Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Egentlig kom jeg på dette innlegget da jeg så på Dagsrevyen om fartskontroller før påskeferien et år tilbake. En politimann leverer en utskrevet bot til en mannlig fører i 50-åra, og i bilen sitter fire gutter ca i russealder. De ler høyt av skadefryd og vipper fram og tilbake mens latterbygene tar helt overhånd. Politimannen stiller seg litt foran bilen og holder en moralpreken der han forsøker å få fram at det slett ikke er morsomt. For det første var boten på 6000 kr, og han mente det er umoralsk å le av dette som er så alvorlig. 

Hva mente han de skulle gjøre? Gråte og rive seg i håret alle sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (18 minutter siden):

Nei det jeg egentlig skriver at det ikke er til å unngå -

Det er så absolutt til og unngå, jeg trenger ikke være lommekjent noe sted for og se skiltene, ingen trenger det, om man kjører for fort så er det stort sett med viten og vilje, og ser man ikke skiltene så er det på tide med briller eller å legge førerkortet på hylla, men det står på vilja høres det ut som. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (55 minutter siden):

Og nå vet du hvorfor også trafikkbøtene er så innmari sykelig høye i Norge: Den "riktige" oppførselen i trafikken skal på død og liv tvinges frem. "Zero tolerance". 

En gåte hvorfor og under hvilke kriterier bøtene er blitt så store akkurat i Norge. Men jeg mistenker at fødselshjelper var Gerhardsen & Co, erkesosialister som ikke likte dekadent unødvendig luksus - som biler. De med 4 hjul skulle kun være anleggsmaskiner, lastebiler  og traktorer som skulle bygge landet og dyrke jorda ført av gode arbeidere og fagforeningsmedlemmer. Som i Sovjet. Litt paradoks at de første privatbilene i Norge kom fra nettopp Øst-Europa. På 4 år kom det 410 000 biler til landet. Det var visst ganske spesielt sier min far. Dårlige veier og få bensinstasjoner. Alle skulle starte bensinstasjoner i stedet for å bygge boliger. Det likte sosialistene dårlig. Hestene likte heller ikke alle bilene - som ofte "smalt i potta" og skremte vettet av både folk og dyr. I Oslo og i Mjøsbyene var det fullt av nervøse hester med vrengte øyne... Stadig ble folk trampet ned av skremte hester og deres vogner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

Det er så absolutt til og unngå, jeg trenger ikke være lommekjent noe sted for og se skiltene, ingen trenger det, om man kjører for fort så er det stort sett med viten og vilje, og ser man ikke skiltene så er det på tide med briller eller å legge førerkortet på hylla, men det står på vilja høres det ut som. 

 

Kan kjøre i 30 hele veien. Så er jeg sikker 🙂 

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

Jeg savner et forslag: at bøtene kunne øke hver gang. 

Begynne med 500 kr og øke med 500 for hver overtredelse, samt at prikkene kommer en for hver gang. En uheldig dag vil ikke føre til en akutt ruinering.

Det eg savner med dette forslaget er ein samanheng mellom alvorlegheit bøtesats. Det kan ikkje være slik at fyrste fartsbota er 500 kr uavhengig av om du køyrde i 71 km/t i 70-sona eller 180 km/t i 40-sona.

Det må være ein klar forskjell mellom å være uheldig nok til å bryte fartsgrensa heilt minimalt, og det å vise total forakt for trafikksikkerheit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (9 minutter siden):

Kan kjøre i 30 hele veien. Så er jeg sikker 🙂 

Trikset er å følge med på veien. Når du ser et nytt fartsskilt justerer du farten slik at i det du passerer fartsskiltet maks har farten tillatt etter skiltet :) Det er ikke så vanskelig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Det eg savner med dette forslaget er ein samanheng mellom alvorlegheit bøtesats. Det kan ikkje være slik at fyrste fartsbota er 500 kr uavhengig av om du køyrde i 71 km/t i 70-sona eller 180 km/t i 40-sona.

Det må være ein klar forskjell mellom å være uheldig nok til å bryte fartsgrensa heilt minimalt, og det å vise total forakt for trafikksikkerheit. 

