Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (27 minutter siden):

Er absolutt enig i det du skriver.

Hva skjer når jeg kommer til 80-sonen? Det vet jeg, fordi mange har kjørt forbi i langt over 80 på den strekningen. To ganger har det nesten gått galt da den lokale bonden svingte til høyre ut på veien med traktoren , og to ganger ble jeg presset av veien for å redde både bonde og forbikjører. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (13 minutter siden):

Men skal man helt ned til 0 trafikkdrepte må også farten senkes til 0.

Omtrent 60 kmt er vel det mest gunstige. Ikke for miljø eller noe annet, men for sikkerhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

SELVMORD.

Dette har ikke med bøter å gjøre, men hvor mange ulykker i Norge skyldes NÅ selvmord?

Argumenter for store bøter grunner nettopp i antallet dødsulykker.

Hvis en mann har stor gjeld som han ikke klarer å betjene og vet at forsikringen ikke dekker selvmord, hva gjør han da?

Arrangerer en "ulykke".

Etter min mening er det tall som vi ikke får se fordi de skjules. Antallet som kjører med alt for stor fart inn i fronten på svære tunge trekkvogner på rette optimale strekker er merkelig stort om det ikke skyldes selvmordere. Alt for mange svinger til venstre inn mot midten av kjørebanen over i motgående i veldig stor fart der de burde ha svingt ut til høyre og i grøfta fordi både bilens mekanikk, setevridning og veibanen leder dem til høyre. Alt for mange svinger innover i svinger i alt for stor fart der de burde ha svingt utover. Alt for mange har heller ikke bilbelte på seg. Alt for mange er alene i bilen om natten.... Og for mange sikter på fjellvegger og betongvegger der det ikke burde skje ulykker.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (46 minutter siden):

Omtrent 60 kmt er vel det mest gunstige. Ikke for miljø eller noe annet, men for sikkerhet.

Litt avhengig av bebyggelse og veiens artethet og bilenes tekniske sikkerhet.

På tyske motorveier ville jeg gått inn for en begrensning ved 160 km/t (i dag er det jo ingen som helste fartsgrense). I tettstrøk kan jeg derimot godt tenke meg 30 km/t-fartsgrense også. Og på landeveien alt ettersom hvordan veien er.

Sånn helt alminnelig er 60 sikkert en bra sikker fartssone....

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Å Langt bedre veier, bedre klima og mye flatere landskap. Vi har det landskapet vi har og vi må tilpasse farta til det. 

Dette argumentet er ikke så helt overbevisende. For det ene betviler jeg nesten påstanden litt. Vi HADDE mye bedre veier i Tyskland før i tiden engang. Men det offentlige Tyskland har vært preget av kraftig nedgang i flere tiår nå og heretter er det ikke på langt nær mere sånn som før.

Moreover:

Også i Tyskland skiltes jo alt ettersom det veien duger til. Det skiltes ikke med 50 km/t om fagfolk mener at "Her er det sikkert å kjøre fort, gjene  i 90 km/t". Da skiltes det med 90 km/t. Men det betyr jo ikke at det er safe å kjøre i 130 km/t der...?

Lenke til kommentar
Norolf skrev (18 minutter siden):

Dette argumentet er ikke så helt overbevisende. For det ene betviler jeg nesten påstanden litt. Vi HADDE mye bedre veier i Tyskland før i tiden engang.

Ja betvil i vei, men de fleste erfaringer heller nok mot at veier i Tyskland er langt bedre, vi bygger fremdeles vanvittig svakt her til lands gitt.

 

Norolf skrev (21 minutter siden):

Også i Tyskland skiltes jo alt ettersom det veien duger til. Det skiltes ikke med 50 km/t om fagfolk mener at "Her er det sikkert å kjøre fort, gjene  i 90 km/t". Da skiltes det med 90 km/t. Men det betyr jo ikke at det er safe å kjøre i 130 km/t der...?

