bot der du kjører litt over streken... 13.000 er vel maksbot, og da kjører du i: 
61km/t i 30sone
71km/t i 40 sone
81km/t 50 sone
151km/t i 110 sone. 

Snittlønn i Norge er rundt 50k.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (27 minutter siden):

 

Du skal ha ganske lav månedslønn dersom halve går til en bot der du kjører litt over streken... 13.000 er vel maksbot, og da kjører du i: 
61km/t i 30sone
71km/t i 40 sone
81km/t 50 sone
151km/t i 110 sone. 

Snittlønn i Norge er rundt 50k.

 

Medianlønnen for enslige er 26 500 etter skatt.

Rundt halvparten tjener altså mindre.

sketch-1648560947229.thumb.png.bee20e23b532a4626721cb1257e2086f.png

https://www.ssb.no/statbank/table/06944/tableViewLayout1/

Det hjelper på helsetjenester og andre ting som er skattefinansiert at gjennomslønnen er høyere, da det bidrar til skattepotten, men det er stor forskjell på hva gjennomsnittet av befolkningen inkludert millionærer tjener, og hva de fleste tjener.

13 000 er halve lønnen til halvparten av landets enslige, eller mer enn halvparten.

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (9 minutter siden):

De fullstendig uforholdsmessige bøtene er ødeleggende for samfunnet. De bærer også preg av kuing, trakassering.

Delvis enig. La meg forklare prinsippet nærmere:
Vårt samfunn er basert på mye tillit og mye lojalitet, etikk og moral. Nordmenn er fryktelig lojale og snille. Vi er så snille at vi syns selv "jesussen" i bibelen er urimelig streng, bombastisk og slett ikke noe forbilde. Nærmest en surrete "hippie".

Hvis dette skulle endre seg til det motsatte, dvs vi blir mindre tillitsfulle, mindre lojale og mindre moralske, vil sentrale deler av vår gode livsstil svikte. En NAV klient føler avmakt uten å vite at det er mange andre som føler det samme, når denne så får vite at andre opplever det samme, at det faktiske er enda verre, så skjer det trolig noe med disse verdiene. De får seg "en på trynet" av systemet. Deretter er de ikke lenger den samme snille lojale moralske. Er de et "vanskelig tilfelle" så får de et skjema der de blir spurt om de er psykisk syke eller vil begå selvmord, spørsmål stilt av personell som ikke er kvalifisert til å bruke slike opplysninger. En guffen uro oppstår : vil de oss vel? Mener de det godt? Hvorfor gjør de dette? Er jeg ikke noe verd?

Så tar NAV fra dem trygdepengene, eller de får en bot de ikke klarer å betale. Fordi "tida har gått ut" eller man misforsto eller ikke rakk å lese et skilt. Fra før har de ingenting. Bilen er lånt. Ingenting fra NAV, bare en bot hvor beløpet øker med gebyrer og renter.

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Det har jeg da heller aldri skrevet. Jeg skriver ikke noe sted at reglene er feil. Tvert i mot. Jeg er veldig i mot grisekjøring utført av bøller og banditter som aldri vil forstå. 

Dette er useriøs ileggelse av meninger jeg ikke har. 

Det jeg mener er at bøtene er for høye og straffen derfor urimelig, og mot vanlige mennesker som ikke kan verge seg eller be om en logisk forklaring og ekte dokumentert begrunnelse. 

Om du plutselig skulle få 10 000 i bot for forsøpling og dårlig lasting da en bit treverk på størrelse med en fyrstikkeske falt av hengeren din da ville du muligens forstå. Biten var en løsnet avbrukket bit av selve hengeren. Eller samme bot da to A4-ark blåste ut vinduet i gjennomtrekk fra bilen pga at noen kom borti vindusknappen.

Nei, men vi er jo helt enige =8-o ????

Jeg mente da ikke si at du forsvarte 90 km/t i 50-sonen!