Sorry. Gikk ut fra at alle forsto prinsippet uten at jeg laget en komplett prisliste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Håvard skrev (5 minutter siden):

Trikset er å følge med på veien. Når du ser et nytt fartsskilt justerer du farten slik at i det du passerer fartsskiltet maks har farten tillatt etter skiltet :) Det er ikke så vanskelig.

Tusen takk. Jeg skal prøve det neste gang 🙂 Da glemmer jeg unger, barnevogner, lausbikkjer, katter, syklister og annet rask? Bare kjører med øya stivt festet på skilta. 

Eller konstant i 30 kmt hele veien?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (12 minutter siden):

Bare kjører med øya stivt festet på skilta. 

Et lite tips se langt frem, ikke se ned rett foran deg, det er en feil mange sjåfører gjør, se et par hundre meter eller mot horisonten foran deg, da får du med deg alt inkludert skilt, elg, medtrafikanter og unger som leiker i veien, vel bekomme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dart skrev (42 minutter siden):

Tusen takk. Jeg skal prøve det neste gang 🙂 Da glemmer jeg unger, barnevogner, lausbikkjer, katter, syklister og annet rask? Bare kjører med øya stivt festet på skilta. 

Eller konstant i 30 kmt hele veien?

Så vanskelig er det da ikke å kjøre bil! Og fartsavpasning er vel strengt tatt den enkleste delen av det hele, med litt erfaring. Kjenner man bilen man kjører så føler man ca hvor fort man ligger, så man trenger jo bare slå noen blikk på speedometeret nå og da.

Dessuten så er det jo ikke sånn at det politiet måler deg i er det speedometeret viste. Er ganske mye påslag når man summerer politiets feilmargin og speedometerets underrapportering.

Så å problematisere det å overholder fartsgrenser er vanskelig å ta seriøst...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Det er nå sånn at en skal kjøre etter forholdene, og de fleste som kjører for fort blir ikke tatt, om det ikke skjer noe da, sånn sett er vi alle likestilt, det er ikke mye trafikkpoliti i Norge. 

Denne Tesen er jeg ikke enig i. Det skal lite till for å bli "T A T T" som det heter på norsk. Også dette forresten en typisk norsk måte å uttrykke noe så banalt som en liten trafikkovertredelse på. Minner litt om en forbryter som blir TATT til fange etter han ble TATT på fersken. Også i Tyskland kan det hende at man får en liten bot som står på en seddel der det skrives noe om "åsted" - men dette er altså ikke den måten alle og enhver ser på en *liten* fartsovertredelse som eksempelvis å ha kjørt i 110 km/t på landeveien i stedet for 100 km/t.

Hvorfor skal det lite til for? Fordi det i Norge ikke er så mange veier. Skal du fra A til B så er det kanskje bare en eneste lang vei som fører dit hen - om man ikke skal ta en "liten" omvei gjennom Sverige og Finland altså. Det skal ikke så mye politi til for å overvåke det lille av veinett som finnes. Kjører man fra Bergen til Oslo så er sjansene svært høye å passere flere fartskontroller langs med veien.

Jeg er forresten ikke prinsipielt mot fartskontroll, heller ikke mot kraftige bøter for *alvorlige* trafikkovertredelser. Men jeg sterk imot disse fullstendig absurde bøtene for forholdsvis små overtredelser. En eller annen i denne tråden skrev med sin fulle rett at det er definitivt UMULIG for en alminnelig sjåfør å kjøre helt "på streken". Anser man altså maksfart som noe som folk gjerne SKAL kjøre (fordi at også ferdsel og framkomst er goder) så vil det ufravikelig skjer at folk av og til kjører litt for fort.

Da jeg tok sertifikatet i Tyskland for en liten evighet siden fikk vi streng beskjed av kjørelæreren at vi definitivt ikke måtte *SOMLE" på veien og at det var bedre om vi kjørte et par km i timen for fort enn at vi somlet. Selvsagt *ET PAR* - ikke altså 15 eller 10 km/t. Men jeg ganske sikker på at selv en *kort* overtredelse av fartsgrensen med 10 km/t (i henhold til speedometerer som jo alltid viser litt for mye) ikke ville medført at man ble nektet sertifikatet.

