Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Abigor skrev (12 minutter siden):

NATO kan gni seg godt i hendene nå. Flere land vurderer å bli med. Land som allerede er med ønsker å bidra mer. Jeg synes det er feil vei å gå. NATO vil alltid ha mer. Det er mange andre ting som er viktig å prioritere i Norge fremfor flere tanks og raketter som kanskje kan bli nyttig dersom Russland skulle finne på noe mot Nato. Noe jeg tror er helt urealistisk. Så da blir det en mengde tanks som går på tomgang og raketter som blir skutt i skogen eller i havet og dreper fisk og fugl istedenfor. Eventuelt amerikanske militærfly som krasjer i nord Norge.

For all del, vi trenger forsvar og Nato, men ikke like mye som øst Europa, og kanskje ikke engang de tenger mer. Det er nå Nato skal selge mens kanonene er varme.

Høna eller egget. Er det organisasjonen NATO som vil ha mer fra medlemmene eller er det medlemmene som vil bidra mer, for NATO? NATO har aldri vært en mer riktig vei å gå enn nå. NATO er festningsverket vi har rundt den demokratiske vestlige verden. Uten NATO er disse landene bare hodeløse høns som vil plukkes ned en etter en av terrorstater. Feiler NATO-prosjektet så blir verden herjet sted med stadig mer terror, vold og brutalitet i de kommende århundrene. Traumatisering av en hel planet, null overskudd til å tenke på miljø og mangfold. Kun død og fordervelse. NATO er det eneste riktige og NATO må vokse til å bli verdensomspennende. Først da kan vi få en fredelig verden og konsentrere oss skikkelig om andre viktige ting for planeten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@jallajall Se for deg at Russiske stridsvogner med infanteri på slep inntar Mariopol. Med en befolkning terrorisert av for eksempel Azov ville det være enkelt for innbyggerne der å utlevere all informasjon om Azovs tilholdssteder og annen informasjon som kan være nyttig for Russiske styrker for å nedkjempe dem, og de ville ha en bakdel i deres forsvar av byen og seg selv. Med innbyggerne på deres side blir oppgaven til de russiske styrkene mye værre. Hvilken av de 2 situasjonene tror du de gjenværende Azov styrkene i byen ønsker å være i tror du? Dette er min bakgrunn for hvordan jeg argumenterer for dine videoklipp.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hørt rykter om mengder av sivile som forteller om ukrainske soldater som hindrer dem fra å flykte eller skyter kot dem som forsøker å flykte. Dette er gull for russere å rapportere om. Har ikke hørt noen vestlige medier nevne det. Er det løgn og propaganda? Er det russiske mennesker som later som de er ukrainske flyktninger? Er det sant at nynazistister i ukrainske militæret kan være så onde? Eller desperate? Er det en grunn til at bare russere og potensielt flyktningene nevner dette? Om det er ekte flyktninger da. Eller om de snakker med fri vilje.

Hvem vet! Håper det kommer tydeligere frem. Etter hvert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Høna eller egget. Er det organisasjonen NATO som vil ha mer fra medlemmene eller er det medlemmene som vil bidra mer, for NATO? NATO har aldri vært en mer riktig vei å gå enn nå. NATO er festningsverket vi har rundt den demokratiske vestlige verden. Uten NATO er disse landene bare hodeløse høns som vil plukkes ned en etter en av terrorstater. Feiler NATO-prosjektet så blir verden herjet sted med stadig mer terror, vold og brutalitet i de kommende århundrene. Traumatisering av en hel planet, null overskudd til å tenke på miljø og mangfold. Kun død og fordervelse. NATO er det eneste riktige og NATO må vokse til å bli verdensomspennende. Først da kan vi få en fredelig verden og konsentrere oss skikkelig om andre viktige ting for planeten.

Er ikke interessert i å bruke mine skattepenger på flere tanks og raketter i 2022 desverre. Det er andre ring enn krig som er viktige nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (14 minutter siden):

Er ikke interessert i å bruke mine skattepenger på flere tanks og raketter i 2022 desverre. Det er andre ring enn krig som er viktige nå.

Hvis det er prioriteringene og strategien du mener er feil eller at NATO er tungrodd så er jeg enig, men det er også Norge, Sverige og mange flere. Ønsker en kraftig fornyelse av både strategier og utstyrsvalg.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, perpyro said:

@jallajall Se for deg at Russiske stridsvogner med infanteri på slep inntar Mariopol. Med en befolkning terrorisert av for eksempel Azov ville det være enkelt for innbyggerne der å utlevere all informasjon om Azovs tilholdssteder og annen informasjon som kan være nyttig for Russiske styrker for å nedkjempe dem, og de ville ha en bakdel i deres forsvar av byen og seg selv. Med innbyggerne på deres side blir oppgaven til de russiske styrkene mye værre. Hvilken av de 2 situasjonene tror du de gjenværende Azov styrkene i byen ønsker å være i tror du? Dette er min bakgrunn for hvordan jeg argumenterer for dine videoklipp.

