Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (7 timer siden):

Der synes ikke å være verken folk eller materiell for at russerne kan iverksette noen stor offensiv med det første:

Russian Offensive Campaign Assessment, February 15, 2023 | Institute for the Study of War (understandingwar.org)

Og med en "stor offensiv" tenker jeg på det russerne forsøkte å gjennomføre for ett år siden der en samler store mekaniserte styrker kombinert med luftstyrker der alt er koordinert med sikte på å nå bestemte mål. Sist vi så noen slikt var under Irak I og Irak II, der målene ble nådd på dager eller uker med svært lave tap på egen side, og tilsvarende ødeleggende tap på Iraks side.

Men slike operasjoner er altså russerne ikke i stand til å gjennomføre.

Som poengtert i en annen tråd har den en gang så stolte røde arme, hittil fremstått som en foreldet skraphaug.

Sammenrasket av kriminelle fremmedkrigere, umotiverte mobiliserte, udisiplinert daukjøtt og kompetanseløs ledelse. 
De mekaniserte enhetene har altfor ofte vært «sitting ducks» . Og dette har vi i vesten vært redde for gjennom mange tiår.(!)

Nå gjenstår det å se om Putins Russland har lært noe som helst det siste året, eller om han er villig til å ofre nye titusener av mennesker til ingen nytte i den varslede «vårkjøttkverna»…..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pop skrev (2 timer siden):

Det var en markering utenfor Stortinget i forgårs men taler snakket gebrokkent engelsk og ikke norsk, så jeg er usikker på hvilken organisasjon som arrangerte.

Banneret var klart nok dog, "Russia terrorist state, out of Ukraine!", sånn ca. Oppmøtet var svært så dårlig.

Kanskje noen burde oppfordre Partiet Rødt til å arrangere en demonstrasjon foran Stortinget der temaet er:

- la folk få bestemme selv, i dag gjelder de folket i Ukraina

- ta sterk avstand fra tortur, massedrap, folkemord og samfunnsordninger som skiller befolkningen i flere ulike klasser, typisk der russiske fanger ikke har noen menneskerettigheter, eller der kroppsorganene til kinesiske dødsdømte selges på svartebørsmarkedet

- innfør systemer som ikke gang på gang overlater all makt til enkeltpersoner som Mao, Stalin, Hoxa og Putin, og som hver gang ender i katastrofer i form av menneskelig lidelse og ikke fungerende samfunn 

Etter at partiprogrammet til Partiet Rødt har innført dette i sine postulater, skal jeg vurdere om jeg skal stemme på de.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (59 minutter siden):

https://www.minusrus.com/en

Hva legger de i "prisoner of war", og hvorfor har det ligget stabilt på 1000 hele tiden?

Har de kontinuerlig fangeutveksling, så de alltid har tusen russiske krigsfanger? Eller har de droppet å føre statistikk? Har lurt på dette lenge.

Jeg vil tro de ikke vil gi noe statistikk på dette. De oppgir 1000 for å si at de har noen krigsfanger, og disse vil kunne utveksles med Russland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Som poengtert i en annen tråd har den en gang så stolte røde arme, hittil fremstått som en foreldet skraphaug.

Sammenrasket av kriminelle fremmedkrigere, umotiverte mobiliserte, udisiplinert daukjøtt og kompetanseløs ledelse. 
De mekaniserte enhetene har altfor ofte vært «sitting ducks» . Og dette har vi i vesten vært redde for gjennom mange tiår.(!)

Nå gjenstår det å se om Putins Russland har lært noe som helst det siste året, eller om han er villig til å ofre nye titusener av mennesker til ingen nytte i den varslede «vårkjøttkverna»…..

Jeg hadde et innlegg på beddingen for ca. fire timer siden. Men det ble slettet ved en feil. Temaet var at enda en høytstående russisk  tjenestemann - i dette tilfellet en kvinne - hadde begått "selvmord" ved å falle fra en altan.