Skal du være sikker på at du på en strekning på 500 km aldri noensinne overskrider fartsgrensen må du alltid kjøre minst 10 km/t saktere enn tillatt. Men dette gjør nok kjørerne bak deg rasende. Dette er ikke så mye annerledes i Norge enn i Tyskland.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

Så vanskelig er det da ikke å kjøre bil! Og fartsavpasning er vel strengt tatt den enkleste delen av det hele, med litt erfaring. Kjenner man bilen man kjører så føler man ca hvor fort man ligger, så man trenger jo bare slå noen blikk på speedometeret nå og da.

Dessuten så er det jo ikke sånn at det politiet måler deg i er det speedometeret viste. Er ganske mye påslag når man summerer politiets feilmargin og speedometerets underrapportering.

Så å problematisere det å overholder fartsgrenser er vanskelig å ta seriøst...

"CA" er avgjørende her.

Noe nærmere enn en +/- 6 km/t kommer man ikke sånn rent "følelsesmessig" den ekte farten.

Fartsfølelse er avhengig av mange faktorer. Veiens brede, lysforhold, bilen, motor- og fartstøyen, hvor trøtt, avslappet eller anspent man er, osv. Man kan også lett bli  "fartsblind" om man har kjørt lenge i en høyere fart og plutselig skal ned i farten.

Husker en gang da jeg ganske lenge hadde kjørt i godt over 200 km/t på motorveien og så bratt kom inn i byen. Da kjørte jeg et lite stykke med sikkert 90 km/t. Jeg registrerte det simpelthen ikke.

Så jeg har null tro på disse sjåførene som aldri bryter fartsgrensen fordi de "kjenner" når det kjører for fort. Dette er eventyr....

 

P.A.:

Det krevende er forresten også å alltid følge med om det nå sist var 60 eller 70 eller igjen 60 eller 70, osv. den aktuelle fartsgrensen var. Det er egentlig viktigere å følge med i trafikken rundt deg og veiforholdene enn å overholde fartsgrensen helt på prikken. Det farligste i Norge er antakelig også mindre en liten fartsovertredelse enn disse helt vanvittige forbikjøringene som mange holder på med - især på vestlandet med alle disse svingene. Det skyldes mirakler og at det er så lite trafikk at det ikke smeller skummelt i et eneste kjør....

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

Tusen takk. Jeg skal prøve det neste gang 🙂 Da glemmer jeg unger, barnevogner, lausbikkjer, katter, syklister og annet rask? Bare kjører med øya stivt festet på skilta. 

Eller konstant i 30 kmt hele veien?

Er absolutt enig i det du skriver.

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

Sorry. Gikk ut fra at alle forsto prinsippet uten at jeg laget en komplett prisliste.

Er også litt enig her. Men jeg mener at det ville vært enda viktigere å tilpasse boten inntekt og formue. Dere i Norge har ikke enda fått disse krasse økonomiske ulikhetene som er vanlig i Tyskland eller Frankrike, England, USA, Brasil. osv. I de alminnelige kapitalistiske landene er det mange millioner som er lutfattige. De eier kanskje ikke engang den musebilen, de kjører med.

Samtidig er det mellom 5% til 10% i befolkningen som bader i penger som om de bare var møkk. Kan det være riktig at straffen svir for den ene ordentlig mens den andre bare ler ut av boten fordi den er så latterlig lav i forhold til hans timelønn?

