Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Simen1 said:

Russland vil trekke seg ut av den internasjonale romstasjonen og heller bygge sin egen.

Dette høres bare ut som et latterlig oksymoron. Enten må forholdet til den vestlige verden forbedre seg så mye at de klarer å bygge en egen stasjon med vanvittig mange vestlige deler og med penger fra handel med vesten, eller så må forholdet til den vestlige verden forbedre seg så mye at de like gjerne kan fortsette å være på den internasjonale romstasjonen.


Ser for meg at russerne sveiser sammen alle T72, T80 og T90-tårnene de har i bane ;)

Men nei, jeg ser ikke helt for meg hvordan de skal klare å bygge noe avansert, da må de i det minste få hjelp fra Kina, og Kina vil måttet bryte sanksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Russland vil trekke seg ut av den internasjonale romstasjonen og heller bygge sin egen.

Dette høres bare ut som et latterlig oksymoron. Enten må forholdet til den vestlige verden forbedre seg så mye at de klarer å bygge en egen stasjon med vanvittig mange vestlige deler og med penger fra handel med vesten, eller så må forholdet til den vestlige verden forbedre seg så mye at de like gjerne kan fortsette å være på den internasjonale romstasjonen.

Dette er definitivt et politisk spill fra oven, og ikke et ønske fra Roscosmos. ISS blir en enorm sunk cost for Russland, og det er Russland som tjener på å skyte opp forsyninger og deler til den.

Jeg lukter bløff.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (15 minutter siden):

For å hive mer vann på mølla, så er det bildet tatt i vinkel. Dermed kan perspektivet lure deg litt. Faktisk er det eneste beviset tursmerkene uten noen målestokk. Jeg kan jo og skrive 11 og 8 på noe, uten at det nødvendigvis stemmer.

Se nøyere på bildet. Det er lite som tyder på at det er tatt i nevneverdig vinkel, og hvis det er noen vinkel i det hele tatt så virker det som skyggene på innsiden av løpet viser en svak vinkel i motsatt retning enn det som ville gitt en kortere avstand til kameraet på venstre side, slik at venstre side hadde virket tykkere. Se også på refleksjonene i snittet. Ingenting som tyder på at snittet er skjevt kuttet heller. Så rent bildeteknisk virker det realistisk at venstre side faktisk er mye tykkere enn høyre.

Produksjonsteknisk så er det et velkjent problem at det er vanskelig å bore lange hull helt dønn sentrert. Løpene er 99% sikkert produsert på denne måten. Støpelegeringer er ikke egnet til å lage løp av og det å smi løp fra f.eks et rør som utgangspunkt blir fort veldig skjevt og med svake sømmer og uhyre vanskelig å rette ut skjevheter osv. Absolutt håpløst å produsere et løp på andre måter enn å bore det ut fra en massiv bolt. Skjeve borehull er en typisk produksjonsfeil som oppstår ved for mye tidspress og rask progresjon. Jeg ser på dette løpet som Poirot ser på kriminalsaker: Brikkene faller bare på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Dette er definitivt et politisk spill fra oven, og ikke et ønske fra Roscosmos. ISS blir en enorm sunk cost for Russland, og det er Russland som tjener på å skyte opp forsyninger og deler til den.

Jeg lukter bløff.

Jeg lukter dusteavgjørelser tatt i sinne og ingen som tør å si i mot.

Lenke til kommentar

Lagde for morro skyld en 3d-tegning som viser hvordan ett rett rør med perfekt sentrert hull ville ha vært, sammenlignet med bildet fra røret:
image.png.683fdfa4eb4686e8af8058880a4c00e7.png

Hullene i kanonen er ~100 sirkulære, kan ikke si det samme med 3d-tegningen.
Man ser også utsiden av røret på 3d-tegningen, noe man ikke ser på bildet, men for å få en slik fordreining er man avhengig av å se utsiden.

Endret av aklla
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvor lenge kan krigen holde på? Med tap for Russland og uten en fredsavtale? Kan Kina muligens joine og kreve land i Asia slik Japan gjorde med Naziriket?

Er det noen mulighet for at noe av øst Ossetia kan gå til Russland i en mulig fredsavtale? Hvordan er mulighetene for at Rus og Ukr kan bli enige, ta og gi?

