Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Arve Synden skrev (27 minutter siden):

Jeg skal ikke protestere på første setning. Og heller ikke andre. Men det er også viktig å påpeke her at DT sin retorikk er (bevisst?) villedende

Occams barberkniv. Etter ymse idiotiske utspill i offentligheten der Trump har uttalt seg om ting han ikke har peiling på (Bruke atombomber mot værfronter, Vaskemiddel mot covid osv) er den enkleste og logiske forklaringen at jo, her er idioten ute med nok et idiotutspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/q1qL0z/putin-blir-enda-farligere

Putin blir enda farligere

I vel fire timer svarte Vladimir Putin på spørsmål fra journalister og et TV-publikum. Jo lengre seansen varte desto tydeligere ble det at Putin befinner seg i et alternativt univers, løsrevet fra virkeligheten.

I Putins verdensbilde er krigen i Ukraina utelukkende Vestens skyld.

Putin sier at det er USA som har ledet Ukraina inn i tragedien og gjort at europeerne mistet selvstendighet. Han påstår at russisk økonomi er i vekst og den «spesielle militæroperasjonen» går etter planen.

Målet er det samme som i februar 2022, ifølge Putin.

De er like falske og absurde i dag: Ukraina skal denazifiseres, demilitariseres og ha en nøytral status.

Ukrainerne skal med andre ord hverken bli medlemmer i EU eller Nato. Russere og ukrainere er ett folk, ifølge Putin.

I virkeligheten er Putin ene og alene ansvarlig for at det ble krig. Det er han som har skapt den tragedien vi ser utspille seg. Han har skapt en russisk krigsøkonomi som ikke er bærekraftig. Russiske styrker lider katastrofalt store tap, noe Putin nekter å innrømme.

Putins imperialistiske felttog i Ukraina har ødelagt forholdet til Ukraina og det demokratiske Europa. Ukrainerne har samlet stått opp mot russisk aggresjon og heltemodig forsvart sitt land. Det er deres suverene rett å søke medlemskap i EU og Nato.

Ukraina består som et uavhengig og demokratisk land. Slik sett har de allerede vunnet krigen, selv om de ennå ikke har frigjort alle de okkuperte områdene.

Krigen har snart pågått i to år, men Putin forbereder russerne på at den blir langvarig. Han sa i maratonsendingen på TV at det først blir fred når han har oppnådd sine målsettinger med «spesialoperasjonen».

Det ville i så fall bety at Ukraina kapitulerte og at landet ble et lydrike under Moskva.

Det var første gang siden fullskala-invasjonen av Ukraina at Vladimir Putin svarte på spørsmål i TV-programmet «Den direkte linje». Noen av spørsmålene blir stilt av journalister, andre kommer fra publikum. Det var en velregissert forestilling slik man forventet i et autoritært regime.

Det kom spørsmål om vannstanden i Volga, mangelen på helsepersonell og prisen på egg.

Men det meste handlet om krigen. Etter en ydmykende retrett fra okkuperte områder ble fjorårets TV-programmet avlyst. Nå øyner Putin et håp om at vestlige land vil svikte Ukraina slik at de går tom for våpen og ammunisjon. Det gjør Putin enda farligere.

Putin sier han allerede ser tegn til at Vesten vil overlate Ukraina til seg selv. At republikanere i den amerikanske Kongressen blokkerer for en ny hjelpepakke til Ukraina er den beste gave Putin kan få. Likeså passer det ham at EU krangler om Ukraina-bistand.

Desto viktigere er at vestlige land står ved løftene til Ukraina. Det handler om å forsvare frihet og demokrati i Europa. Hvis Putin med militærmakt tvinger Ukraina i kne, er også vår frihet i fare.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Occams barberkniv. Etter ymse idiotiske utspill i offentligheten der Trump har uttalt seg om ting han ikke har peiling på (Bruke atombomber mot værfronter, Vaskemiddel mot covid osv) er den enkleste og logiske forklaringen at jo, her er idioten ute med nok et idiotutspill.

Derav formuleringen med spørsmålstegn ("bevisst?"), som åpner for at DT også er i stand til å glimte til og nettopp bevisst villede, og ikke bare være idiot.