Jeg selv har jo gitt et eksempel da jeg kjørte i 90 km/t i et boligstrøk - av vanvare faktisk fordi jeg hadde blitt fartsblind etter en times kjøring i godt over 200 km/t på motorveien. DEN GANGEN kunne jeg faktisk ikke sagt så mye om jeg hadde fått en "liten straff". For sånt skal jo ikke skje. Nå var ikke det et typisk norsk boligstrøk med en kronglete smal musevei, men en stor gate med to kjørefelt per retning og tilmed betongsperring mellom retningene. Så det lignet jo litt på en motorvei eller en av ringveiene som det er tillatt med 60 km/t og delvis høyere hastighet også. Men det var faktisk det.

Jeg hadde flaks den gangen 🙂 En politibil kom kjørende etter meg med full julebelysning. Da jeg så den i speilet ble jeg jo ganske fort var farten min og senket den bratt. Gikk ut fra at det var noe de ville minne meg om ;-). Men så var det faktisk ikke det. De bare glante stygt inn i bilen da de suste forbi. De var antakelig opptatt av noe viktigere. Går ut fra at de først mistenkte meg å være på flukt fra dem 🙂

Jeg kom med eksemplet for å gi et eksempel på en overtredelse som ikke helt lenger kan kalles for mindre. Selv om det faktisk den dagen virkelig skjedde av vanvare.... Hadde blitt "tatt" den dagen hadde jeg sikkert måtte betale en straff som var like høy som å kjøre 10 km/t for fort i Norge.... Da skulle jeg ikke sagt noe....

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Delvis enig. La meg forklare prinsippet nærmere:
Vårt samfunn er basert på mye tillit og mye lojalitet, etikk og moral.

Ja, jeg er jo kjent med prinsippet. Det gamle norske prinsippet. For jeg mener det er på vei å gå ut på dato. Unge Nordmenn fra i dag er ikke sånn lenger :-). De er kjent for å slås og drikke og å holde på med alskens faenskap... årsaken er vel en blanding av dekadense, sterk press, livsangst, grov økonomisk ulikhet i samfunnet, nyliberalisme, velstand mangt flere...?

 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (14 minutter siden):

Medianlønnen er 26500 etter skatt.

Rundt halvparten tjener altså mindre.

https://www.ssb.no/statbank/table/06944/tableViewLayout1/

Det hjelper på helsetjenester og andre ting som er skattefinansiert at gjennomsnittet tjener mer, men det er stor forskjell på gjennomsnitt og hva folk tjener.

Det er jeg inneforstått med, poenget er bare at å si at det koster en halv månedslønn for en liten blemme, er langt unna virkeligheten. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, skaftetryne32 said:

Ja og kjører man ferrari så tåler de sikkert 150. 

Ferrari er koster vel en del? Du får kjøpt splitter ny motorsykkel som gjør 0-200 like raskt som Ferrari og koster mindre enn en gjennomsnittlig budsjett familiebil.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (24 minutter siden):

Hvorfor må de ikke ta hensyn?

Jeg bruke dine egne ord: Du skrev: Er man fattig så man ta hensyn til at man ikke kan unne seg boten.

Dette betyr altså omvendt at de rike ikke skal må ta hensyn. Fordi de nettopp KAN godt overstå en liten bot som tilsvarer drikkepenger i deres målestokk.

La nu være å komme med alskens prikker og tøv igjen. Det er de overdrevne uforholdsmessige bøtene som diskuteres her. Ikke hva i enkelte tilfeller også gis i tillegg som straff.... Det er ikke temaet....Spørsmålet er: Skal det være sånn at en bot for nøyaktig samme overtredelse føles fullstendig ulikt alt ettersom om man er skikkelig rik eller rett og slett fattig? For den ene betyr det ingenting, mens den andre kan ha et problem? Skal det være sånn? Er det rettferdig?

Baranladion skrev (24 minutter siden):

Så dårlig tid, eller dårlig tid skal utjevnes med å kjøre gris og de risikoer de medfører?

