Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Windfarmer said:

Men Bugle sine betraktninger er jo spot on.

Da Theo343 ikke synes helt oppdatert skal han få noen enkle fakta:

- nyere norsk historie (fra ca. 1950 til i dag) har vist at der er kort avstand fra ytre høyre til ytre venstre, dette er ofte presentert som hesteskoproblemet, der sentrum beveger seg rundt svingen og der utskuddene ligger på de to toppene som lett hopper over til hverandre.

- vi har en rekke eksempler på dette, det siste er vel der maoisten og Pol Pot unnskylderen Pål Steigan nå spiller en sentral rolle for å unnskylde Putins herjinger i Ukraina, denne fyren har jo brukt mesteparten av sitt liv til å unnskylde umenneskelighet, tortur og annet faenskap, men har fortsatt en blogg som han blir betalt for, og der styret inneholder en rekke medlemmer fra Stortingspartiet Rødt.

- og i likhet med det som skjer i Russland, er det mest ufjølge og ekle tilhengerne av disse tankene folk over femti år. De som tilhørte denne gruppen var og er autokritære av natur, de var det i 1972 og det har enda ikke lært en dritt på femti år.

- alt de har å tilby er: "Se på Vietnam, de på Irak se på hva legemiddelvitenskapen har lurt oss til å ta ev unødvendige vaksiner, verden er ond og vi blir lurt hele tiden."

- vi har selvfølgelig partiet Rødt som ikke vil gi våpen, og nå har vi SV som vil gi våpen og sannsynligvis i løpet av året også vil ha en sydentur sammen med NATO, der breiflabben fra Møhlenpris, Audun Lysbakken, skal ha en medarbeidersamtale med NATO der han spør; hva er det NATO egentlig kan tilby oss?

Det var en ganske så bred generalisering av 50+ mennesker :). Men du gikk kanskje glipp av den lille detaljen.

Quote

"Se på Vietnam, de på Irak se på hva legemiddelvitenskapen har lurt oss til å ta ev unødvendige vaksiner, verden er ond og vi blir lurt hele tiden."

Forøvrig understøtter ikke noe av det du har skrevet denne generaliseringen. Kan du linke meg til faktakilder som dekker påstanden? Jeg kjenner ganske mange på 50+ og ingen har ytret disse påstandene på barnlig vis tatt ut av sammenhenger.

Og hva er feil med å lære av historien når det gjelder Irak og Vietnam? Her pushes sammenligninger med Hitler og andre verdenskrig hele tiden. Hva med litt nyansering i det lavpannede forsøket på stigmatisering?

PS. Jeg utelukker ikke at noen har en ganske så liten og spesiell vennekrets på 50+. Foreldre med onkler og tanter?

Quote

De som tilhørte denne gruppen var og er autokritære av natur, de var det i 1972 og det har enda ikke lært en dritt på femti år.

Det er mulig at tall ikke er din sterke side. Mener du da 60+ og 70+, ikke 50+? Eller snakker vi småbarn som var autokritære av natur? Jeg vet ikke hvor gammel du er men du har fortsatt ikke forstått at generaliseringer ikke er den skarpeste kniven?

Hvis man tror at den generelle 50+ populasjonen er i selskap med eller sympatiserer med Pål Steigan så sliter man allerede med  basisen for slutningene. Forøvrig stemmer hverken jeg eller de jeg kjenner over 50, 60 og 70 år, ytre høyre eller venstre. Men ikke la det ødelegge noen lett forvrengte virkelighetsforståelser.

Quote

Ageism refers to the stereotypes (how we think), prejudice (how we feel) and discrimination (how we act) towards others or oneself based on age.

Ellers er det betimelig å påpeke at hele innlegget ditt bærer preg av et konspiratorisk syn på verden.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pro-russiske myndigheter bekrefter at 5000 sivile er drept i Mariupol
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/pro-russiske-myndigheter-bekrefter-at-5-000-sivile-er-drept-i-mariupol.2tqgpEmrM

Sitat

Det er riktig at rundt 5 000 sivile er drept i den ukrainske byen Mariupol, ifølge en person som er utpekt til byens nye ordfører av separatistene i Donetsk.

Konstantin Ivasjtsjenko sier torsdag også at mellom 60 og 70 prosent av boligene i byen er helt eller delvis ødelagt.

Ivasjtsjenko ble dagen før utpekt til ny ordfører i Mariupol av de pro-russiske separatist-myndighetene i regionen Donetsk.

