Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

"Liten" er å ta i. Den er 4,8 tonn maksvekt. Til sammenligning er f.eks Bayraktar TB2 på 700 kg maksvekt.

Global Hawk er på ca 12 tonn, altså mye større enn begge de to.

Og den koster i følge nettet 32 millioner dollar så amerikanerne ble nok litt irriterte vil jeg tro...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, zorry said:

Og den koster i følge nettet 32 millioner dollar så amerikanerne ble nok litt irriterte vil jeg tro...

Pengene er vel bare en liten bit her? Sakens kjerne er nok at russerne tar seg til rette i internasjonalt luftrom og senker dronen uten en forutgående grensekrenking. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (31 minutter siden):

Pengene er vel bare en liten bit her? Sakens kjerne er nok at russerne tar seg til rette i internasjonalt luftrom og senker dronen uten en forutgående grensekrenking. 

Denne var tenkt som litt humor egentlig, men ja reultatet av handlingen kan være alvorlig.

Da NATO-landet Tyrkia skjøt ned et russisk SU-24 fly i 2015 var de ikke i nærheten av å reagere på noen annen måte enn med illsint diplomati og da mistet russerne 2 mann og et dyrt fly. De var nok pinlig klar over at en fight med NATO ikke var særlig forlokkende. At de nå med godkjenning fra øverste hold har ødelagt en amerikansk drone er kanskje ikke så sannsynlig? For min del tenker jeg det er vel så sannsynlig at de russiske pilotene får så ørene flagrer akkurat nå og at ledelsen tenker ut hvordan de skal komme ut av dette uten å tape ansikt og fremdeles uten at det utvikler seg videre til noe større.

Samtidig har amerikanerne en tilsvarende hodepine: hva er en god reaksjon som viser tydelig at grensen er nådd samtidig som at russerne ikke mister for mye ansikt.

Jeg tenker at dette vil gli forbi uten at de helt store tingene skjer. Hadde russerne virkelig tenkt å sette et eksempel hadde de nok gjort noe helt annet enn dette.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Russlands ambassadør til USA: - Ser ikke etter konfrontasjon

Russlands ambassadør Anatolij Antonov til USA ble tirsdag kalt inn på teppet av USAs utenriksdepartement etter at en amerikansk drone styrtet i Svartehavet etter å ha møtt på to russiske jagerfly.

–  Russland ser ikke etter konfrontasjon med USA. Russland anser hendelsen med dronen som en provokasjon, sier Antonov etter møtet.

– Det ble ikke sagt noe om «konsekvenser» for Russland. USA og Russland må være forsiktige i sine handlinger i Øst-Europa, sier ambassadøren.

USA og Russland er uenige om hva som skjedde i lufta, men begge slår fast at en amerikansk drone av typen «Reaper» havnet i sjøen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

RaZZland har benektet (Les: "bekreftet") at de var i kontakt med og forårsaket dronestyrten i Svartehavet:

"Russland benekter kollisjon mellom jagerfly og amerikansk drone

Et russisk jagerfly kolliderte i dag med en amerikansk drone over Svartehavet. USA kaller hendelsen «uansvarlig», samtidig som Russland hevder de aldri var i kontakt med dronen."

https://www.nrk.no/urix/amerikansk-drone-og-russisk-jagerfly-kolliderte-1.16336615

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dragavon said:

No har ikkje russarane særlig stor truverde då.

Når dei benekter noko så er det jo omtrent 100% sikkert at det er slik.

Hvis du tenkte på innlegget mitt, så var nettopp det grunnen til at jeg skrev: ""Les: "bekreftet")"...

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra hva jeg leser i kveld er nok ikke den russiske kollisjonen med den amerikanske dronen over Svartehavet en ulykke eller spontan handling fra en pilot, men nesten garantert en forhåndsplanlagt handling, designet for å øke frykten for eskalering i vesten uten å fremprovosere et amerikansk svar.

Kreml vil at folk i USA og vesten skal tro at å gi militærhjelp til Ukraina er for risikabelt. Dette har vært et sentralt mål i deres informasjonsoperasjonsstrategi og retorikk fra dag én.

Det USA trolig vil gjøre er å spille ned denne hendelsen, sende flere våpen og ikke bli med på det russiske rælet. «Speak softly and carry a big stick» som Teddy Roosevelt sa i sin tid.

Big stick ideology

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvis de har vært borti propellen på Reaperen så er det garantert med overlegg. Amerikanerne har jo dessuten live kamera-feed fra dronen, så de vet nok ganske nøyaktig hva som skjedde.

