Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Samms said:

Vel, for mange er den nest beste løysinga at krigen køyrer seg fast og det på sikt blir ein fredsavtale eller i det minste ein våpenstilstandavtale. Dei som sitter ved makta i Russland er neppe interessert i å gje den frå seg.

Det vart løysinga i Korea, den er ikkje den beste løysinga men har fungert lenge.

Vi ender da opp med Nord-Korea v2.0 som nabo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (1 minutt siden):

Har aldri forstått hvorfor sentraleuropeerne beholdt gassoppfyring for oppvarming og matslagring så lenge, så lenge det var lokalproduksjon og deretter nasjonal produksjon var dette ikke noe sterkt ulempe i 1850-1970, men i 1970-tallet var det blitt åpenbart at elektrisitet var fremtiden, og da skulle man ha tatt fatt på arbeidet om å skifte ut gass med strøm, franskmennene innså at de måtte skifte om til atomkraft - men det er mye gassfyring der i dag.

Dessuten er gassoppfyring ikke av det godt for miljøet, og er i tillegg et alvorlig sikkerhetsproblem, gasseksplosjoner skjer hver eneste år, og det var alltid gassforgiftning som arbeidsulykker. Det er veldig merkelig, nei, veldig naturstridige, at miljøvernsfolk ikke slåss for å eliminere gassforbruket som kom fra flere hundre millioner mennesker. Nå er gassmangel en trussel for EU. Etter min mening burde gass bare brukes i kraftverk og større transportmidler.

Noe av poenget med gassfyring er at en kan benytte gassen mer effektivt til oppvarming av både vann og mye annet hvis den tilføres direkte som varmekilde i stedet for å la den først gå innom et gasskraftverk, for så å lage elektrisk kraft der oppvarmingen skjer via elektriske varmekolber. I store deler av Europa er eksempelvis elektriske varmtvannskjeler noe ganske så eksotisk.

For øvrig er jeg enig i at elektrisk er fremtiden, og at vind og sol alene ikke vil holde. Europa burde satset tung på atomkraft og etablert felles sikkerhetssystemer og iverksatt en massiv forskningsinnsats. Alternativet er at vi må kjøpe det av Kina, kineserne har skjønt det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, JK22 said:

Har aldri forstått hvorfor sentraleuropeerne beholdt gassoppfyring for oppvarming og matslagring så lenge, så lenge det var lokalproduksjon og deretter nasjonal produksjon var dette ikke noe sterkt ulempe i 1850-1970, men i 1970-tallet var det blitt åpenbart at elektrisitet var fremtiden, og da skulle man ha tatt fatt på arbeidet om å skifte ut gass med strøm, franskmennene innså at de måtte skifte om til atomkraft - men det er mye gassfyring der i dag.

Pris.

Kostnad ved å bytte infrastruktur og pris på energi. Ny infrastruktur må byggast og gamal blir verdilaus. Tida det tar før elektrisitet er konkuransedyktig på pris har vært for lang til at nokon har investert.

Og før dei elektriske induksjonstoppane kom, gasskomfyr til matlaging har to fordelar. Rask regulerbar høg effekt.

 

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (På 25.7.2022 den 14.29):

Denne nyheten var falsk, fra noen som dro sine egne konklusjoner fra militærkart oppdatert av folk på Youtube, og deretter quoted ekspertene seg selv i en evig loop på Twitter til det havnet i tyngre aviser. Det som visstnok egentlig skjedde var at Ukraina prøvde å pushe, og ble slått tilbake mens de mistet et dusin mann til artilleri. Det virkelige tallet russere i den lille byen er visstnok 30-40.

https://t.me/insiderUKR/37228

Startet med denne tweeten
https://mobile.twitter.com/DefMon3/status/1550436798475665409/photo/1

Da må du slutte å høre på VG og heller høre på denne tråden, for akkurat det faktum at russerne ikke var omringet, men at veien ut var kontrollert i den grad at den kunne beskytes slik at retrett var vanskelig, ble poengtert i minst en tidligere post her. JK22 mener jeg i alle fall skrev dette. Og, håper dette også kan være med på å bekrefte at de fleste her forsøker å ha et mest mulig korrekt syn på situasjonen, til tross for at mange velger å heie på kun en side. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 minutt siden):

Pris.

Kostnad ved å bytte infrastruktur og pris på energi. Ny infrastruktur må byggast og gamal blir verdilaus. Tida det tar før elektrisitet er konkuransedyktig på pris har vært for lang til at nokon har investert.