 Ehh nei og det er vel egentlig poenget mitt, vi bør holde oss til fartsgrensa, og ikke syte om man blir bøtelagt for å bryte den, det er grunner til at den grensen er satt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke bøtene er for høye i Norge, men.. jeg har da heller aldri klart å få en bot.

Det det kanskje bør gjøres noe med er den trippelstraffen man kan få, med bøter, inndragelse av førerkort og fengsel... Hvis målet er å få noen til å slutte å bryte trafikkregler, så hadde det kanskje holdt med en av straffene, man lærer nok av det, så lenge de da er strenge nok. 

Når det gjelder fyllekjøring, så kan trippelstraffen gjerne bestå. 

Lenke til kommentar

Lurer på hva som skjer dersom motorveiene blir satt ned fartsgrensa av miljø hensyn slik noen argumenterer for. Dersom veien idag har 110 og imorgen blir satt ned til 90.og noen kjører i 110 fortsatt, da blir det vel bot på 20km/t over? Men denne boten er ikke av fart, men en miljø bot?!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, skaftetryne32 said:

 Ehh nei og det er vel egentlig poenget mitt, vi bør holde oss til fartsgrensa, og ikke syte om man blir bøtelagt for å bryte den, det er grunner til at den grensen er satt. 

Er det egentlig det? De fleste veier jeg har sett tåler en del høyere fart enn hva grensen er satt til. Når det er snø og is må man uansett kjøre etter forholdene, men på sommeren med tørr asfalt og lite trafikk er det slik jeg ser det uproblematisk å kjøre i 90 selv om grensa er 80. Kanskje ikke en helt streit mening å si, men jeg sier nå engang det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som notorisk råkjører med egen bøtekonto i min ungdom på 90 tallet kan jeg si at da bøtesatsene blei satt opp i 97 tror jeg det var og senere prikkbeastning fikk det meg til å roe ned i trafikken og har ikke fått noe fartsbot etter min siste våren 97. Da kostet det 2500 å kjøre i 100km/t i 70 sone mens på slutten av året kostet det rundt 7000 å gjøre det samme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (32 minutter siden):

Som notorisk råkjører med egen bøtekonto i min ungdom på 90 tallet kan jeg si at da bøtesatsene blei satt opp i 97 tror jeg det var og senere prikkbeastning fikk det meg til å roe ned i trafikken og har ikke fått noe fartsbot etter min siste våren 97. Da kostet det 2500 å kjøre i 100km/t i 70 sone mens på slutten av året kostet det rundt 7000 å gjøre det samme.

Tviler på at det kostet så mye som 7000 kr i 97. 100 i 70 sone koster jo "bare" 9300 kr i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (37 minutter siden):

Er det egentlig det? De fleste veier jeg har sett tåler en del høyere fart enn hva grensen er satt til

Ja de gjør nok det, men du setter andres liv i større fare, det er udiskutabelt, for mer fart er mer død, du kan godt si at mange veier med 80 grense tåler 120, ja bil har jo en del å si, så bør folk med bra nok bil kunne kjøre fortere ? Grensa er satt av en grunn du mener kanskje at den tåler mer, men mange kjører jo 10 over grensa nesten uansett, så da er vi plutselig oppe i 100 i det som tidligere var 80, det er en grunn til at grensene blir satt, at de tåler mer er en selvfølge vi setter ikke grensene på grensa av hva veien tåler, og håper det går greit.

Hvem har så dårlig tid uansett, har du dårlig tid så ta deg mer tid. 

  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er først og fremst mangel på harmoni. Man kan ha strenge eller mildere reaksjoner på lovbrudd,  men bøtenivået harmonerer dårlig med det øvrike straffenivået. Eller, vi har jo ikke egentlig straff i Norge. Derfor heter det omsorg. Kriminalomsorg.

Vi skal ha omsorg for dem som voldtar og dreper, men økonomisk flå dem som kjører litt for fort.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (5 timer siden):

Problemet er først og fremst mangel på harmoni. Man kan ha strenge eller mildere reaksjoner på lovbrudd,  men bøtenivået harmonerer dårlig med det øvrike straffenivået. Eller, vi har jo ikke egentlig straff i Norge. Derfor heter det omsorg. Kriminalomsorg.

