Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

jahooo skrev (46 minutter siden):

Så de synes altså at en ny folkeavstemming i regi av FN er en god ide? Innrømmer de ikke da at avstemmingene de nettop hadde var fake.

De er vel sikre på å klare å forfalske dem uansett. Evt så blir det vel vanskelig å holde reelle valg i et område hvor mange ikke-russiske har flyktet... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det er fullt mulig å like Teslabilen samtidig som man synes Musk er en jævla idiot. Det er ikke så lett - tydeligvis, men fullt mulig. 

Jeg synes det overreageres på det Musk har foreslått. 

En kan være uenig med Musk, noe jeg er, men Musk har ikke foreslått noe annet enn det en rekke andre politikere og såkalte spesialister allerede har foreslått. Og det gjelder personer som er trygt plantet på Ukrainas side.

En som står i en særstilling er Henry Kissinger, han foreslo denne løsningen før krigen begynte, men har ikke gjentatt den senere (så langt jeg har fått med meg.) Det jeg har hørt fra han etter krigen begynte var ytterst fornuftig og innsiktsfullt, han sa noe i retning av at invasjonen i februar endrer alt og at vi er i en helt ny situasjon, og der han var innsiktsfull nok til å si at han ikke hadde noen mening om hva som burde ble sluttresultatet.

Det er smart av Zelinskyj å være knallhard på at alt territorium skal tilbake, at Ukraina skal inn i NATO og EU, altså full pakke. Men det er en forhandlingsposisjon. På samme måte som Putin først på lørdag sa at de fire oblastene ikke var forhandlingsbare, så går det to dager og Peskov må ut å si at det er forhandlingsbart likevel, fordi de vil drøfte hvor grensene for disse fire oblastene skal gå.

Husk hva som var utgangspunktet her; Ukraina skulle bli et nytt Belarus underlagt Kremls terrorregime, så arealmessig har Putin allerede tapt 85 %, mens Zelinskyj ikke har gitt en millimeter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, The Very End said:

Jeg liker hva Musk og andre har fått til med Tesla, Starlink m.m., men, Musk er en forbanna klovn noen ganger. Iom at han har Aspergers skjønner han nok ikke selv hvorfor han burde holde kjeft om betente ting på Twitter, så man får på samme tid se litt mellom fingrene. Ps: jeg generaliserer ikke alle med Asberger her.

Men ærlig talt, han har råd til å ha ansatt en PR-person eller to, og så faktisk høre på dem. Selv om (faktisk spesielt om) du har litt problemer med impulskontroll, så bør du ha litt cooldown-tid før du deler tankene dine med resten av verden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (Akkurat nå):

No er det en "reporter" i Fox News som skriver det. Fox News er vel ikkje akkurat så veldig truverdige dei heller, for andre enn MAGA-folka til Trump.

Fox News sin internasjonale nyhetsavdeling er helt ålreit og troverdig den, i likhet med de andre amerikanske mediene. Det er menings- og underholdningsprogrammene på Fox News (ofte forkledd som nyheter) som ikke er troverdige, det være seg Hannity, Tucker Carlson, Ingraham Angle osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg synes det overreageres på det Musk har foreslått. 

En kan være uenig med Musk, noe jeg er, men Musk har ikke foreslått noe annet enn det en rekke andre politikere og såkalte spesialister allerede har foreslått. Og det gjelder personer som er trygt plantet på Ukrainas side.

En som står i en særstilling er Henry Kissinger, han foreslo denne løsningen før krigen begynte, men har ikke gjentatt den senere (så langt jeg har fått med meg.) Det jeg har hørt fra han etter krigen begynte var ytterst fornuftig og innsiktsfullt, han sa noe i retning av at invasjonen i februar endrer alt og at vi er i en helt ny situasjon, og der han var innsiktsfull nok til å si at han ikke hadde noen mening om hva som burde ble sluttresultatet.

