Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Elgen-Hansi skrev (16 timer siden):

Så vanskelig er det da ikke å kjøre bil! Og fartsavpasning er vel strengt tatt den enkleste delen av det hele, med litt erfaring. Kjenner man bilen man kjører så føler man ca hvor fort man ligger, så man trenger jo bare slå noen blikk på speedometeret nå og da.

Dessuten så er det jo ikke sånn at det politiet måler deg i er det speedometeret viste. Er ganske mye påslag når man summerer politiets feilmargin og speedometerets underrapportering.

Så å problematisere det å overholder fartsgrenser er vanskelig å ta seriøst...

Du tar feil og har misforstått. Du har ikke lest og er for rask til å ilegge meg personlige egenskaper og meninger :

Problemet i denne tråden er verdens høyeste bøtesatser, og utfordre til å påvise at det har hatt noen effekt på noe å ha så høye bøter, helt annerledes enn andre land og myndigheter. Noe helt spesielt må ha en helt spesiell grunn. Min påstand er at dette er en form for skattelegging, urimelig sådan, og burlesk. Jeg overholder alle fartsgrenser i tettbygd strøk og der det er farlig å kjøre fort og det er mye trafikk og folk/fe/hindringer. Vi har aldri hatt lavere bøter, de blir bare høyere og høyere. Uten grunn, annen enn skattlegging.

At jeg skulle ha noe behov for å få endret fartsgrensene, det er noe du fant på / gikk ut fra fordi du ikke har lest det jeg skriver. 

Jeg har heller ikke oppfordret til å bryte fartsgrenser, det er feil fordi du ikke leser det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (12 timer siden):

og ikke syte om man blir bøtelagt for å bryte den, det er grunner til at den grensen er satt. 

Det er størrelsen på bøtene og vitsen med det som debatteres. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dart said:

Det er størrelsen på bøtene og vitsen med det som debatteres. 

Er det? Det er vel over fire sider siden du ble vist at vi troner på topp på trafikksikkerhet. Bøtenivået er en del av denne trafikksikkerheten.

Om man synes bøtenivået er for høyt får man være ekstra forsiktig i trafikken da. Det er faktisk ikke vanskelig å overholde trafikkreglene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (12 timer siden):

så hadde det kanskje holdt med en av straffene, man lærer nok av det, så lenge de da er strenge nok. 

Jeg har foreslått en eskalerende straff, økende bot fra ganske rimelig i tillegg til prikker, og deretter frihetsstraff ved gjentatte brudd og dårlig "trafikkette" . Det kan være rimelig overfor de som bare begikk en liten glipp - at de skal slippe å føle seg trampet grundig på og satt i avmakt med urimelig store bøter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Abigor skrev (12 timer siden):

Men denne boten er ikke av fart, men en miljø bot?!?

Det kan hende det ikke kan gjøres etter gjeldende regler. Grensene er i flg loven sånn cirka for å sikre at det ikke skjer ulykker og at vi skal være tryggere og at trafikken skal flyte. Å blande miljø oppi alt som heter regler blir til slutt feil og forvirrende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Abigor skrev (12 timer siden):

men på sommeren med tørr asfalt og lite trafikk er det slik jeg ser det uproblematisk å kjøre i 90 selv om grensa er 80.

Myndigheter og andre stoler ikke på våre vurderinger. Det kan nevnes utallige eksempler på. Likevel foretar vi egne vurderinger hele tida om ting som har mye - mye - større betydning enn de 10 kmt differansen og det kan nevnes en rekke faktorer vi må vurdere kontinuerlig fra første minutt vi starter kjøringen. Allerede når jeg kjører ut porten min kan det skje en ulykke bare en meter utenfor porten. I skoletida vrimler det av unger forbi der, som både vimser og løper og lekeslåss uti veien. I dag morges kom en hel gjeng med sparkesykler i uryddig formasjon i hele veiens bredde. Bilførerne er bøtelagt mange ganger rett utenfor min port de siste årene, og politiet er her stadig vekk. Det nye fotgjengerfeltet blir ikke brukt av unga, tvert i mot, det unngås.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dart said:

Myndigheter og andre stoler ikke på våre vurderinger. Det kan nevnes utallige eksempler på. Likevel foretar vi egne vurderinger hele tida om ting som har mye - mye - større betydning enn de 10 kmt differansen og det kan nevnes en rekke faktorer vi må vurdere kontinuerlig fra første minutt vi starter kjøringen. Allerede når jeg kjører ut porten min kan det skje en ulykke bare en meter utenfor porten. I skoletida vrimler det av unger forbi der, som både vimser og løper og lekeslåss uti veien. I dag morges kom en hel gjeng med sparkesykler i uryddig formasjon i hele veiens bredde. Bilførerne er bøtelagt mange ganger rett utenfor min port de siste årene, og politiet er her stadig vekk. Det nye fotgjengerfeltet blir ikke brukt av unga, tvert i mot, det unngås.

