Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Regenburg skrev (13 minutter siden):

Noen som har bilder fra denne kollapsede broen? Om jernbanebrua er slått ut, så er vel det også bra. Men bilbrua virker da solid nok til å frakte lette kjøretøy over. Russernes tankbiler og lastebiler er bittesmåe sammenlignet med vesten. I likhet med tanksene deres, forresten. Må være snakk om alvorlige skader før brua er ubrukelig...

Beste jeg har funnet så langt. Litt uklart om brospennet er inntakt eller ikke. Skade på fundamentpilar tro? Kommer nok noe bedre i løpet av dagen.

FYp_gLhVUAA8r_5.thumb.jpeg.dca89fdc3e6f843c6910ab2ffb2351af.jpeg

FYp3-_HXoAAXfLD.thumb.jpeg.1d409e1309e786eaff5950c525726328.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regenburg skrev (15 minutter siden):

Noen som har bilder fra denne kollapsede broen? Om jernbanebrua er slått ut, så er vel det også bra. Men bilbrua virker da solid nok til å frakte lette kjøretøy over. Russernes tankbiler og lastebiler er bittesmåe sammenlignet med vesten. I likhet med tanksene deres, forresten. Må være snakk om alvorlige skader før brua er ubrukelig...

Betong er svært skrøpelig når den utsettes for voldsom sjokk, og hvis armeringen er skadet, betyr det at strukturen ikke er holdbart, slik at man risikere at det vil oppstå alvorlige skader ved å kjøre ovenpå den skadede delen. Det er nå for farlig å kjøre på broen, den kan ikke repareres uten å rive bort hele den skadede seksjonen som er på flere dusin meter. Dette vil ta brobyggere flere måneder.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ukrainerne mangler våpen til å stille opp brigadene sine. Man ser hundgamle 85mm (?) Artilleri hentes frem. De har ikke håndvåpen eller ammo nok. Russerne har enkelte avdelinger som dukker opp med moshin naganter fra 1891. 

Om noe viser dette at man må ha rikelige med våpenlagere. Forstod aldri hvorfor man makulerte alle disse ag3'ene våre for en del år siden. Et land som Norge burde hatt en halv million automatvåpen stående klare i tilfelle en eksistensiell krig. Karabiner, maskingeværer, enorme mengder ammo. Det samme gjelder alt annet. Er sykt nok uniformsmangel/kjøpekø for uniformer og har vært det i lang tid. Er som vi ser i Ukraina for sent å skaffe dette når krigen først er i gang. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (14 minutter siden):

Ukrainerne mangler våpen til å stille opp brigadene sine. Man ser hundgamle 85mm (?) Artilleri hentes frem. De har ikke håndvåpen eller ammo nok. Russerne har enkelte avdelinger som dukker opp med moshin naganter fra 1891. 

Om noe viser dette at man må ha rikelige med våpenlagere. Forstod aldri hvorfor man makulerte alle disse ag3'ene våre for en del år siden. Et land som Norge burde hatt en halv million automatvåpen stående klare i tilfelle en eksistensiell krig. Karabiner, maskingeværer, enorme mengder ammo. Det samme gjelder alt annet. Er sykt nok uniformsmangel/kjøpekø for uniformer og har vært det i lang tid. Er som vi ser i Ukraina for sent å skaffe dette når krigen først er i gang. 

Totalt produserte Kongsberg 250.000 AG3, de siste er nylig faset ut av Heimevernet. Jeg har forsøkt å finne ut av hvor det har blitt av disse, hevder du at de er kastet? 

Lenke til kommentar

Er det ikke det vi gjør i Norge? Er ikke det en ekte norsk tradisjon? Å ruste ned før en verdenskrig? 😄

Greit at Norges sikkerhetssituasjon endret seg mellom 1991 og 2008 eller der omkring, men å legge ned mesteparten av heimvernet osv. er hjernedødt. Disse tingene eksisterer for å sikre oss ikke bare mot det tenkelige, men også det UTENKELIGE.

