Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Atomkrig = total utslettelse av alt menneskeliv i Russland. (og vanvittige tap i resten av verden). Poenget er at Russland ikke kommer til å gå totalt suicidal bare for å statuere et poeng etter at de er døde. Atomkrig er kun et psykologisk spill med rasling av sabler.

Det vet vi ikke, vi trodde ikke at Russland skulle invadere Ukraina heller...

Og Putins Psykiske helse er oppe til debatt, det samme er debattert om ja-mennesker og nikkedukker i Dumaen og Russland.

Lenke til kommentar
Samms skrev (46 minutter siden):

Sei om lag 36 millioner mennesker i Ukraina. 8 millionar har flykta frå landet...

Trist nok, for mange er Ukraina nokre ruter på det geopolitiske sjakkbrettet og folket der bønder.😟

Det var vel ein amerikaner som sa dei skulle kjempe mot Russland til siste Ukrainer i Ukraina...

Utskjelling nr. 2.

Det hjelper fortsatt ikke at du skriver på Sognedialekt og fortsatt hevder at 8 millonar har flykte frå landet.

Det sannsynlige tallet ligger på rundt 6 mill. og da har vi i beste fall ikke kontroll på de som har flyttet tilbake:

Situation Ukraine Refugee Situation (unhcr.org)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (50 minutter siden):

Det var vel ein amerikaner som sa dei skulle kjempe mot Russland til siste Ukrainer i Ukraina...

Tviler ikke på at en amerikaner har sagt noe lignende men dette er et Kremlin talking point. De prøver å lure folk til å tro at dette er en proxy krig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Windfarmer said:

Sams har fremsatt en påstand her;

"Det var vel ein amerikaner som sa dei skulle kjempe mot Russland til siste Ukrainer i Ukraina..."

Vel, da er det opp til deg og fortelle oss alle hvem denne "amerikaneren" er.

Det forekommer meg at Samms skriver på en slags sognedialekt - som i noens øyne kan fremstå som ulærd, velmenende og naiv - men der budskapet er ytterst utspekulert og tilsiktet.

Så fortell meg hvilken "amerikaner" som har fortalt deg dette.

Og for å ta deg på forskudd; ikke noe snikk snakk nå.

"The US seeks to fight Russia “to the last Ukrainian”? The last quote characterizing this war is from retired US Diplomat Chas Freeman (former Assistant Secretary of Defense for International Security Affairs)."

Eg skriver nynorsk utan å ta skuleboknormalen spesielt høgtideleg.😉

 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Siden jeg hadde skriftlig nynorsk som morsmål frem til jeg var ca. 22 år, og mer enn en gang har forsøkt å vende tilbake til dette, tror jeg faktisk at jeg vet hva jeg snakker om. 

Da foreslår jeg å holde deg til sak å ikke persom/målform når du går tom for argumenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Windfarmer said:

Utskjelling nr. 2.

Det hjelper fortsatt ikke at du skriver på Sognedialekt og fortsatt hevder at 8 millonar har flykte frå landet.

Det sannsynlige tallet ligger på rundt 6 mill. og da har vi i beste fall ikke kontroll på de som har flyttet tilbake:

Situation Ukraine Refugee Situation (unhcr.org)

Ulike kjelder ulike tal. UNHCR sitt tal er det dei heilt sikkert kan bekrefte. På same måte som FN organisasjonen seir det er 4 889 sivile drept.

Edit:

Talet på kor mange som har flykta ut av landet er også dynamisk, som du seier reiser og nokon tilbake. Til slutt, kva med alle som var midlertidig ute av Ukraina for å arbeide andre stader? Om dei ynsker og får forlenga opphald der dei er, har dei då flykta eller ikkje?

Endret av Samms
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (6 minutter siden):

Har du lurt deg selv til å tro det ikke er en proxykrig? 😅

Siden du klinker til med en sarkasme i stedet for å selv underbygge et poeng så tillater jeg meg det samme.

Tror ikke du forstår hva begrepet Proxykrig betyr. Det er grenser for hva en utdannelse fra wikipedia og livets harde skole kan lære en. 

At fasciststaten Russland invaderer Ukraina, etter en 2 timer lang 'historietime' fra Putin hvor han beskriver russisk behov for Lebensraum og lover død over ukrainerne som folk, og at Ukrainerne forsvarer seg.... det er ikke mye proxykrig du.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (Akkurat nå):

Siden du klinker til med en sarkasme i stedet for å selv underbygge et poeng så tillater jeg meg det samme.

Tror ikke du forstår hva begrepet Proxykrig betyr. Det er grenser for hva en utdannelse fra wikipedia og livets harde skole kan lære en. 

At fasciststaten Russland invaderer Ukraina, etter en 2 timer lang 'historietime' fra Putin hvor han beskriver russisk behov for Lebensraum og lover død over ukrainerne som folk, og at Ukrainerne forsvarer seg.... det er ikke mye proxykrig du.

Ikke bare er det proxykrig, det er proxykrig i sin aller pureste form.

Lenke til kommentar
Samms skrev (12 minutter siden):

"The US seeks to fight Russia “to the last Ukrainian”? The last quote characterizing this war is from retired US Diplomat Chas Freeman (former Assistant Secretary of Defense for International Security Affairs)."

Eg skriver nynorsk utan å ta skuleboknormalen spesielt høgtideleg.😉

 

Så du tilbyr denne herren:

US fighting Russia 'to the last Ukrainian': veteran US diplomat - YouTube

Lenke til kommentar
Samms skrev (18 minutter siden):

"The US seeks to fight Russia “to the last Ukrainian”? The last quote characterizing this war is from retired US Diplomat Chas Freeman (former Assistant Secretary of Defense for International Security Affairs)."

Eg skriver nynorsk utan å ta skuleboknormalen spesielt høgtideleg.😉

 

Det er jo en påstand fra en pensjonert amerikaner, at han synes Biden tenker gjøre slik og slik. Man kan like gjerne påstå det samme selv.

Om USA var interessert i å delta i Ukrainske krigen hadde de vel sendt noen skikkelige våpen dit. Kanskje innført flyforbud sone. Hva skulle 3. Verdensstaten Russland gjøre da? De har ingen måte å skade amerikanerne på som ikke ender med at Russland fjernes fra jordens overflate. 

Dessverre ser vi heller at Biden følger den utenrikspolitiske katastrofen Obama sin skuldertrekkspolitikk. De har sendt 12 slike rakettkasterbatterier til Ukraina. Om dette er nok til å stagge steinalderteknologien til diktaturet Russland, skjønner man jo at USA kunne utstyrt Ukraina med alt de behøver til å tilintetgjøre russerne, på enkelt vis.

Diverse konspirasjonsteorier om at USA ønsker å forlenge krigen, slik Hitler ønsket å trekke ut den spanske borgerkrigen stemmer ikke. Den er en belastning for Bidens parti til mellomvalgene til høsten samt hans/kamalas sjanser til å bli gjenvalgt om 2 pr. De har ingenting å tjene på å tvinge innrømmelser ut av Ukraina i bytte mot våpenhjelp, slik Italia og Tyskland presset fra Franco over tid. USA er tjent med en rask gjennopprettelse av den demokratisk liberale verdensorden og full seier over Russland. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...