Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Brother Ursus said:

 

Det han egentlig sier slik jeg leser det, er at kokken vil ta en propaganda seier, der de erklærer at "alle mål er oppnådd". De skal ikke til forhandlingsbordet, bare avslutte fremrykningen og fokusere på å forsterke forsvaret av all annektert/okkupert Ukrainsk land. 

Dette vil på ingen måte bli akseptert av Ukraina slik jeg ser det, og heller ikke resten av verden (som ikke er styrt av despoter og tyranner) vil akseptere at russland stjeler deler av naboens land. 

Hvorfor kokken sier dette kan bare spekulere i, men at det er noen form for fredsutspill kan en bare glemme. For her det vel om og gjøre at russland kommer ut i best mulig lys og likevel kan stjele land fra naboen. Fortsetter kampene som de har gjort til nå er russland snart tomme for både effektive våpen, og krigsvillige soldater.  

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (47 minutter siden):

 

Det han egentlig sier slik jeg leser det, er at kokken vil ta en propaganda seier, der de erklærer at "alle mål er oppnådd". De skal ikke til forhandlingsbordet, bare avslutte fremrykningen og fokusere på å forsterke forsvaret av all annektert/okkupert Ukrainsk land. 

Dette vil på ingen måte bli akseptert av Ukraina slik jeg ser det, og heller ikke resten av verden (som ikke er styrt av despoter og tyranner) vil akseptere at russland stjeler deler av naboens land. 

Hvorfor kokken sier dette kan bare spekulere i, men at det er noen form for fredsutspill kan en bare glemme. For her det vel om og gjøre at russland kommer ut i best mulig lys og likevel kan stjele land fra naboen. Fortsetter kampene som de har gjort til nå er russland snart tomme for både effektive våpen, og krigsvillige soldater.  

Problemet med ABC nyheter og en del andre organer er at de bare gjengir noe fra andre kilder uten å gå til kilden selv, her er hele innlegget til kokken:

Bare en rettferdig kamp: ingen avtale - Telegraph

Det er ikke lett å forstå hva han mener og hva han vil. Dette med at de skal avslutte nå og hevde at de har oppnådd sine mål må leses i en større kontekst, her et lite utdrag, da dette er kjørt gjennom et automatisk oversettelsesprogram blir der noen merkelige setninger, men det er forståelig:

For myndighetene og for samfunnet som helhet er det i dag nødvendig å sette et slags sluttpunkt i SVO. Det ideelle alternativet er å kunngjøre slutten på CVO, for å informere alle om at Russland har oppnådd de resultatene de planla, og på en måte har vi virkelig oppnådd dem. Vi har satt et stort antall krigere i Ukrainas væpnede styrker på bakken, og vi kan rapportere til oss selv at SVOs oppgaver er oppfylt.

Teoretisk sett har Russland allerede oppnådd dette fettpunktet ved å ødelegge en stor del av den aktive mannlige befolkningen i Ukraina, ved å skremme en annen del av den som flyktet til Europa. Russland avskar Azovhavet og en stor del av Svartehavet, tok en feit del av Ukrainas territorium og opprettet en landkorridor til Krim. Nå er det bare en ting igjen: å fast forankre, å låse inn de territoriene som allerede eksisterer. Men det er uærlighet – hvis Ukraina tidligere var en del av det tidligere Russland, er det nå en absolutt nasjonsorientert stat.

Hvis EU frem til 24.februar 2022 var grådig etter å gi Ukraina et dusin millioner dollar, blir det nå brukt titalls milliarder på krig. Selvfølgelig behager noen av disse midlene lommene til den herskende eliten i Ukraina, som drar nytte av konflikten. Mange av dem som ble glemt i går i dag, har fått en ny sjanse til selvrealisering og berikelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Albania skrev (6 minutter siden):

Meget skuffet over en som Jordan Petterson

 

Ukraina var omtrent like korrupt som Russland, i hvert fall før 2014. Og det var de bl.a. fordi de var en del av Sovjetunionen som ut over 60 og 70 - tallet ble dønn korrupt. En kan si hva en vil om Stalin eller Khrusjtsjov, de var ikke korrupte i den forstand der de senere sovjetledere sørget for å tilrane seg store formuer. Både Stalin og Khrusjtsjov døde uten nevneverdige personlige formuer, det samme kan for øvrig sies om Adolf Hitler.