Der er lengt flere "selvmord" i Russland enn det som registreres i vestlig presse.

I Russland er der i dag ingen samlende ideologi. Det nærmeste en kommer en ideologi er den perverse nasjonalisme, kombinert med et et enormt mindreverdighetskompleks.

En av grunnene til at folk faller ut av vinduer og altaner er at denne krigen er i ferd med å angripe den offisielle religionen i Russland. Nemlig religionen om den Røde Armes ufeilbarlighet, uslåelighet og dens enorme moralske styrke.

Patriark Kirrill har spilt en viss rolle i Russland, og russernes dragning mot religiøs forvirring. 

Men den store nasjonalreligionen i Russland er Den Røde Arme og dens hellighet og ufeilbarlighet.

Og det  er Putins største problem.

Endret av Windfarmer
  • Liker 5
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Det er vel nå en uenighet innad i partiet om hvordan krigen i Ukraina skal håndteres. Forhåpentligvis er de enige etter neste landsmøte.

Jadda, det er helt sikkert uproblematisk at Ukraina skal vente på Rødt sitt landsmøte som skal avholdes om et par måneder.

Jeg driter i hvilket vedtak Partiet Rødt fatter på sitt landsmøte Jeg bare konstaterer det åpenbare: Hadde Partiet Rødt fått bestemme så hadde Ukraina i dag vært et lydrike under Putin, men der det samtidig hadde vært en massiv folkelig motstand i form av geriljakrig som hadde tatt langt flere menneskeliv.

Jeg gir i dette innlegget Partiet Rødt ingen forståelse eller sympati. Jeg betrakter Partiet Rødt som en forlengelse av metodene til Adolf Hitler, Josef Stalin, Mao Zedong, og Vladimir Putin. Jeg kan også ta med Pol Pot og Enver Hoxha. 

Og hvis noen tror at jeg vil forby Partiet Rødt så er det helt feil. Tvert i mot, jeg vil røke ut disse rævhølene som pusher fascistoide tanker inn i vår kultur. 

Partiet Rødt hadde sannsynligvis satt meg i fengsel og torturert meg hvis de hadde hatt makten.

De er totalt upålitelige. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Altså, man skal aldri undervurdere fienden, som en fast regel... men... det er nesten et trist skue å se hvor ræva det russiske forsvaret er.

Og vi må ikke undervurdere Kina. De har bedre vedlikehold og standard, men sliter med mange av de samme problemene. Vi må nesten tro at de ville ytt mye mer enn Russland har gjort i Ukraina, men for å være ærlig, så tror jeg Kina temmelig raskt hadde tapt en krig med USA og Japan så det sang etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (2 timer siden):

Eg er redd om,og eventuelt når bakkestyrker blir til ett minimum så regner det små takktiske.

Måtte de ta til vet,og ende Putin,og sette inn en som kan stabilisere situasjonen 

spørs om ikke også USA har et par "taktiske" liggende, merket med Kreml og Putin?

men egentlig burde han tas av dage før noe slikt oppstår, helst i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/15/2023 at 9:00 PM, Espen Hugaas Andersen said:

Polen kan så klart håndtere det selv. Polen har over 150.000 aktive militærpersonell. Men det er fullt mulig de også ville bruke artikkel 5 til å få støtte fra resten av NATO. Men det ville nok ikke skje før etter de 1000 soldatene var et rykende hull i bakken.

Spørsmålet er heller kva dei gjer i Polen om Kviterussland prøver å drive tusenvis flykningar frå andre stader i verda over grensa til Polen. Aktivt støtta med jamming av kommunikasjon, navigasjon og øydelegging av grensegjerdet.

Dilemmaet med å ikkje ta i mot desse flykningane, men ta imot Ukrainske flyktningar blir fort og eit tema.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Brother Ursus said:

Russiske tap den siste uken er de høyeste noensinne. Over 6000 mann på 7 dager.