Det er en grunn til at myndighetene ikke stoler på våre vurderinger. Alt for mange viser at de åpenbart ikke er til å stole på…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Helm skrev (9 timer siden):

Problemet er først og fremst mangel på harmoni. Man kan ha strenge eller mildere reaksjoner på lovbrudd,  men bøtenivået harmonerer dårlig med det øvrige straffenivået. Eller, vi har jo ikke egentlig straff i Norge. Derfor heter det omsorg. Kriminalomsorg. Vi skal ha omsorg for dem som voldtar og dreper, men økonomisk flå dem som kjører litt for fort.

Vi kan sammenligne straffen for væpnet gateran med straffene for andre forbrytelser som ikke har noe offer annen enn gjerningsmannen selv. Det fins nok av eksempler på at straffen ikke står i forhold til hvilke konsekvenser som reelt kom som følge av denne bestemte forbrytelsen. Vi vil oppdage at det i svært mange tilfeller skal statueres voldsomme eksempler for å skremme (uten tanke på det stakkars eksempelet), og true seg til store bøter fra fattigfolk for å få inn skatt.

Hvis vi så ser på antallet forbrytelser som blir henlagt, og hva de forårsaket av tap og lidelser, så vil vi se at politiet foretrekker å ta "sitting duck" SD - det som er lett å oppklare og der "utøveren" er lett og ufarlig og komfortabelt for de offentlige å ta. Mange SD kan tas uten å forlate den kjære stolen og skrivebordet og nærheten til kaffen og kantina.

Stille seg opp langs veien å ta de som kjører litt for fort er billig, lett og morsomt. Behøver ikke tenke, løpe eller håndheve kompliserte regler eller ting som er vanskelig å etterforske. Fort og greit er bra. Ufarlig herjing med harmløse mennesker.

Helt vanlige mennesker, her kalt "Sitting Duck" er ganske enkle, underdanige, redde og snille. De skyter ikke heller.  De kan uten anstrengelse eller konflikt flåes og hundses.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Det er en grunn til at myndighetene ikke stoler på våre vurderinger. Alt for mange viser at de åpenbart ikke er til å stole på…

Du mener altså som jeg at myndighetene ikke har tillit til folket? Jeg kan nevne mange eksempler på det i andre sammenhenger. Mange opplever å bli mistenkt og trakassert av offentlig ansatte når de skal utøve sine rettigheter.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Jeg finner få, om ingen gode grunner til å kjøre for fort, man sparer ikke særlig med tid på det, så hvis det er målet så bør man også vurdere hvor mye penger din tid er verdt, før man velger å kjøre fortere enn det fartsgrensene tilsier: 

image.png.1cf8153f04d6ae59a1c49f1550b760c1.png

Eg er i utgangspunktet heilt einig med deg, men eg synes likevel det er verdt å påpeike at tidsinnsparinga ofte er liten fordi dei fleste køyreturar er relativt korte. Skal du på langtur og skal køyre 50 mil så vil forskjellen på 80 og 100 km/t være 75 min. Dette er ikkje lenger ei ubetydeleg tidsparing på ein heil dags køyretur. På dei fleste langturar vil i praksis være vanskeleg å holde ei snittfart på særleg mykje meir enn 70 km/t om ein skal køyre lovleg ettersom ein ofte må passere mange tettbygde strøk der fartsgrensa er 50 eller 60 km/t.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dart said:

Du mener altså som jeg at myndighetene ikke har tillit til folket? Jeg kan nevne mange eksempler på det i andre sammenhenger. Mange opplever å bli mistenkt og trakassert av offentlig ansatte når de skal utøve sine rettigheter.

Jeg mener myndighetens manglende tillit til bilister er berettiget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Du mener altså som jeg at myndighetene ikke har tillit til folket? Jeg kan nevne mange eksempler på det i andre sammenhenger. Mange opplever å bli mistenkt og trakassert av offentlig ansatte når de skal utøve sine rettigheter.

Myndigheitene har tillit til folket kan følge fastsatte reglar.
Myndigheitene har sjølvsagt ikkje tillit til at ein kvar innbyggar skal kunne ta korrekte vurderingar innafor eit fagfelt som dei overhode ikkje kvalifikasjonar til å vurdere. Det er derfor vi har kontrollfunksjonar i samfunnet som er besatt at personell med spisskompetanse.