Har jeg skrevet det? Dette er ilegging av påstander jeg aldri har kommet med. Jeg beviste bare at dine beregninger er praksis-fjerne, ikke realistiske. Realiteten er nemlig denne:

Skal du være sikker på å ikke bryte fartsgrensen noensinne må du kjøre adskillig langsommere enn det er lov. Om du skal kjøre prikk den maksfarten som er lov i flere timer kommer ALLE til å bryte fartsgrensen flere ganger i løpet av en slik lang tur over dal og fjord. Dette lar seg ikke unngå. Bare søndags og by-sjåfører er ikke kjent med dette faktumet. Vi er ikke maskiner som klarer å kjøre på prikken en til stadig skiftende maksfart i flere time. Overtredelsene vil for det meste ligget i båndet mellom 1 og opptil 10 km/t. Noen få ganger også 15 km/t. Alt i denne korridoren er mindre overtredelser. Det er LATTERLIG å gjøre forbrytelser av dette. Å late som om det er helt trygg til 60 km, men er dødsens farlig med 75 km/t. Det er så i natten som det bare kan være. Selvsagt er det farligere å kjøre i 75 enn i 60. Og selvsagt kan nettopp denne forskjellen være avgjørende mellom død og liv i enkelte tilfeller. Men på en sånn måte kan man ikke diskutere. Det er hyklersk. For på samme stedet vil også situasjoner være tenkelige da en fartsforskjell på 55 km/t og (lovlige) 60 km/t kan bestemme over død og liv. Noe som fra et utenlandsk perspektiv er veldig påfallende forresten er at vogntog i Norge får kjøre like fort som personbiler. Et vogntog i 80 km/t er omtrent like farlig som en personbil i 100 km/t - om ikke mye farligere. Bremsveiene er mye lengre enn hos en moderne personbil og selve kollisjonen attpåtil mye "knusendere". Om du frontkolliderer med en tung lastebil er det enda være enn å kjøre mot en vegg.

Det er derfor lastebiler i Tyskland på landeveien ikke har lov å kjøre fortere enn bare 60 (!!!) km/t mens den alminnelige maksfarten for personbiler er 100 km/t på landeveien.

Sånn er ikke det i Norge.

Hvorfor er det ikke slik? Av en grunn: Trange, smale veier. Hadde lastebilsjåførene måttet kjøre like sakte i Norge som i Tyskland ville makshastigheten helt automatisk gått ned til 60 km/t i og med at folk nærmest alltid ville måttet kjøre bak en trailer i 60 km/t.

Sånn ville man ikke ha det i Norge og derfor bestemte man seg for å ha den samme maksfarten på lastebiler som personbiler.

Hva betyr dette? At det blir litt hyklersk med denne "Farten-dreper-propagandaen".

Baranladion skrev (24 minutter siden):

Du skal ha ganske lav månedslønn dersom halve går til en bot der du kjører litt over streken... 13.000 er vel maksbot, og da kjører du i:

Snittlønn i Norge er rundt 50k.

I nabobyen min er alle mangemillionærer (ekte penger, altså Euro, ikke NOK). I snitt er de det. Dette fordi at det bor to mangemilliardærer (Euro) i denne byen...

Hva folk i snitt har som lønn er fullstendig irrelevant. I Tyskland ligger snittlønnen adskillig over medianlønnen. Og selv denne medianlønnen er det selvsagt veldige mange som ikke har.

 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (50 minutter siden):

 

Medianlønnen for enslige er 26 500 etter skatt.

Rundt halvparten tjener altså mindre.

sketch-1648560947229.thumb.png.bee20e23b532a4626721cb1257e2086f.png

https://www.ssb.no/statbank/table/06944/tableViewLayout1/

Det hjelper på helsetjenester og andre ting som er skattefinansiert at gjennomslønnen er høyere, da det bidrar til skattepotten, men det er stor forskjell på hva gjennomsnittet av befolkningen inkludert millionærer tjener, og hva de fleste tjener.

13 000 er halve lønnen til halvparten av landets enslige, eller mer enn halvparten.

Mange takk!!! Uten å kjenne de nøyaktige tallene i Norge hadde jeg en stor mistanke om at tallene til Baranladion ikke var redelige. Skrev nettopp nå også et innlegg der jeg generelt påpekte at det er en stor forskjell på snitt og medianlønn.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (41 minutter siden):

Du bare finner på ting du eller ? Eller er det mer projisering, for dette stemmer ikke i det hele tatt med virkeligheten. 