Vi skal ha omsorg for dem som voldtar og dreper, men økonomisk flå dem som kjører litt for fort.

 

Uomtvistelig. Men er de øvrige straffene for lave eller bøtene i trafikken for høye? Eller kanskje begge deler? Og hvorfor er trafikkbøtene så ABSURD høye med det de er i andre land? I Tyskland ville slike bøter mest sannsynlig men blitt forkastet av dommeren på grunn av uforholdmessighet. "Forholdsmessighet" er et av de viktigste overordnende rettsprinsipper. Jeg tror aldri dette ville holdt stikk foran en tysk domstol - om det aldri så mye var en "enkel" lov....

Det er også derfor fullstendig uforholdsmessig fordi at påvirkningen er helt annerledes på folk med stor formue og inntekt enn på fattige folk. Har man forholdsmessige bøter så spiller dette ingen så stor rolle, fordi at bøten virker mere som sådan - som et advarsel, en ergrelse fordi at man som voksen misliker "å bli satt i rette". Men om boten er høyere enn straffer for forbrytelser og om de går følbart inn på økonomien hos bare en del av dem som straffes - da er det noe som skurrer brutalt om der bare er lommepenger for den ene og halvparten av månedsinntekten for den andre. Litt rart egentlig at dette ikke har blitt tatt opp av Nordmenn for lenge siden. Siden man påstått er så opptatt av det "rette" og "rettferdighet". Dette er jo den åpenlyse urettferdighet. Mere kapitalistisk kan det nesten ikke bli om de rike faktisk er fritatt bøter mens allmuen blir rett og slett kuet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

(...)

Hvem har så dårlig tid uansett, har du dårlig tid så ta deg mer tid. 

  

Realitetsfjerne påstander. Kanskje fra folk som selv lever over-priviligert og ikke må yte så mye lenger i livet bortsett fra selv å skaffe seg et hyggelig liv på det som man allerede har "skaffet på det tørre"...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumenterer dere egentlig for at dere kan bryte fartsgrenser uten at det skal ha noen nevneverdige konsekvenser? I så fall virker det som om de høye bøtene holder dere unna å bryte dem hele tida og derfor fungerer.

Eller argumenterer dere for at fartsgrensene skal være høyere i Norge?

Det er to forskjellige diskusjoner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Norolf skrev (12 timer siden):

"CA" er avgjørende her.

Noe nærmere enn en +/- 6 km/t kommer man ikke sånn rent "følelsesmessig" den ekte farten.

Fartsfølelse er avhengig av mange faktorer. Veiens brede, lysforhold, bilen, motor- og fartstøyen, hvor trøtt, avslappet eller anspent man er, osv. Man kan også lett bli  "fartsblind" om man har kjørt lenge i en høyere fart og plutselig skal ned i farten.

Husker en gang da jeg ganske lenge hadde kjørt i godt over 200 km/t på motorveien og så bratt kom inn i byen. Da kjørte jeg et lite stykke med sikkert 90 km/t. Jeg registrerte det simpelthen ikke.

Så jeg har null tro på disse sjåførene som aldri bryter fartsgrensen fordi de "kjenner" når det kjører for fort. Dette er eventyr....

Fartsfølse er ca ja, ingen tvil om det. Men som jeg skrev, så slår man et blikk ned på speedometeret nå og da, man kjører ikke kun på fartsfølse. Hver gang man gjør det, får man en "kalibrering" av hvor man ligger ifht hva man trodde, og sånn tilpasser man seg naturlig endringer i vei, omgivelser, sikt osv, som påvirker fartsfølsen. La også forutsetning i innlegget på at man kjører en bil man kjenner, så bil, motor og støy er ikke relevante feilmarginer.

Fikk en bot helt nylig, fordi jeg kjørte ned fra fjellet midt i vinterferien, på en tid av døgnet hvor veien var øde. Så jeg ble litt tung på foten. Dette er min første prikk noen sinne, og det er 20 år siden jeg fikk bot sist. Å kjøre fort her var en helt bevisst handling, og fartsboten jeg fikk var helt fortjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (27 minutter siden):

Å kjøre fort her var en helt bevisst handling, og fartsboten jeg fikk var helt fortjent.