Det er smart av Zelinskyj å være knallhard på at alt territorium skal tilbake, at Ukraina skal inn i NATO og EU, altså full pakke. Men det er en forhandlingsposisjon. På samme måte som Putin først på lørdag sa at de fire oblastene ikke var forhandlingsbare, så går det to dager og Peskov må ut å si at det er forhandlingsbart likevel, fordi de vil drøfte hvor grensene for disse fire oblastene skal gå.

Husk hva som var utgangspunktet her; Ukraina skulle bli et nytt Belarus underlagt Kremls terrorregime, så arealmessig har Putin allerede tapt 85 %, mens Zelinskyj ikke har gitt en millimeter.

Det som er spesielt, er at det ser ut som om Musk kommer på banen først når resultatene av krigen begynner å påvirke han personlig og firmaene hans (økende energikostnader i Tyskland, muligens fallende bilsalg pga svekket økonomi). Dessuten har han ingen større forutsetninger enn en hvilken som helst annen person/kjendis til å si noe om denne situasjonen. Kissinger har vært utenriksminister og er for en ekspert å regne, uansett om man kan være forferdelig uenig om hvor bra han skjøttet dette. 

Hvorfor skal noen utenforstående mene noe om hva Ukraina skal eller ikke skal gi opp for å få "fred"? Hva slags garanti har de for at ikke russerne bare bruker våpenhvilen til å bygge opp, og så prøver på nytt? Forrige avtale med Russland viste seg å være absolutt null verdt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det overreageres på det Musk har foreslått. 

En kan være uenig med Musk, noe jeg er, men Musk har ikke foreslått noe annet enn det en rekke andre politikere og såkalte spesialister allerede har foreslått. Og det gjelder personer som er trygt plantet på Ukrainas side.

En som står i en særstilling er Henry Kissinger, han foreslo denne løsningen før krigen begynte, men har ikke gjentatt den senere (så langt jeg har fått med meg.) Det jeg har hørt fra han etter krigen begynte var ytterst fornuftig og innsiktsfullt, han sa noe i retning av at invasjonen i februar endrer alt og at vi er i en helt ny situasjon, og der han var innsiktsfull nok til å si at han ikke hadde noen mening om hva som burde ble sluttresultatet.

Det er smart av Zelinskyj å være knallhard på at alt territorium skal tilbake, at Ukraina skal inn i NATO og EU, altså full pakke. Men det er en forhandlingsposisjon. På samme måte som Putin først på lørdag sa at de fire oblastene ikke var forhandlingsbare, så går det to dager og Peskov må ut å si at det er forhandlingsbart likevel, fordi de vil drøfte hvor grensene for disse fire oblastene skal gå.

Husk hva som var utgangspunktet her; Ukraina skulle bli et nytt Belarus underlagt Kremls terrorregime, så arealmessig har Putin allerede tapt 85 %, mens Zelinskyj ikke har gitt en millimeter.

Musk vet akkurat hva han gjør når han kommer med de uttalelsene nå. Han gikk nylig til angrep på Kasparov for å «ikke gjøre annet enn å tvitre» - det er bare så jævlig ironisk at jeg nesten ikke tror det. 

Fyren er fullstendig idiot, og det er i mine øyne de som støtter uttalelsene hans også. Han er i samme gate som MTG, Trump og resten av Maga bråket for min del. Folk prøvde å overtale meg til å like Trump også merkelig nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal noen utenforstående mene noe om hva Ukraina skal eller ikke skal gi opp for å få "fred"? 

I så fall er det faen så mange som har ment noe de ikke bør mene noe om de siste syv månedene.

For øvrig er det ikke tvilsomt at denne krigen har vi alle full rett til å mene noe om, og det bør i hvert fall ikke være slik at de som er uenige med eksempelvis deg, ikke skal mene noe, det er vel det nettopp denne krigen dreier seg om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal noen utenforstående mene noe om hva Ukraina skal eller ikke skal gi opp for å få "fred"? Hva slags garanti har de for at ikke russerne bare bruker våpenhvilen til å bygge opp, og så prøver på nytt? Forrige avtale med Russland viste seg å være absolutt null verdt. 