Mange spørsmål på en gang, men vil gjerne vite hva andre mener?

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Outlier616 said:

Jeg vil tvert imot hevde at det er normen i både USA og Russland på sine vis, respektivt. Altså Putin har vært diktator i tyve år. Valgt er han ikke. Av andre enn folkene til Boris Jeltsin.

At en amerikansk visepresident blir president er også ekstremt normalt. Det har skjedd med 15 av USAs 46 presidenter.

Heilt på sida, det var større andel av den russiske befolkninga som stemte på Putin i valg enn det var andel av befolkninga i USA som stemte på Donald og Hillary til saman når Trump vart valgt til president.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, shockorshot said:

Hvor mange av de har sanksjoner mot seg? Hvor mange vestlige land ville du puttet Russlands rettsystem over (og isåfall, hvilke)?

Dette var en nydelig whataboutism forresten, når det er snakk om hvordan russland ikke kan bli som nord korea.

Når du argumenterer med at tillit til styresmakter og fungerande rettssystem er nødvendig for økonomisk framgang så er det ikkje whataboutism å peike på at då kan vestlige land også slite. Enten er det eit problem om befolkninga ikkje har tillit til styresmakter og det er eit fungerande rettssystem i landet eller så er det ikkje eit problem.

Eg kjenner ikkje rettssystemet i Russland så om noko vestleg rettsystem liknar veit eg ikkje. På den andre sida, sett frå europa så er delar av USA sitt retssystem dysfunksjonelt.

Vidare om whataboutism, Russland er ikkje Nord-Korea.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Hvor lenge kan krigen holde på? Med tap for Russland og uten en fredsavtale? Kan Kina muligens joine og kreve land i Asia slik Japan gjorde med Naziriket?

Er det noen mulighet for at noe av øst Ossetia kan gå til Russland i en mulig fredsavtale? Hvordan er mulighetene for at Rus og Ukr kan bli enige, ta og gi?

Mange spørsmål på en gang, men vil gjerne vite hva andre mener?

Svaret er ganske enkelt.

I likhet meg deg er det svært mange som vil at denne krigen skal løses slik;

"Gjennom forhandlinger der hver av partene må gi litt og ta litt, ellers så ender det med tredje verdenskrig."

Vel, mange - herunder meg - er av den oppfatning at om Kina "joiner" og forsøker å kompensere for hva Japan gjorde i perioden 1933 - 1945, så hjelper det ikke Ukrainerne i det hele tatt.

Jeg tror vi skal koke disse geopolitiske fantastene som begynner å snakke om at:

" Er det noen mulighet for at noe av øst Ossetia kan gå til Russland i en mulig fredsavtale?"

Ned til et realistisk nivå.

Som om Ukraina gav en cat's ass om folket i Øst Ossetia var villig til å oppgi sin selvstendighet for at deler av Ukraina skulle få sin tilbake. Og der dette kompromisset blir truffet mens Ukraina er under konstant angrep?

Dine holdninger er typisk preget av holdninger som John Mearsheimer og Vladimir Putin er infisert av. 

Der finnes noen ubetydelige folk, og der finnes noen ubetydelige nasjoner. Men på den annen side finnes det folk og nasjoner som kan  tillate seg hvilket som helst overgrep de enn vil. Fordi dette folket er så uendelig mer verdifullt, og i dette bildet innbiller Russland seg åpenbart å høre til, men Ukraina er utenfor denne kategorien, de er bare små russere en kan behandle som utviklingshemmede barn.

Men hvorfor i helvete skal Ukraina gi fra seg noe land og folk for at Øst Ossetia skal føle seg mindre truet av angrep fra Putin?

Det virker som at det er alt for mange "airm chairs geopolticans" som driver å deler ut områder i Øst Ossetia, Georgia, Moldova - og nå sist Ukraina. Og dette for å unngå en "atomkrig."  Når skal vi måtte avgi Finnmark og Svalbard for å unngå en "atomkrig." 

Og disse geopolitiske heltene glemmer hele tiden hva denne kampen egentlig dreier seg om.

"SLAVA UKRAINA."