Også Mariupols egentlige ordfører, Vadym Bojtsjenko, har sagt at minst 5.000 sivile er drept. Mariupol har i rundt en måned vært beleiret av russiske styrker og utsatt for massive artilleriangrep. (NTB)

Begge sider sier altså minst 5000 døde sivile i Mariupol. Til nå.

For å sette dette i perspektiv: beleiringen av Sarajevo varte i tre år og to måneder. Det er anslått at 5400 sivile døde.

Mariupol er ikke liten, det er en by på størrelse med Minneapolis og fremdeles er en stor del av innbyggerne igjen i byen, med ingen eller begrenset tilgang til mat, vann, varme og strøm. Russerne bomber fremdeles byen, det som er igjen.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Spolte tilbake til 2014 i dagsrevyen og ble overrasket over dekningen av Ukraina den gangen sett med dagens øyne (jeg la ikke merke til konflikten den gang).

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/201405/NNFA19050214/avspiller#t=3m26s

  • "Militæraksjon"
  • Drepte opprørere
  • Sivile som står iveien for militærkjøretøy
  • Sivile bygger barrikader
  • Militærhelikoptere skutt ned
  • Presidenten innrømmer å møte større motstand enn forventet, men lover at offensiven vil fortsette

Beklager dette ikke er noe aktuelt som skjer i dag, likevel slående paralleller.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Nevnte tidligere i tråden at Switchblade-600-dronen hadde en rekkevidde på 39km. Dette var visstnok radiusen. Enveis-rekkevidden er derimot opp til 90km(!).

Vil tro at det er såpass mye hjelpemidler med dagens software, at disse er kjempe enkle å bruke. Tenker på f.eks DJI.

En interessant ting er hvordan de skal klare å opprettholde signaler på 90km?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Mannen med ljåen said:

FN kaster ut Russland fra menneskerettighetsrådet

FN stemte torsdag over om Russland skulle suspenderes fra FNs menneskerettighetsråd.

 

93 land stemte ja, mot 24 stemte nei. 58 medlemsland avsto fra å stemme.

 

Saken oppdateres!

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fn-kaster-ut-russland-fra-menneskerettighetsraadet.yZPLhGuZc?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Hva stemte Russland selv?

 

"FN stemte torsdag over om Russland skulle suspenderes fra FNs menneskerettighetsråd.

93 land stemte ja, mot 24 som stemte nei.  Blant landene som stemte nei var Hviterussland, Kina og Iran.

58 medlemsland avsto fra å stemme, deriblant Brasil, India og Saudi Arabia, Irak og Mexico."

 

Hva i **** feiler det Brasil, Mexico og India? Trodde dette var oppegående land som turte å stå for det de mener. Kanskje de virkelig stemte etter egen overbevisning, men hva feiler dem da?

 

 

7 hours ago, Pop said:

Kan det da være en mulighet for å hive dem ut fra det kanskje enda viktigere sikkerhetsrådet også? Så lenge de blir sittende vil enhver resolusjon for staters sikkerhet bare vetoes av angriperen selv... en katastrofal catch22.

 

6 hours ago, Windfarmer said:

NEI DET ER INGEN MULIGHET. 

Mange synes ikke å huske hvorfor og hvordan FN ble etablert. FN var seierherrenes globale organ som skulle bestemme krig og fred etter andre verdenskrig.

Om det i det hele tatt er mulig å utvise Russland fra sikkerhetsrådet uten å omskrive vedtektene vet jeg ikke, men det kunne kanskje vært mulig å oppløse/forlate rådet og skape et nytt. Ikke realistisk men kunne vært en mulighet.

 

 

5 hours ago, Juggel said:

 

Nå begynner disse advarslene til Russland å bli patetiske. De har endelig vist sitt sanne jeg når det kommer til udugelighet og jeg er ikke så sikker på om de hadde klart å innta Finland en gang. De har ikke styrker til å være sterke noen steder, all den tid de er tynnslitte. Og det er ikke noe bedre nå etter krigen.

Finland er ikke like sterkt som Ukraina. Russland kunne tatt hele Finland dersom de planla grundig, men ikke samtidig som de kriger i Ukraina. Finland har 5,5 millioner innbyggere, Ukraina har 41 millioner. Jeg tror Russland kunne tatt Sverige i samme slengen, dersom ingen andre blandet seg inn.