Hva Jordan Pettersson roter med har jeg sluttet å stille spørsmål ved. Han var i flere måneder innlagt på en russisk behandlingsinstitusjon for å bli kvitt sine narkotikaproblemer. Han hevder å ha blitt helbredet, men jeg føler meg ikke sikker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Ukraina var omtrent like korrupt som Russland, i hvert fall før 2014. Og det var de bl.a. fordi de var en del av Sovjetunionen som ut over 60 og 70 - tallet ble dønn korrupt. En kan si hva en vil om Stalin eller Khrusjtsjov, de var ikke korrupte i den forstand der de senere sovjetledere sørget for å tilrane seg store formuer. Både Stalin og Khrusjtsjov døde uten nevneverdige personlige formuer, det samme kan for øvrig sies om Adolf Hitler.

Hva Jordan Pettersson roter med har jeg sluttet å stille spørsmål ved. Han var i flere måneder innlagt på en russisk behandlingsinstitusjon for å bli kvitt sine narkotikaproblemer. Han hevder å ha blitt helbredet, men jeg føler meg ikke sikker.

Det stemmer dessverre. Han har også vært i Serbia tidligere, så mistenker at han har fått synet sitt påvirket fra disse landene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han er vel utdannet psykolog, men nå som han jobber for Dailywire eller no, så er han plutselig blitt ekspert på alt politisk og i nyhetsbildet, gitt, og tilfeldigvis sammenfaller det med ytre høyre synet. What a weird coincidence.

Det han sier er forøvrig også beviselig feil. Det er enormt mye oppsyn og ettersyn med hvor pengene går i Ukraina. Nettopp pga. tidligere problemer med korrupsjon. Det er også derfor folk stadig får sparken og straffeforfølges. Fordi ukrainerne nekter å la noen undergrave krigsinnsatsen.

Han har i blant gode poeng, men her driter Peterson seg regelrett ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Windfarmer skrev (4 timer siden):

det samme kan for øvrig sies om Adolf Hitler

Adolf Hitler tjente seg styrtrik på Mein Kampf. Den Tyske staten ga bort eksemplarer ved vigsler o.l "gratis" på statens regning og pengene for salget havnet rett i lommen hans. Han fikk også overøst gaver fra Nazipartiet, ofte på statens regning.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Adolf Hitler tjente seg styrtrik på Mein Kampf. Den Tyske staten ga bort eksemplarer ved vigsler o.l "gratis" på statens regning og pengene for salget havnet rett i lommen hans. Han fikk også overøst gaver fra Nazipartiet, ofte på statens regning.

bare for å sette litt kjøtt på beinet.

Quote

By 1939, it had sold 5.2 million copies in eleven languages. By the end of the war, about 10 million copies of the book had been sold or distributed in Germany.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mein_Kampf#:~:text=By 1939%2C it had sold,sold or distributed in Germany.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Spellemannsprisen er avgjort og vedtatt.

Arrester meg den som vil, men nå går jeg mot alle mine grunnprinsipper ettersom jeg er vokst opp i et multikulturelt området. Hvit, mørk, islam, kristendom - vi er alle mennesker.

Karpe har fengende og god musikk. Jeg liker musikken.

Karpe fikk desidert mest priser og tid på scenen.

Ikke ett ord nevnte de elendigheten den Iranske befolkningen blir utsatt for, fordi landet er styrt av islamistiske ekstremister.

Ikke ett ord nevnte de at deres medtroende ble sendt som kanonføde og overgripere til Ukraina, fordi muslimer i russland er "ikke-mennesker".