Myndigheitene har heller ikkje tillit til at køyretøyet er i forsvarleg stand sjølv om bilføraren ikkje har oppdaga noko feil, det er derfor det er krav om å gjennomføre PKK hos godkjent kontrollør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (13 timer siden):

jeg har da heller aldri klart å få en bot.

Det er fint for deg. Jeg får heller ikke bøter.

De som jeg ser og hører får bøter er stort sett litt vimsete men harmløse vanlige mennesker. En alenemor gråt sine salte tårer over en bot hun ikke hadde penger til å betale, mens hennes "venner" lo av henne og skadefryden flommet fritt over en utpekt synder. Etter det hadde hun ikke lenger samvittighetsnag eller tvil for at hennes barnefar bodde hos henne på tross av at hun fikk trygd som alenemor, og en annen kvinne fikk en lettelse i samvittigheten hun også - for sin lille svindel med borteboerstipend. En venninne av den første hadde tenkt å melde alenemoren for svindel, men det droppet hun da. Et system som krever at vi er lojale kan bryte sammen om vi utsettes for traumer og det vi mener er er urimelig - slik at lojaliteten råtner på rot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Avatar skrev (2 minutter siden):

det er derfor det er krav om å gjennomføre PKK hos godkjent kontrollør.

Som det jukses med. Men det kan vi ta i en annen tråd. Jeg ble lurt av en godkjent aktør tre ganger. Alvorlig og korrupt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ism_InnleggNO skrev (44 minutter siden):

Er det? Det er vel over fire sider siden du ble vist at vi troner på topp på trafikksikkerhet. Bøtenivået er en del av denne trafikksikkerheten.

Om man synes bøtenivået er for høyt får man være ekstra forsiktig i trafikken da. Det er faktisk ikke vanskelig å overholde trafikkreglene.

Kan vi bruke samme tenkemåte overalt?

Regel: Det er bare å følge reglene som noen har laget, så slipper du straffen som de samme har laget? Ingenting skal endres og ikkeno skal trekkes i tvil, særlig ikke regelmakernes intensjoner, de er alltid riktige, ærlige og logiske.

På spissen for å illustrere med et annet aktuelt tema i visse kretser: 
En jente eller gutt tvinges til å gifte seg. Familien sier: Du har fritt valg: gifte deg - eller bli drept. Det er jo fint at vedk kan velge, men burde hxn ikke forvente litt flere alternativer, litt mere hensyntagen, litt mere menneskelighet, litt mere frihet og egne valg, kanskje litt tid og mere innflytelse på resultatet?

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

De rike straffes også, siden (...)

Men helt opplagt straffes de ikke likt. Hva er vitsen ved dette?

Baranladion skrev (1 time siden):

Så er det jo engang slik da, at dersom man ikke har råd til bøter, så bør man ta hensyn til dette når man setter seg i bilen.

Helt til forskjell fra rike altså som ikke må ta hensyn til dette. Skal det være sånn egentlig?

Baranladion skrev (1 time siden):

 Jeg finner få, om ingen gode grunner til å kjøre for fort,

Nå handler ikke tråden om "grunner for å kjøre for fort" som du vil ha det til på en måte.

Men om spørsmålet om straffene er forholdsmessig. Noe de ikke er.

Dessuten er det å kjøre for fort veldig ofte blot en feil, ikke en villet handling - som du igjen forutseter som gitt.

Fartsovertredelse skjer veldig ofte av vanvare. Mange ganger kan det utover det virke som om fartsovertredelsen ikke er noe som føreren kan gjøres ansvarlig for engang i det hele tatt. Har selv kjørt på norske veier og opplevd at skiltingen kan være "lovstridig" eller slurvete, uoversiktlig, uklar.

Det mangler VELDIG ofte et skilt når fartsbegrensningen er opphevet igjen - etter en sving eksempelvis eller en byggeplass. Om man kritiserer dette får man ofte høre: "Ja, men det sier jo selv at fartsbegrensningen er opphevet her og der igjen gitt forholdene dette stedet.

Men NEI. Sånn er det absolutt ikke. Bare når man ser provinsielt på saken og forventer at alle jo må jo være kjent med stedet - sånn som alle de som har bodd der i hele sitt liv.

Men sånn er det ikke for "stedsfremmede:" For det hender ofte at det kommer en enda verre sving etter den første hårnål-svingen og også det at en byggeplass ofte kan se ut til å være passert betyr neppe at den faktisk er det - og ikke fortsetter rundt neste sving igjen. Når man venter på opphevingen at fartsbegrensningen som aldri kommer så vil det jo lett frembringe en sånn "vel, vel-det-er-antakelig-ikke-så-nøye-i-dette-landet-følelse". For det SKAL uansett i samsvar med internasjonale trafikklover alltid stå en skiltet oppheving av en fartsbegrensning når den ikke gjelder lenger.