 

Det har gått dårlig for Russland i Ukraina,  men det skyldes nok mye dårlig planlegging, blandt annet.

 

Lenke til kommentar
On 4/6/2022 at 3:47 PM, knutinh said:

Putin har brukt mye penger på å bygge opp forsvaret. Penger og krefter som kunne ha vært brukt på å bygge opp økonomien. Med en tradisjonell tankegang (og Putin er av den gamle skole) så er det naturlig å prøve å få noe igjen for denne investeringen. En måte er å invadere andre land (og ta deres ressurser, næringsliv, strategiske beliggenhet/havner). En annen mulighet er å bruke makten til å true til seg fordeler ("jeg vil at du skal la våre fiskebåter tømme fjordene dine for fisk. Hvis ikke så tar jeg ikke ansvaret for hva som skjer med landet ditt").

En vanlig strategi i spillet "risk" er å erobre noen som er små nok til at du greier det, så få mer ressurser, så gå etter det egentlige, større målet. Jeg er ikke sikker på om Putin er så mye mer sofistikert enn en (fram til nå) god Risk-spiller.

-k

Putin føler seg sikkert rimelig trygg som diktator, når han har 750 tusen politifolk under seg?

Lenke til kommentar
Helm skrev (5 timer siden):

Finland er ikke like sterkt som Ukraina. Russland kunne tatt hele Finland dersom de planla grundig, men ikke samtidig som de kriger i Ukraina. Finland har 5,5 millioner innbyggere, Ukraina har 41 millioner. Jeg tror Russland kunne tatt Sverige i samme slengen, dersom ingen andre blandet seg inn.

 

Finland har så vidt jeg forstår den største mobiliseringshæren i Norden med nominelt 900' soldater. De har også et helt ok flyvåpen. I tillegg er de mannskapene de har godt trente med moderne utstyr. Den styrkeoppbyggingen som må til for å få til en vellykket invasjon av Finland vil trolig gi Finland mer enn nok tid til å mobilisere selv, og en slik invasjon vil dermed ikke være noen piknik.

 

Helm skrev (5 timer siden):

Det har gått dårlig for Russland i Ukraina,  men det skyldes nok mye dårlig planlegging, blandt annet.

Dårlig planlegging er nok ett av parametrene, ja. I tillegg har de rett og slett ikke gode nok stående styrker til å foreta seg en slik operasjon uten å trekke inn vanlige vernepliktige. Og så er det et element at de rett og slett ikke har så store materiellreserver i virkeligheten som på papiret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

Det var en ganske så bred generalisering av 50+ mennesker :). Men du gikk kanskje glipp av den lille detaljen.

Forøvrig understøtter ikke noe av det du har skrevet denne generaliseringen. Kan du linke meg til faktakilder som dekker påstanden? Jeg kjenner ganske mange på 50+ og ingen har ytret disse påstandene på barnlig vis tatt ut av sammenhenger.

Og hva er feil med å lære av historien når det gjelder Irak og Vietnam? Her pushes sammenligninger med Hitler og andre verdenskrig hele tiden. Hva med litt nyansering i det lavpannede forsøket på stigmatisering?

PS. Jeg utelukker ikke at noen har en ganske så liten og spesiell vennekrets på 50+. Foreldre med onkler og tanter?

Det er mulig at tall ikke er din sterke side. Mener du da 60+ og 70+, ikke 50+? Eller snakker vi småbarn som var autokritære av natur? Jeg vet ikke hvor gammel du er men du har fortsatt ikke forstått at generaliseringer ikke er den skarpeste kniven?

Hvis man tror at den generelle 50+ populasjonen er i selskap med eller sympatiserer med Pål Steigan så sliter man allerede med  basisen for slutningene. Forøvrig stemmer hverken jeg eller de jeg kjenner over 50, 60 og 70 år, ytre høyre eller venstre. Men ikke la det ødelegge noen lett forvrengte virkelighetsforståelser.

Ellers er det betimelig å påpeke at hele innlegget ditt bærer preg av et konspiratorisk syn på verden.

Du bare tyter i vei uten et snev av historisk innsikt.