Jeg leser norske aviser. Selv om norsken min opplagt er nokså dårlig så betyr jo ikke det at jeg ikke forstår det som står i avisene :-).

Bare les denne:

https://www.nrk.no/urix/russebrak-pa-greske-oyer_-_-man-star-ikke-og-ser-pa-at-en-kompis-blir-banka-opp-1.14156245

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
6 hours ago, shockorshot said:

Argumenterer dere egentlig for at dere kan bryte fartsgrenser uten at det skal ha noen nevneverdige konsekvenser? I så fall virker det som om de høye bøtene holder dere unna å bryte dem hele tida og derfor fungerer.

Eller argumenterer dere for at fartsgrensene skal være høyere i Norge?

Det er to forskjellige diskusjoner.

Uten konsekvenser? Jeg ville hatet å bare få tilsnakk uten bot. Den dagen jeg får et grisebot som ikke står i forhold til noe, blir jeg sikkert så sinna at jeg tar igjen med noen skattemessige krumspring.

Fartsgrensene er et annet tema, men et nærliggende et. Ikke bare er bøtesatsene for høye, det skal ingen ting til å kjøre for fort heller. For lave fartsgrenser skader respekten for grensen, mens på den annen side har vi de avsindes høye bøtene som avskrekker. Her er det to mekanismer som motvirker hverandre.

 

 

18 hours ago, Norolf said:

Husker en gang da jeg ganske lenge hadde kjørt i godt over 200 km/t på motorveien og så bratt kom inn i byen. Da kjørte jeg et lite stykke med sikkert 90 km/t. Jeg registrerte det simpelthen ikke.

Så jeg har null tro på disse sjåførene som aldri bryter fartsgrensen fordi de "kjenner" når det kjører for fort. Dette er eventyr....

 

Logisk brist? De som sier de aldri kjører for fort, kjører neppe i 200 og dermed blir de ikke så fartsblinde. Man må ganske over 100 for å bli fartsblind.

 

 

5 hours ago, Baranladion said:

Jeg finner få, om ingen gode grunner til å kjøre for fort, man sparer ikke særlig med tid på det, så hvis det er målet så bør man også vurdere hvor mye penger din tid er verdt, før man velger å kjøre fortere enn det fartsgrensene tilsier: 

image.png.1cf8153f04d6ae59a1c49f1550b760c1.png

 

Slike tabeller skal vise at man ikke tjener noe særlig på å kjøre over fartsgrensen. De som sier dette har ikke forstått hvor viktig 50 sekunder kan være!! Og på lengre distanser blir besparelsen lett flere minutter eller timer. Eksemplene skal liksom virke preventivt mot råkjøring, istedenfor reklamerer de for råkjøring uten å vite det.

 

 

20 hours ago, Elgen-Hansi said:

Dessuten så er det jo ikke sånn at det politiet måler deg i er det speedometeret viste. Er ganske mye påslag når man summerer politiets feilmargin og speedometerets underrapportering.

 

Argumentet om at speedometeret har vist langt over tillatt fart når man blir tatt har jeg hørt så mange ganger, og fra UP også. Men det er et bullshitargument. Alle med et minimum av interesse har lært at speedometeret i de fleste biler viser mange prosent for mye. 10% er ikke uvanlig. Hvis jeg tror at jeg har 90 når speedometeret viser 100, skal jeg da føle mer skyld for å ha kjørt for fort? Jeg kalkulerer automatisk hva jeg tror den reelle hastigheten er. Hva speedometeret viste blir da et meningsløst argument. Hvis du vet at badevekta di er spinnvill og viser 12 kg for mye, skal du da føle deg ekstra feit når du leser av et tall du vet er feil? Selvsagt ikke. :)

 

Norsk politi er ganske hårfine. Det er litt feilmargin i målingene som kommer sjåføren til gode, men det er ikke mye. Og blir måleresultatet (inkl. den lille feilmarginen) at du har kjørt et par km/for fort vises den normalt ingen nåde uansett kjøreforhold. Skulle ønske UP hadde det vanlige tyske trafikkpolitiet til forbilde istedet for Stasi.

