Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

 

A transatlantic group of former senior diplomats and high-level military advisers have said the war in Ukraine is on course to become a stalemate unless the west goes “all in” and increases its level of military support.

Writing in the Guardian on Monday, the group said that “declarations of unwavering support” were not enough and “actions still fail to match the rhetoric” in a reflection of military assessments in European capitals and Washington.

 

https://www.theguardian.com/world/2023/apr/17/former-senior-diplomats-urge-west-to-go-all-in-on-military-support-for-ukraine

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (2 minutter siden):

A transatlantic group of former senior diplomats and high-level military advisers have said the war in Ukraine is on course to become a stalemate unless the west goes “all in” and increases its level of military support.

Dette er sikkert flink folk på sine områder, og de kan sikkert mye mer geopolitikk og "krig og fred & sånn" enn meg, men jeg tror mange mennesker som gjerne burde vite bedre går i fella med å anta at alle kriger er fort gjort. For de siste 40 årene har alle vestlig ledede intervensjoner stort sett vært raskt avgjort, og man har nokså raskt gått fra invasjon til okkupasjon og så transisjon. Resultatene har rett nok variert, men det ikke alle innser er at vi nå ser en krigføring mellom to industrialiserte parter, mens tidligere har det vært en høyt utviklet, industrialisert part på den ene siden og enten en liten og svak, eller en underutviklet part på den andre siden. Det er to vidt forskjellige scenarier for hvordan en væpnet konflikt kommer til å utvikle seg.

Ved forrige store krig i Europa tok det faktisk 3 år før den angripende part ble tvunget over på defensiven (altså Tyskland etter Stalingrad for de som lurte). Til nå har det gått snaue 14 måneder i Ukraina, og den relative styrkeforskjellen er liten sammenlignet med NATO vs Afghanistan, USA vs Irak osv. Jeg tror ikke vi skal ha samme forventning til en rask avslutning som vi har blitt vante til de siste 40 årene, og det overrasker meg at såpass mange ikke innser dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Hugin said:

Det er fra mars, ikke april. Hvordan går det an å blande de to månedene?

Du spurte etter den siste måned, og da gikk jeg ca 30 dager tilbake. Hadde du spesifisert kun april skulle du fått kun april.

Vil du jeg skal skrive stilen din også? 😉

Quote

   

On 4/13/2023 at 3:44 AM, Hugin said:

Kan noen gi meg en oppsummering av viktige hendelser den siste måneden innad konflikten?

Ja du kan lese her: https://www.diskusjon.no/topic/1919649-russlands-invasjon-av-ukraina-ny-tråd-les-førstepost/?do=findComment&comment=26618458

 

og helt til :

https://www.diskusjon.no/topic/1919649-russlands-invasjon-av-ukraina-ny-tråd-les-førstepost/?do=findComment&comment=26647231

 

Summerer opp ganske greit. Ca 2440 poster. 

 

Endret av bojangles
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (4 timer siden):

Selvsagt betyr falne soldater det samme som døde soldater, og like selvsagt vil antall skadede soldater være mangegangen av antall døde. Dette sier seg selv.

Med brukbar sanitetsopplæring og evakueringsveier stort sett på eget territorium må man regne med at Ukraina klarer å redde mange sårede fra døden. Vi vet fra tidligere kriger, og også her at Russland er tildels dårlige på sanitet, og at de dermed også vil ha mange sårede som kommer ut som KIA tilslutt. Eller at flere av deres sårede heller aldri kommer i kamp igjen.

Er det noe man burde ha lært knyttet til denne krigen, er at man ikke skal ta informasjon som selvfølgelig. Det er en myriade av ulike feilkilder; propaganda, "fake news" og villedende informasjon, til dårlige oversettelser, bekreftelsesbias og eksperter som gjør feilvurderinger. Man kan feks. nå lese at Kenneth Gregg - "krigsinfluencer" på ukrainsk side - hisser seg opp over uttalelsen fordi han forstår det som at Reznikov uttalte seg om både sivile og militære drepte, og dermed underdriver og bagatelliserer prisen krigen har for Ukraina. Så at det er selvsagt hva Reznikov mente og hva man kan utlede av det han sa, mener jeg er naivt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragavon said:

A transatlantic group of former senior diplomats and high-level military advisers have said the war in Ukraine is on course to become a stalemate unless the west goes “all in” and increases its level of military support.