For ca. 50 år siden hadde vi en bevegelse som først ble benevnt SUF (m-l) og som senere ble til AKP (m-l.) Dette var og er forløperen til dagens stortingsparti Rødt. Denne politiske bevegelsen støttet bl.a. Pol Pot, lederen for Røde Khmer, Enver Hoxha og Mao Zedong. Og dette gjorde de samtidig som det var åpenbart at disse forbildene og idealene drap og mishandlet millioner, og der dette kunne leses om i alminnelig tilgjengelige aviser og andre media. Men det var verre enn som så, denne gjengen mente også at Stalin var den bortimot fullkomne kommunist. Riktignok innrømmet noen av de at "Stalin hadde sine feil," men de mente tydeligvis at feilene ble opphevet av hans mer sjarmerende menneskelige trekk. Det finnes knapt noen enkeltpersoner i verdenshistorien som er ansvarlige for flere drap og folkemord enn Stalin, Mao og Pol Pot, de sloss om førsteplassen mot Adolf Hitler. Det er snakk om titalls millioner. Og dette er et faktum.

Og da er mitt enkle spørsmål; hvordan kan partiet Rødt da ligge på 6 - 7 % på meningsmålingene? Flere av sentralstyremedlemmene i dette partiet er sammen med Arne Treholt aksjonærer i Mot Dag AS, selskapet som eier nettstedet Steigan.no, og som i dag er en av de fremste unnskyldere for Putin's massedrap i Ukraina. Hvordan er det mulig å være så totalt historieløs? Der en kombinasjon av landssvikere og Stalintilhengere danner basisen for et stortingsparti. Og hovedargumentet synes fortsatt å være; men se hva USA gjorde i Vietnam og Irak.

Jeg har for min del aldri påberopt meg historiske forbrytelser for å rettferdiggjøre forbrytelser som pågår her og nå. Men dette synes faktisk å være det eneste gjenværende argumentet til denne fascistoide gjengen. 

Dette er ikke å være "konspiratorisk," jeg bare påpeker at AKP (ml) og partiet Rødt har sneket seg unna det oppgjøret Nasjonal Samling måtte gjennomgå etter 1945. 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

USA skal visstnok ha fjernet russisk skadevare (type på PC) fra firmaer og privatpersoner i hele verden, i et stort omfang og i hemmelighet. 

https://www.nytimes.com/2022/04/06/us/politics/us-russia-malware-cyberattacks.html

The United States said on Wednesday that it had secretly removed malware from computer networks around the world in recent weeks, a step to pre-empt Russian cyberattacks and send a message to President Vladimir V. Putin of Russia.

The move, made public by Attorney General Merrick B. Garland, comes as U.S. officials warn that Russia could try to strike American critical infrastructure — including financial firms, pipelines and the electric grid — in response to the crushing sanctions that the United States has imposed on Moscow over the war in Ukraine.

The malware enabled the Russians to create “botnets” — networks of private computers that are infected with malicious software and controlled by the G.R.U., the intelligence arm of the Russian military. But it is unclear what the malware was intended to do, since it could be used for everything from surveillance to destructive attacks.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Dette er ikke å være "konspiratorisk," jeg bare påpeker at AKP (ml) og partiet Rødt har sneket seg unna det oppgjøret Nasjonal Samling måtte gjennomgå etter 1945. 

 

Rødt og til dels AKP (ml) har fortsatt mange beskyttere i viktige stillinger rundt i det offentlige og private som selv tidligere var medlemmer eller sympatisører med forløperen til disse ekstreme partiene. Spesielt innenfor pressen så er sympatien stor.

Alt i alt er ingen av disse tjent med å ta et oppgjør med det tankegodset de en gang støttet eller fortsatt støtter.   

Endret av scuderia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (7 timer siden):

Hva i **** feiler det Brasil, Mexico og India? Trodde dette var oppegående land som turte å stå for det de mener. Kanskje de virkelig stemte etter egen overbevisning, men hva feiler dem da?

Det handler om hvem som styrer landene, litt om nøytralitetspolitikk og konsekvenser dårlig forhold til Russland kan føre til for dem. I Brasil har vi ytre høyre-populisten Jair Bolsonaro, en etter min mening direkte ondskapsfull president. Mye er vel allerede sagt om ham, og kallenavnet "Tropenes Trump" er vel passende. Bolsonaro besøkte Putin rett før invasjonen og sa han var i "solidaritet med Russland". Men hva han egentlig mener er som vanlig umulig å si, da han endrer mening oftere enn Trump tweetet da han var president, og gjerne ut fra hvem han snakker til.

