Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Pop said:

Kommer an på om du med C-ram mener de amerikanske modellene, som Phalanx/Vulcan, eller andre (c-ram er en samlebetegnelse). Husker jeg ikke feil er Geparden utstyrt med 35mm (og raketter), mens Phalanx har 20mm. Andre land har c-ram løsninger med 30 og 35mm. Tror til og med jeg har sett en løsning med 40mm (India?).

Italienske OTO har utviklet Draco med 76 mm, men jeg vet ikke om de har klart å selge til noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Pop said:

Det må da være med en dramatisk redusert skuddtakt? 76mm er jo på flak-nivå... 

Joda, 80-100 i minuttet, men den forsøker å kompensere gjennom langt mer effekt per granat: Langt større rekkevidde som lar den engasjere tidligere, nærhetsbrannrør med generøs splintvirkning, og dessuten at selve granaten manøvrerer (!) basert på signaler sendt ut fra skytset.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 timer siden):

Meningsutveksling er ikke at du sier din mening og vi responderer med "ooooh, så smart du er, det hadde vi ikke tenkt på".

Meningsutveksling i dette tilfellet er at du skriver hva du mener, og så svarer de fleste av oss med hvorfor vi mener du tar feil.

Hvis du opplever at "alle" andre mener noe annet enn deg, så kan naturligvis du velge å se på det på flere måter...

Vet du hva eristikk er for noe? Har du hørt om Arthur Schopenhauer? Nei, jeg viser til mitt første innlegg. Det kommer det ene postulatet etter det andre her. Jeg gir meg, det spiller liten rolle hva som blir sagt her likevel. 

 

 

Lenke til kommentar
.berZerk skrev (2 timer siden):

Om et politisk parti hadde direkte støttet Russland i Norge hadde det vært så godt som politisk selvmord.

For et stortingsparti - ja. Vi ser likevel at noen av partiene på ytre høyre, som Partiet De Kristne og Demokratene med profilerte personer i disse partiene åpent støtter Russland og Putin. Disse trekker (heldigvis) ikke så mange velgere, men tjener nok like mye som de taper på å tiltrekke seg de som er i målgruppa. Demokratenes leder Geir Ugland Jacobsen har jo eksempelvis vært skribent for Russia Today.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Halvor S said:

Vet du hva eristikk er for noe? Har du hørt om Arthur Schopenhauer? Nei, jeg viser til mitt første innlegg. Det kommer det ene postulatet etter det andre her. Jeg gir meg, det spiller liten rolle hva som blir sagt her likevel. 

Tror ikke det er så mange andre enn deg selv som anser det som noe positivt, men du skal ha for at du utviser usedvanlig velutviklede evner innen eristikk...

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Halvor S said:

Vet du hva eristikk er for noe? Har du hørt om Arthur Schopenhauer? Nei, jeg viser til mitt første innlegg. Det kommer det ene postulatet etter det andre her. Jeg gir meg, det spiller liten rolle hva som blir sagt her likevel. 

 

 

Det der blir jo beste fall bare rent name dropping. Filisofistudent? ex phil oppgulp? Det er jo ikke noe argument at du slår om deg med gresk. At du bruker et gresk ord, gjør det vel bare klarere at den so er kranglefanten her er du?

Endret av bojangles
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 28.8.2022 den 11.22):

Russland sier at Ukraina må overgi seg, derfor er det noe feil med informasjonen fra Vesten? Seriøst? Russland, verdens 2. største militærmakt har angrepet et land som i utgangspunktet er en lillegutt militært sett, og har holdt på i et halvt år og om man ser på målet om okkupasjon så har de kommet så og si nøyaktig like langt i dag som tre dager inn i krigen. Hvorfor er full overgivelse noe? 

Det Ukraina har gjort er intet mindre enn en bragd, ja, det som skjer skjer inne i Ukraina, men de har stoppet fremgangen til megslandet Russland, og har holdt den der. De har ødelagt tusenvis av fly, helikopter, kjøretøyer, skip og annet utstyr, og over hundre tusen russiske soldater er satt ut av spill. Og du mener Ukraina er den som får bank? Nei, de kjemper seg opp fra underdog til top dog, det tar tid, det koster, men det sjer. Hvorfor er full overgivelse noe? 

Ingen sier dette er plankekjøring for Ukraina. Men, hvorfor skal de overgi seg? Hva ville de tjent på det? Hva ville de tapt? Hvorfor er full overgivelse noe? 

Russland kan mobilisere folk, men de som kommer er ikke trente soldater. De er i stor grad borte for lenge siden. Og, Russland har ikke særlig mye mer utstyr å sende med dem. Det Russland har I Ultima nå er i snitt mye godt en hær anno 1970. Hvorfor er full overgivelse noe? 

