Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (4 minutter siden):

Delvis enig i det siste du sier der. Men det virker som om de har vært utsatt for noe propaganda og selvsagt har noe tilhørighet med nasjonalfølelse i utgangspunktet. Du har sikkert rett i at det er langt over kanten. Men, hva med hvor mange Hitler-fansen hadde i startgropen. Altså antallet 500 krever jo relativt mye etterretningsressurser som man ellers kunne ønsket å ha brukt på en helt annen måte om man hadde hatt et valg.

Valget er jo nokså enkelt, altså internere disse i en eller annen midlertidig leir, så man får frigjort etterretningsressursene nå når det er mest behov for dem. Så får man heller slippe de ut etterpå, eller returnere de til Russland (utvisning). Så får man heller gi dem en god grunn, for at de binder opp for mange etterretningsressurser her og nå. Så de holdes i varetekt på ubestemt tid, opp til hvor forhandlingsvillig Putin måtte være..

Uhm... nei. Bare nei. For det første vil dette være menneskerettighetsbrudd, det er ikke lov, for det andre vil det ikke hjelpe noen, det vil gjøre alt verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, bruker-540634 said:

For mitt vedkommende så jo før denne krigen bli over jo bedre, ikke noe fan av masseinnvandringen, sosial dumping, dårligere velferdstilbud, lavere lønninger og høyere priser. Egoist som jeg er. Var ille nok som det var at det kom så mange polakker.

Nå har vi press i økonomien for tiden og den beste medisinen mot det er økt innvandring. Så hvis du er egoist bør du gå inn for mer av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snikpellik said:

Uhm... nei. Bare nei. For det første vil dette være menneskerettighetsbrudd, det er ikke lov, for det andre vil det ikke hjelpe noen, det vil gjøre alt verre.

Politisk og opprørsmessig verre ja enig. Men, jeg er nokså overbevist om at dersom de presser seg vel drøyt mer i retning å aktivisere seg i Tyskland så vil det komme motkrefter som ønsker dem bort.

F.eks. så er nok henrettelse av Quisling nettopp en slik sak hvor lovgivning blir sidesatt pga. folks kollektive rettferdighetsfølelse med noe sånn som eksempel.

Jeg tipper at militær lovgivning straks den evt. skulle komme på plass i en nasjon, så kunne man internert den type mennesker fordi det utgjør en viss potensiell sikkerhetsrisiko (grunnlaget). I krig så er man jo til og med villig til å arrestere militærnektere om de enn aldri er så snille og greie individer som aldri kunne tenke seg å drive motstandsarbeide. Altså rett og slett for å vise hvor skapet står, og for å unngå spredning av tilsvarende oppførsel. Det i seg selv må vel kunne ansees for menneskerettsbrudd, men blir nok neppe klassifisert slik. Fordi det er militærlovgivning da i praksis. Jeg er ikke jurist !!

Men, et sted går den kollektive grensen for saker og ting. Jeg er rimelig sikker på at mange folk tenker på disse EU-russerne i demonstrasjonstoget som ordentlig avskum.

Endret av G
Lenke til kommentar
knutinh skrev (27 minutter siden):

Men der hvor NATO og USA har kjempet med tanks, har motstanderne hatt tilgang på tilsvarende teknologi som det Ukraina har nå?

Antageligvis ikke, men altså en ATGM kan ta en stridsvogn, men litt infanteri kan ta ut ATGM gutta igjen og sånn fortsetter det man må ha riktig support til stridsvognene akkurat som til alt annet, det er alltids et eller annet som er spesialisert til å kverke en annen spesialist, de spesialistene igjen har sitt motstykke og sånn forsetter det. Med andre ord.

12152610-poissons-de-bande-dessin%C3%A9e

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En bombe av en nyhet fra Wall Street Journal nå.

Roman Abramovich og to medlemmer av den ukrainske delegasjonen som deltok i fredssamtalene mellom Ukraina og Russland 3-4 mars har fått symptomer på forgiftning med kjemiske våpen. 

Roman Abramovich and Ukrainian Peace Negotiators Suffer Symptoms of Suspected Poisoning
https://www.wsj.com/articles/roman-abramovich-and-ukrainian-peace-negotiators-suffer-symptoms-of-suspected-poisoning-11648480493

Sitat

The Russian oligarch and others developed symptoms they blamed on hard-liners in Moscow who they say want to sabotage talks to end the war.