India er også ledet av en høyrepopulist og de forsøker å balansere forholdet til Russland og vesten. De har en ganske lang historie hvor de unngår å menge seg for mye med andre supermakter eller allianser. De har stemt blankt i FN hele veien, men for noen dager siden så godt som fordømte de Russlands massakrering av sivile i FN. De fortsetter å kjøpe russisk olje og våpen, og har økonomiske interesser av dette da de mener at å kjøpe våpen fra andre vil bli for dyrt. Men det er generelt mye bekymring for at Modi ønsker et mye tettere forhold til Putin.

For Mexicos del er det noe annerledes. Diplomatene deres fordømmer Russland, men de har forholdt seg mer nøytrale i FN. Presidentens parti har hatt enkelte Putin-sympatisører som er kommet frem i media etter invasjonen, og partiet er veldig splittet med én del som er ekstremt anti-USA og dermed tar Russlands side. De har dog sendt humanitær bistand til Ukraina, støtter etterforskning av krigsforbrytelsene i Bucha og tar imot flyktninger.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Snoker litt i russiske medier igjen, og hver gang dukker det opp rariteter.

Her meldes det at i Irkutsk-regionen, så har myndighetene bestemt at som plaster på såret så trenger ikke familiene til falne soldater å betale for søppelhenting med tilbakevirkende kraft fra 1. februar. Bøter og mislighold trenger ikke betales.

Translate:

In the Irkutsk region, the families of the soldiers killed in Ukraine will not pay for garbage collection
https://www.ogirk.ru/2022/04/07/v-irkutskoj-oblasti-semi-pogibshih-na-ukraine-voennyh-ne-budut-platit-za-vyvoz-musora/

Sitat

In the Irkutsk region, the families of servicemen who died during a special military operation in Ukraine will be exempted from paying for garbage collection services from February 1. This was announced on April 7, 2022 by the RT-NEO company, the operator for the treatment of MSW in the South zone.

Debts and penalties, if any, will be written off, and new accruals will not be carried out. The company also calls on other municipal services of the Irkutsk region to provide support to the families of the fallen servicemen.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Det handler om hvem som styrer landene, litt om nøytralitetspolitikk og konsekvenser dårlig forhold til Russland kan føre til for dem. I Brasil har vi ytre høyre-populisten Jair Bolsonaro, en etter min mening direkte ondskapsfull president. Mye er vel allerede sagt om ham, og kallenavnet "Tropenes Trump" er vel passende. Bolsonaro besøkte Putin rett før invasjonen og sa han var i "solidaritet med Russland". Men hva han egentlig mener er som vanlig umulig å si, da han endrer mening oftere enn Trump tweetet da han var president, og gjerne ut fra hvem han snakker til.

India er også ledet av en høyrepopulist og de forsøker å balansere forholdet til Russland og vesten. De har en ganske lang historie hvor de unngår å menge seg for mye med andre supermakter eller allianser. De har stemt blankt i FN hele veien, men for noen dager siden så godt som fordømte de Russlands massakrering av sivile i FN. De fortsetter å kjøpe russisk olje og våpen, og har økonomiske interesser av dette da de mener at å kjøpe våpen fra andre vil bli for dyrt. Men det er generelt mye bekymring for at Modi ønsker et mye tettere forhold til Putin.

For Mexicos del er det noe annerledes. Diplomatene deres fordømmer Russland, men de har forholdt seg mer nøytrale i FN. Presidentens parti har hatt enkelte Putin-sympatisører som er kommet frem i media etter invasjonen, og partiet er veldig splittet med én del som er ekstremt anti-USA og dermed tar Russlands side. De har dog sendt humanitær bistand til Ukraina, støtter etterforskning av krigsforbrytelsene i Bucha og tar imot flyktninger.

Det er fascinerende hvordan hestesko effekten stadig blir verifisert. Bare se hvordan Russland har hoppet fra kommunisme til fascisme. Ja, det styret vi har i dag i Russland er ren fascisme. Og det er de eldre i samfunnet hvor vi finner de største tilhengerne, dvs de som levde og trolig trodde på kommunisme i sin tid.

 

Uansett, Sør-Amerika har aldri hatt et opprør med sin egen nazistiske fortid etter andre verdenskrig på samme måte som Europa har. Derfor vil du se at både land som er styrt av ytre venstre eller høyre ikke ønsker å ha en mening om Putin og hans regime ettersom de har sympati for hans styresett og skremt av ekte demokrati. Dette handler ikke om økonomi eller tilgang til militært utstyr men mer om at de ikke finner situasjonen så "ille" at de ønsker å blande seg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...