Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

37 minutes ago, Snikpellik said:

Har et slikt demonstrativt angrep under besøk av FNs generalsekretær, spesialutsending eller delegasjon noen gang skjedd tidligere i historien?

 

Umiddelbart tenkte jeg på drapet på Folke Bernadotte, men det ble ikke begått av en statlig aktør.

Generalsekretær Dag Hammarskjöld døde i forbindelse med det som offisielt har blitt kalt en flyulykke, men jeg har omtrent like mye tillit til den forklaringen som den offisielle norske forklaringen på Scandinavian Star, hvor en tidligere domfelt danske stiftet flere branner etter at han beviselig var død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serpentbane skrev (13 timer siden):

Om du tror Kina alltid vil være på lag med Russland så må du tro om igjen. Russland er en vektstang for Kina. Utviklingen i Ukraina ganger ikke Kina, og eskaleringen er ikke noe de støtter, særlig ikke den som går på atomvåpen. Hvis Russland ikke lenger er nyttig for Kina, hvis dette samarbeidet medfører flere ulemper enn fordeler, så vil Kina gi dem en kald skulder. Og, selv om Kina ikke har gått ut å kritisert Russland, så har Kina også kuttet mange bånd med Russland, og nektet å bidra på mange måter.

Tror heller ikke Kina går på den samme tabben som Stalin gjorde med Hitler. Han stolte på han, men det viste seg jo at Hitler ga f i avtaler. Det er jo noe dette har viste oss og Kina, Putin bryr seg ikke om avtaler inngått, han er absolutt ikke å stole på for noen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En video av russiske soldater som krysser en gate i Mariupol, og kommer under beskytning. Den ene russiske soldaten blir truffet.

Videoen er sterk og viser grusomhet ved krig, og den russiske kilden skriver at soldaten døde. Men den er ikke grafisk, det er ikke noe blod synlig, og det sees på en viss avstand så jeg anser den som innenfor reglene i tråden.

Spoiler

 

Nå er det lenge siden jeg var ikledd grønne klær, men jeg er nå ganske sikker på at dette ikke er måten å krysse på, og at man skal krysse en og en. Skjønner ikke hvorfor de løper samlet. De er veldig heldige at ikke flere blir truffet.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dugg skrev (53 minutter siden):

Å betale i rubler? Både Sveits og Ungarn har vel gått med på det. "Stor-importøren" er fremdeles Tyskland. Det er også et uttalt mål av EU å kutte importen av russisk gass. 

Så gitt at denne importen skal stoppes, hva er alternativet? Jeg ser ikke et alternativ til å dekke behovet og er redd det blir bråk i Europa dersom vi skal begynne "å knive" om en knapp ressurs som alle vil ha. 

Jeg har ikke tall men jeg ser jo at Tyskland dekker 40% av sitt behov for gass ved russisk import. Flere andre europeiske land, deriblant Finland, tror jeg importere langt mer. Jeg tror Europa utenfor Norden bruker gass til matlaging, industri og oppvarming, så kuttes gassen må de ha strøm. Strøm er jo som vi alle vet et eget kapittel har blitt, også for oss. 

Ved, olje og kull er vel heller ikke gratis? Prisen for ved har steget allerede i Norge i allefall og er meldt å stige enda mer i pris neste  vinter. Hva skjer da? 

Det er interessant det du skriver om å stenge ned industri. Men som du også skriver; dersom europeisk industri stenges vil det bare føre til at verden kjøper russiske produkter istedet. Var dette kanskje del av planen til Putin? Å kjøre Europa ned i grøfta? 

Beklager at jeg krisemaksimerer men jeg syns ikke dette ser så bra ut. Jeg syns også den offentlige diskusjonen stopper litt etter å ha blitt enige om å stoppe import av russisk gass, uten å ta høyde for hvilke følger vi kan forvente av dette. 

Enten så må Europa klare å kutte såppass mye ned på energi-konsum at det ikke blir noe mangel. Vha rasjonering m.mer

Eller vil Russland se at de taper ekstreme inntekter, og dermed selge gass i dollar. 

Eller så vil flere begynne å kjøpe gass av Russland i rubler, med mål om å kvitte seg med russlands gass-eksport på lengre sikt. 

De fleste land har vel hamstret og fortsetter å hamstre gass av Russland per i dag, for å sikre forsyninger til vinteren? 

