Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/urix/nato-sjefen_-_-har-byrja-a-bli-ein-slitasjekrig-1.16298398

Sitat

– Det vi ser er ein enorm forbruk av ammunisjon. Det har vi sett i fleire månader, og det er derfor vi starta å ta det opp sist haust, seier Stoltenberg, og legg til at utfordringane i krigen no handlar om «slitasje og logistikk».

– Det er mogleg å auke produksjonen på eksisterande fabrikkar, men ein må også gjere nye investeringar som tek tid, la han til, og sa at mykje av dette allereie er i rørsle.

Sitat

I tillegg er dei einige om å trappe opp støtta til Bosnia, Moldova og Georgia, og koordinere styrking av måten ein vernar om kritisk undersjøisk infrastruktur, seier Stoltenberg.

 

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg hugsar ein treffande kommentar på sprikande spådommar frå økonomiske ekspertar frå då dn.no hadde kommentarfelt. Kommentaren var omtrent slik: "Renta vil gå opp, ned eller forbli uendra. Hilsen "ekspert"".

Så får ein håpe for Ukraina sin del at dei norske "ekspertane" som uttalar seg om Ukraina-krigen treffer betre enn dei økonomiske ekspertane pleier å gjere.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ForTheEmperor said:

Spørsmål: Ramzan Kadyrov har truet med å angripe Polen. La oss si at han er gal nok med å sende 1000 mann for å lage bråk med den hviterussisk-polske grensen. Kan Polen aktivere artikkel 5 eller er det ikke nødvendig og det polske militæret kan håndtere det selv?

Polen kan så klart håndtere det selv. Polen har over 150.000 aktive militærpersonell. Men det er fullt mulig de også ville bruke artikkel 5 til å få støtte fra resten av NATO. Men det ville nok ikke skje før etter de 1000 soldatene var et rykende hull i bakken.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Polen kan så klart hådtere det selv. Men det er fullt mulig de også ville bruke artikkel 5 til å få støtte fra resten av NATO. Men det ville nok ikke skje før etter de 1000 soldatene var et rykende hull i bakken.

Men hadde et angrep fra Tsjetsjenia blitt ansett som et angrep fra Russland? 

Lenke til kommentar

Hadde ikke fått meg at Ukraina har kommentert status på Starlink for noen dager siden: https://www.politico.eu/article/spacex-restricted-internet-ukraine-prevent-escalation-elon-musk-russia-starlink-ww3-gwynne-shotwell-drones-infrastructure/

"Ukraine's Digital Transformation Minister Mykhailo Fedorov told POLITICO there had been "no problems" with Starlink terminals in Ukraine so far, adding that these "save[d] thousands of lives daily.""

  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Ein har gjennom åra blitt vant med sabelrasling og truslar frå Russland. Kor mange trudde for eit år sidan at Russland verkeleg ville gå til ein meiningslaus krig mot Ukraina?

Ganske mange, men ikke alle. Jeg var en av dem som trodde det, fordi det var så mange likhetstrekk med opptakten til Putins tidligere kriger. I tillegg kunne jeg ikke finne noen grunn til at Biden-administrasjonen skulle lyve om at dette ville skje.

Det er dog ikke hva man trodde skulle skje det handler om, for det er ikke viktig. Men hvorfor - og den skråsikkerheten og latterliggjøringen av andre i eksemplene over jeg synes vi godt kan le av ett år etterpå. Jeg mente f.eks. Snowdens kommentar så veldig dum ut da, og mener det ser like dumt ut nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Hadde ikke fått meg at Ukraina har kommentert status på Starlink for noen dager siden: https://www.politico.eu/article/spacex-restricted-internet-ukraine-prevent-escalation-elon-musk-russia-starlink-ww3-gwynne-shotwell-drones-infrastructure/

"Ukraine's Digital Transformation Minister Mykhailo Fedorov told POLITICO there had been "no problems" with Starlink terminals in Ukraine so far, adding that these "save[d] thousands of lives daily.""

Så Musk gjort ikke alvor av sine trusler. Muligens han bare sørget for at Starlink ikke kan benyttes inni Russland, nå som langtrekkende dronefly har blitt ferdigutviklet. Ukrainerne trenger ikke Starlink for å angripe inn i Russland. Og det er mulig at aksjonærene hadde grepet inn ettersom Pentagon lot til å snuse på en konkurrent av dem, samtidig som de kan ikke ignorere signalet fra London.

(((Tendar))) on Twitter: "According the International Institute for Strategic Studies (IISS) Russia lost around 50% of its pre-invasion fleet of modern T-72B3s and T-72B3M main battle tanks. The inventory of T-80BV/U tanks is estimated to have been reduced by even two-thirds. https://t.co/C4dXZYNUaz https://t.co/BWjSRkFZj5" / Twitter

IISS - International Institute for Strategic Studies - som i år etter år alltid demonstrert en skremmende evne for å kartlegge militærsarsenaler selv i de meste lukkede land, har nylig kommet med en erklæring om at stridsvognflåten på 3,500 operative stridsvogner har blitt redusert til bare 2,200 operative stridsvogner kun basert på visuell bekreftede tap og sekundære rapporter om at 1,300 stridsvogner er gått tapt. Hele T-62 flåten med et lite unntak som fremdeles er ikke sendt til Ukraina, har helt forsvunnet, 50 % av alle T-72 er forsvunnet i likhet med 75 % av T-80 flåten! 

