Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ganske interessant det der, Russlands nåværende styresett er jo ganske klart ikke kommunistisk/sosialistisk. Så hvorfor en del på venstresiden fortsatt ser ut til å sympatisere med Russland er litt rart. Kan være en del går på autopilot (Sovjet/Russland er alltid bra, uansett), noen er kanskje drevet av USA-hat (min fiendes fiende er min venn osv), og en del er kanskje bare egentlig fascister (sterke menn er bra, passer jo fint med å ha støttet Stalin og Pol Pot i sin tid). 

Ellers er det vel en del som er litt vel idealistiske av seg, og da kan jo både kommunisme og pasifisme passe bra inn (fint i teorien eller en ideell verden, men fungerer ikke i praksis). 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Jeg tror det går tilbake til hestesko-teorien, og som du sier, så står de tradisjonelle fiendebildene og USA-hatet over alt annet i sterkt ideologiske kretser som Rødt. "Min fiendes fiende er min venn". Vel, USA og mange andre har gjennom årene oppdaget at det i hvert fall ikke stemmer.

Det er utrolig sært, og utrolig sykt, at man har venstreekstreme og høyreekstreme i skjønn forening, som taler FOR et folkemord i Europa. Potensielt er det også straffbart å støtte Russland eller å hevde at f.eks Ukraina ikke eksisterer, avhengig av hvordan man ordlegger seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gode nyheter i dag vil jeg si om engasjementet og motet til ukrainerene. Håper fremdriften i det siste mot Rassland fortsetter til de er kastet fullstendig ut av Ukraina og er komplett utarmet militært og økonomiskt!:

Quote

Zelenskyj: Alt skal gjenerobres

Samtidig som det ukrainske militæret fortsetter motoffensiven øst i landet, lover president Volodymyr Zelenskyj å ta tilbake alt russisk-okkupert territorium i Ukraina.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=106928?post=106928

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar

 

17 minutes ago, Kalle Klo said:

Er ganske interessant det der, Russlands nåværende styresett er jo ganske klart ikke kommunistisk/sosialistisk. Så hvorfor en del på venstresiden fortsatt ser ut til å sympatisere med Russland er litt rart. Kan være en del går på autopilot (Sovjet/Russland er alltid bra, uansett), noen er kanskje drevet av USA-hat (min fiendes fiende er min venn osv), og en del er kanskje bare egentlig fascister (sterke menn er bra, passer jo fint med å ha støttet Stalin og Pol Pot i sin tid). 

Ellers er det vel en del som er litt vel idealistiske av seg, og da kan jo både kommunisme og pasifisme passe bra inn (fint i teorien eller en ideell verden, men fungerer ikke i praksis). 

Russland har likefullt markedsført seg som et alternativ til vestlig kapitalisme og imperialisme, så det er mye av propagandaen som appellerer til vestlig venstreside. Og så beskytter de Edward Snowden og vinner nok en del på det. Fascinerende å se hvordan denne gruppen ser på diktaturer i Venezuela og Nicaragua som lovende alternativer til vestlig imperium.

Det er en del på ekstreme høyre siden som også støtter Russland, men jeg ser på det som en annen gruppe. Russland har investert i slike partier, bl.a. Front National (Frankrike) og Lega Nord (Italia), og nasjonalismen i Russland er nok det som tiltrekker denne gruppen.

Etter invasjonen er nok mange illusjoner om Russland knust. Men når man ser hvor hardt det er for enkelte å endre mening så er det ikke så overraskende at noen fortsatt er «sterk i troen».

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mer gode nyheter i dag 😃:

Quote

Etterretning: Russland sliter i lufta

Russland har høyst sannsynlig mistet minst fire nye kampfly i Ukraina de siste ti dagene. Det bringer totalen opp på omtrent 55 siden invasjonen startet.

Det er tegn til at Rassland tar større sjanser med fly for å støtte bakkestyrker mot ukrainsk fremgang,
som igjen fører til økte tap av fly for Rassland. Håper den trenden fortsetter og at den eskalerer😃

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=106928?post=106943

Endret av Gjest MKII
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Iranske Shahed-136 ser ut til å være bekreftet brukt av Rassland i Ukraina, og de ser ut til å gjøre en del skade og gi ukrainske tap:

Quote

Russlands nye våpen:

- Første gang

For første gang har Russland tatt i bruk et utenlandsprodusert våpensystem i Ukraina, opplyser ukrainske myndigheter.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russlands-nye-vapen-forste-gang/77199713

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Dragavon said:

Gepard kan jo forsvare seg mot alt som flyr i lufta, men effektiv rekkevidde er jo ikkje mye mere enn en kilometer.

Ser ut som det er mer i området 3-4 km. Men ja, ikke enormt. Selv om Ukraina har mottatt 24 stk.