Writing in the Guardian on Monday, the group said that “declarations of unwavering support” were not enough and “actions still fail to match the rhetoric” in a reflection of military assessments in European capitals and Washington.



Jeg er enig i prinsippet, men uenig i konklusjonen. Ukrainerne har mottatt mye støtte - ikke så mye som de burde - men alikevel mye - og forhåpentligvis nok.

Jeg tror sjansen for stillstand og fastlåst konflikt er mindre enn det som påstås.

Først og fremst fordi Russland er så militært og økonomisk nedkjørt. Det er helt utrolig at de har klart å stå i dette så lenge som de har, og det er kun fordi de har kastet så utrolig mye kjøtt i kverna.

Verken Russlands militære strategi eller økonomi kan fortsette slik i all evighet. Bare fordi det ikke har kollapset til nå betyr ikke at det ikke kan kollapse i fremtiden.

Så jeg tror Vesten igjen er låst inn i et par klassiske tankefeil.

Spørsmålet er hvordan Ukraina vil vinne, og hva Putin er villig til å gjøre for å unngå det.

Putin har selv vært låst i troen på vestlig svakhet. At vi er dekadente og har kort oppmerksomhetsspenn. Vi er nødt til å vise det motsatte. Kun da vil han backe' ned. Jo mer svakhet vi viser, jo mer sansynelig at han bruker f.eks atomvåpen - ikke som et praktisk våpen som får effekt på slagmarken - men som et skremselsvåpen for å forsøke å endre folkeopinionen i Vesten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Leo 1A5 har møtt T-55 i strid før.  ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Bøllebank


Blast from the past. Gikk aldri opp for meg at det var dette man brukte på den tiden.

Tapsforholdet er ganske sprøtt. Muligens så mye som 300:0 i casualties og en Leo 1A5 lettere skadet.

Slike episoder gjør også at man er nødt til å stille spørsmål om Sovjet/Russland og deres allierte med utstyr og doktrine noen sinne har vært kapable til å utkjempe krig i det hele tatt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JjyaW/skoghoey-fratrer-stillingen-faar-millionsluttpakke

Skoghøy fratrer stillingen – får millionsluttpakke

Jens Edvin Andreassen Skoghøy (68) fratrer fra stillingen som høyesterettsdommer. Han får 3,6 millioner kroner i sluttpakke.

 


Høyesterett betaler altså 3,6 millioner kroner for å bli kvitt denne blemma.

Det eneste han fortjener er en forbanna ørefik. Han skulle sittet i fengsel, for både falske anklager og for ekstremt grove brudd på flere straffelover som omhandler oppfordring til drap, folkemord og misbruk av embete.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Brother Ursus said:

Han skulle sittet i fengsel, for både falske anklager og for ekstremt grove brudd på flere straffelover som omhandler oppfordring til drap, folkemord og misbruk av embete.

Det er vel ikke for sent ennå - anmeldelsen for falsk anklage (om forgiftning) er vel ennå ikke henlagt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JjyaW/skoghoey-fratrer-stillingen-faar-millionsluttpakke

Skoghøy fratrer stillingen – får millionsluttpakke

Jens Edvin Andreassen Skoghøy (68) fratrer fra stillingen som høyesterettsdommer. Han får 3,6 millioner kroner i sluttpakke.
 


Høyesterett betaler altså 3,6 millioner kroner for å bli kvitt denne blemma.

Det eneste han fortjener er en forbanna ørefik. Han skulle sittet i fengsel, for både falske anklager og for ekstremt grove brudd på flere straffelover som omhandler oppfordring til drap, folkemord og misbruk av embete.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi belønner landsforræderi.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, nebrewfoz said:

Det er vel ikke for sent ennå - anmeldelsen for falsk anklage (om forgiftning) er vel ennå ikke henlagt?