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (6 minutter siden):

God kommentar fra VGs leder, om bl.a. Putlers alternative og fantasifulle univers: 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/q1qL0z/putin-blir-enda-farligere

 

Det er en fare for at også vesten kan gå i den fella. Nå er jeg egentlig lei av å lese om at "putin lever i en alternativ virkelighet". Fyren sitter med all makt i Russland, det er ikke tid for bortforklaringer om at fyren er gal og fantasifull. Han er et problem her og nå. Han vil ta Ukraina og angripe NATO, dette er ikke fornuftstridig i forhold til det han utrykker.

Endret av superrhino
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, superrhino said:

Det er en fare for at også vesten kan gå i den fella. Nå er jeg egentlig lei av å lese om at "putin lever i en alternativ virkelighet". Fyren sitter med all makt i Russland, det er ikke tid for bortforklaringer om at fyren er gal og fantasifull. Han er et problem her og nå. Han vil ta Ukraina og angripe NATO, dette er ikke fornuftstridig i forhold til det han utrykker.

Å uttrykke at han blir farligere, grunnet sin komplett oppdiktede virkelighet, er vel mest et signal om at all hjelp til Ukraina og ikke minst egne lands militære forsvar, må økes drastisk. Ingen europeiske land vil være trygge for russerfaenskapet, spesielt ikke på den digitale fronten. Føreren skjønner bare makt, så det må ligge et solid forsvar bak, i tillegg til nok ammunisjon, som vi allerede har sett lenge er mangelvare. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Republicans in the US Congress have been blocking new aid to Ukraine, with President Joe Biden accusing them of holding the funding "hostage" in a bid to "force through an extreme Republican partisan agenda" for the US-Mexico border.

While some Republicans say they want tougher immigration politics and more funding for border security in exchange for helping Ukraine, other right-wing lawmakers have ruled out giving Ukraine any more money.

Grensa til Mexico er tydeligvis såååå viktig for republikanerne at de har tatt juleferie uten å gjøre en dritt.

En ting er sikkert; dette handler mye mer om å stanse støtten til Ukraina enn skalkeskjulet "the border".

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, The Very End said:

Det som gjør meg like forbanna er hvor lite kildekritisk, godtroende, ja rett og slett sløve folk er. Kjøper alt rått, og spesielt hvis det kan krydres med litt konspi-idioti på toppen om noe skjulte statsmakter eller eliter som trekker i trådene i bakgrunnen. Alle burde lært seg kildekritikk i økende grad fom. 1 klasse tom. universitet, med begrunnelse samfunnsstabilitet. For de som er godt voksne og sluker alt rått så er det eneste håpet at de enten dør ut kjapt. 

Du skriver ikke noe om det, men andelsmessig tror jeg i alle fall ikke det er så mange i Norge som ikke eier kildekritikk.

Antallsmessig kunne nok ting vært mye bedre, men så lenge omkring 80% i Norge støtter Ukriana, og det "bare" er 20% som av en eller annen grunn ikke støtter Ukraina så er nok ikke problemet veldig utbredt i Norge i alle fall. Det kan også være mange andre grunner enn manglende kildekritikk som gjør at de omkring 20 prosentene i Norge ikke støtter Ukraina. For eksempel egoisme er fryktelig utbredt i samfunnet. Det er også ALT for mange som sliter økonomiskt i Norge om dagen og som sikert tenker at det er DE som burde få (mer) penger, og det stemmer nok også selv om det ikke burde gå på bekostnign av Ukraina.

Når det er sakt så bør det fortsatt være et (ennå større) fokus på kildekritikk. Om ikke annet så fordi problemet på sikt kan bli større enn det er i dag! Ikke minst all den tid algoritmer på SOME spekulerer i at emner som provoserer engasjerer mer, genererer fler klikk og holder folk lenger på de samme SOME, som igjen gjør at eierene tjener mer 😡

Endret av Gjest MKII
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (12 minutter siden):

Det som gjør meg like forbanna er hvor lite kildekritisk, godtroende, ja rett og slett sløve folk er.

For å gjenta meg selv fra et tidligere innlegg, så minner jeg om at George Carlin (am. satiriker og standup-komiker) en gang sa følgende:

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.”

Så...vær derfor ikke overrasket over at mennesker i en tid der alt er on-demand inkludert nyhetskilder og meningsbærere faktisk viser liten eller ingen kildekritisk sans all den tid de i utgangspunktet jo har valgt kilden selv.

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Snikpellik said:

Grensa til Mexico er tydeligvis såååå viktig for republikanerne at de har tatt juleferie uten å gjøre en dritt.