Hver gang det går galt i verden så er det stort sett pga. en "failure of imagination". 22 juli var også et slikt tilfelle, som vi burde ha vært mye bedre rustet mot enn vi var. Fordi vi følte oss trygge i boblen vår og vi manglet nok fantasi til å forestille oss hva noen som er onde og kyniske nok kan foreta seg. Og det er FREMDELES et gjennomgående problem i alle etater.

Hvorfor har ikke PST og etjenesten f.eks en person hvis jobb det er å klekke ut onde planer om å angripe samfunnet vårt slik at vi kan forsøke å forebygge? Droner med eksplosiver eller kjemiske stoffer er f.eks noe av det første jeg ville tittet på som terrorist. Det krever ikke så mye kunnskap som man skulle ønske.

Jeg har i mange år argumentert for at vi bør følge Israels eksempel.

https://www.thestar.com/news/insight/2017/05/21/how-israeli-intelligence-failures-led-to-a-devils-advocate-role.html

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 minutter siden):

Totalt produserte Kongsberg 250.000 AG3, de siste er nylig faset ut av Heimevernet. Jeg har forsøkt å finne ut av hvor det har blitt av disse, hevder du at de er kastet? 

Sakset fra FF:
 

– Ny æra

Sjef Heimevernet, generalmajor Elisabeth Michelsen var til stede hele den historiske dagen.

– Dette er siste gang AG3 brukes i et mesterskap og et verdig punktum for våpenet. De første våpnene kom til Forsvaret i 1967, og det har vært produsert over 250.000 våpen til det norske Forsvaret.

I løpet av høsten skal tre gjenværende Heimevernsdistrikt skifte ut alle AG3 med HK416 og det blir enhetsgeværet i samtlige av Forsvarets avdelinger, forklarer hun.

– Nå går vi inn i en ny æra i Forsvaret. Det har vært en god gammel traver, men nå er det på tide å modernisere oss, sier Michelsen.

Hun legger til at noen av våpnene skal preserveres og lagres og utgjøre en del av vårt nasjonale beredskap.

Så alle blir ikke kastet, nei.

Heldigvis 🙂
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Apropos hypersonikk, så testet USA nettopp et hypersonisk missil som sansyneligvis er betydelig raskere enn de russiske og kinesiske og av vesentlig høyere kvalitet. Russerne og kineserne (med fler) har også nye varianter i testing. Men å tro at USA ligger voldsomt langt bak i kappløpet medfører nok ikke riktighet. USA er det landet som har lengst erfaring med hypersonikk, og er det eneste landet i verden som har operert hypersoniske fly, som er langt mer kompliserte enn raketter. USA er også det eneste landet som har funksjonelle systemer for å oppdage, spore og avskjære hypersoniske missiler. S-400 og C-400 f.eks har vist seg fullstendig evneveike, selv mot relativt vanlige raketter. Og sist men ikke minst er USA det landet i verden med den beste og største industribasen for avansert materialer som gjør dem kapable til å produsere betydelige mengder av disse våpnene. Kina har angivelig tusenvis av hypersoniske raketter, men hvorvidt alle er ekte, samt kvaliteten deres, er det all grunn til å fatte mistanke om.

Lenke til kommentar

Det overrasker meg ikke om ukrainerne har bedre greie på russiske tap enn russerne selv har. Det vil nok alltid være et nivå av estimat involvert, men det har så langt i krigen vært i ukrainernes favør å være ærlige og redelige i propagandakrigen, fordi det skaper en voldsomt kontrast til de åpenbare løgnene som kommer fra Kreml.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, debattklovn said:

Ukrainerne overvurderer grovt russiske tapstall når det gjelder helikoptere og fly blant annet. 


