Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://maritime-executive.com/article/russia-insists-on-an-expanded-boundary-in-the-arctic-ocean

Russia Insists on an Expanded Boundary in the Arctic Ocean

“There is need for a full-scale expansion into the continental shelf beyond the borders of the 200-mile exclusive economic zone,” Yevmenov said.

"In all, Russia’s continental shelf as proposed would encompass almost 70 percent of the Arctic Ocean, overlapping EEZ’s of other Arctic countries such as Denmark and Canada."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

 

I krigstid vil Norges styrker bli lagt under Nato-kommando i Norfolk.

Tidligere i år flyttet Nato ansvaret for Norge fra alliansens kommandosenter i Nederland, til et nytt kommandosenter i USA.

Natos tredje og nyeste operative kommandosenter ligger i Norfolk, USA, og har et spesielt ansvar for å holde åpne seilingslinjer og kommunikasjon over Nord-Atlanteren og i Arktis.
Den ble vedtatt opprettet i 2017, og har vært operativ siden 2021.
Natos to øvrige felles kommandosentre ligger i Brunssum i Nederland og i Napoli i Italia.
VG har bedt Natos hovedkvarter i Brussel om å kommentere denne saken. «JFC i Norfolk spiller en viktig rolle i å beskytte sjøveiene over Atlanterhavet og muliggjøre bevegelse av amerikanske styrker fra USA til Europa», sier en Nato-offisiell.
Årsaken er Russlands angrepskrig i Ukraina, som har utløst den største omstillingen av Nato siden den kalde krigen.

Natos planer for å forsvare seg selv hadde gått ut på dato, etter tiår med fokus på kriger i Midtøsten og storpolitikk. Så brøt det ut krig i egen bakgård.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mQmg5p/forsvaret-av-norge-styres-fra-usa-vi-gjoer-alt-i-vaar-makt

Lenke til kommentar
JK22 skrev (10 timer siden):

Zelenskyj på sin side må sette til side noen av hans stivsinnet for å komme seg ut av uføret hvor han har kommet i konflikt med "alle" i det siste, ettersom han må holde mulighet for forhandling og eventuell ufordelaktig fredsordning levende, ikke minst for å gi folk flest følelse av at de kan ha forskjellige alternativer - i kontrast til Putin. 

Jeg må si meg litt enig her. Han kunne håndtert både Polen og andre ting bedre. Et annet eksempel er hvordan han gikk ut offentlig med skittentøyvask med Kyiv-ordføreren. Helt unødvendig, og skapte bare støy og ga ammunisjon til russo-nazistene.

Kanskje hadde han til og med klart å oppnå mer ved å være litt mer diplomatisk og ta ting i lukkede rom. Såfremt det er det beste. Enkelte ganger kan det jo være nødvendig å være mer høylytt. Men han gjør det nok litt for ofte.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 timer siden):

Dette er det eg har vore redd for heile tida. Russland aukar produksjonen av materiell og ammunisjon, medan vestlege demokrati brukar år på å bestemme seg. Om det ikkje skjer noko drastisk er eg redd for at Russland kjem til å vinne.

Hva legger du da i "vinne"? Kan du være litt mer konkret? Tenker du at de vil kunne ta Kyiv?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Markiii said:

Jeg må si meg litt enig her. Han kunne håndtert både Polen og andre ting bedre. Et annet eksempel er hvordan han gikk ut offentlig med skittentøyvask med Kyiv-ordføreren. Helt unødvendig, og skapte bare støy og ga ammunisjon til russo-nazistene.

Kanskje hadde han til og med klart å oppnå mer ved å være litt mer diplomatisk og ta ting i lukkede rom. Såfremt det er det beste. Enkelte ganger kan det jo være nødvendig å være mer høylytt. Men han gjør det nok litt for ofte.



Zelensky er også veldig sliten. I motsetning til Putin, så går ting veldig langt inn på ham. Zelensky selv har sagt han ikke ønsker å stille til gjenvalg med mindre folket krever det. Zelensky og Zaluzhny (hærsjefen) har vært uenige om en del, men det mener jeg er både naturlig og sunt. Det viser at Ukraina er et fungerende demokrati. De to har også vidt forskjellige roller. Zelenskys rolle er politisk, Zaluzhnys militær. Noen ganger kommer det politiske krav til hæren som ikke er mulig å gjennomføre. Zelensky er ingen general og jeg håper og tror, og det virker også som, han til syvende og sist lar Zaluzhny og forsvarsstaben styre den biten. For militærets del, så har de omtrent verdens vanskeligste jobb, men de vet også hva de står overfor og hva som kreves av dem. Jeg tror Zelenskys jobb faktisk er mer krevende på enkelte vis. Fordi det er så mange hensyn å balansere og man føler seg til syvende og sist ansvarlig for alt og alle.

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Russland ser ut til å ha satt i gang et større angrep langs store deler av fronten.

Med all sansynelighet er han "inspirert" av at Vesten ser ut til å slite med å samle støtte for Ukraina.

Det ble tidligere meldt at det stod ca. 40.000 mann rundt Avdiivka. Kan bli store tapstall i dagene fremover. Vi får håpe ukrainerne også klarer å holde linjene uten store tap.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Innsamlingsaksjon til HMM Helsehjelp Ukraina
Alle pengane som vert samla inn går uavkorta til HMM Helsehjelp Ukraina.
Fedje Næringsråd inviterer bedrifter, lag, organisasjoner, og enkeltpersonar på Fedje til å støtte HMM Helsehjelp Ukraina sitt utruleg viktige arbeid. 

https://www.spleis.no/project/349010?fbclid=IwAR14RqY7vzuRzgYkDDwJgtiT8O-s2Ez0d3DD7_0J_1XkPMKVYaZcBqmndew

https://www.helsehjelp-ukraina.no/

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...