 

2 hours ago, Dart said:

Stille seg opp langs veien å ta de som kjører litt for fort er billig, lett og morsomt. Behøver ikke tenke, løpe eller håndheve kompliserte regler eller ting som er vanskelig å etterforske. Fort og greit er bra. Ufarlig herjing med harmløse mennesker.

Helt vanlige mennesker, her kalt "Sitting Duck" er ganske enkle, underdanige, redde og snille. De skyter ikke heller.  De kan uten anstrengelse eller konflikt flåes og hundses.

Akkurat her tror jeg du tar feil. Nå rett etter å ha sammenlignet UP med Stasi, må jeg nevne en ting som er bra i Norge. Jeg har aldri hørt om at norsk politi drar ut på kontroller for å fylle hull i et eller annet budsjett. Det har jeg hørt forekommer i andre land, bl.a USA. Det kan ha noe med at alt politi i Norge er finansiert fra sentrale myndigheter og ikke fylkeskommuner/kommuner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (3 minutter siden):

Logisk brist? De som sier de aldri kjører for fort, kjører neppe i 200 og dermed blir de ikke så fartsblinde. Man må ganske over 100 for å bli fartsblind.

Hvorfor det? I Tyskland er det helt vanlig (og selvsagt generelt lovlig) å kjøre i over 200 km/ på motorveien. Ingen fartsgrense på motorveien... Altså ingen som helst faktisk....

 

Helm skrev (3 minutter siden):

Slike tabeller skal vise at man ikke tjener noe særlig på å kjøre over fartsgrensen. De som sier dette har ikke forstått hvor viktig 50 sekunder kan være!! Og på lengre distanser blir besparelsen lett flere minutter eller timer. Eksemplene skal liksom virke preventivt mot råkjøring, istedenfor reklamerer de for råkjøring uten å vite de

100% enig 🙂

 

Helm skrev (3 minutter siden):

Argumentet om at speedometeret har vist langt over tillatt fart når man blir tatt har jeg hørt så mange ganger, og fra UP også. Men det er et bullshitargument. Alle med et minimum av interesse har lært at speedometeret i de fleste biler viser mange prosent for mye. 10% er ikke uvanlig. Hvis jeg tror at jeg har 90 når speedometeret viser 100, skal jeg da føle mer skyld for å ha kjørt for fort? Jeg kalkulerer automatisk hva jeg tror den reelle hastigheten er. Hva speedometeret viste blir da et meningsløst argument. Hvis du vet at badevekta di er spinnvill og viser 12 kg for mye, skal du da føle deg ekstra feit når du leser av et tall du vet er feil? Selvsagt ikke. :)

Du sa det! Jeg kan en annen sånn lignende hyklersk påstand 🙂  Det norske politiet har for det meste så dårlige laser-fartsmålere at de ikke klarer å måle mer presis enn i +- 3 km/t.

Derfor trekkes 3 km/t ifra den målte hastighet. Noe man kan regne med å høre da er noe som "Så har du også kjørt 3 km/t fortere i og med at vi trekker ifra 3 km/t"

Dette er selvsagt også bullshit. For disse 3 km/t trekkes fra fordi politiet ikke vet hvor fort sjåføren virkelig har kjørt. Han KAN ha kjørt 3 km/t fortere. Men det må slettes ikke være tilfellet! Det er godt mulig at han ikke var så mye som en halv km/t fortere enn målt.

I Tyskland taper politiet omtrent annen hver rettssak om fartsaker i og med at disse laser-målerne er så udugelige og ekstremt lite pålitelige.

Lenke til kommentar
Helm skrev (19 minutter siden):

Norsk politi er ganske hårfine. Det er litt feilmargin i målingene som kommer sjåføren til gode, men det er ikke mye. Og blir måleresultatet (inkl. den lille feilmarginen) at du har kjørt et par km/for fort vises den normalt ingen nåde uansett kjøreforhold. Skulle ønske UP hadde det vanlige tyske trafikkpolitiet til forbilde istedet for Stasi.

