Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (1 minutt siden):

Det er heller ikke akseptabelt om folk kjører i 90 km/t i boligstrøk med 50 km/t fartsgrense.

Det har jeg da heller aldri skrevet. Jeg skriver ikke noe sted at reglene er feil. Tvert i mot. Jeg er veldig i mot grisekjøring utført av bøller og banditter som aldri vil forstå. 

Dette er useriøs ileggelse av meninger jeg ikke har. 

Det jeg mener er at bøtene er for høye og straffen derfor urimelig, og mot vanlige mennesker som ikke kan verge seg eller be om en logisk forklaring og ekte dokumentert begrunnelse. 

Om du plutselig skulle få 10 000 i bot for forsøpling og dårlig lasting da en bit treverk på størrelse med en fyrstikkeske falt av hengeren din da ville du muligens forstå. Biten var en løsnet avbrukket bit av selve hengeren. Eller samme bot da to A4-ark blåste ut vinduet i gjennomtrekk fra bilen pga at noen kom borti vindusknappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norolf skrev (48 minutter siden):

Har selv kjørt på norske veier og opplevd at skiltingen kan være "lovstridig" eller slurvete, uoversiktlig, uklar.

Det mangler VELDIG ofte et skilt når fartsbegrensningen er opphevet igjen - etter en sving eksempelvis eller en byggeplass. Om man kritiserer dette får man ofte høre: "Ja, men det sier jo selv at fartsbegrensningen er opphevet her og der igjen gitt forholdene dette stedet.

Men dette handler jo om å ikke kunne regelverket. Skilting har forrang over lovens tekst, så «lovstridig skilting» er pr. definisjon en umulighet. Det er alltid skiltingen som gjelder, det eneste som har forrang over skilting er lyssignal – og over der igjen troner manuell dirigering av politi eller annen bemyndiget.

Videre er det slik at et skilt kun gjelder frem til første veikryss, så «manglende skilting ved oppheving av fartsbegrensning» er igjen en umulighet – skiltingen oppheves ved første veikryss. Det er derfor man ser skilter etter hvert eneste veikryss – og ser man ikke det så kan man anta at det er veitrafikklovens generelle fartsgrenser som gjelder, altså 50km/t i tettbygd strøk, og 80km/t ellers.

Dette lærte man formodentlig under kjøreopplæringen? Hvorfor hersker det slik forvirring om slike ting blant folk som formodentlig har bestått førerprøven?

Edit: definisjonen av «vegstrekning» er visstnok ikke «kryss til kryss», og dermed faller mitt andre avsnitt bort.

Endret av henrikwl
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (10 minutter siden):

Den bakenforliggende hensikten med disse uforholdsmessige bøtene er jo ikke ond, men det stikk motsatte.

A pro pos gode hensikter, som ofte er dekkoperasjoner for andre hensikter, f eks skatt. Historisk: En gammel regel sier at "veien til helvete er brolagt med gode intensjoner". 

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Vi har aldri hatt lavere bøter, de blir bare høyere og høyere. Uten grunn, annen enn skattlegging.

Grunnen er at kjører man gris så fortjener man en straff, kjører man skikkelig gris så havner man i fengsel, en stor bot er å anse som mildere og en langt mindre inngripen i livet, og helt seriøst dette er noe de aller fleste inkludert pensjonisten har god råd til, har man ikke råd så er det sikkert muligheter for en betalingsplan, og kanskje neste gang så tenker man 2 ganger før man kjører gris og da har man kanskje oppnådd noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I min samling av dashcam filmer har jeg eksempler på et utrolig skiltrot, da særlig i f m veianlegg. Regelen med første veikryss opphever fartsbegrensningene stemmer ikke. I et tilfelle var det 30 km flere km etter skiltet, enda veianlegget for lengst var tilbakelagt og ingen tegn til anlegg lenger fram. Egentlig var det trolig 80 på helt ny fin vei. Et sted sto de to skilt etter hverandre, der det ene var glemt og forsvant ikke før en uke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Grunnen er at kjører man gris så fortjener man en straff, kjører man skikkelig gris så havner man i fengsel, en stor bot er å anse som mildere og en langt mindre inngripen i livet, og helt seriøst dette er noe de aller fleste inkludert pensjonisten har god råd til, har man ikke råd så er det sikkert muligheter for en betalingsplan, og kanskje neste gang så tenker man 2 ganger før man kjører gris og da har man kanskje oppnådd noe. 