Tror ikke EU kan kutte all import av gass over natta, og det har vel Sveits og Ungarn allerede bevist. 
 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Nå er det lenge siden jeg var ikledd grønne klær, men jeg er nå ganske sikker på at dette ikke er måten å krysse på, og at man skal krysse en og en. Skjønner ikke hvorfor de løper samlet. De er veldig heldige at ikke flere blir truffet.

Ja, det virker nokså amatørmessig, det hele. Det er ingen som gir dekningsild, og det kastes heller ingen røyk før de løper. Og når de først løper er det lunting på rekke og rad som en flokk reinsdyr på vidda.
Men; jeg har kun 10 uker basistrening på Værnes (sommer '87) å vise til. Det kan altså være at mine observasjoner og tanker rundt dette er feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dugg said:

Energi, enten det er snakk om elektrisitet, kull eller gass, er en strategisk energi. Altså noe som alle må ha og som folk er villige til å strekke seg for å få tak i. Flere av landene i Europa som importerer russisk gass, både Polen og Tyskland, har uttalt ønske om å få gass fra Norge og at det er det som er "plan b". Men er det nok gass i Norge til Europa? Bare Tyskland er jo en kjempeforbruker. 

Hva skjer da? 

Men hva er spare-potensialet på kort sikt dersom en tvinges til å legge om og slutter å være slappfisker?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Polske medier melder at Polen skal ha sendt 200 (!) stridsvogner av typen T-72 til Ukraina.

Også “several dozen BMP1s (IFVs)”

Edit: Men er det ikke T-72 som Russerne har og som har designfeilen med at ammunisjonen selvantenner ved treff og så blir det rene giljotinen?

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (18 minutter siden):

Edit: Men er det ikke T-72 som Russerne har og som har designfeilen med at ammunisjonen selvantenner ved treff og så blir det rene giljotinen?

Jo, de har ammunisjonen lagret i en ring rundt laderen. Et treff kan føre til at ammunisjonen eksploderer, og da hopper tårnet av vognen som følge av trykket. For øvrig har T-80 og T-90 noenlunde samme konfigurasjon (T-80 og T-90 er vel i realiteten kun oppgraderinger av T-72).

Endret av >generisk navn>
la til bilde
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, iblazeqt said:

Ser du virkelig for deg at Putin avslutter dette uten en form for seier? (Genuint spm)

Ok, en seier er jo like vanskelig å diskutere som noe annet egentlig. Jeg synes det spm. blir for vanskelig. Er mye enklere å kalle Putin for all slags skjellsord, en kødd og mye annet mye verre.

Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Ok, en seier er jo like vanskelig å diskutere som noe annet egentlig. Jeg synes det spm. blir for vanskelig. Er mye enklere å kalle Putin for all slags skjellsord, en kødd og mye annet mye verre.

Absolutt. Men om konsensusen er at Putin kan svelge et tap, så vil jeg slippe å ha slike dystre spådommer som jeg nå sitter med. Dersom Putler taper. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
5 minutes ago, iblazeqt said:

Absolutt. Men om konsensusen er at Putin kan svelge et tap, så vil jeg slippe å ha slike dystre spådommer som jeg nå sitter med. Dersom Putler taper. 

Men den galne mannen vil nok ikke redusere på antall atomvåpen i noen avtale, så hvor står man igjen da egentlig? Midlertidig våpenhvile? Våpenhvile er vel det siste man skulle ønske i fra Vesten sitt syn sånn Putin sin krigsmentalitet framstår i øyeblikket? Noen innrømmelser vil vi heller ikke få.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Men den galne mannen vil nok ikke redusere på antall atomvåpen i noen avtale, så hvor står man igjen da egentlig? Midlertidig våpenhvile? Våpenhvile er vel det siste man skulle ønske i fra Vesten sånn Putin sin krigsmentalitet framstår i øyeblikket? Noen innrømmelser vil vi heller ikke få.

Om vi antar at Putin kan svelge et tap, så vil jeg jo håpe et scenario kan være at Putin og co skiftes ut. Vesten jobber med Russland for å forbedre forholdet, sikre stabilitet og trygghet for alle parter, sanksjoner løftes/demres? 

