Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Dart said:

Trafikkdrepte pr mill innbyggere:  EU har 51, Tyskland 37, Norge 20. Årsaken til det lave norske tallet er selvsagt ikke høye bøter.

Nordmenn er så lojale, snille og rolige at bøtesatsene er å slå inn åpne dører. Utakk er fremdeles verdens lønn. Vi protesterer ikke, og da blir vi skatteflådd. Snu det andre kinnet til, og du får trynet revet av.

Øh... Har du møtt tyskere? Har du noen gang vært på en barnebursdag som starter kl 12.47? De er de største regelrytterne som finnes. Det å bryte trafikkregler der blir mye mer sett ned på enn i Norge.

Så poenget ditt med at Nordmenn er så lojale, snille og rolige, og derfor liker alle regler i motsetning til tyskerne, holder ikke helt vann her.

Men til dere som vil at vi skal være mer som nabolandene våres, vi kan jo starte som Danmark og inndra bilen ved for høy fart? Hvis målet er at vi skal være mer på linje med andre land i Europa.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norolf skrev (12 minutter siden):

1 km/t  er allerede nok for å bli flådd i Norge 🙂 Har aldri hørt om en i Tyskland som fikk en bot pga 1 km for høy fart (heller ikke etter fratrekk av feilmargin)

Altså om du mener 850 kr er å bli flådd så deg om det. Jeg har heller aldri "hørt" om noen nordmenn som har fått en bot for og kjøre en 1km/t over fartsgrensen, jeg sier ikke at det ikke har skjedd, men jeg har ikke "hørt" noe, å "høre" ting er for øvrig ikke en god kilde til noe som helst.  

Endret av skaftetryne32
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, shockorshot said:

Jeg vet ikke hvem du henger med, men de fleste jeg kjenner er mye mer redd for å havne i en ulykke enn å få bot.

For et vanvittig urealistisk bilde du har på hva en ulykke er. Noe sier meg at du aldri har måttet være første respondent der noen er most eller bevisstløs. Dessverre er dette noe de fleste av oss opplever jo eldre vi blir, inkludert undertegnede. Hvis du er riktig uheldig opplever du det mer enn en gang også.

Det er heldigvis ikke ofte jeg blir så kraftig feiltolket. Jeg har ikke sagt noe om hvilket inntrykk ulykker gjør eller ikke gjør på meg. Jeg snakker om det jeg mener er vanlige folk, uten å si om jeg regner meg selv som en av dem. Alle vil mene at en alvorlig ulykke er verre enn noe annet, men fryktnivå har gjerne noe med sannsynlighet å gjøre. Jeg treffer folk i alle aldre, jeg kan ikke si jeg "henger" med noen. Det høres så gjengaktig ut.

Fryktskalaen er blandt mange slik:

1. Bøter/prikker.

2. Elg.

3. Annen ulykke.

 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Vi har vell også noen av de laveste fartsgrensene.

I noen deler av landet utmerket vi oss også med ganske så farlige veier, E6 er blitt langt bedre, men den kunne være ganske farlig for bare få år siden, naturlig nok så har fartsgrensen også godt opp på den utbedrede og den nybygde delen av E6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Helm said:

Det er heldigvis ikke ofte jeg blir så kraftig feiltolket. Jeg har ikke sagt noe om hvilket inntrykk ulykker gjør eller ikke gjør på meg. Jeg snakker om det jeg mener er vanlige folk, uten å si om jeg regner meg selv som en av dem. Alle vil mene at en alvorlig ulykke er verre enn noe annet, men fryktnivå har gjerne noe med sannsynlighet å gjøre. Jeg treffer folk i alle aldre, jeg kan ikke si jeg "henger" med noen. Det høres så gjengaktig ut.

Fryktskalaen er blandt mange slik:

1. Bøter/prikker.

2. Elg.

3. Annen ulykke.

 

Da henger du med veldig merkelige folk med manglende risikoforståelse. Jeg kjenner ingen som har den rekkefølgen og er en ganske kraftig ekstrovert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Helm said:

Det er heldigvis ikke ofte jeg blir så kraftig feiltolket. Jeg har ikke sagt noe om hvilket inntrykk ulykker gjør eller ikke gjør på meg. Jeg snakker om det jeg mener er vanlige folk, uten å si om jeg regner meg selv som en av dem. Alle vil mene at en alvorlig ulykke er verre enn noe annet, men fryktnivå har gjerne noe med sannsynlighet å gjøre. Jeg treffer folk i alle aldre, jeg kan ikke si jeg "henger" med noen. Det høres så gjengaktig ut.

Fryktskalaen er blandt mange slik:

1. Bøter/prikker.

2. Elg.

3. Annen ulykke.

 

Det kan nok være. Frykt er ofte irrasjonellt. For mange er en ulykke 'utenkelig' og ikke noe de refglekterer over. Man har jo også andre noe ulogiske rekkefølger for mange slik som at mange er mer redd for å fly enn å kjøre bil selv om sannsynligheten for skade og død er mye høyere i bil. Da er det jo fint at her fungerer bøtene synergistisk til å gi en sikrere oppførsel. Holder folk lavere fart fordi de er redde for bot så gir det uttelling også mot ulykker.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Dart said:

Trafikkdrepte pr mill innbyggere:  EU har 51, Tyskland 37, Norge 20. Årsaken til det lave norske tallet er selvsagt ikke høye bøter.

Nordmenn er så lojale, snille og rolige at bøtesatsene er å slå inn åpne dører. Utakk er fremdeles verdens lønn. Vi protesterer ikke, og da blir vi skatteflådd. Snu det andre kinnet til, og du får trynet revet av.