 

Og Ukraina skaut ned 16 av 36 innkommande missil i siste runde. Kanskje tilfeldig, men tidlegare har dei vel rapprotert halvparten til to tredele av innkommande skutt ned. Alternativet er at Russland har blitt betre på jamming, decoys, tatt mål i områder med mindre luftvern eller at Ukaraina har brukt opp mykje luftvern.

Som vanleg rapporterer Ukraina skade på infrasturktur, utan å seie noko om kor alvorleg eller kor mykje. Det kjem vel i ein rapport om økonomi om nokre månader.

Lenke til kommentar

Det er ingen sjans for at Polen og andre øst-europeiske land vil akseptere flyktninger som migrerer gjennom Belarus og Russland. Selv om de skulle klare å overrumple grensevaktene midlertidig og noen hundre eller tusen komme seg gjennom, så vil landenes forsvar sperre grensene totalt. Det vil aldri være nok av dem til at de kan utgjøre noen samfunnstrussel.

Som regel skyter Ukraina ned det aller meste ja, avhengig av system, så hvis de maktet 44% er det bekymringsverdig. NASAMS f.eks har scoret 100%. Det er vanskelig å dekke et helt land dog. Vi ser jo russerne skyte raketter ned fra andre steder i Svartehavet og bruke tredjeland som transittland, i strid med internasjonal lov.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Brother Ursus said:

Som regel skyter Ukraina ned det aller meste ja, avhengig av system, så hvis de maktet 44% er det bekymringsverdig. NASAMS f.eks har scoret 100%. Det er vanskelig å dekke et helt land dog. Vi ser jo russerne skyte raketter ned fra andre steder i Svartehavet og bruke tredjeland som transittland, i strid med internasjonal lov.

Det kommer helt an på hvilke raketter og droner som benyttes, og hvilke mål de rettes mot. Ukraina klarer i hovedsak ikke skyte ned Iskander, Kinzhal, Zircon, mf. De Iranske dronene er relativt enkle å skyte ned. Og så har man alle de andre som er et sted i mellom. Altså på et angrep med overvekt av droner vil prosendandelen være høyere, mens på et angrep med overvekt av raketter så vil den være lavere.

Det er også slik at Russland justerer angrepene sine til hvor de tror de kan ha suksess. Når de holder seg unna f.eks Kyiv og Odessa, der vestlige systemer benyttes, så har de prosentmessig større suksess.

Russland vil kunne ha noen slags suksess helt frem til Ukraina er fullstendig dekket med moderne luftvern, inkludert Patriot. Men det vil ta år.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Brother Ursus said:

Det er ingen sjans for at Polen og andre øst-europeiske land vil akseptere flyktninger som migrerer gjennom Belarus og Russland. Selv om de skulle klare å overrumple grensevaktene midlertidig og noen hundre eller tusen komme seg gjennom, så vil landenes forsvar sperre grensene totalt. Det vil aldri være nok av dem til at de kan utgjøre noen samfunnstrussel.

Dette er jo heller ikke noe nytt. Hviterussland har holdt på med det i åresvis. Polen har bare skjøvet flykningene tilbake over grensen. Til en del kritikk, riktignok. Men Russlands invasjon av Ukraina gir nok Polen større frihet i forhold til å håndtere slike situasjoner uten kritikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Brother Ursus said:

Det er ingen sjans for at Polen og andre øst-europeiske land vil akseptere flyktninger som migrerer gjennom Belarus og Russland. Selv om de skulle klare å overrumple grensevaktene midlertidig og noen hundre eller tusen komme seg gjennom, så vil landenes forsvar sperre grensene totalt. Det vil aldri være nok av dem til at de kan utgjøre noen samfunnstrussel.

Så det er ok å ta imot flykningar frå Ukraina, men ikkje frå andre krigsherja land?

Til dømes frå Irak eller Afghanistan der det var USA som bomba?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...