Russian oligarch Roman Abramovich and Ukrainian peace negotiators suffered symptoms of suspected poisoning after a meeting in Kyiv earlier this month, people familiar with the matter said.

Following the meeting in the Ukrainian capital, Mr. Abramovich, who has shuttled among Moscow, Lviv and other negotiating venues, as well as at least two senior members of the Ukrainian team developed symptoms that included red eyes, constant and painful tearing, and peeling skin on their faces and hands, the people said.

Gravejournalistene i Bellingcat bekrefter dette:

EDIT: Også en journalist i The Guardian bekrefter dette nå. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

En bombe av en nyhet fra Wall Street Journal nå.

Roman Abramovich og to medlemmer av den ukrainske delegasjonen som deltok i fredssamtalene mellom Ukraina og Russland 3-4 mars har fått symptomer på forgiftning med kjemiske våpen. 

Roman Abramovich and Ukrainian Peace Negotiators Suffer Symptoms of Suspected Poisoning
https://www.wsj.com/articles/roman-abramovich-and-ukrainian-peace-negotiators-suffer-symptoms-of-suspected-poisoning-11648480493

Også gravejournalistene i Bellingcat bekrefter dette:

 

Sykt - lover ikke godt…collateral dmg på Abramovich?
 

edit; Ser alle(?) skal være på bedringenes vei, uten fare for liv. Det var endelig godt. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Theo343 said:

Jeg håper virkelig man kommer til noen form for kompromiss i denne konflikten. Jo lenger det pågår jo verre er det.

Kompromisset er at Russland selv skal få lov til å avsette Putin innen kort tid, mot at vi vurderer lettelse i sanksjonen om ikke alt for lenge. Russland kan ikke lengre bruke unnskyldning om at Putin gjør alt, de må feie for egen dør og ta ansvar. Det er ingen kompromiss i å la Russland få landområder for elendighet de selv har startet.

Endret av The Very End
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Det har de alltid vært i stand til og gjøre, det er ikke noe nytt,  det er russlands logistikk og strategiske og taktiske vurderinger det er noe veldig feil med, ser man på NATO sine tapstall så er de ganske mye mindre, i tillegg har vi vel fremdeles ikke sett en T-14, bare gamle utdaterte modeller, det sier seg selv at det er våpenkappløp mellom stridsvogner og ATGM. Stridsvogner trenger support jeg vet ikke helt om russland har gitt det til stridsvognene sine, men det virker ikke sånn. Stridsvogner er neppe utdatert helt ennå, i så fall hadde de vært det for lenge siden, anti tank våpen har eksistert lenge og har vært effektive lenge.  

Hvis du venter på T - 14 Armata så har jeg sjekket litt;

"However, as of 2021, the Armata was expected to begin serial production in 2022. A test batch of 100 is to be delivered and deployed to the 2nd Guards Tamanskaya Motor Rifle Division, with delivery expected to begin in 2022;[16] tanks will be transferred only after the completion of all state tests."

Riktignok på Wikipedia. Men tar jeg ikke helt feil så står det akkurat nå et par generaler foran Putin som skriker;

"Hvor blir Armataene av?"

Og det eneste generalene kan svare er at noen fra Azov bataljonen har brutt seg inn på fabrikken og stjålet alle floppy diskene og DVD - spillerne denne teknologien var basert på. 

Og hvis Putin har noe mer moderne enn upresist artilleri og cruise missiler som har en feilprosent på 60, og som dreper like mange sivile som militære, så bør han finne de nå. 

Og ikke oppfatt dette innlegget som om at jeg ser for meg en klar ukrainsk seier.

Tvert i mot, jeg er dypt bekymret for at russerne gjør det de kan best, ja faktisk det eneste de kan, nemlig å kjøre på med hemningsløs overmakt basert på gammeldags artilleri, Stalinorgler og en helt ukritisk bruk av menneskeliv for å oppnå sine mål. Putin har nå tatt det så langt ut at døde russiske 18 åringer begynner å bli et forurensningsproblem i Ukraina;

Nyhetsstudio - Likstanken brer seg med vårvarmen (dagbladet.no)

Og når det gjelder denne uenigheten vi tilsynelatende kan ha om stridsvogner og alt det der, så må jeg meddele at jeg bare har gjengitt hva våre to siste forsvarssjefer, Mood og Diesen har uttalt. Det var ment som innspill, ikke som noen absolutt konklusjon. Og det neste naturlige spørsmålet vil jo være hvordan kan jeg, som strakk det til å bli korporal i Flyvåpenet, kan uttale meg med tyngde om et slikt spørsmål? 