Det vil ikke bety noe som helst at vedk har kjørt 2 mill km uten en eneste "uryddig" hendelse? En glipp og det skal brått koste en ferie for to? Forbrytelser mot en fornæmet regner jeg ikke med. Kun der det ikke er noe konkret offer.

Det er ikke fartsgrenser jeg er i mot, bare urimelig straff mot vanlige harmløse, men litt uheldige eller litt tidvis uoppmerksomme mennesker.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (13 timer siden):

Tviler på at det kostet så mye som 7000 kr i 97. 100 i 70 sone koster jo "bare" 9300 kr i dag.

Skal ikke si bastant at det var 7000 men det var på den tida satsene for forenklede forelegg blei vesentlig oppjustert med mellom dobling og tredobling av datidens satser. Husker jeg var vinteren 97/98 for å få oppdatert prisliste av politiet og fikk bakoversveis av de nye satsene. Så at det hjelper å blø i lommeboka av å kjøre for fort er det ingen tvil om.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

du ble vist at vi troner på topp på trafikksikkerhet.

Det er mulig. Men har det med størrelsen på bøter å gjøre?

Virker alle trusler? Hvis det er tilfelle, så er det jo bare å øke straffene for alle regelbrudd, slik som f eks romerne for et par tusen år siden, eller muslimenes antikvariske hudud-straffer. Eller Putins 15 år fengsel for å skriver ordet krig. Eller straffene i Norge for å skrive ordet n***r. Eller Maos straffer for å være mere enn en bonde. På det mest absurde: Pol Pots dødsstraff for å bruke briller: ja - folk slutta å bruke briller.

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

Det vil ikke bety noe som helst at vedk har kjørt 2 mill km uten en eneste "uryddig" hendelse? En glipp og det skal brått koste en ferie for to?

Det høres ut som en ganske stor glipp om man plutselig får en bot som tilsvarer en ferie for to, men jeg vet ærlig talt ikke satsene.

http://www.radarvarsling.no/satser.htm

i følge denne siden så koster en glipp 850 spenn, det har alle råd til. Jeg vet ikke hvor nøyaktig denne siden er, men den opererer med 11600 kr i bot kjører man mellom 36-40 km/t over 90 grensen, 40 over er ikke en glipp det er villmannskjøring og det var en mild bot i mine øyne, ja jeg mener dette burde vært skalert etter betalingsevne, de rike driter i om de får en bot når det er så lavt. Og selv pensjonister skal klare og betale den, det bør de om de skal kjøre gris. 

Jeg trodde ærlig talt det skulle være mye høyere, om denne siden er til og stole på da.

https://www.tryggtrafikk.no/fart/hvor-stor-blir-boten/

Denne viste samme tall, dette er lavt i mine øyne og alle kan klare og betale for en glipp, for det er bare 850 kr, seriøst mann det er ikke mye til ferie og skryte av, dagsferie i drammen eller noe, om man bor en halvtime unna drammen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (10 minutter siden):

Virker alle trusler?

Du vet det ikke er en trussel, ikke sant ? Det er bare en bot.

Dart skrev (11 minutter siden):

f eks romerne for et par tusen år siden, eller muslimenes antikvariske hudud-straffer. Eller Putins 15 år fengsel for å skriver ordet krig. Eller straffene i Norge for å skrive ordet n***r. Eller Maos straffer for å være mere enn en bonde. På det mest absurde: Pol Pots dødsstraff for å bruke briller: ja - folk slutta å bruke briller.

Ja dette er sammenlignbart, med en bot på 850 nkr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Du vet det ikke er en trussel, ikke sant ? Det er bare en bot.

Ja dette er sammenlignbart, med en bot på 850 nkr.

Ta med hele. Ikke sammenligning (selvsagt) men eksempler fra historien om tenkemåten. Den bombastiske og urimelige.

