Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

NATO_31_Members.thumb.png.17925f5839d004a75cc0161550809eaa.png

 


Jeg lagde et lite kart. Egentlig mest for å orientere meg selv om ståa. Si gjerne ifra om dere er enige eller uenige eller om jeg tar feil av noe. Mange av landene føler jeg meg sikker på. Andre som jeg ikke var sikker på sjekket jeg individuelt og brukte AI for å forsøke å danne meg et raskt bilde av nivået av støtte. Utover det er selvsagt alt relativt. Island er f.eks del av koalisjonen av hauker, men har jo ikke noe militær støtte å gi. Mens f.eks Frankrike har gitt mye, men kan gi mer. Storbritannia er hauk, men kunne også godt gjort mer. Derimot er de i en presset økonomisk situasjon på hjemmebane. De er likevel blant Ukrainas fremste støttespillere, ikke minst i fremtoning. Dette er dermed et forsøk på å kapre stemningen i Europa.

Har du slått Moldava sammen med Romania? 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Hvis noen trenger å utvide oversikten sin over norske putinister er det sosiale mediet X nå et ypperlig verktøy. De har virkelig kommet frem i lyset i dag i forbindelse med Zelenskys besøk i Norge. 

Er man en Putinist hvis man ikke vil støtte Ukraina med donasjoner? 

Endret av Hugin
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Man er en såkalt "nyttig idiot" hvis man ikke støtter donasjoner til Ukraina. Altså man er en person som utilsiktet hjelper Russlands brutale invasjon av Ukraina.

Godt poeng.

Hvis Ukraina taper denne krigen, skal vi da gå videre med å støtte ukrainske geriljakrigere?

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 timer siden):

https://www.wsj.com/world/russia/russian-has-lost-almost-90-of-its-prewar-army-u-s-intelligence-says-2e0372ab

Russia Has Lost Almost 90% of Its Prewar Army, U.S. Intelligence Says
 

 

Merk at vestlig etterretning tar utgangspunkt i og ekstrapolerer fra den regulære hæren. og har for vane ikke å telle med LPR, DPR, okkuperte tvangsmobiliserte, leiesoldater, fanger osv. som antagelig har tatt to-tredeler av dødsfallene. Det er heller ikke logisk å anta at det har dødd nesten like mange ukrainske soldater som russiske, når man ser på russernes metoder og utstyr. USA antar også 13.000 russiske soldater er drept bare i Avdiivka på to måneder. Da henger det dårlig på greip at russerne "bare" har mistet 100.000 mann totalt.

Jeg spilte en gang i tiden fotballkamp mot russere oppe i Garnisonen i Sør-Varanger. Norske soldater vs russiske soldater. Kampen endte uavgjort. Kom til å tenke på den gjengen som kom over grensen og besøkte oss, hvor mange av de er fortsatt i live i dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hugin skrev (12 minutter siden):

Godt poeng.

Hvis Ukraina taper denne krigen, skal vi da gå videre med å støtte ukrainske geriljakrigere?

Umulig å si, det vil avhenge av hvilken form det hele tar.

Man kan eksempelvis ha en ide om Palestinerenes rettigheter uten at det blir naturlig å støtte HAMAS, snarere tvert i mot.

Likevel har man siden 2014 støttet paramilitære grupper som kjempet mot Russiske og lokale styrker i Donbas.

Det er veldig forskjellige formater, og formålet og realistiske måloppnåelser må vurderes.

Det sagt, Ukriana vil nok ikke tape krigen, spørsmålet blir om det er realistisk om de klarer å frigjøre de okkuperte områdene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...