Joda helt greit det, men det er jo ikke det jeg er ute etter - det forklarer ikke hvordan videoene lages eller oppstår. Det er det jeg er på jakt etter..

Lenke til kommentar
1 hour ago, jallajall said:

hvordan blir denne russiske disinformasjonen til?

Det er nok en del drama teatrer i Russland som elsker Putin, som gjerne vil støtte den spesielle operasjonen for å denazifisere Ukraina. Jeg skal ikke erklære at jeg vet noe spesielt rundt disse videoene, men jeg har ihvertfall ikke sett noe bevis på at noen av de som er i videoene kommer fra Mariupol/Ukraina.

-På alle de videoene du linket til, så er det fokus på Azov battaljonen (og hvor fæle de er). Husk at dette er videoer som primært det Russiske folket skal få se.

-Ingen ser ut som at de har sultet noe spesielt, og heller ikke at de er nevneverdig traumatisert.

-De barna (i siste video du linket til) ser fysisk ut til å ha hatt det ganske greit i det siste. Og hvis de virkelig hadde vært i helvetet som det skal være i Mariupol, så tviler jeg sterkt på at de hadde følt for å le av en småting på slutten (om etternavnet sitt). Og hvorfor stoppe eller redigere en slutt på opptaket akkurat når de begynte å le? Kan det være fordi de gikk vel mye ut av karakter etterpå og var for glade?

Jeg synes det er bra at vanlige folk nå har muligheten til å se klart hvordan propaganda, teknologi, og skuespillere kan brukes til å villede alle. Slik at det forhåpentligvis blir vanskeligere for vestlige land å gjøre slikt internt i fremtiden som ikke er til det beste for befolkningen.

Og Ukraina har hatt noe propaganda de også, noe av det siste er video fra ett spill som er brukt til å fortelle om heltemodige Ukrainske militære som skyter ned Russiske helikopter.

Jeg er definitivt ikke en person som føler jeg må 'bli med på den siste tingen, ellers må jeg skamme meg', som det på grensen til kriminelle og diskriminerende sprøytepresset. Jeg bare ser logikken i å ikke la Putin få gjøre som han vil med Ukraina, og bruke landet til sine formål, fordi jeg er godt kjent med hva Putin regimet er i stand til fra historien uten å ha ett snev av samvittighet.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Uten NATO er disse landene bare hodeløse høns som vil plukkes ned en etter en av terrorstater. Feiler NATO-prosjektet så blir verden herjet sted med stadig mer terror, vold og brutalitet i de kommende århundrene.

Det er en god del eksempler i historien før NATO eksisterte der mange land ble enig om å hjelpe hverandre om å sloss mot en felles fiende (Det siste var WW2). Jeg vil være enig i at NATO har vært, og er bra for å beskytte oss mot andre krefter i verden. Men land er nok ikke hodeløse høns uten NATO, men mer uforutsigbart og urovekkende/sjokkerende kan det nok bli ja. Vi var jo engang i krig med Italia og Japan mens Sovietunionen var vår allierte.

Lenke til kommentar

Under overflaten er Putin verre enn Gadaffi. Det var for lett for vestlige ledere å angripe Gadaffi fordi han ikke hadde samme glatte overflaten og Libya var svakt.

Vesten bør gi all militær hjelp Ukraina kan motta, i form av materiell og kanskje også personell. Hva skjedde før 2. Verdenskrig? Verden var redd for å konfrontere Hitler og resten er historie. Hvis Putin da vil spre krigen ut over Ukraina og starte 3. Verdenskrig så vil han få anledning til å gjøre det, men vi skal ikke være gissler i frykt for at han vil gjøre det.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ifølge Oryx har Russland nå mistet minst 2019 kjøretøy i Ukraina. Dette inkluderer over 318 stridsvogner, hvorav minst 134 av disse er overtatt av ukrainerne.

Dette inkluderer kun tap som er visuelt bekreftet.

1272036777_Skjermbilde2022-03-29kl_08_53_11.thumb.png.210b585b3b08fcda0bd58c334446636e.png

Et tap på minst 318 stridsvogner på litt over en måned er et utrolig tall. Men de har tusenvis av stridsvogner i reserve sier du? Ja, de har det - men mye av den reserven er nok på papiret. Stridsvogner på lager krever masse vedlikehold, mange er ribbet for dyre reservedeler de har mangel på, ikke minst kreves det logistikk til å gjennomføre dette.

For ikke å snakke om mannskap. Hjelper ikke å fylle setene med vernepliktige rumper hvis de ikke har samme kompetansen og er uten erfaring. Kvaliteten blir forringet kraftig.