Og før dei elektriske induksjonstoppane kom, gasskomfyr til matlaging har to fordelar. Rask regulerbar høg effekt.

 

Et godt poeng, gass til matlaging i profesjonelle sammenhenger var et must inntil induksjonsteknologien kom på plass, men induksjon er minst like bra, og det har jeg rett fra munnen på Charles Tjessem, men jeg er vel litt of topic nå?

 

Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Da må du slutte å høre på VG og heller høre på denne tråden, for akkurat det faktum at russerne ikke var omringet, men at veien ut var kontrollert i den grad at den kunne beskytes slik at retrett var vanskelig, ble poengtert i minst en tidligere post her. JK22 mener jeg i alle fall skrev dette. Og, håper dette også kan være med på å bekrefte at de fleste her forsøker å ha et mest mulig korrekt syn på situasjonen, til tross for at mange velger å heie på kun en side. 

Jeg heier utelukkende på den ene siden, og angriper alle som forsøker å hevde at "en hver sak har alltid to sider." Akkurat det munnhellet er noe BS, omtrent som munnhellet "Hastverk er lastverk," jeg lurer på hvilken latsabb som oppfant den unnskyldningen.

Men det er ikke et hinder for at noen alltid, enten bevisst eller som et utslag av ønsketekning, fremstiller situasjonen for Ukrainerne som mer positiv enn den er. Derfor har jeg utviklet en metode. Jeg vurderer grundig informasjonen og forsøker jeg å finne det mest sannsynlige, så slår jeg av 30 - 40% i Ukrainernes disfavør, dette i håp om å kompensere for de verste utslag av Confirmation bias - Wikipedia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Samms said:

Det blir sagt at HIMARS bruker GPS for å treffe målet, er ikkje Russland ganske gode på å jamme GPS, ref fly i Nord Norge, så kor godt treffer eigentleg HIMARS?

Militære har tilgang på M-code GPS, som i forhold til det som er sivilt tilgjengelig har et signal som er betydelig mer robust utformet, og fra Block III-satellitter kan sendes med sterkt retningsbestemt antenne, som innenfor footprint gir en signalstyrke 20 dB (!) høyere enn fra den vanlige antennen. Riktignok er kun 5 av 30 satellitter Block III på det nåværende tidspunkt, men jeg kan levende forestille meg at USA velger å rette antennen mot de okkuperte områdene når en av disse satellittene flyr over, og at ukrainske HIMARS-enheter synkroniserer sine angrep til dette.

Hadde vært interessant om russerne forsøkte å kjøre så intens jamming at den kunne slå ut M-code. Da må de kjøre så høy sendeeffekt at missiler som driver "home on jam" får en enkel jobb.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Penny said:

Militære har tilgang på M-code GPS, som i forhold til det som er sivilt tilgjengelig har et signal som er betydelig mer robust utformet, og fra Block III-satellitter kan sendes med sterkt retningsbestemt antenne, som innenfor footprint gir en signalstyrke 20 dB (!) høyere enn fra den vanlige antennen. Riktignok er kun 5 av 30 satellitter Block III på det nåværende tidspunkt, men jeg kan levende forestille meg at USA velger å rette antennen mot de okkuperte områdene når en av disse satellittene flyr over, og at ukrainske HIMARS-enheter synkroniserer sine angrep til dette.

Hadde vært interessant om russerne forsøkte å kjøre så intens jamming at den kunne slå ut M-code. Da må de kjøre så høy sendeeffekt at missiler som driver "home on jam" får en enkel jobb.

Det finnes mottiltak. To eller fleire antenner for å sende jammesignal der posisjonen det blir sendt frå skifter. eventuelt styre signala slik at missilet går mot eit "spøkelse".  "Home on jam" missilet risikerer då å miste signalet eller ende opp med å treffe mellom antennene om den skifta mål til feil tid. Ellers er vel antenna den billige delen, om det går med lang nok kabel frå sender til antenne blir ingenting kritisk eller dyrt øydelagt. Prisen til ei antenne er gjerne ein brøkdel av prisen til missilet.

Lenke til kommentar

...og mottiltak mot mottiltakene, som at missilet husker hvor signalet kom fra og fortsetter mot samme posisjon selv om signalet forsvinner eller bytter posisjon, samt en ekstra søker (feks mm-radar) som overtar styringen i siste del av turen for økt presisjon.

