Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Peccable skrev (1 time siden):

Rart at han tok med seg dronene "hjem", ville vært mye enklere å bare ta med seg noen krypterte minnebrikker.

Eller bare sende det over nettet.

Jeg stiller meg i alle fall tvilende til at man finner en vesentlig mengde videomateriale som tilsier spionasje, sett i lys av at det sannsynligvis hadde vært tryggere å sende det online og kvittet seg med dronene. At han har to russiske pass trenger ikke å være mer suspekt enn at han reiser mye og dermed trenger et ekstra mens det andre passet ligger på en ambassade ifm. visumsøknad. At han har israelsk pass i tillegg kan komme av at han er jødisk. Men dette er helt klart utenfor normalen uansett, og bør undersøkes nærmere. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (36 minutter siden):

Jeg trodde tollere bare stoppa folk som var på vei inn i landet. Er dette nye rutiner i forbindelse med sanksjonene mot russland, mon tro?

Jeg ble faktisk stoppet av en toller i avgangshallen på Gardermoen for noen år siden. 

Fikk spørsmål om hvor mye kontanter jeg hadde og de sjekket håndbagasjen min. Hvorfor de plukket ut meg vet jeg ikke. Så kanskje ut som en hardbarka valuta smugler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, iblazeqt said:

Hva tenker menigheten her inne vedr dette da? 

At man får skikkelige elitesoldater med to ukers trening. I tillegg blir de ekstra kreative og dyktige, siden de må benytte alternative uniformer, grunnutrustning, våpen og tilsvarende, siden de ikke nødvendigvis får det utdelt av militæret.

Og som vanlig lyver Putler mer enn han holder rede på selv og såpass at han tror det selv, så det er ren lottotrekning om det stemmer eller ikke. Den som lever får se.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Samme melding, men fra NRK:

Quote

Putin: Ikke behov for videre mobilisering Den russiske presidenten Vladimir Putin sier fredag at det ikke er lagt planer for videre mobilisering i Russland.
Putin ga i september ordre om at 300.000 menn skulle mobiliseres for å bedre Russlands slagkraft i Ukraina.

På en pressekonferanse fredag fikk Putin spørsmål fra en journalist om han angrer på konflikten i Ukraina, og Putin svarte «nei, Russland har gjort det rette».

https://www.nrk.no/nyheter/putin_-ikke-behov-for-videre-mobilisering-1.16139629

Lenke til kommentar
Pop skrev (22 minutter siden):

At man får skikkelige elitesoldater med to ukers trening. I tillegg blir de ekstra kreative og dyktige, siden de må benytte alternative uniformer, grunnutrustning, våpen og tilsvarende, siden de ikke nødvendigvis får det utdelt av militæret.

Og som vanlig lyver Putler mer enn han holder rede på selv og såpass at han tror det selv, så det er ren lottotrekning om det stemmer eller ikke. Den som lever får se.

Men la oss anta det er sant. Hva kan da planen til Russland være? 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, iblazeqt said:

Men la oss anta det er sant. Hva kan da planen til Russland være? 

Med tanke på skyttergravene de graver over hele Donbass der de fortsatt okkuperer, så er det å holde ut til Ukraina ber om forhandlinger. Sammen med terror mot sivile, så regner fascistene med at UA går lei etter hvert og ikke orker mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Samms skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på rapportering frå krigen og redaksjonell ytring av politisk meining. Den første skal vere nøytral, den andre er legetimt politisk.

Problemet er når rapporteringa blir eit einsidig utval der eine parten er ond, dum, brutal og angriper sivile. Den andre er heltemodig forsvarare, kloke, gode og bommer aldri slik at dei treffer sivile. Ikkje plasserer dei forsvarstyrkane tett sivile heller. (Ref. rapport frå Amnesty.)

Då er det ein kort veg frå rapportering til propaganda.

Jeg ser at Samms blir haglet ned med påstander i øst og vest, og der han beskyldes for ulikt.

Jeg har hatt mine runder med Samms, og vi er ikke enige om en del saker og ting, men Samms synspunkter er absolutt verdt å ha med seg, og jeg vil sterkt advare mot å gjøre denne strengen til et ekkokammer.

Når det gjelder hva som er krigsforbrytelser eller ikke så er dette et juridisk spørsmål som er svært komplisert å ta stilling til. Hvis en eksempelvis benytter historiske eksempler må en også ta med at eksempelvis på Østfronten under andre verdenskrig var fullstendig uregulert i den forstand at der ikke fantes noen Genèvekonvensjoner, alt var lov. Derfor ble begrepet "Forbrytelser mot menneskeheten" innført som en rettslig standard under Nürnberg prosessene i 1945/46/47. Det fantes ingen internasjonale regler mot å drepe sivilbefolkning i hopetall, og Nürnberg prinsippene ble videreført til det som i dag er Genèvekonvensjonene.

Men en sak vet jeg. Den russiske krigføringen har ikke lært en skitt av 2. verdenskrig, og Russland har - til tross for at de har tilsluttet seg Genèvekonvensjonene - ikke tatt hensyn til dette. De gjør ikke en gang et forsøk på å late som heller. Nå kjører Putin en ren terrorkrig mot sivilbefolkningen, og voldtekter, drap på krigsfanger, torturkammer og massegraver oppdages nesten i enhver by ukrainerne gjenerobrer.

Jeg er overbevist om at det også på ukrainsk side begås massevis av krigsforbrytelser, særlig mot russiske soldater. 

Men her er en vesensforskjell, der Ukraina i det minste utad hevder at de respekterer Genèvekonvensjonene og krigens lover. Sitter Putin og hans håndlangere på russisk TV og skryter av at de bryter Genèvekonvensjonene, ikke bare skryter de av det, de hyler og ber om enda grovere brudd på krigens regler. 

Og dette skjer i et informasjonsvakuum der Putin har full kontroll, og da kan en bare spekulere i hvilke holdninger dette påfører de stridende soldater. Det må være noe fuckings sykt over et samfunn, der en ektemann tar en telefon til sin kone og spør om han får lov til å voldta ukrainske kvinner. Og der hun svarer noe i retning av;

"Jeg liker det ikke, men det er jo krig og du må gjøre din plikt, kan du være så snill å bruke gummi."   

Endret av Windfarmer
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (18 minutter siden):

Men her hevder jo Putin at mobiliseringen nærmer seg slutt, ergo mindre kanonføde på sikt. Eller misforstår jeg? 

Som om pitler sine uttalelser har noen tynge lengre..
Man må se hva de gjør. ikke hva de sier. De kan fint si at mobiliseringen er avsluttet, og samtidig øke mobiliseringen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...