Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (5 timer siden):

 

 

Kjøretøyet kan holde opp til 20 soldater, men har utrolig dårlig pansring. Bare 7-13 milimeter. Det er også svært tregt, og gjør bare drøyt 40-45 km/t. De er neppe mekanisk helt i orden heller mtp. alder og vedlikehold. Altså dødsfeller.

Og en CV90 har 14 på utsatte steder. 25mm hardox500 plate skiller deg fra yttersiden.

Heldigvis er ikke pansring det som fokuseres på idag, men heller sjansen for å overleve.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fn-avstemning-om-ukraina-krigen-ventet-torsdag.NzDyB2RcC?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

FN-avstemning om Ukraina-krigen ventet torsdag

Et spesialmøte i FNs hovedforsamling skal torsdag etter planen stemme over en resolusjon med krav om at Russland trekker styrkene sine ut av Ukraina.

Resolusjonen er ikke bindende, men avstemningen vil viser hvor stor støtte Ukraina har rundt i verden ett år etter den russiske invasjonen.

Da han åpnet FN-møtet onsdag, fordømte generalsekretær António Guterres Russlands angrep på Ukraina 24. februar i fjor.

– Invasjonen krenker vår felles samvittighet, sa Guterres. Han kalte årsdagen for invasjonen «en vond milepæl for det ukrainske folket og for verdenssamfunnet».

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Samms skrev (3 timer siden):

Om målet er å passivifisere Ukrain så kan det seiast å vere nådd om landet er blitt nær ubeboeleg, jorda ikkje lenger kan dyrkast og mange av innbyggarane har flykta.

Store deler er vel fortsatt relativt uberørt så det stemmer ikke helt, men det er rett at i byer de har trukket frem så ødelegger de omtrent det som er å ødelegge. Men at jord ikke kan dyrkes lenger har du kilde på det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (1 time siden):

Angående aksjoner utenfor ambassader; hvorfor lar vi egentlig Russland fortsette å ha diplomater i våre land i det hele tatt? De har jo flere steder til og med blitt tatt i spionasje m.m.. Hiv dem ut, "for godt"?

Dette synes jeg er tullprat.

Uansett hvor jævlige vi synes russerne er, så er det en nabo der vi (Norge) har en sterk interesse av å ha et mest mulig levelig forhold til de. Bl.a. deler Russland og Norge enorme havområder som er blant de mest ressursrike i verden, og der vi i dag har felles redningstjeneste og felles fiskeriforvaltning, og dette systemet fungerer den dag i dag - til tross for krigen i Ukraina.

Norge kan markere sin motstand mot Ukrainakrigen ved å sende enda mer våpen og penger, jeg tror at det holder som "signal" om hva Norge mener.   

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Ukraina kan få russisk territorium som erstatning. Det er ikke gitt at Russland kommer til å ha grense mot Svartehavet etter at denne spesialoperasjonen er over.

Ta en titt på kartet, fra Krim, nærmere bestemt Kertsj, og østover har Russland ca. 300 km strandlinje før en møter Georgia.

Hvis noen forsøker seg på dette området, som er internasjonalt anerkjent russisk territorium, da blir det litt av en krig.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, nebrewfoz said:

Ukraina kan få russisk territorium som erstatning. Det er ikke gitt at Russland kommer til å ha grense mot Svartehavet etter at denne spesialoperasjonen er over.

Tror det er en dårlige ide å gi Russland grunn til enda en krig om noen år

Endret av scuderia
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, frohmage said:

Kapitulere?


Det hadde definitivt vært overraskende og sjokkerende og "monumentalt" slik Putin lovte.

Jeg tenker kanskje at et "all out push" fra både styrker over hele linjen støttet av luftfartøy er mest sansynelig. Men jeg tror det kommer til å feile. Spørsmålet er hvor hardt. Selv om de skulle klare å ta noe, så vil sansyneligvis tapene være enorme.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


Det hadde definitivt vært overraskende og sjokkerende og "monumentalt" slik Putin lovte.

Jeg tenker kanskje at et "all out push" fra både styrker over hele linjen støttet av luftfartøy er mest sansynelig. Men jeg tror det kommer til å feile. Spørsmålet er hvor hardt. Selv om de skulle klare å ta noe, så vil sansyneligvis tapene være enorme.

Jo tyngre de er, desto hardere faller de.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, minim said:

Store deler er vel fortsatt relativt uberørt så det stemmer ikke helt, men det er rett at i byer de har trukket frem så ødelegger de omtrent det som er å ødelegge. Men at jord ikke kan dyrkes lenger har du kilde på det? 

I de verste områdene kan det nok stemme at det er litt for mye tungmetaller og lignende til at det greit å dyrke mat uten å rydde opp først.

Men det som egentlig er et større problem er udetonert ammunisjon. Det vil fort kunne komme seg inn i landbruksmaskiner og eksplodere. Altså det er store områder der faren for udetonert ammunisjon gjør landbruk veldig vanskelig. Det vil ta år å rydde opp i all faenskapen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dragavon said:

Samms følger med på alle dei viktige tinga i Ukraina.

Der tror jeg du tar feil: Basert på innleggene til vedkommende virker det som om "hen" og to-tre andre her bare følger med på det som går i raZZlands favør og ukrainas og demokratiske lands dissfavør... Med tanke på ensidigheten i innleggene deres dreier det seg i alle fall IKKE om å skape balanse i diskusjonen/bringe inn andre aspekteter...!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Da krigen startet ifjor, så var omtrent alle i hele kloden i Ukrainas sin side. Men jeg merker at folk begynner å bli lei krigen og at det er nå sprekker i den global solidariteten til Ukraina. EU, de baltiske landene, Polen og majoriteten av østblokken støtter fortsatt de, men resten av verden er mer delte. 

Endret av ForTheEmperor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ronerik skrev (8 timer siden):

Har haft förmånen att besöka Moldavien några gånger. Man menar att Ryssland redan är mycket aktiva i Moldavien. Premiärministern avgick nyss, och man har haft politisk turbulens. Ryssland kan absolut ha medverkat till det.

Så länge Ukraina håller stånd, kommer nog Moldavien att vara fritt. Faller Ukraina är Moldavien förlorat också.

Hvorfor tilbys ikke Moldova Nato-medlemskap fortest mulig? altså før det evt. oppstår komplikasjoner som kan forhindre det? :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...