Så dårlig som myndighetene er i å følge reglene om skilting blir det nesten litt rart om de selvsamme krever alt for smålig oppfølging av skilter fra trafikantene synes jeg. 

 

Baranladion skrev (1 time siden):

t, man sparer ikke særlig med tid på det, (...)

image.png.1cf8153f04d6ae59a1c49f1550b760c1.png

Også dette realitets-fjerne beregninger som bare byfolk kan komme med som ikke kjører så ofte og så lange strekninger selv.

For kjører du 50 mil i stedet for en mil så utgjør dette faktisk 42 minutter og tro meg: Disse 42 minutter spiller faktisk en rolle.

Og selv om du bare kjøre 50 km så kan disse knapt 5 minutter være avgjørende om når dagens siste ferje eller ei. Især om man har måttet vente i en time eller to på grunn av veisperring eller nokke sånt.

Men som sagt: Det er ikke det dette handler om. Det handler om forholdsmessighet. Et meget viktig prinsipp. Straffen skal aldri overstige "uretten" som ble begått. Om folk skal måtte punge ut med en halvmåneds lønn bare fordi at de en sjelden gang kjørte litt "over streken" - ofte av vanvare - da er det noe som er "gale i staten Danmark" (respektive Norge).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dart skrev (10 minutter siden):

Bøtenivået er en del av denne trafikksikkerheten.

Det er ikke helt bevist at en bot som er ti ganger så stor gjør at antallet døde i fartsrelaterte trafikkulykker går ned. Vi har ikke prøvd om det stemmer. Ikke alle tror på det, og mange mistenker at det er skatt. Andre lands myndigheter har ikke gjennomført så store bøter. Bare Norge. Skattene i Norge er generelt store, og off myndigheter ER grådige, og de har ikke alltid rett.

Lenke til kommentar
Dart skrev (13 minutter siden):

Kan vi bruke samme tenkemåte overalt?

Regel: Det er bare å følge reglene som noen har laget, så slipper du straffen som de samme har laget? Ingenting skal endres og ikkeno skal trekkes i tvil, særlig ikke regelmakernes intensjoner, de er alltid riktige, ærlige og logiske.

På spissen for å illustrere med et annet aktuelt tema i visse kretser: 
En jente eller gutt tvinges til å gifte seg. Familien sier: Du har fritt valg: gifte deg - eller bli drept. Det er jo fint at vedk kan velge, men burde hxn ikke forvente litt flere alternativer, litt mere hensyntagen, litt mere menneskelighet, litt mere frihet og egne valg, kanskje litt tid og mere innflytelse på resultatet?

Men dette er altså ingen typisk norsk tenkemåte du kommer med her...

Hvor i all verden har du tilegnet deg denne litt sånn "intellektuelle tankemåten" fra?

Dette høver seg ikke, må jeg si 😉

Vel, vel. På godt og vondt kan jeg bare gjenta. Den bakenforliggende hensikten med disse uforholdsmessige bøtene er jo ikke ond, men det stikk motsatte.

Jeg er også ingen venn av folk som simpelthen driter i alt som heter trafikkregler. Vi har her i Tyskland ikke så sjelden en kjøremåte især på motorveien som knapt kan betegnes annerledes enn rett og slett forbrytersk. Folk som i 250 km/t kjører deg nesten på støttfangeren for å presse deg til å kjøre ut til høyre felt og å nødbremse ned i 120 km/t slik at de kan komme seg forbi med sin bil som går i 300 km/t. Slikt skal ikke tolereres heller. Det skal slås hardt ned på. Som jeg ser det.

Det er heller ikke akseptabelt om folk kjører i 90 km/t i boligstrøk med 50 km/t fartsgrense. Måtte det aldri så mye skje av grov vanvare.

Men det er ikke det det er snakk om her såvidt jeg har forstått trådåpneren. Det er snakk om disse smålige trangsynte og ekstremt uforholdsmessige bøtene for museovertredelser....

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (4 timer siden):

Realitetsfjerne påstander. Kanskje fra folk som selv lever over-priviligert og ikke må yte så mye lenger i livet bortsett fra selv å skaffe seg et hyggelig liv på det som man allerede har "skaffet på det tørre"...?

Kan bare anta at du projiserer, alle slags unnskyldninger for og sette seg selv over loven. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...