Ettersom britene mente 97 % av den russiske hæren konsentreres i og mot Ukraina, er da den ukrainske opplysningen om 1,800 stridsvogner sannsynlig realistisk - for det betyr jo at det bare er 400 stridsvogner i tillegg. Ettersom nybygde stridsvogner sendes rett fra fabrikken istedenfor renoverte stridsvogner som kunne være bedre å sende i ilden, må det betyr at tilstanden på de gjenværende i stridsvognsparken er suverent mye verre enn selv jeg antok. Vi vet nemlig ikke om tapene som ikke registreres visuelt eller i utlekkede rapporter.

Ukrainerne hadde skremmende tap; de hadde 1,000 operative stridsvogner i 2021, dette er kraftig redusert, tallet T-64 er kuttet med hele 50 % fra 800 til 400. Men krigserobringer og renoverte stridsvogner sørget nemlig for at de fremdeles har 1,000 stridsvogner. Så de hadde egentlig ikke blitt redusert i kontrast til russerne som mistet over en tredjedel av alle. T-80 er mer eller mindre blitt nesten utryddet og blitt sjeldne fugler på feltet mens T-72 lot til å være i en nedgående spiral. T-90 mer og mer hyppig observeres. 

BMP har trolig sunget det siste verset, etter dette kommer mange til å kvitte seg med disse skraphauger som grekerne nylig har gjort, BMP-3 har vist seg altfor sårbar med tynn pansring, stor profil og for mye ammunisjon - disse eksplodert mer voldsomt enn T-72 - og hele 70 % har forsvunnet. BMP-1 er også dårlig an; 70 %. BMP-2 er på opptil 35 til 40 %. 

Man må helt tilbake til 1945 for å finne liknende tap og tapsprosent av mekaniske hærer! Dette er sinnssykt, og Putin vil altså bare fortsette uten å stanse opp? 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (59 minutter siden):

Spørsmål: Ramzan Kadyrov har truet med å angripe Polen. La oss si at han er gal nok med å sende 1000 mann for å lage bråk med den hviterussisk-polske grensen. Kan Polen aktivere artikkel 5 eller er det ikke nødvendig og det polske militæret kan håndtere det selv?

Jeg synes dette var et merkelig spørsmål. Jeg er ikke så opptatt av Art. 5 og alt det der. Men jeg har rimelig god forståelse og kontroll på Art. 5 og alt det der.

Skulle Ramzan Kadyrov forsøke seg på Polen, så tror jeg at den eneste bekymringen polakkene ville ha er om de skal gi han en kristelig begravelse, eller om han skal selges som kebabkjøtt.  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ukraina har visst slått tilbake utenfor Chasiv Yar, vest for Bakhmut, og har tatt tilbake høydene sør for byen og satt to uker med sakte men sikker russisk avansement tilbake til null i løpet av en halv dag.

Disse raske raidene de gjorde i dag ligner mer på NATO-taktikker. De forsøker å finne en svakhet og utnytter dem i combined arms og en form for panzer blitz. Det var vel dette Ukraina gjorde i Kharkiv også, med nylig NATO-trente tropper. Denne situasjonen er veldig annerledes, da det er sta russisk motstand, men taktikken skal fungere i forsvar også.

Det farligste for Bakhmut er ikke et tap av Soledar, men et potensielt tap av Chasiv Yar, som er forsyningsbase, forsyningslinje og ryggdekning.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prigozyn og Wagner syter og klager på video som går sin seiersrunde på russiske telegramkanaler. Prigozyn legger all skyld på de regulære styrkene og sier at Wagner er i ferd med å bli strippet for makt og utstyr. Det skal ha vært regulære russiske styrker som angrep Vuhledar og der gikk de skikkelig på snørra. Prigozyn sier at de ikke vil kunne klare å avansere noe mer. Og han har ikke tro på at Russland vil klare å ta Bakhmut heller. Ganske spesielt mtp. at en del folk på bakken ikke tror Ukraina vil klare å holde det.

Er det verste over i Bakhmut, tro? Eller vil de regulære russiske styrkene også kaste seg inn med kjøtt slik Wagner har gjort?

Konflikten mellom Wagner og den regulære hæren og Prigozyn og Putin ser hvert fall ut til å være høyst reell.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, ForTheEmperor said:

Spørsmål: Ramzan Kadyrov har truet med å angripe Polen. La oss si at han er gal nok med å sende 1000 mann for å lage bråk med den hviterussisk-polske grensen. Kan Polen aktivere artikkel 5 eller er det ikke nødvendig og det polske militæret kan håndtere det selv?

Polen kan selvsagt håndtere det selv, men jeg tror NATO som allerede har styrker i Polen ville vært der uansett. Da den raketten traff Polen i sommer og førte til 2 drepte, så holdt NATO krisemøte. 1000 mann ved grensen ville satt NATO i en høyere beredskap tror jeg. Ellers er det ikke nødvendig å aktivere artikkel 5 for at NATO skal gjøre noe. Men med aktivering av artikkel 5, så hadde det vært som om alle NATO land var direkte angrepet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...