 

19 minutes ago, skaftetryne32 said:

Hva er årsaken da ? 

Jeg registrerer at både Norge Sverige og Sveits har høye bøtesatser og har minst dødsfall, trenger ikke bety noe, men hva er årsaken da ? 

Lite dødsfall i norsk trafikk kan ha mange årsaker. Sinnsykt høye bøter er nesten helt sikkert noe av forklaringen.

Men så har vi også generelt lave fartsgrenser, og vi har mye dårlig vei som blir en naturlig begrensning på farten.

Det kan være mange flere medvirkende årsaker også.

 

Jeg tør påstå med sikkerhet - selv uten kilde - at det ikke er én grunn alene som forklarer at dødeligheten i trafikken er så lav i Norge.

 

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 minutter siden):

Trafikkdrepte pr mill innbyggere:  EU har 51, Tyskland 37, Norge 20. Årsaken til det lave norske tallet er selvsagt ikke høye bøter.

Nordmenn er så lojale, snille og rolige at bøtesatsene er å slå inn åpne dører. Utakk er fremdeles verdens lønn. Vi protesterer ikke, og da blir vi skatteflådd. Snu det andre kinnet til, og du får trynet revet av.

Du har rett. Sant skal være sant. Jeg gikk ut fra at det var enda nærmere. Jeg hadde ikke de helt aktuelle tallene. I 2010 var nemlig tallene disse:

Norge: 43,2
Tyskland: 44,6

Dette ville jeg kalt omtrent det samme! Det er en så liten forskjell at det ikke spiller noen som helst rolle statistisk sett. Det er usignifikant

Og nå er det noe man må vite og som bekrefter din påstand at de ekstreme bøtene ikke bidrar i det minste:

I 2010 var nemlig forholdet mellom bøtesatsene i Tyskland og Norge nærmest nøyaktig også 1:10.

Trass i at bøtene var 10 ganger høyere i Norge enn i Tyskland allerede i 2010 var antallet drepte nøyaktig det samme den gangen!

Hvorfor det har forandret seg til det forholdet som finnes i dag er ikke å lett å si. Jeg formoder en sammenheng med den økonomiske utviklingen. Norge hadde en ganske gammel og dårlig bilpark for noen tiår siden før oljeeventyret startet for alvor. Det tok en tid før folk hadde utbyttet de gamle kjøyretøyene sine. I dag har mange nordmenn flunkende nye biler pga all den subsidieringen av EL-biler.

Samtidig har det vært enorme fremskritt i bilsikkerhet i de siste ti årene...Tror nok vi finner årsaken heller her...

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, shockorshot said:

Da henger du med veldig merkelige folk med manglende risikoforståelse. Jeg kjenner ingen som har den rekkefølgen og er en ganske kraftig ekstrovert.

Vel... å dø i en husbrann er sikkert noe mange av oss tenker på som veldig skremmende. Men i hverdagen er det ikke det vi frykter mest, vi er kanskje mer redd for å få influensa.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (10 minutter siden):

Samtidig har det vært enorme fremskritt i bilsikkerhet i de siste ti årene...Tror nok vi finner årsaken heller her...

Det tror jeg mere på. En kompis og kona ville trolig vært døde uten kollisjonsputer. Nesa ble flat og det ble en del stygge bloduttredelser etter beltet. Hadde de vært eldre og tyngre ville det gått en del ribbein og blitt blødninger inni. Beltet er en beinknuser på gamle folk når det blir mye G-krefter, særlig i en utforkjøring med høyt fall som der.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, skaftetryne32 said:

Hva er årsaken da ? 

Jeg registrerer at både Norge Sverige og Sveits har høye bøtesatser og har minst dødsfall, trenger ikke bety noe, men hva er årsaken da ? 

Konformitet trolig sammen med lav tetthet. Og Tyskland er også en gjennomfartsåre så mange av de som dør i trafikken der er ikke tyskere. Skal man sammenligne må man sammenligne pr km, samme veitype og kun innbyggere. 
 

Bedre eksempel er Island som knapt har bøter men ligger på norsk nivå.

Endret av scuderia
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (29 minutter siden):

Tja , kanskje. Aldri regnet på det da det ikke virker som en reell sammenligning. Hvilke tall legger du til grunn?

Beklager jeg bare kødda litt, jeg er ikke glad i å fly, og jeg leste dette et eller annet sted engang, men jeg finner ikke noe som kan backe meg opp nå, så det var nok bullshit.

Logikken var at man regnet per reise, selv de korte turene frem og tilbake til butikken osv, så hver reise er regnet med, da skulle det være flere flykrash per reise med fly enn med bil, og siden et flykrash ofte har store konsekvenser så skulle det være farligere per reise. Beklager detta her.  

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, ism_InnleggNO said:

Er det? Det er vel over fire sider siden du ble vist at vi troner på topp på trafikksikkerhet. Bøtenivået er en del av denne trafikksikkerheten.

Om man synes bøtenivået er for høyt får man være ekstra forsiktig i trafikken da. Det er faktisk ikke vanskelig å overholde trafikkreglene.

Bøtene skal ha en preventiv virkning - det er riktig. Der det hele blir tvilsomt, er når satsene settes eller åvirkes av finansdepartementet som et ledd i å skaffe inntekter. Målet med bøtene er ikke å skaffe staten inntekter. Det å se på det som en inntekt er ikke bra og kanskje til og med ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...