Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

torbjornen skrev (2 timer siden):

No skal eg vere litt djevelens advokat:

BYj0IdrKccJKsNXLOjTZkQkxyKgHSKTC8V1_bA-e

8MfLwEncG91OV-qA1Q0MXgPXEHA7YOGsXhuTHoNM

Her har det vore verken russiske rakettar eller ukrainsk luftvern. Bileta viser "Skole nr. 1" i Pripyat, som er byen som vart avfolka etter Tsjernobyl-ulukka. I følgje bildeteksten kollapsa bygget i 2012.

https://www.nrk.no/urix/xl/modellbyen-som-ble-verdens-storste-spokelsesby-1.12839593

Kor gammal var bustadblokka i Dnipro, og kor sterke er murbygg som vart bygde i Sovjetunionen for kring 50 år sidan? Er det berre manglande vedlikehald, vasslekkasjar samt vêr og vind som førte til at deler av bygget rasa saman, eller er det konstruksjonsfeil i utgangspunktet?

Om bygget ble forlatt før frosten slo inn uten at man stengte vanntilførsel, kan slike skader oppstå på relativt kort tid når det blir frost og deretter vår.

Et bygg i betong og tegl blir veldig påvirket av kulde, frost og varme da disse materialene sprekker under slike omstendigheter.

Blokka i Dnipro var har tilsynelatende vært i bruk, og temperatur, fukt, vannskader o.l. vil jeg anta har vært i orden siden den ble bygget. Antar også at det ikke er noen konstruksjonsfeil.

Med det i utgangspunkt vil jeg påstå at det var en nokså kraftig bombe som traff blokka: 

dnipro-before-and-after-v0-vl2koxahi2ca1.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Men om skadene skyldes Ukrains luftvern eller Russisk terrorbombing er umulig å si.

Men ut fra det jeg har lest i media, var skadene gjort av en missil sendt fra belarus.

Edit: Blokka ble bokstavelig talt delt i to, det må veldig mye kraft for å få til det.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Sitat

 

Mandag oppfordret Polens statsminister, Mateusz Morawiecki, Vesten om å fortsette å levere våpen til Ukraina. For dersom Russland evner å ta kontrollen over Ukraina, kan det bli starten på tredje verdenskrig, mener han.

- Vest-Europa har tatt for lett på den russiske bjørnen, og mener den kan temmes. Men å samarbeide med Russland er som å inngå en pakt med djevelen, sa han under en pressekonferanse i Berlin

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-tredje-verdenskrig/78275659

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan ikke poste her, men Wagner kledd i ukrainske uniformer løper bort til ukrainske soldater, og heretter dem fra 1 meter, alt filmet med headcam. Ligger på Twitter. 

Enda en krigsforbrytelse lagt til på listen... 

PS: Det er i alle fall beskrivelsen av hva som skjedde i videoen, og det virket som det stemte med hva jeg så. Men en klype salt er alltid fornuftig så lenge man baserer informasjonen på denne typen kilder. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Serpentbane said:

Kan ikke poste her, men Wagner kledd i ukrainske uniformer løper bort til ukrainske soldater, og heretter dem fra 1 meter, alt filmet med headcam. Ligger på Twitter. 

Enda en krigsforbrytelse lagt til på listen... 

Fy faen, en blir fattig på ord. Håper de får sin død raskt, mer tunge våpen til Ukraina. Nå. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Serpentbane skrev (24 minutter siden):

Kan ikke poste her, men Wagner kledd i ukrainske uniformer løper bort til ukrainske soldater, og heretter dem fra 1 meter, alt filmet med headcam. Ligger på Twitter. 

Enda en krigsforbrytelse lagt til på listen... 

Interessant. Om det er en taktikk de nå må benytte for å ta ut forsvareren, så har de synket ganske lavt og tyder på desperasjon.

Samtidig er dette en ganske drøyt og nedlatende for de som utfører slike angrep - må kle seg ut som "fienden" for å ta ut mål fordi de er udugelige og deretter dø selv.

Fortsatt et mysterium for meg at Ukraina enda ikke har tatt i bruk napalm I fronten.

 

Lenke til kommentar

Ikke så rart at Russland sin invasjon og attentatsforsøk på Zelensky feilet:

https://www.nettavisen.no/ukraina/ukraina-krigen/volodymr-zelenskyj/zelenskyj-sjokkert-over-vladimir-putins-hemmelige-attentatplaner/s/5-95-861360

"I ukene før Russlands invasjon i Ukraina skal en CIA-agent ha satt seg på flyet til Ukraina for å fortelle om de hemmelige attentatplanene mot Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Burns delte også en blåkopi av Putins invasjonsplaner med Zelenskyj for å hjelpe ham i å forberede seg på det som kom. CIA-direktøren viste blant annet fram de russiske planene om å angripe Antonov lufthavn nord for Kyiv og bruke den som et oppsamlingsområde for et angrep på Kyiv."

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Serpentbane said:

Kan ikke poste her, men Wagner kledd i ukrainske uniformer løper bort til ukrainske soldater, og heretter dem fra 1 meter, alt filmet med headcam. Ligger på Twitter. 

Enda en krigsforbrytelse lagt til på listen... 

PS: Det er i alle fall beskrivelsen av hva som skjedde i videoen, og det virket som det stemte med hva jeg så. Men en klype salt er alltid fornuftig så lenge man baserer informasjonen på denne typen kilder. 

Om det er videoen jeg tror du snakker om så ser man nå ikke uniformen på vedkommende og dem blir bedt om å overgi seg og får flere sjanser men ene trekker våpen. I den videoen så er det desverre forståelig hvorfor russeren gjorde det og jeg ville gjort det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 timer siden):

Kan ikke poste her, men Wagner kledd i ukrainske uniformer løper bort til ukrainske soldater, og heretter dem fra 1 meter, alt filmet med headcam. Ligger på Twitter. 

Enda en krigsforbrytelse lagt til på listen... 

PS: Det er i alle fall beskrivelsen av hva som skjedde i videoen, og det virket som det stemte med hva jeg så. Men en klype salt er alltid fornuftig så lenge man baserer informasjonen på denne typen kilder. 

Den videoen som svarer best med dette er en av Wagner, hvor de bruker disse uniformene. Men oppi kaoset skøt de to stk i en skytegrop, de to var russere i UKR uniformer. Derfor sier de også "Samme side, samme side" til en med RUS uniform.

Nå mangler det ikke bevis på overgrep akkurat, men denne videoen er delt 1000 ganger - med like mange forklaringer. Det har i ettertid kommet en video til som forklarer noe av det. Russere er verst med sivile.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...