Definér grovt? Så vidt jeg har fått med meg er det voldsomt mange som er bekreftet skutt ned. Om det er riktig så mange som 400 vet jeg ikke, men jeg vil tro vi snakker flere hundre ut ifra alt av bilder, videoer og vrak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De russiske offiserenes valg om å satse på sine soldatenes dødslengsel sammen med omfattende flyassistanse har vist seg å være veldig vanskelig for ukrainerne som har blitt gjentatt slått tilbake, og det ser ut at russisk artilleri på nytt har fått overtak. Allerede i våren var det oppdaget at russiske soldater gjentatte ganger nektet å overgi seg, og deretter foretrukket å slåss til døden eller la seg massakreres uten den minste nøling. Dette har fulgt til at det er veldig få fanger som var tatt av ukrainerne i forholdet til styrkestørrelsene. Gang på gang måtte ukrainerne retirere, det var blitt klart at Khersonfronten hadde blitt forsterket med de beste styrker som var tilbake. Den russiske soldaten bare vil ikke stoppe, han får ikke lov til å retirere, får ikke lov til å overgi seg, vil slåss og slåss uten stans selv i de meste håpløse situasjoner. Han nektet å la seg tas i livet. Amerikanerne som støttet på liknende motstand, var i slutten tvunget til å bruke flammekastervåpen og napalm under Stillehavskrigen, og drepe alt levende, selv disse som egentlig ville overleve. Liknende var sett mot ISIS i Irak, man klarte ikke å utrydde samtidige slik at de er blitt en stor plage i dag.

Det er bare i Søndre Donbass og Iziumfronten ukrainerne hadde gjort meningsfulle vinninger taktisk sett. Der har ukrainerne fordeler blant annet med sterke baser i nærheten og faktumet om at de russiske styrkene der er mye mer utslitt.

Om 15,000 russiske soldater avskåres, kan det ta mange måneder uten bruk av flammekastervåpen og inhumane metoder for å utrydde dem hvis de vil ikke la seg tas i livet. Får da håpe på at sivilbefolkningen i Kherson kommer til å gripe inn med å jage dem ned til siste mann i slutten.

Dette er sinnssykt, men det er den eneste metoden for å vinne, russernes kampvilje må knekkes med overbevisende og knusende seire - og ukrainerne sliter med å få det til uansett om de har nok våpen eller ikke.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Outlier616 said:


Definér grovt? Så vidt jeg har fått med meg er det voldsomt mange som er bekreftet skutt ned. Om det er riktig så mange som 400 vet jeg ikke, men jeg vil tro vi snakker flere hundre ut ifra alt av bilder, videoer og vrak.

OS-analytikere har visuelt bekreftet 38 fly og 49 helikoptere. Ukrainerne påstår 5-6 ganger så mye. Det er et longshot.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Outlier616 said:

Det overrasker meg ikke om ukrainerne har bedre greie på russiske tap enn russerne selv har. Det vil nok alltid være et nivå av estimat involvert, men det har så langt i krigen vært i ukrainernes favør å være ærlige og redelige i propagandakrigen, fordi det skaper en voldsomt kontrast til de åpenbare løgnene som kommer fra Kreml.

Reint bortsett frå at dei ikkje rapporterar eigne tap. Ikkje ein gong samla sivile tap. Ukraina rapporterer sivile tap i nokre tilfeller, ellers ikkje. Ingen løgner, men heller ingen informasjon.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (48 minutter siden):

OS-analytikere har visuelt bekreftet 38 fly og 49 helikoptere. Ukrainerne påstår 5-6 ganger så mye. Det er et longshot.

Det er sjukt hvor mye det er. En skala man ikke har sett på en god stund dette. Skrapmetall for milliarder.

Russia - 4834, of which: destroyed: 3037, damaged: 102, abandoned: 319, captured: 1376
Ukraine - 1374, of which: destroyed: 722, damaged: 30, abandoned: 36, captured: 586

Ser ut som den gamle militære tommelfingerregelen gjelder enda 💥

Sitat

Traditionally it is accepted that a defending force has a 3:1 advantage over an attacker. In other words, a defending force can hold off three times its own number of attackers.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...