 

Jeg håper ikke det. Tilsynssaken i Høyesterett skulle opp den 20 april.

 

7 minutes ago, Markiii said:

Jeg skjønner ikke hvorfor vi belønner landsforræderi.

 

Ikke jeg heller. Det er gamle damer på Facebook som har fått straff for LANGT mindre enn det han har kommet med.

Jeg mistenker at dette er gjort for å få saken ut av verden, slik at man ikke ydmyker Høyesterett og det norske rettssystem. Det kunne vel også stille tvil ved alle sakene han har presedert over?

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Britene er ute og flyr titt og ofte nå. Alltid med Eurofighter-eskorte etter hendelsen i høst hvor en russisk jager forsøkte å skyte ned et ubevæpnet Royal Air Force overvåkningsfly av typen Boeing RC-135W Rivet Joint. De ville i så fall ha drept 10-30 britiske militære og potensielt trigget NATO artikkel V. Deretter var det denne episoden i våres hvor russerne tok ned en amerikansk MQ-9 drone...

Britene flyr nå stadig nærmere Krim-halvøya enn de gjorde før. Tidligere holdt de seg nesten i tyrkisk luftrom. Nå flyr de bokstavelig talt midt i mellom. De demonstrerer at de ikke finner seg i russiske trusler. Noe som er veldig bra.

EDIT: Der forsvant de fra radar. Satser på at det var planlagt og at de bare slo av transponderne sine.

 

Untitled.jpg

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 16.4.2023 den 0.29):

Veldig vanskelig å påpeke noe eksakt og helt sikkert, men totalbildet som maler seg for meg når jeg ser på det som er tilgjengelig av informasjon virker å indikere at Ukraina ikke vil kjøre en storoffensiv, men heller flere (relativt) mindre operasjoner.

Spekulerer.

Puslespillet legges, så får vi se hva bildet viser. Om jeg ikke legger bitene feil er det en noe uventet utvikling, men det ville naturligvis gjøre den logistiske situasjonen langt vanskeligere for Russland og skapt kaos. 

Kanskje det er noe i det... Virker i alle fall som den ventede offensiven vil ledes ant av 8 nye stormbrigader totalt bestående av 40000 mann som skal være spydspissen, disse skal videre støttes av flere av de bedre trente og mer erfarne av de stående soldatene i landet.

De nye brigadene har fått navnene Hurricane, Spartan, Chervona Kalyna, Frontier, Rage, Azov and Kara Dag, oh Border of Steel, en snedig blanding av engelsk og Ukrainsk.

Åtte brigader betyr naturligvis ikke åtte automatisk åtte angrepspunkter. Det vil like vel være bare 5000 (trolig estimat) mann i hver brigade, og størrelsen på angrepsstyrken vil avhenge av størrelsen på styrkene som følger med dem. Så det er ikke så lett å bedømme. Hadde det bare vært disse åtte brigadene så kunne de neppe delt opp i mer enn to fronter. Men, om de har åtte stormbrigader med støtte fra 10-15 000 eller flere mer eller mindre erfarne styrker, så er det naturligvis en mulighet, men da har de også brukt opp mange av styrkene sine. Kanske de satser mye på en offensiv, og slakker av på det defensive.

Blir spennende å se.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Måtte google. Ble ikke skuffet.

"Kara Dag, in Turkish or Turkic languages, means "Black Mountain". It is a term that can refer to various places, including an extinct volcano in Crimea."

"Chervona Kalyna is a Ukrainian patriotic march that has been a part of Ukrainian culture for centuries. The song was first published in 1875 by Volodymyr Antonovych and Mykhailo Drahomanov and is known for its association with the Ukrainian people's aspiration for independence. The song has many versions and has been covered by various artists around the world. The name "Chervona Kalyna" refers to the red viburnum, a deciduous shrub that grows four to five meters tall, and is referenced throughout Ukrainian folklore."

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...