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, iblazeqt said:

Om vi antar at Putin kan svelge et tap, så vil jeg jo håpe et scenario kan være at Putin og co skiftes ut. Vesten jobber med Russland for å forbedre forholdet, sikre stabilitet og trygghet for alle parter, sanksjoner løftes/demres? 

Diktatorer spiser jo godt og har tilgang til all slags goder da de er sjef for hele rukkelet. Da må vel eksistensen trues veldig mye for at han skal gå med på noe annenrangs adelsopplegg i bytte?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Dugg said:

Forsåvidt et godt poeng. 

Energi, enten det er snakk om elektrisitet, kull eller gass, er en strategisk energi. Altså noe som alle må ha og som folk er villige til å strekke seg for å få tak i. Flere av landene i Europa som importerer russisk gass, både Polen og Tyskland, har uttalt ønske om å få gass fra Norge og at det er det som er "plan b". Men er det nok gass i Norge til Europa? Bare Tyskland er jo en kjempeforbruker. 

Hva skjer da? 

En mulighet er å få på plass hurtigproduksjon av solvarmet vann. Det man behøver da er noe i svart plast som da har vannledende kamre eller rør rundt seg. Disse plasseres mot solen på dagtid og man kan høste oppvarmet vann. Dersom du har isolerte tanker å ha vannet på så kan dette lagres en kortere stund, da vannets varmekapasitet er veldig høy. Det vil ta tid for at vannet mister varmen til omgivelsen på lik måte som det vil ta tid og mye energi for å varme opp liter for liter med vann.

Dette er noe som alle kunne fulgt veldig godt designede youtube-guider for.

Dersom du i tillegg da har en varmepumpe som kan omsette det varme vannet til "forsterket oppvarming" så er du i mål om en rimelig oppvarming med forholdsvis lite elektrisitet som bidrag.

Alternativt til elektrisitet så kan du nytte en fyrkjele til å ta vannet i fra solvarmerne som da er forvarmet og du slipper unna med noe mindre brensel, så kan du har radiatorer i boligblokkene, noe som gjerne likevel finnes mye av rundt om i verden. Så man slipper å bygge opp alle vannvarmesystemene i fra bunn alle steder.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, >generisk navn> said:

Det er vel ikke praktisk mulig å få til tilstrekkelig trening hverken av piloter eller bakkepersonell for å kunne overføre disse flyene til Ukraina, vil jeg tro.
Når det gjelder M109 Paladin og M270 så har Norge en del M109 A3GNM samt 12 stk M270 stående på lager. Det har nylig (forrige uke?) vært utført testskyting med de gamle M109'ene, men det ble ikke gitt noen begrunnelse for dette.

Innstallere Grand Theft Auto som operativsystem i disse flyene så kan selv 9-åringer fly dette her :lol:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Innstallere Grand Theft Auto som operativsystem i disse flyene så kan selv 9-åringer fly dette her :lol:

Haha, ja, det hadde vært noe 😆
Men spøk til side; utfordringen med å fly F16 (eller andre jagerfly for den del) er ikke selve flygingen. De fleste er såpass koordinerte i sine bevegelser at de skulle klart å fly selve flyet fra A til B. Problemet er å håndtere all informasjonen fra sensorer og kommunikasjonslinker slik at flyet blir et effektivt våpen. F16 er bygget for å samarbeide med bl.a. AWACS og NATOs bakkesystemer slik at det utgjør en forlenget arm av en integrert kampplattform (dette er for øvrig tatt flere skritt videre på F35), og dermed er F16 bare "børseløpet" på et større luftmaktsystem. Jeg er usikker på om det lar seg gjøre å få full nytte av F16s kapasiteter på kort nok tid i Ukraina til at dette er en farbar vei. Det er vel (i alle fall foreløpig) nok tilgjengelige Mig29 i NATO til at man heller kan sende over disse.
Og så; når (ja, jeg sier NÅR) Russland gir seg og trekker seg tilbake kan man se på muligheten for å modernisere og integrere Ukrainsk luftvåpen i EUs eller NATOs luftmaktsystemer. Inntil vi har en slik situasjon vil mesteparten av det som leveres måtte være taktiske løsninger som har liten eller ingen innførings- og tilpasningstid. Å integrere f.eks. F16 og lignende systemer vil trolig ta minimum 1 år, mer sannsynlig 2-3 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...