De bør riktignok kunne forsvare spesielt viktige punkter. Frontlinjene rundt Lyman ser f.eks ut til å være omkring 20 km effektivt. Altså ~5 stk bør kunne gi grei dekning. Men det forutsetter at Gepard faktisk er brukbar til å ta ut disse dronene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Har googla litt no og ser at forskjellen nok er større enn eg hadde inntrykk av ut frå det eg leste når det var snakk om å levere Gepard til Ukraina i sommer 😁

Gepard er nok ikkje egnet til å forsvare seg mot artilleri slik C-RAM er. Og rekkevidden er litt lenger.

Men begge deler burde egne seg godt til nærforsvar mot droner.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

For å gjøre det klart - Rødt som parti støtter ikke Russland. Ikke en gang i nærheten. De støtter Ukraina. Deres politikk og partilinje forsvarer ikke Russland på noen som helst måte, hverken realpolitisk eller ideologisk. De er uenige på helt grunnleggende ting og mener det motsatte av hva Putin-regimet mener om så og si alt. De mener Russland bryter folkeretten og vil ha strengere sanksjoner.

Deres linje om våpenhjelp til Ukraina (og alle andre nasjoner i krig) blir likevel, ironisk nok, til en slags indirekte støtte til Russland. Man kan ikke si noe annet. For Ukraina er helt avhengig av våpenhjelp for ikke å tape krigen.

Det finnes dog fremdeles noen dinosaurer i Rødt som støtter Russland, men dette er enkeltpersoner. Jeg tror som du sier at dette handler mest om USA og NATO-hat. Hesteskoteorien er veldig passende, og beskriver bedre enn noe annet at deler av ytterste venstre deler "information space" på nett med deler av ytterste høyre. Likhetene er laaangt flere enn forskjellene i disse gruppene. Det handler ikke om kommunisme eller politisk ideologi. Jeg har dypdykket litt i disse folka i sosiale medier, blogger og nettsteder. Fellestrekkene er som regel hvor fæle USA og "vestlig imperialisme" er, det er vaksinemotstand og konspirasjonsteorier om pandemien, fornektelse av diverse folkemord, støtte til Assad, Assange, Snowden, motstand mot massemedier, you name it. De samme Youtube-videoene og Bitchute-lenkene deles av Trump-supportere og disse "tankiene".

Om et politisk parti hadde direkte støttet Russland i Norge hadde det vært så godt som politisk selvmord. Derimot, det Rødt har vist hittil er skremmende og egentlig veldig forutsigbart, de kan si mye om USA og Russland og at de ikke er på noen sin side, men hadde vi fulgt deres utenriks strategi hadde både Norge vært vesentlig svakere, nabolandene våre svakere, Ukraina svakere og forsåvidt alle våre allierte. Den nasjonen som hadde fått noe positivt av det er Russland, så da kan vi stille spørsmålet igjen, støtter Rødt Russland eller ikke, på mange måter ja, bare ikke direkte med ord. 

Endret av .berZerk
  • Liker 7
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Dragavon said:

Gepard og C-ram er jo omtrent det samme.

Kommer an på om du med C-ram mener de amerikanske modellene, som Phalanx/Vulcan, eller andre (c-ram er en samlebetegnelse). Husker jeg ikke feil er Geparden utstyrt med 35mm (og raketter), mens Phalanx har 20mm. Andre land har c-ram løsninger med 30 og 35mm. Tror til og med jeg har sett en løsning med 40mm (India?).

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kalle Klo said:

Er ganske interessant det der, Russlands nåværende styresett er jo ganske klart ikke kommunistisk/sosialistisk. Så hvorfor en del på venstresiden fortsatt ser ut til å sympatisere med Russland er litt rart. Kan være en del går på autopilot (Sovjet/Russland er alltid bra, uansett), noen er kanskje drevet av USA-hat (min fiendes fiende er min venn osv), og en del er kanskje bare egentlig fascister (sterke menn er bra, passer jo fint med å ha støttet Stalin og Pol Pot i sin tid). 

Ellers er det vel en del som er litt vel idealistiske av seg, og da kan jo både kommunisme og pasifisme passe bra inn (fint i teorien eller en ideell verden, men fungerer ikke i praksis). 

Rødt og ekstremvenstre hater USA/Nato/vesten..så da blir min fiendes fiende min venn. Samme grunn til at de klamrer seg til Venezuela, Cuba og prestestyret i Iran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (18 minutter siden):

Rødt og ekstremvenstre hater USA/Nato/vesten..så da blir min fiendes fiende min venn. Samme grunn til at de klamrer seg til Venezuela, Cuba og prestestyret i Iran.

I litt overført betydning så blir det som gjengen på "røykehjørnet" på ungdomsskolen. De hadde forskjellige utgangspunkt, men fant sammen i annerledesheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...