Jeg skrev:

Virker alle trusler? Hvis det er tilfelle, så er det jo bare å øke straffene for alle regelbrudd, slik som f eks romerne for et par tusen år siden, eller muslimenes antikvariske hudud-straffer. Eller Putins 15 år fengsel for å skriver ordet krig. Eller straffene i Norge for å skrive ordet n***r. Eller Maos straffer for å være mere enn en bonde. På det mest absurde: Pol Pots dødsstraff for å bruke briller: ja - folk slutta å bruke briller.

Lenke til kommentar
Dart skrev (Akkurat nå):

Ta med hele. Ikke sammenligning (selvsagt) men eksempler fra historien om tenkemåten. Den bombastiske og urimelige.

Hva er det som er så urimelig ? 11600 for og kjøre 40 over grensa, vet du hvor farlig det er om man mister kontroll ? Eller om noen kommer ut i kjørebane i den tro at din medtrafikant kjører som folk ? Hvor mye mer bremselengde man får av bare 20 km/t ekstra, man må ha litt mer respekt enn det for andre menneskers liv, for det er hva det faktisk handler om.     

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Eg er i utgangspunktet heilt einig med deg, men eg synes likevel det er verdt å påpeike at tidsinnsparinga ofte er liten fordi dei fleste køyreturar er relativt korte. Skal du på langtur og skal køyre 50 mil så vil forskjellen på 80 og 100 km/t være 75 min. Dette er ikkje lenger ei ubetydeleg tidsparing på ein heil dags køyretur. På dei fleste langturar vil i praksis være vanskeleg å holde ei snittfart på særleg mykje meir enn 70 km/t om ein skal køyre lovleg ettersom ein ofte må passere mange tettbygde strøk der fartsgrensa er 50 eller 60 km/t.

Det er bare de store motorveiene du i praksis kan tjene inn denne tiden. Å holde 20km over fartsgrensa i snitt over 50 mil på enkeltfelts veier uten midtdeler høres for meg ut som noe som er direkte farlig. 
Når det gjelder de store veiene, så er jeg ikke imot at man hever fartsgrensen litt, så lenge veien er dimensjonert og god nok for dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 minutter siden):

En glipp koster ikke en ferie for to. Det koster 850 kroner. Så straffen for glipper og øyeblikks uoppmerksomhet er veldig, veldig lave. Akkurat sånn som du vil.

Sånn som han har holdt på så trodde jeg ærlig talt det var minst titusen for en glipp, og hundretusener for skikkelig villmannskjøring der man fremdeles beholder førerkort. 850 kr .... oki. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Et system som krever at vi er lojale kan bryte sammen om vi utsettes for traumer og det vi mener er er urimelig - slik at lojaliteten råtner på rot.

Jeg er helt enig. Hadde tenkt meg å skrive noe lignende. Å ta en halvmåneds lønn fra folk fordi de av vanvare har kjørt 62 km/t i stedet for 50 km/t - det føles omtrent som ran. Det medfører at staten, at myndighetene ansees som fiende, ikke som partner.

Enda mere i samfunn med ekstrem økonomisk ulikhet der den ene bare gliser over småpegana han må ut med for å betale boten, mens den andre faktisk har ett problem.

Mindre forseelser i trafikken burde "straffes" med mindre bøter. Det er derfor det heter bot eller mulkt fordi det ikke skal være en "straff", men en påminnelse, en vekker....

De fullstendig uforholdsmessige bøtene er ødeleggende for samfunnet. De bærer også preg av kuing, trakassering.

Lenke til kommentar
14 hours ago, skaftetryne32 said:

Ja de gjør nok det, men du setter andres liv i større fare, det er udiskutabelt, for mer fart er mer død, du kan godt si at mange veier med 80 grense tåler 120, ja bil har jo en del å si, så bør folk med bra nok bil kunne kjøre fortere ? Grensa er satt av en grunn du mener kanskje at den tåler mer, men mange kjører jo 10 over grensa nesten uansett, så da er vi plutselig oppe i 100 i det som tidligere var 80, det er en grunn til at grensene blir satt, at de tåler mer er en selvfølge vi setter ikke grensene på grensa av hva veien tåler, og håper det går greit.

Hvem har så dårlig tid uansett, har du dårlig tid så ta deg mer tid. 

  

Jeg var vel forsiktig i uttalelsen. Mange veier med 80 tåler fart på 100 uten problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...