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

En gåte hvorfor og under hvilke kriterier bøtene er blitt så store akkurat i Norge. Men jeg mistenker at fødselshjelper var Gerhardsen & Co, erkesosialister som ikke likte dekadent unødvendig luksus - som biler. De med 4 hjul skulle kun være anleggsmaskiner, lastebiler  og traktorer som skulle bygge landet og dyrke jorda ført av gode arbeidere og fagforeningsmedlemmer. Som i Sovjet. Litt paradoks at de første privatbilene i Norge kom fra nettopp Øst-Europa. På 4 år kom det 410 000 biler til landet. Det var visst ganske spesielt sier min far. Dårlige veier og få bensinstasjoner. Alle skulle starte bensinstasjoner i stedet for å bygge boliger. Det likte sosialistene dårlig. Hestene likte heller ikke alle bilene - som ofte "smalt i potta" og skremte vettet av både folk og dyr. I Oslo og i Mjøsbyene var det fullt av nervøse hester med vrengte øyne... Stadig ble folk trampet ned av skremte hester og deres vogner.

Hehe 🙂 Kan også være noe i det du skriver der.

Iallfall i dag med disse klimafanatikernes og MDGs fremmarsj.

Men i utgangspunktet er det noe annet som bakteppe, mener jeg.

Tanken bak det hele er jo ikke feil heller: Senk hastigheten - så senker du også antall drepte og skadede. Det er ubestridelig sant.

Men skal man helt ned til 0 trafikkdrepte må også farten senkes til 0. Og skal man bare ytterligere senke denne "blodtollen" burde man etter min mening snarere senket den maksimale farten enn å innbitt lure bak busker for å ta folk som har gått litt over streken". Det burde være en viss margin - opptil 5 km/t minst og også de neste 5 km/t burde ikke svi altfor sterkt. Over det kan det jo gradvis svi litt mere. Men også der burde det være "med måte". I Tyskland bestemmer politiet selv når de begynner å sikre bevis i det hele tatt. Det er en ikke så liten forskjell om man kjører i 45 km/t langs en barnehage midt på dagen med mange barn på veien der det er skiltet med 30 km/t eller om man kjører i 85 km/t et sted ute på villmarken der det er tillatt med 70 km/t.

Det er det som er problemet at man tar de drepte i trafikken "med på kjøpet" fordi at man ikke vil gi avkall på å kunne ferdes med bil. Noe som forresten også redder mange liv. Og gjør livet (til dels) bedre...

Lenke til kommentar
Norolf skrev (34 minutter siden):

Denne Tesen er jeg ikke enig i. Det skal lite till for å bli "T A T T" som det heter på norsk.

Nå er det jo sånn at de som kjører fort, og jeg i snakker ikke om et par km/t over som kan skje engang iblant, selv om det er mye og gå på, men minimum  10km/t over lengre distanse med overlegg, de kan nok bli fanget, men når man teller alle turer de tar uten og bli knepet så er det faktisk ekstremt liten sjanse for og bli ferska, de som kjører for fort med viten og vilje, vil bli "tatt"(sry tom for alternativer) på rent volum alene. Så følger man reglene etter beste evne skal det godt gjøres og bli huka av noe snut, nærmest umulig egentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dart skrev (6 timer siden):

Er du 100% sikker på at høye bøter er hele årsaken til "lykken"? Hvorfor har ikke mange andre oppdaget det dah?

Tyskland har langt lavere bøtesatser og en dramatisk høyere trafikk enn i Norge, i tillegg høyere fartsgrenser - og ikke mye høyere antall drepte enn i Norge....

Lenke til kommentar
Dart skrev (7 timer siden):

Et spørsmål er hvorfor forsvarer vi det som er praksis i Norge når ikke andre land ligger i nærheten av samme nivåer?

Hva er det vi i Norge har oppdaget om forbrytelse og straff som ikke andre land har fått med seg

De stygge bøtene skremmer bare de som ikke har råd til dem og ellers aldri ville gjort noe "galt" uansett.  

Fordi at man i Norge er veldig opptatt av å gjøre det "rette", av å være bedre enn i andre land. Og at man tror på at mye hjelper også mye.

Lenke til kommentar
Norolf skrev (1 minutt siden):

Tyskland har langt lavere bøtesatser og en dramatisk høyere trafikk enn i Norge, i tillegg høyere fartsgrenser - og ikke mye høyere antall drepte enn i Norge....

Å Langt bedre veier, bedre klima og mye flatere landskap. Vi har det landskapet vi har og vi må tilpasse farta til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...