Sant nok...det beste er vel å ta til etterretning hva Zelensky sier og har sagt, nemlig at de ikke stopper før alt land er tatt tilbake. Så får man ta det derfra. Helt enig i at russernes prek om en "fredsavtale" er et forsøk på å kjøpe seg tid til å bygge opp den utkjørte russiske militærmaskinen. Da er vi like langt om noen få år. Musk har nese for business, men bør nok holde seg unna storpoilitikken.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Windfarmer said:

Det er smart av Zelinskyj å være knallhard på at alt territorium skal tilbake, at Ukraina skal inn i NATO og EU, altså full pakke. Men det er en forhandlingsposisjon. På samme måte som Putin først på lørdag sa at de fire oblastene ikke var forhandlingsbare, så går det to dager og Peskov må ut å si at det er forhandlingsbart likevel, fordi de vil drøfte hvor grensene for disse fire oblastene skal gå.

Ukraina var neutral i 30 år, ga opp atomvåpene sine for garantier fra bl.a. Russland og vi ser hva som ble resultatet av det.  Russland kunne ikke stå å se på at ukrainere fikk ble mer europeiske, fikk økt velstand og begyndte å tenke selv. 

Som jeg ser det holder det ikke å få Russland helt ut av Ukraina; det må bli en straff for Russland for å ha oppført seg som de har gjort.  Både for å starte krigen og for deres utallige overgrep mot sivilbefolkningen.  Hvis Russland kommer fra dette uten en heftig straff, vil vi stå i samme situasjon om nogen år igjen og antakelig også i andre deler av verden før det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Windfarmer said:

I så fall er det faen så mange som har ment noe de ikke bør mene noe om de siste syv månedene.

For øvrig er det ikke tvilsomt at denne krigen har vi alle full rett til å mene noe om, og det bør i hvert fall ikke være slik at de som er uenige med eksempelvis deg, ikke skal mene noe, det er vel det nettopp denne krigen dreier seg om. 

Jeg er konsekvent på dette - jeg har heller ikke noe jeg skulle ha sagt om hva Ukraina skulle bestemme seg for å godta eller ikke godta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 timer siden):

Jeg tror ikke det, men SM Arts mener våre kostnader og risiko er for høy, at vi skal slutte å kjempe mot fordi Russland truer, og da vil naturligvis regnestykket til Russland, og andre, endre seg. 

Hvis vesten rygger unna om man truer med atomvåpen vil jo Russland fortsette med dette, og andre land vil ta etter. 

Nesten det jeg mener, men ikke helt. Putin må få sjansen til å hoppe av med et snev av ære så han kan ro ting i land på hjemmefront og stabilisere uten å ty til atomkrig med vesten. Det suger for han og det suger for Ukraina, men det er bedre enn alternativene det brygger opp mot nå. Når dette er gjort kan resten av Ukraina beskyttes og en advarsel om at NESTE gang så er det slutt på Russland, uten noen tvetydige ord. Ukraina kan da bygges opp igjen og bli det demokratiet de aldri var, og Russland kan igjen få et forsøk på å bli noe nyttig.

Sånn det er nå går det mot millioner av døde. Russland vil definitivt tape, men det vil vi også. Ukraina slutter vel å eksistere om det smeller skikkelig.

Dette må ta slutt før det ikke er noen vei tilbake. Ingen vet hvor langt Putin vil gå for å redde ansikt og Russland. Jeg har 60% tro på at han går all-in. Det er ingen seier, selvom de taper.

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

I så fall er det faen så mange som har ment noe de ikke bør mene noe om de siste syv månedene.

For øvrig er det ikke tvilsomt at denne krigen har vi alle full rett til å mene noe om, og det bør i hvert fall ikke være slik at de som er uenige med eksempelvis deg, ikke skal mene noe, det er vel det nettopp denne krigen dreier seg om. 

