Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (40 minutter siden):

Det er jeg inneforstått med, poenget er bare at å si at det koster en halv månedslønn for en liten blemme, er langt unna virkeligheten. 

Her snakkes det om median og gjennomsnitt. Men i et enkelttilfelle spiller statistikken ingen rolle. Jeg spurte en ufør om inntekt og fikk til svar: 18 000 netto etter skatt pr mnd. Husleie enslig: 10 000. Skatt 3 580 ! Med så lite inntekt har ikke denne råd til å betale skatt i det hele tatt. Hxn får ikke kredittkort pga for liten inntekt, og ikke lån (den tida er slutt). NAV Livsoppholdssats er 6500 kr + husleie for en sosialklient. EUs fattigdomsgrense : Bor du alene og har inntekt på under 237.600 kroner i året etter skatt, da regnes du som fattig i Norge. Denne uføre har altså netto 20 000 i året under denne grensen. 1800 kr pr mnd for lite. Halvparten av underskuddet er pga at skattesatsen er for høy. Hvis skatten halveres, da vil denne ha samme som EUs grense for fattigdom. Vi har altså en grådig stat som tar for seg av fattigfolks magre inntekt på mange måter.

Spoiler

Kjøpekraften er heller liten. Som verdens rikeste land i følge venstresiden i politikken, så er vi på 54. plass etter at pensjonsforpliktelsene er trukket fra. Vi skylder pensjon til alle. Pluss evt uføretrygd og sosialbidrag. Det sies stadig: nå går det så dårlig at vi må stramme inn, litt senere så sies det at nå går det så bra at vi må stramme inn. 

15718542.jpg?chk=2869C3

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norolf skrev (15 minutter siden):

Bare les denne:

Ja du kan finne saker om enhver nasjonalitets ungdom, det er fremdeles bare generalisering og det representerer ikke majoriteten, og siden du sier det er sånn det er blitt så kan jeg fortelle deg at norsk ungdom er mye mildere og snillere enn tidligere generasjoner, dette er velkjent.

https://nhi.no/forskning-og-intervju/mindre-vold-blant-ungdom/

https://www.blakors.no/fagside/ungdom-og-rus/#:~:text=Norsk ungdom ruser seg mindre,var andelen i Norge 4 %.

Enhver kan finne en sak om ungdom som oppfører seg uskikkelig, det betyr fint lite. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Ja du kan finne saker om enhver nasjonalitets ungdom, det er fremdeles bare generalisering og det representerer ikke majoriteten, og siden du sier det er sånn det er blitt så kan jeg fortelle deg at norsk ungdom er mye mildere og snillere enn tidligere generasjoner, dette er velkjent.

https://nhi.no/forskning-og-intervju/mindre-vold-blant-ungdom/

https://www.blakors.no/fagside/ungdom-og-rus/#:~:text=Norsk ungdom ruser seg mindre,var andelen i Norge 4 %.

Enhver kan finne en sak om ungdom som oppfører seg uskikkelig, det betyr fint lite. 

Poenget er at sånn var det ikke før i Norge og heller ikke blant unge Nordmenn på ferie...

Disse artiklene finnes det mange av så jeg tror nok de gjenspeiler et eksisterende fenomen i moderne Norge.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Norolf said:

Hvorfor det? I Tyskland er det helt vanlig (og selvsagt generelt lovlig) å kjøre i over 200 km/ på motorveien. Ingen fartsgrense på motorveien... Altså ingen som helst faktisk....

Det er vel en av grunnene til at tyskland har dobbelt så mange dødsfall i trafikken som Norge.

 

Som en som jevnlig kjører en god del fortere enn fartsgrensa på motorvei har jeg ingen problemer med størrelsen på fartsbøtene i Norge. Jeg skjønner godt at jeg tar den risikoen når jeg kjørere over grensa, og har ingen problemer med å akseptere at det kan medføre en fartsbot iblant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Norolf said:
32 minutes ago, Helm said:

Logisk brist? De som sier de aldri kjører for fort, kjører neppe i 200 og dermed blir de ikke så fartsblinde. Man må ganske over 100 for å bli fartsblind.