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Hvis du venter på T - 14 Armata så har jeg sjekket litt

På ingen måte, og la det være sagt at jeg vet fint lite om noe som helst som har med det militære, våpensystemer osv, det av kunnskap jeg har av kunnskap har kommet den siste måneden for og si det sånn. Men jeg tenker at disse nye moderne T-14 bør ha litt mer å stille opp med enn arvegodset fra sovjettida, mot moderne ATGM. 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Thor. said:

Video av russisk soldat som er i ferd med å bryte sammen under intervju av ukrainere.

Bare så synd at de måtte skyte i beina hans etterpå sånn som vi skjedde på den videoen tidligere, som betyr at det er helt sant.

Neida... Tenkte jeg måtte gi litt innspill til den videoen fra i går.

 

On 3/27/2022 at 3:30 PM, jallajall said:

Ukrainske soldater som skyter russiske POW i beina..?

Jeg vet ikke om Ukrainske soldater har skutt i beina på POWs i virkeligheten, men utifra hvordan videoen er regissert så vil jeg si det er mer enn 85% sannsynlig at den er iscenesatt.

-Jeg hører ikke varebilen med POWsene kjøre på plass utenfor synsfeltet til kameraet, som betyr at alle rundt der, og varebilen, venter tålmodig til at Kameramannen peker på dem med å bli skutt og gå ut av varebilen og slikt. Hadde vært litt mer troverdig hvis vi hørte ett skudd, og derretter at kameraet ble pekt dit, men det vi ser er at det er kameraet som dikterer når ting skal skje.

-Jeg vet ikke hva de sier, men Ingen av de Russiske soldatene ser ut til å protestere hverken før, under eller etter at de blir 'skutt i beina'. Pluss at de virker ikke overhodet redd for det som de kanskje vet at skal skje med dem. Kan jo hende de prøver å være rolig fordi de ikke vil bli drept i tillegg da selvfølgelig.

-Ser egentlig aldri noen effekt eller blod komme fra beina når de blir 'skutt', og jeg skjønner ikke helt det med at alle som blir skutt skal velte om momentant. Kroppen er ikke designet til å fungere generelt på den måten hvis man blir skadet.

-Den siste som blir skutt har faktisk en litt naturlig reaksjon verbalt på det å bli skutt i beinet, mens de to andre har litt grynting, så jeg tenker de første må være veteraner i å bli skutt i beinet siden de tar det ganske bra verbalt.

-Hvis han som skyter har noen elementær opplæring i skytevåpen, så kanskje han skulle tenkt litt mer på hvordan skudd kan oppføre seg, for eksempel skifte retning, når de treffer bein eller bakken, når det er andre Ukrainske medsoldater rundt ham. Med mindre det var blanke skudd da...

-Hvis de ville torturere POWs, hvorfor ta seg bryet med å transportere dem helt til en base først, der de lager enda mer bry for dem siden de nå ikke er i stand til å gå lenger, som betyr at de kanskje må bæres videre hva enn planer de har for dem. Er ikke helt med på logikken deres, men...

-Kort video er ett tegn på at det er ett enkelt 'budskap' som skal videreformidles. Kameramannen kunne jo snakket med de som akkurat ble skutt på slutten av videoen for å høre hva de synes om å innvadere nå, mens vi kunne sett (ekte) blod pipple ut av beina. Men han velger å avslutte opptaket i stedet før vi får se noe blod fra beina.

-Hvorfor filme egen krigsforbrytelse, når de bør vite at de tilbyr penger til Russere som overgir seg, og at de trenger hjelp fra vesten?

De hadde nok også tatt flere 'takes' og benyttet den som så mest troverdig ut. Virket som han i mørke klær som blir skutt først hadde virkelig fått dreisen på det der å velte om uten å skade seg selv i fallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

En bombe av en nyhet fra Wall Street Journal nå.

Roman Abramovich og to medlemmer av den ukrainske delegasjonen som deltok i fredssamtalene mellom Ukraina og Russland 3-4 mars har fått symptomer på forgiftning med kjemiske våpen.