Jeg ville alikevel vært mest redd for at russerne skulle forsøke å hente opp dronen, for å loppe den for teknologi og gi til f.eks iranerne. Forhåpentligvis vil USA eller en alliert som Tyrkia fiske den opp først.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • En bilbombe drepte en av lederne for okkupasjonen i Melitopol
  • Russlands vinteroffensiv økte territoriet deres i Ukraina med 0,04%
  • Bulgaria fjerner de sovjetiske monumentene sine og setter dem på museer
  • Nederland donerer to minesveiper-skip til Ukraina
  • Putin har av én eller annen grunn benådet to av Russlands største amfetamin-dealere
  • USA ser ut til å vedta et rekordstort forsvarsbudsjett med fokus på forskning og utvikling av ting man har lært fra krigen i Ukraina
  • Mobiliserte russere som skulle være artillerister ble brukt som kanonfodder. Kan tyde på både mangel på soldater OG artilleri? Soldatene ventet 2 måneder på artilleriutstyr, men det kom aldri. Deretter fikk de fire dager med trening i infanteriangrep og ble sendt til fronten.
  • Russland har begynt å sette opp krigsmonumenter til den meget spesielle militæroperasjonen i Ukraina, komplett med heroiske soldater med zwaztika (Z) på uniformen. Sansyneligvis som ledd i propaganda og rekruttering.
  • En russisk soldat ble funnet i Kupyansk-Vuzlovyi som ble frigjort for 6 måneder siden fordi han ikke ville returnere til tjeneste.
Endret av Brother Ursus
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Ukrainske guvernører har fått sparken

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har avskjediget tre guvernører, blant annet guvernøren i Luhansk, der frontlinjen i krigen mot Russland er.

Det har ikke umiddelbart kommet noen forklaring på endringene, som ble kunngjort på Telegram av regjeringens representant i nasjonalforsamlingen.

Luhansk-guvernør Serhij Hajdaj har jevnlig kommet med oppdateringer og kommentarer om krigføringen i regionen, som ligger nordøst i Ukraina, mot grensen til Russland. I flere medier heter det at han vil få ny jobb som ambassadør til Kasakhstan.

Zelenskyj har også sparket guvernørene i Odesa, som ligger ved Svartehavet, og Khmelnytskyj vest i landet. Oppsigelsene kommer etter bekymring i Vesten over utbredt korrupsjon i Ukraina, og Zelenskyj har allerede sparket flere høytstående tjenestepersoner i år.

Fem guvernører har enten blitt fjernet fra stillingen eller sagt opp.

https://direkte.dn.no/invasjonen-av-ukraina/#130164

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):
<snip>

Kadyrov og Putin hadde et utrolig merkelig møte. Kroppsspråket til begge to er snodige. Putin virker veldig syk eller som om han er i ferd med å få hjerneslag. Mens Kadyrov virker svært nervøs.

Mange mener at denne Putin er den ekte Putin. Han ser vel litt annerledes ut og er nå visuelt en del slankere.

Jeg er ikke utdannet innen medisin, hverken somatisk eller psykiatrisk, og jeg er muligens heller ikke den mest talentfulle observatøren av ting mennesker driver med, men dette er vel ønsketenkning?

Ja, Valdemar kan utmerket godt være syk, men det er vel fint lite i videosnutten som indikerer det. Han sitter som han sitter, dvs. han MÅ nødvendigvis gjøre av hendene sine ett sted, og om man tillegger ham egenskapen "sosialt usikker" er ikke det å holde seg fast i bordkanten (nesten som i sangen om "Johan på Snippen" AKA "Hompetitten") noe uvanlig eller særegent.

Når det gjelder Kadyrov virker han nervøs, ja, men vi skal være forsiktige med å overtolke slike tegn hos slike personligheter når de settes i en så til de grader arrangert situasjon som de åpenbart blir her.

Skal vi ta tolkningen virkelig langt kan man spekulere i om begge er nervøse fordi de er satt i dette arrangementet mot sin vilje av de som VIRKELIG bestemmer. Men da er vi straks på vei til butikken for å kjøpe mer aluminiumsfolie.

Min oppfatning er at de virker utilpass pga dette er et arrangert oppsett med manus for begge to, og de er ikke vant til å skulle ta instruksjon og heller ikke vant til å være i situasjoner der de opplever å ikke ha full regi selv.

Endret av <generisk_navn>
la til uteblitt tekst
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Ut fra hva jeg leser i kveld er nok ikke den russiske kollisjonen med den amerikanske dronen over Svartehavet en ulykke eller spontan handling fra en pilot, men nesten garantert en forhåndsplanlagt handling, designet for å øke frykten for eskalering i vesten uten å fremprovosere et amerikansk svar.

Kreml vil at folk i USA og vesten skal tro at å gi militærhjelp til Ukraina er for risikabelt. Dette har vært et sentralt mål i deres informasjonsoperasjonsstrategi og retorikk fra dag én.

Det USA trolig vil gjøre er å spille ned denne hendelsen, sende flere våpen og ikke bli med på det russiske rælet. «Speak softly and carry a big stick» som Teddy Roosevelt sa i sin tid.

Big stick ideology

Spiller kortene rett i fanget på sine samarbeidspartnere i den amerikanske høyrefløyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...