Hvorfor det? I Tyskland er det helt vanlig (og selvsagt generelt lovlig) å kjøre i over 200 km/ på motorveien. Ingen fartsgrense på motorveien... Altså ingen som helst faktisk....

 

Fartsblindhet er normalt ikke permanent, i så fall ville det sikkert funnes briller for den. :rofl:  Da må UP dra til Tyskland for at denne problemstillingen blir aktuell.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Norolf skrev (1 minutt siden):

Poenget er at sånn var det ikke før i Norge og heller ikke blant unge Nordmenn på ferie

Jo selvfølgelig var det enkelthendelser, det var det da og det er det nå, og ikke bare blant nordmenn, enkelte tyskere og briter sammen med skandinaver har oppført seg som småkonger i sydligere strøk siden 1960, men den store majoritet har aldri oppført seg sånn, leste du engang linkene, det tviler jeg på, du bare synser å finner på ting.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 minutter siden):

Det er vel en av grunnene til at tyskland har dobbelt så mange dødsfall i trafikken som Norge.

 

Som en som jevnlig kjører en god del fortere enn fartsgrensa på motorvei har jeg ingen problemer med størrelsen på fartsbøtene i Norge. Jeg skjønner godt at jeg tar den risikoen når jeg kjørere over grensa, og har ingen problemer med å akseptere at det kan medføre en fartsbot iblant.

Du ville ikke tro det!

Det er i dag bare marginal forskjell mellom antall trafikk-drepte i Tyskland og i Norge (per antall innbygger selvsagt)! Og dette trass i mye, mye, mye tettere trafikk! Og bøter som er mye mer forholdsmessige enn i Norge!

Sant skal være sant. Sånn var det ikke alltid. For en 40 år siden var det vanlig med 25.000 drepte i trafikken per år. Bare i Vesttyskland altså. Den gang var det ikke fartsgrense på landeveiene heller... Men nå har jo bilene blitt mye bedre også....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (7 minutter siden):

Det er vel en av grunnene til at tyskland har dobbelt så mange dødsfall i trafikken som Norge.

 

Som en som jevnlig kjører en god del fortere enn fartsgrensa på motorvei har jeg ingen problemer med størrelsen på fartsbøtene i Norge. Jeg skjønner godt at jeg tar den risikoen når jeg kjørere over grensa, og har ingen problemer med å akseptere at det kan medføre en fartsbot iblant.

Nettopp. Fordi du er blant de over-priviligerte som bare driter i det. Det viser jo godt hvor sykt det hele systemet er....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (9 minutter siden):

Her snakkes det om median og gjennomsnitt. Men i et enkelttilfelle spiller statistikken ingen rolle. Jeg spurte en ufør om inntekt og fikk til svar: 18 000 netto etter skatt pr mnd. Husleie enslig: 10 000. Skatt 3 580 ! Med så lite inntekt har ikke denne råd til å betale skatt i det hele tatt. Hxn får ikke kredittkort pga for liten inntekt, og ikke lån (den tida er slutt). NAV Livsoppholdssats er 6500 kr + husleie for en sosialklient. EUs fattigdomsgrense : Bor du alene og har inntekt på under 237.600 kroner i året etter skatt, da regnes du som fattig i Norge. Denne uføre har altså netto 20 000 i året under denne grensen. 1800 kr pr mnd for lite. Halvparten av underskuddet er pga at skattesatsen er for høy. Hvis skatten halveres, da vil denne ha samme som EUs grense for fattigdom. Vi har altså en grådig stat som tar for seg av fattigfolks magre inntekt på mange måter.

  Vis skjult innhold

Kjøpekraften er heller liten. Som verdens rikeste land i følge venstresiden i politikken, så er vi på 54. plass etter at pensjonsforpliktelsene er trukket fra. Vi skylder pensjon til alle. Pluss evt uføretrygd og sosialbidrag. Det sies stadig: nå går det så dårlig at vi må stramme inn, litt senere så sies det at nå går det så bra at vi må stramme inn. 