Men sånn er det neppe alltid. Og så spørs det uansett om bøtene står i forhold til "overtrampen". Noe jeg mener de definitivt ikke gjør i Norge. Men dette er - delvis - en kulturell "greie" selvsagt 🙂  Ikke bare selvsagt fordi at helt opplagt neppe alle nordmenn er glade for disse uforholdsmessige bøtene heller. Handler litt om hjernevask også. Dere har fått det banket inn i hodet at "det er farten som dreper" via den statlige propaganda at de fleste ikke tenker kritisk på dette....

Også det er jo noe typisk norsk - på godt og vondt - en viss sterk "lydighet" overfor myndighetene, styresmaktene.

En viss tendens til å måtte anklage seg selv offentlig, beklage høylydt om det forventes av "menigheten". Noe dypt religiøst fra gamle dager der man antakelig i protestantiske tider måtte stå opp i kirken og offentlig angre på sine synder... Det ligger forsatt i genene til ekte og "skikkelige" Nordmenn, "ordentlige folk" altså 🙂

Det er også derfor så få tørr å stå frem med en litt annen mening om saken....

Også dette et elskverdig karaktertrekk på en måte.

Det handler nemlig på en måte også om sammenhold og samfunnsmessig konsensus.Ikke bare dårlig det.

 

Endret av Norolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (1 time siden):

Det er også derfor fullstendig uforholdsmessig fordi at påvirkningen er helt annerledes på folk med stor formue og inntekt enn på fattige folk. Har man forholdsmessige bøter så spiller dette ingen så stor rolle, fordi at bøten virker mere som sådan - som et advarsel, en ergrelse fordi at man som voksen misliker "å bli satt i rette". Men om boten er høyere enn straffer for forbrytelser og om de går følbart inn på økonomien hos bare en del av dem som straffes - da er det noe som skurrer brutalt om der bare er lommepenger for den ene og halvparten av månedsinntekten for den andre. Litt rart egentlig at dette ikke har blitt tatt opp av Nordmenn for lenge siden. Siden man påstått er så opptatt av det "rette" og "rettferdighet". Dette er jo den åpenlyse urettferdighet. Mere kapitalistisk kan det nesten ikke bli om de rike faktisk er fritatt bøter mens allmuen blir rett og slett kuet....

De rike straffes også, siden man får prikker på førerkortet og til slutt vil miste retten dersom man fortsetter å bryte loven. Så er det jo engang slik da, at dersom man ikke har råd til bøter, så bør man ta hensyn til dette når man setter seg i bilen. Jeg finner få, om ingen gode grunner til å kjøre for fort, man sparer ikke særlig med tid på det, så hvis det er målet så bør man også vurdere hvor mye penger din tid er verdt, før man velger å kjøre fortere enn det fartsgrensene tilsier: 

image.png.1cf8153f04d6ae59a1c49f1550b760c1.png

Så kan jeg være enig i, at det er kjipt dersom man i et bittelite sløvt øyeblikk kjører for fort og får en fartsbot, men oftest så er vel slike kontroller på steder der man av gode grunner bør holde fartstgrensen (skoler og farlige veier). 

Hva mener du bøtesatsene burde vært, og hvilke mål har man ved å sette de ned? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (17 timer siden):

Da kjører du antageligvis ikke etter forholdene, så det er ikke greit det heller, folk blir stoppa for det å, takk og lov. 

Nedre grense er 40 kmt, men det er bare på motorvei. Ellers ingen- Jeg kan ikke hindre trafikken i lengre tid eller skape farlige situasjoner. Politiet kan beordre meg f eks å stoppe på trygt sted f eks hver 5 min og slippe forbi alle, og bruke gult blinkende lys. Ellers skal f eks trege transporter varsles og leveres rute og tider og foregå om natten med påbudte følgebiler og varsellys. Sånn cirka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...