Med den sendeeffekten det her er snakk om er antennen en betydelig konstruksjon og potensiell kabellengde begrenset.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (På 25.7.2022 den 7.13):

Dette skal angivelig være løpet fra en russisk 30mm autokanon 😄

aNPEDD0_460swp.jpg

Det skal være sånn, bare å se på tegningene for bmp2.. Greit å ha en klype salt tilgjengelig før du gulper ned alt du finner på nett.

Endret av Nwader
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Penny skrev (23 minutter siden):

Militære har tilgang på M-code GPS, som i forhold til det som er sivilt tilgjengelig har et signal som er betydelig mer robust utformet, og fra Block III-satellitter kan sendes med sterkt retningsbestemt antenne, som innenfor footprint gir en signalstyrke 20 dB (!) høyere enn fra den vanlige antennen. Riktignok er kun 5 av 30 satellitter Block III på det nåværende tidspunkt, men jeg kan levende forestille meg at USA velger å rette antennen mot de okkuperte områdene når en av disse satellittene flyr over, og at ukrainske HIMARS-enheter synkroniserer sine angrep til dette.

Hadde vært interessant om russerne forsøkte å kjøre så intens jamming at den kunne slå ut M-code. Da må de kjøre så høy sendeeffekt at missiler som driver "home on jam" får en enkel jobb.

Når de oppdager at missilet er på vei kan de gjerne fyre opp jammeren, men det vil ha begrenset effekt all den tid missilet primært navigerer med INS og kun har posisjonsplotting underveis med GPS. Og med moderne INS er det begrenset hvor stor avdrift man får på snaue 80km.

Derfor vil trolig jamming ha liten eller ingen virkning på disse missilene.

Lenke til kommentar
3 hours ago, >generisk navn> said:

Kamphandlingene opphørte med våpenhvilen kl. 11 den 11. november 1918. Da hadde Tyskland signert avtalen som stanset Tysklands kamphandlinger klokken 05 om morgenen samme dag.
De senere avtalene som ble signert var fredstraktatene som f.eks. Versaillestraktaten som av mange anses som en grunnsten i opptakten til 2. verdenskrig. Merk derfor at om Ukraina-krigen ender med et knust og ydmyket Russland må vi passe oss for å ikke gå i samme fellen som Vestmaktene gjorde med Tyskland i 1919

Nei, de skal ydmykes og få en kraftig nesestyver. Å ta hensyn til Russland er noe av det siste man skal gjøre. 

Endret av Albania
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (18 minutter siden):

Russland struper stadig gass til Europa og hjelper vel egentlig således Europa å sakte men sikkert avvenne seg med russisk gass?

Det er ikke sakte men sikkert. Det er cold turkey. Europa og spesielt Tyskland vil få abstinenser etterhvert.

Jeg er spent på å se om besluttsomheten vedvarer til neste sommer. For dette er faktisk ganske ille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1 hour ago, Samms said:

Vel, for mange er den nest beste løysinga at krigen køyrer seg fast og det på sikt blir ein fredsavtale eller i det minste ein våpenstilstandavtale. Dei som sitter ved makta i Russland er neppe interessert i å gje den frå seg.

Det vart løysinga i Korea, den er ikkje den beste løysinga men har fungert lenge.

En fredsavtale med Russland er ikke verdt en dritt - krigen skal fortsette til okkupantene er kastet ut. Jeg gjentar; en avtale med Russland har ingen verdi med mindre land som UK og USA gir Ukraina garantier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er født i et vestlig land, er for demokrati, for et fritt marked og et marked som tilpasser seg forandringer. Ikke et system som blir styrt av noen få mennesker med for mye makt og penger. Det er på tide med presidentskifte i Russland og i USA. To perioder som visepresident. for så å sitte som president selv uten motstand i valgkampen i eget parti - vet ikke om det er noen lignende eksempler historiskt sett.. Gi stafettpinnen til en ordentlig politiker som ikke steller i stand noe mediesirkus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Albania skrev (20 minutter siden):

Nei, de skal ydmykes og få et kraftig nesestyver. Å ta hensyn til Russland er noe av det siste man skal gjøre. 

Du blir fratatt alt du eier og har. Alt du står for og alt du kjemper for. Det er nok at en albaner blir ydmyket jeg bryr meg mest om. Beklager at jeg har en annen kultur.

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (1 time siden):

Vi ender da opp med Nord-Korea v2.0 som nabo.

Nja, konflikten er ulik ifa et fremmed land har invadert, det var ikke tilfelle med med korea. Selv om det er såkalte pro-russiske separatiser vil russland fullt ut integrere disse deler tilbake til russland som er putins mål. Sovjet v2 altså

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...