15718542.jpg?chk=2869C3

 

 

Beklager at jeg dro inn snittinntekt, men poenget var at man ikke må ut med en halv månedslønn dersom man gjør de mindre overtredelsene, slik noen hevdet i tråden. Har man så dårlig råd som i eksempelet her, så blir vel enhver bot uoverkommelig, og det spørs om man bør ta sjansen på i det hele tatt eie en bil i slike tilfeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Reg2000 said:

 

Som en som jevnlig kjører en god del fortere enn fartsgrensa på motorvei har jeg ingen problemer med størrelsen på fartsbøtene i Norge. Jeg skjønner godt at jeg tar den risikoen når jeg kjørere over grensa, og har ingen problemer med å akseptere at det kan medføre en fartsbot iblant.

De fleste er mer redd for å få norsk bot enn å havne i en ulykke. Det kan kanskje fortelle oss flere ting.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (4 minutter siden):

Fartsblindhet er normalt ikke permanent, i så fall ville det sikkert funnes briller for den. :rofl:  Da må UP dra til Tyskland for at denne problemstillingen blir aktuell.

 

Man blir nok fartsblind av mindre hastighet også. Fartsblindhet - som du antakelig ikke mener å ha opplevd - betyr ikke at man fullstendig mister følelsen for fart. Alt virker bare langsommere. Kjører du en lengre strekning i 80 km/t vil du nok finne 50 km/t tregere enn om du hadde kjørt i 50 km/t hele tiden.

Sånn er det bare....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (3 minutter siden):

 det spørs om man bør ta sjansen på i det hele tatt eie en bil i slike tilfeller. 

Virker ikke det urettferdig? Hvis bil er luksus så. Veiprisingen i bommene er en velsignelse for de rike, de vil ha veiene for seg selv, og vekk med fattigfolk og gjerrigknarker så de virkelig kan nyte.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Norolf said:

Man blir nok fartsblind av mindre hastighet også. Fartsblindhet - som du antakelig ikke mener å ha opplevd - betyr ikke at man fullstendig mister følelsen for fart. Alt virker bare langsommere. Kjører du en lengre strekning i 80 km/t vil du nok finne 50 km/t tregere enn om du hadde kjørt i 50 km/t hele tiden.

Sånn er det bare....

Ja, men da er "blindheten" veldig mild.

 

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Virker ikke det urettferdig? Hvis bil er luksus så. Veiprisingen i bommene er en velsignelse for de rike, de vil ha veiene for seg selv, og vekk med fattigfolk og gjerrigknarker så de virkelig kan nyte.

Jo, det kan du godt si, men da er vel ikke fartsbøter ( som er et rent resultat av eget valg) der man bør legge fokus? 
Hvis man tror at fartsbøter er der for å sope inn penger fra fattigfolk, så kan jeg forstå at man ikke liker opplegget, jeg er i den kategorien som tenker at fartsgrenser og veitrafikkregler er laget for å forhindre ulykker og skader, og at de er fornuftig satt i den anledning. Vil du bruke veien uten å få unødvendige bøter, så er dette enkelt, både for fattig og rik. 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Helm said:

De fleste er mer redd for å få norsk bot enn å havne i en ulykke. Det kan kanskje fortelle oss flere ting.

 

Jeg vet ikke hvem du henger med, men de fleste jeg kjenner er mye mer redd for å havne i en ulykke enn å få bot.

For et vanvittig urealistisk bilde du har på hva en ulykke er. Noe sier meg at du aldri har måttet være første respondent der noen er most eller bevisstløs. Dessverre er dette noe de fleste av oss opplever jo eldre vi blir, inkludert undertegnede. Hvis du er riktig uheldig opplever du det mer enn en gang også.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Trafikkdrepte pr mill innbyggere:  EU har 51, Tyskland 37, Norge 20. Årsaken til det lave norske tallet er selvsagt ikke høye bøter.

Nordmenn er så lojale, snille og rolige at bøtesatsene er å slå inn åpne dører. Utakk er fremdeles verdens lønn. Vi protesterer ikke, og da blir vi skatteflådd. Snu det andre kinnet til, og du får trynet revet av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...