De takket for friheten man har i vesten for flerkulturell akseptet, uten å nevne hvorfor.

Skuffende.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 timer siden):

Ukraina var omtrent like korrupt som Russland, i hvert fall før 2014. Og det var de bl.a. fordi de var en del av Sovjetunionen som ut over 60 og 70 - tallet ble dønn korrupt. En kan si hva en vil om Stalin eller Khrusjtsjov, de var ikke korrupte i den forstand der de senere sovjetledere sørget for å tilrane seg store formuer. Både Stalin og Khrusjtsjov døde uten nevneverdige personlige formuer, det samme kan for øvrig sies om Adolf Hitler.

Ukrainas korrupsjon har vært et resultat av russisk kultur og påvirkning. Derimot har de prøvd å ta tak i det etter hvert som de har vendt seg bort fra Russland og mot Europa.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Veldig vanskelig å påpeke noe eksakt og helt sikkert, men totalbildet som maler seg for meg når jeg ser på det som er tilgjengelig av informasjon virker å indikere at Ukraina ikke vil kjøre en storoffensiv, men heller flere (relativt) mindre operasjoner.

Spekulerer.

Puslespillet legges, så får vi se hva bildet viser. Om jeg ikke legger bitene feil er det en noe uventet utvikling, men det ville naturligvis gjøre den logistiske situasjonen langt vanskeligere for Russland og skapt kaos. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bugle said:

Spellemannsprisen er avgjort og vedtatt.

Arrester meg den som vil, men nå går jeg mot alle mine grunnprinsipper ettersom jeg er vokst opp i et multikulturelt området. Hvit, mørk, islam, kristendom - vi er alle mennesker.

Karpe har fengende og god musikk. Jeg liker musikken.

Karpe fikk desidert mest priser og tid på scenen.

Ikke ett ord nevnte de elendigheten den Iranske befolkningen blir utsatt for, fordi landet er styrt av islamistiske ekstremister.

Ikke ett ord nevnte de at deres medtroende ble sendt som kanonføde og overgripere til Ukraina, fordi muslimer i russland er "ikke-mennesker".

De takket for friheten man har i vesten for flerkulturell akseptet, uten å nevne hvorfor.

Skuffende.

Som jeg har skrevet tidligere; innvandring fra land som i utgangspunktet er imot vestlig styresett og fremdeles nevner kolonialisme bør umiddelbart stoppes. Jeg er selv muslim, men du kan ikke ta imot folk fra land som i fremtiden kan utgjøre en trussel mot landets sikkerhet. Det er alt for mye sympati for russere og Russland blant folk fra midtøsten. 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

Fyrst Potjomkin var den første som erobret Krim for Russland. Han var keiserinne Katarinas elsker, allierte og hærfører. Dette er mannen president Putin vil lære av.

Sitat

Da den britiske forfatteren gav ut boken «Potjomkin og Katarina den store» i 2000, ble han overraskende kontaktet av president Putins kontor i Kreml.

Putin hadde akkurat kommet til makten og hadde lest biografien. Han var svært interessert i å lære mer om Potjomkin og erobringen av Krim.

Sitat

Potjomkin grunnla og planla byene Kherson, Odesa, Mykolayev, Mariopol, Dnieper, Simferopol og ikke minst Sevastopol, som er basen til den russiske Svartehavsflåten som feltherren også bygget opp.

Den opprinnelige muslimske befolkningen ble fordrevet. Nye innbyggere ble hentet inn:

– Potjomkin hentet inn kolonister fra Europa. De var tysktalende, gresktalende og til og med svensktalende fra Estland. Nye innbyggerne kom også fra Bulgaria, Serbia og Russland. Potjomin inviterte også jøder til å slå seg ned i Novorossija, Det nye Russland, som han og Katarina kalte det nyerobrede området, forteller Tjønn.

https://www.nrk.no/urix/maktidolet-til-putin-1.16366507

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...