Som om de ca. 44 millioner menneskene i Ukraina kan spille rollen som chips eller pokerkort i John Mearsheimer og Gouldfan sin totale forakt for enkeltindividets verdi, ønsker og preferanser for hvordan de vil leve sine liv. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (39 minutter siden):

Svaret er ganske enkelt.

I likhet meg deg er det svært mange som vil at denne krigen skal løses slik;

"Gjennom forhandlinger der hver av partene må gi litt og ta litt, ellers så ender det med tredje verdenskrig."

Vel, mange - herunder meg - er av den oppfatning at om Kina "joiner" og forsøker å kompensere for hva Japan gjorde i perioden 1933 - 1945, så hjelper det ikke Ukrainerne i det hele tatt.

Jeg tror vi skal koke disse geopolitiske fantastene som begynner å snakke om at:

" Er det noen mulighet for at noe av øst Ossetia kan gå til Russland i en mulig fredsavtale?"

Ned til et realistisk nivå.

Som om Ukraina gav en cat's ass om folket i Øst Ossetia var villig til å oppgi sin selvstendighet for at deler av Ukraina skulle få sin tilbake. Og der dette kompromisset blir truffet mens Ukraina er under konstant angrep?

Dine holdninger er typisk preget av holdninger som John Mearsheimer og Vladimir Putin er infisert av. 

Der finnes noen ubetydelige folk, og der finnes noen ubetydelige nasjoner. Men på den annen side finnes det folk og nasjoner som kan  tillate seg hvilket som helst overgrep de enn vil. Fordi dette folket er så uendelig mer verdifullt, og i dette bildet innbiller Russland åpenbart å høre til, men Ukraina er utenfor denne kategorien, de er bare små russere en kan behandle som utviklingshemmede barn.

Men hvorfor i helvete skal Ukraina gi fra seg noe land og folk for at Øst Ossetia skal føle seg mindre truet av angrep fra Putin?

Det virker som at det er alt for mange "airm chairs geopolticans" som driver å deler ut områder i Øst Ossetia, Georgia, Moldova - og nå sist Ukraina. Og dette for å unngå en "atomkrig."  Når skal vi måtte avgi Finnmark og Svalbard for å unngå en "atomkrig." 

Og disse geopolitiske heltene glemmer hele tiden hva denne kampen egentlig dreier seg om.

"SLAVA UKRAINA."

Som om de ca. 44 millioner menneskene i Ukraina kan spille rollen som chips eller pokerkort i John Mearsheimer og Gouldfan sin totale forakt for enkeltindividets verdi, ønsker og preferanser for hvordan de vil leve sine liv. 

Jeg vil jo at hele Ukraina skal være Ukraina, men i forhandlinger må man jo gi og ta, også er det jo mye russere i øst ossetia.

Jeg er absolutt imot at Putin angrep Ukraina, og jeg støtter Nato og vesten i alt det de støtter Ukraina med. Jeg vet jo ikke hvordan Putin ville blitt "snill" ved å gi ham øst Donbass, Hitler ble bare verre etter Anschluss avtalen...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gouldfan said:

vil jo at hele Ukraina skal være Ukraina, men i forhandlinger må man jo gi og ta, også er det jo mye russere i øst ossetia.

Ukraina kan ikke forhandle om land som pr definisjon ligger i Georgia. På samme måte som Europa eller USA kan bestemme hva Ukrainerne vil med landet sitt. Heller ikke russerne har noe med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Windfarmer said:

Som om de ca. 44 millioner menneskene i Ukraina kan spille rollen som chips eller pokerkort i John Mearsheimer og Gouldfan sin totale forakt for enkeltindividets verdi, ønsker og preferanser for hvordan de vil leve sine liv. 

Sei om lag 36 millioner mennesker i Ukraina. 8 millionar har flykta frå landet...

Trist nok, for mange er Ukraina nokre ruter på det geopolitiske sjakkbrettet og folket der bønder.😟

Det var vel ein amerikaner som sa dei skulle kjempe mot Russland til siste Ukrainer i Ukraina...

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (19 minutter siden):

Ukraina kan ikke forhandle om land som pr definisjon ligger i Georgia. På samme måte som Europa eller USA kan bestemme hva Ukrainerne vil med landet sitt. Heller ikke russerne har noe med det.