Russiske styrker angrep på vintertid, og soldatene hadde i det store og hele ikke skikkelig vinterutstyr. Og det de har er gammelt og dårlig. Og det er lite som tilsier at styrkene i landet vil få mer utstyr når vinteren kommer. I motsetning til Ukraina. Hvorfor er full overgivelse noe? 

Og, ja, sanksjonene koster vår verden. Ja, Russland har gjennom energisektoren og låsing av valuttasalg klart å unnvike noen av de kall det økonomiske angrepene, på papiret. Og, det skal naturligvis litt til for at et samfunn som fremdeles har felles utedo i form av hull i gulvet merker sanksjonene. Men, om man ser på de mer utviklede delene av Russland så har sanksjonene så absolutt en effekt på landets økonomi for mannen i gata. Og, det blir mer og mer synlig og følbart for hver dag som går. Hvorfor skulle vi "overgi oss"?

Nei, prisen det koster å knekke Russland er prisen det koster å knekke Russland. Og den må vi betale. 

Ligner på Vietnam? Det er ingen ting med dette som ligner på Vietnam, foruten at det er en krig. 

 

Det var den måten vesten fremstiller krigen på som jeg kommenterte.  Jeg trodde det skulle bli lettere for Russland enn det ble. Men dette blir også styggere for vesten enn jeg forstilte meg. For nå skal vi møte vinteren med en krig i Ukraina. Det blir verre enn Vietnam krigen. Det var en krig under den kalde krigen hvor Vietnam var i stedfortrederposisjon i forhold til Russland/Kina mot USA. 

Hvis du tror det vil knekke Russland så tror jeg du skal se i din egen lommebok og se hvor mye du har til overs. Det blir en lang vinter og vår . Det skal utprøves mye våpen og de daglig talene til Zelenskyj vil virke monotone etter hvert. 

Det handler nok ikke om å overgi seg for noen av partene men å finne en forhandlingsløsning. Før russerne blir enda mer forbannet og bruker tyngre våpen. 

Men for all del. VI har hatt både 30 og 100 års kriger i Europa. Og det kan bli tung tid for alle ukrainere når det går opp for dem hvilken skjebne de er satt seg selv i. 

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (4 minutter siden):

Det er tydelig at du ikkje forstår kva konsekvensen av Ukrainsk overgivelse hadde blitt. Heldigvis har ukrainere sjølv, og veldig mange andre i vesten forstått det.

Synes egentlig ut fra innlegget at det ser ut som hen forstår det, men likevel ønsker at de skal overgi seg. Kommer heldigvis aldri til å skje.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Synes egentlig ut fra innlegget at det ser ut som hen forstår det, men likevel ønsker at de skal overgi seg. Kommer heldigvis aldri til å skje.

Om "hen" faktiskt forstår konsekvensene av en ukrainsk overgivelse og FORTSATT mener at Ukraina burde overgi seg til tross for konsekvensene så er det desto værre!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Sosialist57 said:

Det handler nok ikke om å overgi seg for noen av partene men å finne en forhandlingsløsning. Før russerne blir enda mer forbannet og bruker tyngre våpen. 

Det eneste de har av tyngre våpen er WMDer. Alt annet har de kastet mot Ukraina. Skulle de bruke WMDer så kan de være ganske sikker på at vestlige land vil ta av silkehanskene.

Edit: Russerne har forsåvidt noe mulighet for eskalering med konvensjonelle våpen. De kan bruke våpnene sine på enda mer brutalt vis. F.eks har de ennå ikke målrettet bombet sykehus, skoler og barnehjem i Lviv. De har ikke sprengt demningen i Nova Kakhovka for å utradere Kherson. Og de klarer sikkert finne på masse annen ugagn, om de ønsker. Men dette vil ikke føre til seier - det vil bare ytterligere solidifisere hatet mot Russland. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Sosialist57 skrev (22 minutter siden):

 Men for all del. VI har hatt både 30 og 100 års kriger i Europa. Og det kan bli tung tid for alle ukrainere når det går opp for dem hvilken skjebne de er satt seg selv i. 

Dummeste jeg har lest i dag. Det er kun russland som er skyld i invasjonen. Alt annet blir reinspikka løgn.

Men så klart, det finnes de som er så dum at de lar seg lure av propagandaen til nazi-russland.

Lenke til kommentar
Halvor S skrev (1 time siden):

Vet du hva eristikk er for noe? Har du hørt om Arthur Schopenhauer? Nei, jeg viser til mitt første innlegg. Det kommer det ene postulatet etter det andre her. Jeg gir meg, det spiller liten rolle hva som blir sagt her likevel. 

 

 

Pot, meet kettle.

Endret av Dragavon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...