En ting er sikkert; dette handler mye mer om å stanse støtten til Ukraina enn skalkeskjulet "the border".

 

Jake Broe på YouTube hadde en bra video om dette tidligere denne uken, hvor han også forklarte hvordan dette hang sammen. Dette problemet med grensen har vedvart i rundt 40 år. Grunnen til at det ikke er fikset, er fordi ingen har interesse av å fikse det. Illegale migranter i Europa er stort sett en kilde til problemer, men i USA utgjør de en betydelig andel av økonomien og er årsak til befolkningsvekst, økonomisk vekst og at priser på basisvarer er lave. To ganger i løpet av de siste 20 årene har også republikanerne hatt flertall i både senatet, kongressen samt sittet i Det Hvite Hus, uten at de har gjort noe med problemet.

 

48 minutes ago, Dragavon said:

Eg trur det først og fremst handler om å være mot alt Biden foreslår/legger fram.

MAGA-republikanerene oppfører seg som trassige 5-åringer.

 

Det tror jeg også. De virker rett og slett forræderske. Det virker som om de er villige til å kaste alt av amerikanske og vestlige verdier over bord for å gjøre det motsatte av hva demokratene gjør - og da er det ganske frekt av disse å kalle seg selv moralske og de som innehar gode verdier.

 

Minner meg om denne:

 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

GBYS81hWAAAkA0m.thumb.jpeg.41ea1028b826492ed476b84e6dbefe1b.jpeg


 

Ifølge tyske Bild er dette områdene Russland ønsker å holde på samt erobre. Er dette sant så planlegger de altså å krige i minst et år til. Har de suksess i øst så kan det gi blod på tann. Spørs om ikke Zelensky forstår dette og at det kanskje er grunnen til at han ikke uten videre vil slå strategisk retrett slik Zaluzhny, Pentagon og andre ser ut til å ha villet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

GBYS81hWAAAkA0m.thumb.jpeg.41ea1028b826492ed476b84e6dbefe1b.jpeg


 

Ifølge tyske Bild er dette områdene Russland ønsker å holde på samt erobre. Er dette sant så planlegger de altså å krige i minst et år til. Har de suksess i øst så kan det gi blod på tann. Spørs om ikke Zelensky forstår dette og at det kanskje er grunnen til at han ikke uten videre vil slå strategisk retrett slik Zaluzhny, Pentagon og andre ser ut til å ha villet.

Bild er jo en tabloidavis så tar det med en klype salt, men de skriver jo at de planlegger 3 år til.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 timer siden):

Jeg håper virkelig ikke du sammenlikner norges samer med nazisten orban???

Kva tenkjer du på no? Det er kanskje ikkje heilt utenkjeleg at nazisten Putin (som Orban ser ut til å etterlikne) kan hevde at norske samar blir diskriminerte, for deretter å komme med territorielle krav. (Det er jo samar i Russland). Eg trur likevel at det er meir sannsynleg at det er den russiske befolkninga i Kirkenes som vil bli brukt fyrst.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 timer siden):

Det som gjør meg like forbanna er hvor lite kildekritisk, godtroende, ja rett og slett sløve folk er. Kjøper alt rått, og spesielt hvis det kan krydres med litt konspi-idioti på toppen om noe skjulte statsmakter eller eliter som trekker i trådene i bakgrunnen. Alle burde lært seg kildekritikk i økende grad fom. 1 klasse tom. universitet, med begrunnelse samfunnsstabilitet. 

/rant

Det har vore mange tilfelle der folk blir lurt av Facebook-artiklar som lovar raske pengar, slik at kontoen blir hacka og artiklane spreidde vidare. Ein del folk er diverre lette å lure, og er ein fyrst skeptisk til styresmaktene og mottakeleg for alternative synspunkt er det fort gjort å gå fem på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 timer siden):

Jeg håper virkelig ikke du sammenlikner norges samer med nazisten orban???

For at det ikkje skal vere nokon tvil om kva eg meinte: Hitler brukte tyskspråklege minoritetar som påskot for å skaffe seg "lebensraum". Putin har brukt den same taktikken i Ukraina.

Og no er det Orban som brukar den ungarskspråklege minoriteten i Ukraina som brekkstang. Han reknar vel kanskje med å kunne forsyne seg av det som er att når russarane er ferdige og har teke det som dei er interesserte i?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...