Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (8 timer siden):

Har nå sett en del kommentarer på sosiale medier der debatten er hvem som saboterte Nord Stream.

Faktisk, så har jeg en forståelse for hvorfor mange biter på det med at Norge var involvert:

Mange påpeker hvor tjent Norge er ved at vi blir "den største gassleverandøren i Europa".

Det er ikke langt fra sannheten at vi tjener på det, og det er et lett argument å selge inn til den massen som ikke evner, har tid, vilje, mulighet og anledning til å sette seg inn i saken skikkelig.

Dette melker pro-russere innad i Norge og Vesten det "det er verd", og mange biter på.

Jeg har latt være å debattere mot denne teorien i de kanalene jeg har vært innom - rett og slett fordi jeg ikke har et "enkelt motargument" å selge inn til nevnte masse.

Edit: Det er flere innlegg i de kommentarfeltene jeg har vært innom, som påpeker dette med at Norge er tjent med en sabotasje av NS.

Vel, et enkelt motargument er at Norge allerede før de ble ødelagt leverte på full kapasitet. NS1 var i praksis død i vannet allerede, og NS2 ville aldri blitt satt i drift. Så, praksis hadde vi ingen ting å tjene på dette.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Serpentbane said:

Ubekreftet enn så lenge, men i alt snakket om tanks plukker jeg opp signaler om at Russland har begynt å posisjonere større mengder fly på grensen mot Ukraina. Dette kan tyde på at Russland går i en ny og mer aktiv fase for sitt flyvåpen, kanskje for å bøte på manglende framgang på bakken samtidig som de igjen må presse på for å komme vestlig støtte i forkjøpet da nye AA systemer allerede er på plass, og flere er på vei.

Det Russiske flyvåpenet har vært relativt tilbakeholdende så langt i krigen, og om dette stemmer blir det spennende å se om de klarer å utgjøre en vesentlig forskjell. Vi får håpe at dette kun fører til fyrverkeri.



Jeg har lest og hørt det samme. Det spørs om det ikke er desperasjon, dog. Det har også vært spekulert i at de kan finne på å forsøke å angripe forsyninger til Ukraina mens de er underveis. Men det virker usansynelig at de ville komme seg forbi alt luftforsvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Serpentbane said:

Vel, et enkelt motargument er at Norge allerede før de ble ødelagt leverte på full kapasitet. NS1 var i praksis død i vannet allerede, og NS2 ville aldri blitt satt i drift. Så, praksis hadde vi ingen ting å tjene på dette.


Jeg vil da også påpeke overfor folk at Norge ikke har baller til dette. Norge er et åpent demokrati, og det ville være mange mennesker involvert, mange av dem politikere og sosialister. Med mindre vi har en skyggeregjering i forsvaret vi ikke vet om, og det har jeg null tro på, fordi de er så instutisjonstro. Med andre ord, når noe skjer i Norge, så er det ikke hemmelig veldig lenge. Og mange mennesker ville måttet være involvert i noe slikt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

https://youtu.be/88fgA-TAXLo

Denis Davydov tror ikke Ukraina vil forlate Bakhmut så lenge de også holder Chasiv Yar, rett vest, som er forsyningsbase og forsyningslinje. Ukraina har også tatt tilbake litt område nær Chasiv Yar, så det virker som om de akter å fortsette å forsyne Bakhmut derfra inntil videre. Jeg ville ikke vært overrasket om Ukraina trakk seg ut av Bakhmut 25 februar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Lavrov: - Vil ende vestlig monopol

39 minutter siden - 10:23
Madeleine Hatlo

Russlands utenriksminister Sergej Lavrov kunngjør det han omtaler som et fornyet utenrikspolitisk konsept.

Det melder det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti.

- Konseptet vil fokusere på å få en slutt på Vestens monopol på å forme rammevilkårene for internasjonalt liv, sa Lavrov i en tale til den russiske nasjonalforsamlingen onsdag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (1 time siden):

Lavrov: - Vil ende vestlig monopol

39 minutter siden - 10:23
Madeleine Hatlo

Russlands utenriksminister Sergej Lavrov kunngjør det han omtaler som et fornyet utenrikspolitisk konsept.

Det melder det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti.

- Konseptet vil fokusere på å få en slutt på Vestens monopol på å forme rammevilkårene for internasjonalt liv, sa Lavrov i en tale til den russiske nasjonalforsamlingen onsdag.

Kort fortalt, det er lettere for Russland å skape relasjoner ved at de kan støtte diktatorer og despoter med det som behøves for å underkue befolkningen og styre militært uten hensyn til folkeretten, enn det vil være for vesten å prøve å skape et demokrati blant folkeslag som ikke har noen annen forventning til makt enn maktbruk, fremfor forhandling og enighet, eksempelvis i flere afrikanske land, der det letteste vil være å støtte den mest brutale, og således få gode diplomatiske forbindelser, og ved kraftig kontroll på informasjonsflyt og propaganda skape støtte i folket.

Om vesten utelukkende skal spille fair i disse landene og områdene vil vi tape denne kampen. Men, vi har det så bra her at vi aldri vil akseptere at vi spiller deres spill, fordi vi måler andre ut fra våre prinsipper.

Endret av Serpentbane
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (18 minutter siden):

Tøystykket han holder opp virker å være et Russisk fly, men vanskelig å se, og behøver ikke betyr mer enn at det er snakk om fly...

Det er et lommetørkle med fly-blueprint på.

Ser ut som Su-30.

Spoiler

9ce6b872851c823dbccfd922e45b8343--air-fo

1000.webp

Ifølge bildeteksten i AP sin artikkel er det F35, men F35 ser ikke sånn ut.
https://apnews.com/article/russia-ukraine-nato-politics-786a17d7088174831adb081dd40d4fb9

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

F-35 er det i alle fall ikke. Er nok et russisk fly, type SU-27 eller noe i den retning...

Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Det er et kampfly, og som allerede nevnt så ser det ut som et av de russiske.
F-35 er det ikke ettersom det er to motorer på flyet vi ser.

Dere er kjappe! Skrev feil først før jeg endret, jeg synes det ser ut som Su-30.

AP sin bildetekst som er feil:

1912196932_Skjermbilde2023-02-15kl_13_21_14.thumb.png.3e37d478d23a300c97fcfdf386e417da.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Dere er kjappe! Skrev feil først før jeg endret, jeg synes det ser ut som Su-30.

AP sin bildetekst som er feil:

1912196932_Skjermbilde2023-02-15kl_13_21_14.thumb.png.3e37d478d23a300c97fcfdf386e417da.png

Om jeg ikke husker helt feil har alle Sukhoi SU etter 27 canardvinger, men jeg har ikke sjekket om jeg husker 100% riktig. Mener at det heller ikke er så mange aktuelle donorland som har SU-30. Men, igjen, det er mange varianter som ligner svært mye på hverandre da de i praksis er små oppdateringer på eksisterende fly, så det er mulig jeg husker feil.

Uansett, alle SU- i denne serien vil være en oppgradering i forhold til Mig-29. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Om jeg ikke husker helt feil har alle Sukhoi SU etter 27 canardvinger, men jeg har ikke sjekket om jeg husker 100% riktig. Mener at det heller ikke er så mange aktuelle donorland som har SU-30. Men, igjen, det er mange varianter som ligner svært mye på hverandre da de i praksis er små oppdateringer på eksisterende fly, så det er mulig jeg husker feil.

Ikke alle Su-30 har canarder. Såvidt jeg vet kom canardvingene først på MKI-varianten (2002), så da er det en av de tidligere typene på lommetørkleet (hvis det er en Su-30).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ikke alle Su-30 har canarder. Såvidt jeg vet kom canardvingene først på MKI-varianten (2002), så da er det en av de tidligere typene på lommetørkleet (hvis det er en Su-30).

Måtte sjekke her nå, om husken min var helt på jordet, og da er Wikipedia en god venn. Det stemmer at det finnes en MKK/MK2 variant uten canardvinger, men da et fly utelukkende produsert for eksport, så det har gått under min radar. Interessant å vite 👍 Men, når jeg ser på hvilke land som opererer flyet, om dette stemmer, så er det vel enda mindre sjanse for at denne varianten skal havne i Ukraina enn den vanlige varianten, men hvem vet. MK1 ser jeg har canardvinger, og ble kun solgt til India.

Det sagt, foruten de to flyene USA har, og Ukraina selv, så er det ikke mange potensielle givere av SU-27 heller. Så, hvem vet? Kanskje er flyet på lommetørklet bare et fly på et lommetørkle, ikke representativt for hva de får.

Og, uansett hvilket SU-kampfly det eventuelt kan være, så er det som jeg la til over et langt bedre fly enn Mig-29, og det gir pilotene en helt annen operasjonell frihet enn de har med Mig-29 som er mye mer avhengig av operasjonell kontroll fra bakken, samtidig som de allerede har piloter med erfaring på SU-27 som alle flyene deretter baserer seg på.

For alt vi vet kan det være snakk om vestlige fly også, eller begge deler.

Spoiler

Sukhoi Su-27 Blueprint - Download free blueprint for 3D modeling
De er så like to forskjellige fly kan være.
400px-SU30MK.jpg 
Men, på lommetørkle ser jeg at det kan være at det er en toseters cockpit, som i så fall vil gi deg rett :p
Tvangstanker lar meg ikke la den ligge før jeg vet... :D
image.png.6bb8aa03a6f1c3a09c28deb74f129e5a.png
Meeeeen, Su-27UB1M, som er en oppgradert versjon for det Ukrainske flyvåpenet  har, dum dum dum
By aviation_loen Sukhoi Su-27UB1M 71 🇺🇦Ukrainian Airforce🇺🇦 📷 Taken by ...

To seter, sååååå.... 

Nei, nå gir jeg meg. De er for like til å kunne skille på bildene der tror jeg. Men, om han hadde med merchandise hjemmefra, så ville jeg tro det er en Ukrainsk variant som er avbildet, altså vil det være en Su-27UB1M...

Det viktigste er at de får fly som fungerer.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (17 minutter siden):

Jeg leste at det skulle dreie seg om et SU-37, men heck if I know. Spiller nok mindre rolle. Jeg tror dette er del av humoren/kampanjen til Ukraina for å forsøke å få Vesten til å levere. Først "flyter" Ukraina idéen, så krangler man litt, så gir man etter hver gang Russland eskalerer.

 

Da måtte det vært den eneste som ble bygget av dem :D
Jeg gjorde min personlige konklusjon i spoileren i posten over din, så få dere bare tro hva dere vil 🤓🧐
Som du skriver er det ikke like viktig, så jeg gir meg med flydiskusjonen her.... til neste gang.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Veldig flink geopolitics strateg som jeg følger på Youtube, han er spot on på Russlands saker også konfirmert fra andre innenfor dette feltet. Det som er skremmende er det han sier dersom Ukraina taper kampen mot Russland, så er det bare spørsmål om tid før atombombene begynner å fly mellom NATO og Russerne. Simpelthen fordi Russerne selv har skjønt at de er udugelige i konvensjonell krig og å krige mot NATO vil føre til 1000 drepte russere for hver enkelte NATO soldat. Han sier krigen er bare i begynnelses fasen i Ukraina. Sykt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...