Tenkte på det når fredsforhandlingene foregikk. Hvorfor drikke el. spise det de blir servert. Ta med egen mat. Om det da ikke har skjedd via andre metoder enn via matinntak da. For noen skurker det der. Ukrainere bør vel dersom dette ikke er propaganda da, være veldig tøffe i forhandlingene framover.

Edit, leste litt vel fort der:

Quote

Following the meeting in the Ukrainian capital, ..

Så det skjedde i Kyiv.

Endret av G
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Windfarmer said:

Og når det gjelder denne uenigheten vi tilsynelatende kan ha om stridsvogner og alt det der, så må jeg meddele at jeg bare har gjengitt hva våre to siste forsvarssjefer, Mood og Diesen har uttalt. Det var ment som innspill, ikke som noen absolutt konklusjon. Og det neste naturlige spørsmålet vil jo være hvordan kan jeg, som strakk det til å bli korporal i Flyvåpenet, kan uttale meg med tyngde om et slikt spørsmål? 

Fy fader du har en helt spesiell interesse for forsvarsrelaterte saker. Korporal er jo ikke særlig høyt i systemet. Virker som om at du har satt deg inn i fryktelig mye forskjellige forsvarsrelatert. En skulle ihvertfall tro at du skulle traske/holde vakt med de menige og ha ganske høy empati med medsoldater med en så lav grad.

Luftforsvarets menige brukes en del til vakthold og andre enklere oppgaver. Men, det vil jo alltid være noen som blir hentet til mer spesielle oppgaver i en hver våpengren.

Endret av G
Lenke til kommentar
54 minutes ago, jallajall said:

Patrick Lancaster har tatt turen til filtreringscampen i Bezimenne, utenfor Mariupol. Lang, lang bilkø med folk som ønsker å komme inn i campen for å bli filtrert.

Hvordan får han egentlig intervjuobjektene til å si det de sier? Får de betalt? Blir de gitt et manus og øver de på forhånd?  Tar de flere tagninger dersom det ikke blir all good første forsøk?

Kan hende det de sier er sant. 

Lenke til kommentar
G skrev (37 minutter siden):

Fy fader du har en helt spesiell interesse for forsvarsrelaterte saker. Korporal er jo ikke særlig høyt i systemet. Virker som om at du har satt deg inn i fryktelig mye forskjellige forsvarsrelatert. En skulle ihvertfall tro at du skulle traske/holde vakt med de menige og ha ganske høy empati med medsoldater med en så lav grad.

Luftforsvarets menige brukes en del til vakthold og andre enklere oppgaver. Men, det vil jo alltid være noen som blir hentet til mer spesielle oppgaver i en hver våpengren.

Hør her "G," jeg er sannsynligvis litt eldre enn deg. Og det er normalt ingen fordel. Jeg tipper du aldri har opplevd krig, og det har heller ikke jeg. Når det gjelder mine "forsvarsrelaterte" interesse for historie så kan jeg innrømme at jeg har den. Men jeg har i dag ingen rolle i forsvaret.

Men det jeg tror skiller deg fra meg er at jeg er gammel nok til å ha en mor som som opplevde 2. verdenskrig på svært nært og brutalt hold, og som preget henne og hva hun fortalte meg i min oppvekst.

Noe av det første jeg kan huske som barn var da mine foreldre, først og fremst min mor, satt klistret rundt radioen i oktober 1962 mens Cubakrisen pågikk. Og der jeg som knapt fireåring spurte min mor: "Mamma, blir det krig i mårgo?"

Og da var jeg (jeg gjentar meg selv) knappe fire år. Jeg forstod ikke en dritt av hva de sa på radioen, men jeg forstod mye av min mors ansiktsuttrykk og den uoverbevisende måten hun forsøkte å fremstå rolig og behersket på. Det husker jeg klart og tydelig, og jeg husker det fortsatt 59 år senere.

Der er en svært god grunn til at vi har fått denne unisone vestlige reaksjonen. Vi trodde vi var ferdige med dette, og med "dette" mener jeg at hemningsløse psykopater skal få lov til å opptre som om de bare er der som en kraft og et fenomen vi bare må bøye oss for, som om vi ikke har baller og vilje til å kjempe i mot de og til slutt tvinge de til å ta en cyanidpille i Førerbunkeren under Rikskanselliet. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...