Det stemmer nok. Tysk politi har en stor "vurderingsramme" der de selv kan vurdere når de i det hele tatt begynner å dokumentere fartsovertredelser.  Alt ettersom forholdene er de som oftest ikke interessert i overtredelser som ligger under 11 km/t. Det først når du kommer deg over dette at du får en liten bot. Selvsagt gjelder dette ikke i "gågater" der det ikke er lov å kjøre fortere enn en ~8 km/t. Der kan du faktisk miste sertifikatet om du kjører 20 km/t for fort (eller tilmed mindre enn som så). Men da vet du og at du har gjort noe ordentlig gæli.

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Norolf skrev (34 minutter siden):

Jeg bruke dine egne ord: Du skrev: Er man fattig så man ta hensyn til at man ikke kan unne seg boten.

Dette betyr altså omvendt at de rike ikke skal må ta hensyn. Fordi de nettopp KAN godt overstå en liten bot som tilsvarer drikkepenger i deres målestokk.

La nu være å komme med alskens prikker og tøv igjen. Det er de overdrevne uforholdsmessige bøtene som diskuteres her. Ikke hva i enkelte tilfeller også gis i tillegg som straff.... Det er ikke temaet....Spørsmålet er: Skal det være sånn at en bot for nøyaktig samme overtredelse føles fullstendig ulikt alt ettersom om man er skikkelig rik eller rett og slett fattig? For den ene betyr det ingenting, mens den andre kan ha et problem? Skal det være sånn? Er det rettferdig?

De rike kan "drite" i boten, men de står ikke uten konvsekvenser de heller, men greit skal la det ligge. 

Ja, bøtesystemet er tydelig, og enkelt, men som alt annet vil det oppleves som urettferdig for fattig kontra rik, siden det omhandler økonomiske konsekvenser. Slik er stort sett alle valg en fattig må ta, kontra en rik, alt fra bruk av strøm, til innkjøp av mat og eventuelle forlystelser. Urettferdig er det kanskje, men det er meget, meget enkelt å unngå å få bøter, ved å holde seg til trafikkreglene. 

Så kan man utjevne denne urettfedigheten, ved å senke bøtene betraktelig, men da er jo urettferdigheten selvfølgelig helt lik, i tillegg til at man åpner for flere ulykker. Den fattige har sannsynligvis en mye mindre trafikksikker bil, og er også den som i størst grad vil få andre uheldige konsekvenser av at det er mer "Texas" i trafikken. Det er også gode muligheter for å betale disse bøtene i avdrag, over ganske lang tid slik jeg har forstått det. 

Så er det heller ikke helt enkelt å lage et system som gir bøter utifra inntekt eller betalingsevne, blir fort urettferdig det ogsp

Norolf skrev (34 minutter siden):

Skal du være sikker på å ikke bryte fartsgrensen noensinne må du kjøre adskillig langsommere enn det er lov. Om du skal kjøre prikk den maksfarten som er lov i flere timer kommer ALLE til å bryte fartsgrensen flere ganger i løpet av en slik lang tur over dal og fjord. Dette lar seg ikke unngå. Bare søndags og by-sjåfører er ikke kjent med dette faktumet. Vi er ikke maskiner som klarer å kjøre på prikken en til stadig skiftende maksfart i flere time. Overtredelsene vil for det meste ligget i båndet mellom 1 og opptil 10 km/t. Noen få ganger også 15 km/t. Alt i denne korridoren er mindre overtredelser

Det er da enkelt å holde fartsgrenser, jeg skjønner ikke hvorfor dette skal anses som vanskelig? I tillegg må du også bli tatt, noe du sjelden blir for å bomme litt på fartsgrensen i noen få sekunder. 

Du har helt rett, alt i den korridoren beregnes som mindre overtredelser og straffes med bøter mellom 7-800 og 2-3000. Kjører du 11km/t eller mer fortere, så får du også 2 prikker. Langt fra noen forbrytelse, og langt fra en halv månedslønn i bot. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...