Fant noen bilder av russiske stridsvogner på lager:

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Zelenskyj taler til Stortinget onsdag klokken 14
https://stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Nyhetsarkiv/Hva-skjer-nyheter/2021-2022/ukrainas-president-skal-tale-til-stortinget/

Sitat

Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, vil holde en videoverført tale til Stortinget onsdag 30. mars kl. 14.00.

Det er ventet at arrangementet vil vare i cirka 20 minutter. 

– Vi står overfor den største krigen og verste humanitære katastrofen i Europa siden andre verdenskrig. President Zelenskyjs tale til Stortinget er en sjelden og historisk begivenhet som reflekterer dette store alvoret. Gjennom møtet med Zelenskyj får et samlet storting vist sin sterke tverrpolitiske sympati med Ukraina, og støtte til deres kamp, sier stortingspresident Masud Gharahkhani.

Ukrainas ambassadør vil være til stede, og regjeringens medlemmer vil også bli invitert.

 

Lenke til kommentar

Ganske vill video fra sentrum av Mariupol hvor ukrainere beskyter en russisk stridsvogn fra veldig kloss hold i en bygning, med en britisk NLAW. 

FO9sO9yX0AIPmei?format=jpg&name=medium

Videoen:

Spoiler

 

Stridshodet går ikke av, sannsynligvis fordi NLAWs minimumavstand er 20 meter. Så skaden stridsvognen får er ikke så stor ser det ut til.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 minutter siden):

<spydig>

Jeg har hørt rykter om at Jonas er et øgle-menneske. Jeg har ikke sett medier nevne denne teorien. Jeg har ingen argumenter, ingen henvisninger, ingen troverdighet. Men jeg synes likevel at litt løselig synsing kan være nyttig for dere lesere.

Hvem vet! Håper det kommer tydeligere frem. Etter hvert.

Jeg vet ikke, altså. Jeg bare kommer med spørsmål så dere kan gjøre deres egen research

</spydig>

Det kan tenkes at det du skriver er sant. Men jeg lurer litt på hva du vil at vi skal få ut av "rykter du har hørt".

-k

De som tror på disse propagandavideoene fra russerne kan spørre seg; hvorfor er det ingen flyktninger fra Mariupol som har kommet til trygghet som forteller om noe i nærheten av det samme til ukrainske og utenlandske medier, kun til russiske kameraer mens de får utdelt matvarer av russiske soldater?

Vi har sett det før i Donbass og Krim, og vi ser det under denne krigen. Når russerne får kontroll sender de inn media, egne medieteam og i flere tilfeller tilsynelatende også skuespillere for å produsere slike videoer hvor "de befridde innbyggerne" bekrefter nøyaktig det samme den russiske propagandaen har pøst ut i lang tid i forveien.

Eksempel på et propagandaforsøk som ikke gikk så bra:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nok en video fra Kadyrovs tsjetsjenske Tik Tok-bataljon hvor de ikke gjør noe som helst. Kameramannen som filmer er tydeligvis helt trygg midt i "skuddlinja"... Ifølge russisktalende kan man høre kameramannen si "come on, come on, let's start, I'm shooting" før de begynner å løpe og skyte vilt mot en tom bygning.

Spoiler

 

 
Legger også ved denne godbiten fra tsjetsjenerne, en propagandavideo med barn som roper krigs-slagord. Barna er utrustet med stridsvest og maskingevær. Z-er, V-er, tsjetsjenske flagg med portrett av Kadyrov, og russiske flagg.

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/tass-russland-kommer-med-uttalelse-etter-forhandlingene.b5BKYbEy1?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

 

TASS: Russland kommer med uttalelse etter forhandlingene

Vladimir Medinskij, en av Putins nære utenrikspolitiske rådgivere, vil komme med en uttalelse etter at fredsforhandlingene med Ukraina i Istanbul er over. Dette melder Tass, ifølge Reuters.

Medinskij skal også være en av forhandlerne som er til stede under møtene.

Reuters siterer Tass på at uttalelsen vil komme «om noen timer».

Den russiske delegasjonen skal også ha protestert overfor Ukraina om «mishandling av russiske krigsfanger».

– Ukraina har lovet å slå hardt ned på kriminelle som har torturert russiske tjenestemenn», sier Medinskij ifølge nyhetsbyrået TASS.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (11 timer siden):

Det var tidligere stort fokus på molotov cocktails og hvor mye som ble produsert. Har de blitt brukt i stor grad så langt, og da hovedsakelig av det offisielle militæret eller også sivilbefolkningen? 

Tror det har vært begrenset bruk av det så langt. Samtidig tror jeg det var effektivt å starte produksjonen av cocktailsene i begynnelsen, men da mest av alt for at sivilbefolkningen skulle ha noe å ta seg til, og føle at de har noe å bidra med, vil tro at det var en veldig god motivator.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...