Sorry jeg mener Donbass regionen, dvs de deler som er mest Pro russisk og russisk slektet...

Beklager forvirring og at jeg forvekslet..

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Sorry jeg mener Donbass regionen, dvs de deler som er mest Pro russisk og russisk slektet...

Beklager forvirring og at jeg forvekslet..

Hvilket landområde i Norge kunne du tenkt deg å forhandle bort hvis russerne invaderte oss? Det er hva du forfekter egentlig. Noe er det faktisk verdt å kjempe for. Irriterer meg litt at russisk propaganda har kommet litt under huden på enkelte hos oss.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (9 minutter siden):

Hvilket landområde i Norge kunne du tenkt deg å forhandle bort hvis russerne invaderte oss? Det er hva du forfekter egentlig. Noe er det faktisk verdt å kjempe for. Irriterer meg litt at russisk propaganda har kommet litt under huden på enkelte hos oss.

Hvis Russland var Samisk så hadde det gått å sammenligne...

Isåfall ville jeg gitt de Kautokeino eller Karasjok.

Men det er bare pragmatisk for å unngå total holocaust og massakrer etc, og kanskje Atomkrig????

Ikke Russisk propaganda, det forslaget har jeg funnet på selv, og det er var kun et vi spørsmål i plenum. Jeg spurte ikke om det var moralsk riktig. Men om det var mulig...

 

Det er liksom vanskelig å slå Russland pamflat, uten Atomkrig... Og de må nødvendigvis få en løsning... Våpenhvile osv.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (10 minutter siden):

Hvilket landområde i Norge kunne du tenkt deg å forhandle bort hvis russerne invaderte oss? Det er hva du forfekter egentlig. Noe er det faktisk verdt å kjempe for. Irriterer meg litt at russisk propaganda har kommet litt under huden på enkelte hos oss.

Ikke russisk propaganda som har kommet under huden på oss, men frykt for egne liv, og venner/families liv (atomkrig). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Det er liksom vanskelig å slå Russland pamflat, uten Atomkrig... Og de må nødvendigvis få en løsning... Våpenhvile osv.

Atomkrig = total utslettelse av alt menneskeliv i Russland. (og vanvittige tap i resten av verden). Poenget er at Russland ikke kommer til å gå totalt suicidal bare for å statuere et poeng etter at de er døde. Atomkrig er kun et psykologisk spill med rasling av sabler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (41 minutter siden):

Sei om lag 36 millioner mennesker i Ukraina. 8 millionar har flykta frå landet...

Trist nok, for mange er Ukraina nokre ruter på det geopolitiske sjakkbrettet og folket der bønder.😟

Det var vel ein amerikaner som sa dei skulle kjempe mot Russland til siste Ukrainer i Ukraina...

Sams har fremsatt en påstand her;

"Det var vel ein amerikaner som sa dei skulle kjempe mot Russland til siste Ukrainer i Ukraina..."

Vel, da er det opp til deg og fortelle oss alle hvem denne "amerikaneren" er.

Det forekommer meg at Samms skriver på en slags sognedialekt - som i noens øyne kan fremstå som ulærd, velmenende og naiv - men der budskapet er ytterst utspekulert og tilsiktet.

Så fortell meg hvilken "amerikaner" som har fortalt deg dette.

Og for å ta deg på forskudd; ikke noe snikk snakk nå.

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen vil ha atom-krig. Opplegget nå er at det er to parter, Russland som angriper og okkuperer en del av Ukraina, og Ukraina som forsvarer seg. Nå ser det det ut til at fronten ikke beveger seg så raskt i noen av retningene så da varer vel krigen lenge om den ene parten ikke får et overtak etterhvert, eller at de etterhvert blir enige om en våpenhvile/fredsavtale.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (22 minutter siden):

Isåfall ville jeg gitt de Kautokeino eller Karasjok.

 

Hva med hele Troms og Finnmark, Svalbard samt all fiske-eksporten?
Sammenlignbart er det ett større område men betydelig mindre verdier og forsvinnende lite folk..
Jeg ville tro Ukraina kanskje kunne forhandlet om f.eks Milove om det var det eneste kravet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...