Det er mange meninger, men fy søren for en tydelig krig! Det er ikke noen vanskelig politisk tvist, det er ikke to sider av saken en gang. Det er en pinlig ræva angrepsstyrke som voldtar og dreper flere sivile enn noen annen moderne hær før seg. Å være pragmatiker fordi den ene siden er fullstendig gal er farlig, du kan ikke gi disse folka en meter. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_violence_in_the_2022_Russian_invasion_of_Ukraine

Det er rett og slett så enkelt det kan få blitt. Russland ut av Ukraina - punktum. Enten er man enig i det eller så er man et samfunnsproblem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at Russland fortjener å erstatte all skade de har påført, inkludert refundere alle som fikk høy strømpris.

Men. Da kan vi ende opp med "Weimarrepublikken", hyperinflasjon og pengesedler som veies på badevekt for å betale for et brød.

Kanskje ikke den rette måten å få dem til å bli snille på. Så får de seg en populær Führer som er flink til å bygge motorveier, men noen år senere vil gjenreise det falne riket. Så begynner det igjen.

Ville Marshall-hjelp virke? Ikke at de fortjener det, og Vesten har nok problemer for tiden.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Ingen tvil om at Russland fortjener å erstatte all skade de har påført, inkludert refundere alle som fikk høy strømpris.

Men. Da kan vi ende opp med "Weimarrepublikken", hyperinflasjon og pengesedler som veies på badevekt for å betale for et brød.

Kanskje ikke den rette måten å få dem til å bli snille på. Så får de seg en populær Führer som er flink til å bygge motorveier, men noen år senere vil gjenreise det falne riket. Så begynner det igjen.

Ville Marshall-hjelp virke? Ikke at de fortjener det, og Vesten har nok problemet for tiden.

Vi hadde "fred" i Europa i 70 år på grunn av hjelpen USA gav Tyskland etter krigen. USA gav det tyske folket en vei framover, eit håp om ei betre framtid. Men det hadde aldri gått om ikkje det tyske folket sjølv hadde tatt eit nødvendig oppgjer med nazismen.

Om putler blir fjerna av russarane sjølve, og russarane sjølv tar eit oppgjer med den ideologien som putler har skapa i russland, så vil det kunne gå å hjelpe russland til ei betre framtid. Men eg tvilar sterkt på at det kjem til å skje.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Kalle Klo said:

Det som er spesielt, er at det ser ut som om Musk kommer på banen først når resultatene av krigen begynner å påvirke han personlig og firmaene hans (økende energikostnader i Tyskland, muligens fallende bilsalg pga svekket økonomi).

Jeg ser heller på det slik at når det ble snakk om atomkrig kom Musk på banen. En ting man må huske på er at han er veldig fokusert på å kolonisere Mars, og at det akkurat nå er mulig å gjøre det, men at man vet ikke hvor lenge det fortsetter å være mulig.

Atomkrig er noe som ville eliminere den muligheten, og da vil mest sannsynlig menneskeheten dø på jorden.

Musk mener nok godt, men hans foreslåtte løsning er urealistisk. Spesielt det med nøytralitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (41 minutter siden):

Vi hadde "fred" i Europa i 70 år på grunn av hjelpen USA gav Tyskland etter krigen. USA gav det tyske folket en vei framover, eit håp om ei betre framtid. Men det hadde aldri gått om ikkje det tyske folket sjølv hadde tatt eit nødvendig oppgjer med nazismen.

Om putler blir fjerna av russarane sjølve, og russarane sjølv tar eit oppgjer med den ideologien som putler har skapa i russland, så vil det kunne gå å hjelpe russland til ei betre framtid. Men eg tvilar sterkt på at det kjem til å skje.

Jeg tenker i samme baner. Men det er litt huller i kunnskapen min om hvordan folk i Tyskland stort sett vendte seg bort fra Hitler. 

Jeg ser disse videoene om hvordan man gjorde i 1945...

 

 

...og lurer på hvor mye av det som hjelper nå.
Mye kommer sikkert an på hvordan Putin ender karrieren/livet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...