Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Regenburg said:

Er ikke slik det fungerer i krig i det hele tatt. Lovverkene i de respektive stater sier så.

Til info.

Har nokon erklært krig her?

Vestlege politikarar har vært nøye med å presisere at me ikkje er i krig.

Russland driver "spesielle militære operasjoner" i Ukraina. Vel, kanskje ikkje no lenger...

USA, NATO, EU og andre støtter Ukraina med våpen og utstyr, men ingen har erklært krig. Lovverket om kva som fungere når det er krig trer ikkje i kraft sjølv om me støttar eit anna land med penger og våpen.

 

Endret av Samms
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samms skrev (3 timer siden):

Har nokon erklært krig her?

Vestlege politikarar har vært nøye med å presisere at me ikkje er i krig.

Russland driver "spesielle militære operasjoner" i Ukraina. Vel, kanskje ikkje no lenger...

USA, NATO, EU og andre støtter Ukraina med våpen og utstyr, men ingen har erklært krig. Lovverket om kva som fungere når det er krig trer ikkje i kraft sjølv om me støttar eit anna land med penger og våpen.

 

Russland har vel erklært hellig krig mot det sataniske vest mange ganger. Goyda!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (4 timer siden):

Har nokon erklært krig her?

Vestlege politikarar har vært nøye med å presisere at me ikkje er i krig.

Russland driver "spesielle militære operasjoner" i Ukraina. Vel, kanskje ikkje no lenger...

USA, NATO, EU og andre støtter Ukraina med våpen og utstyr, men ingen har erklært krig. Lovverket om kva som fungere når det er krig trer ikkje i kraft sjølv om me støttar eit anna land med penger og våpen.

 

Vi er ikkje i krig nei. Ingen NATO-land har så langt deltatt i kampene.

Men er du i tvil om at det er krig i Ukraina?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dragavon said:

Avtalen mellom Norge og Romania om salg av våre gamle F-16 blei underskreven i går.

Det eg lurer på er korfor i helvete står ikkje slike saker i norske aviser?

https://bulgarianmilitary.com/2022/11/05/32-retired-f-16-fighter-falcons-found-a-new-operator-in-the-balkans/



Ganske sikker på at jeg så det i VG i går. Romania har et dårlig flyvåpen. Det er nok ikke snakk om å overføre disse til Ukraina... dessverre. Med mindre Romania skulle få byttehjelp av USA.

Jeg har lenge sagt at Norge burde gi F-16 til Ukraina, men de er så vidt jeg vet lovet bort alle sammen? USA har vel også masse F-16 stående som de ikke bruker?

Norges er fremdeles høyst operative og burde være i første rekke, synes jeg. Hadde vært deilig å se norske F-16 i ukrainsk digital cammo vokte himmelen over Ukraina.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):



Ganske sikker på at jeg så det i VG i går. Romania har et dårlig flyvåpen. Det er nok ikke snakk om å overføre disse til Ukraina... dessverre. Med mindre Romania skulle få byttehjelp av USA.

Eg håper og trur framleis at ukrainske piloter og teknikere er på opplæring i USA uten at vi har fått vite om det. Det er ikkje gjort på noen uker å lære dei opp, både teknisk personell og piloter treng lang opplæring for å beherske heilt nye fly som ikkje har noko av den sovjet-teknologien som dei er vane med i Ukraina.

Om USA hadde gitt dei F-16 uten at dei tok seg tid til å lære å fly dei og bruke kapasitene som våpen så hadde dei fort blitt skotne ned av russiske fly og luftvern.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Dragavon said:

Avtalen mellom Norge og Romania om salg av våre gamle F-16 blei underskreven i går.

Det eg lurer på er korfor i helvete står ikkje slike saker i norske aviser?

https://bulgarianmilitary.com/2022/11/05/32-retired-f-16-fighter-falcons-found-a-new-operator-in-the-balkans/

Det å spille med åpne kort ikke alltid er det beste for nasjonens interesser. Kan f.eks nevne at min bedrift, som en del av et større IKT - miljø, har jobbet mye sammen med statsforvalteren, sivilforsvaret og andre offentlige aktører innenfor temaet sikkerhet i kommune - Norge. Her arbeides det med konkrete planer og tiltak for å sikre vår kritiske infrastruktur, men man hører lite eller ingenting om dette utad fordi mange ting har en høyere informasjonsklassifisering enn hva man først kunne tenke seg. Ergo, det skjer nok mye vi ikke er klar over, men jo mindre vi vet jo mindre vet de som vil oss vondt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

NRK

Sverige gir mer til militæret

PUBLISERT KLOKKEN18:39 ISVERIGE

Sverige skal øke utgiftene til militæret med 5 milliarder svenske kroner neste år. Det skriver forsvarsminister Pål Jonson i et innlegg i Dagens Nyheter.

De 5 milliardene er en del av en målsetting om at Sverige senest i 2026 skal bruke 2 prosent av bruttonasjonalproduktet på militæret.

Sverige er på vei til å bli medlem av Nato. Forsvarsalliansen har vedtatt at medlemslandene skal bruke 2 prosent av BNP på militæret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...