Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

53 minutes ago, Inspector said:

Hvis dette er riktig, er store deler av russlands materiell tapt. Man må derfor se på dette som propaganda og med en god klype salt.
Sannheten ligger nok et sted mellom ukrainske og russiske rapporter. 

De ukrainske rapportene er nok ganske riktige. Oryx har visuelt bekreftet 1249 tapte russiske stridsvogner. https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

At det i tillegg skulle være nesten like mange som ikke har kunnet la seg fotografere, og f.eks har blitt fraktet tilbake til russland for reperasjoner, virker ikke usannsynlig.

Men utelukker definitivt ikke at det kan være snakk om noe sånt som 1750 stridsvogner. Det er også er veldig høyt tall.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange med sinte kommentarer rettet mot Elon Musk for hans naive forslag. Noen som husker hvor fornærmet han ble når grotte dykkerne i Thailand ikke ville bruke farkosten han tilbydde i redningsaksjonen? Starlink er veldig viktig for Ukraina så jeg håper ikke han gjør noe dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har tidligere blitt skrevet en del her av flere om at rasserene ikke har materiell for ytterligere mobilisering. Da jeg påpekte det en gang var det to-tre stykker som svarte og påpekte at det var usikkerhet omkring omfanget av, og tilstanden på rassiske materiallagere. En brukte en "bytte batteri på klokke-analogi"... Dere som mente rassland da hadde materiell på lager de kunne sette inn til tross for at det allerede da flere ganger var observert museumsgjenstander på slagmarken, mener dere fortsatt at rassland "bare kan bytte batteri" og få mer stridsvogner og så videre på slagmarken når det ENNÅ ikke er gjort, og man ser T-62'er og tilsvarende materiell på slagmarken, og når det stadig kommer frem at de som mobiliseres må skaffe grunnleggende stridsutstyr selv?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, SilverShaded said:

Det er vel litt optimistisk å tro at Ukraina skulle kunne gjennomføre noe slikt, og jeg har liten tro på at de har en slik målsetning. Går de over i en angrepskrig mot en annen nasjon vil det føre til internasjonale komplikasjoner. Hvis noen skal trekke tennene på den russiske tigeren må det gjøres av en koalisjon med et felles mål. For at det skulle bli bli aktuelt, måtte Putin ha startet en stor eskalering av krigen som krevde aggressiv respons fra USA/Nato. Nå har annekteringen fått godkjent-stempel i det russiske 'overhuset' også, og det betyr vel at Putin vil føle seg fri til å gjennomføre truslene sine.om at han "ikke vil finne seg i" angrep i de annekterte regionene. Jeg tror ikke han vil gå over den røde atomvåpen-streken, men faren er til stede.

 

Var nok ikke noe jeg hadde tro på var nok et slags hjertesukk og tankespill. 

 

32 minutes ago, Kahuna said:

Artig tanke men dessverre en praktisk umulighet. :D

Da ser jeg det som mer sannsynlig at Russland blir så svekket av konflikten at det rakner i etterkant. Det avhenger litt av hvor sta russerne velger å være. Jo fortere de gir seg jo større er sjansen for at de klarer å holde føderasjonen samlet. 

Er det et land so virkelig trenger at noen knuser det sittende regimet er det jo russland. Kanskje etter det at rike russland hadde klart og fordele ressursene blant sine landsmenn noe mer rettferdig? Og alle oligarkene burde blitt strippet for alt av verdier og posisjoner. Russerne klarer jo ikke ta den jobben selv, og er det ingen andre so tar jobben blir vi vel og leve trusler om abc våpen. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Husk at de må sykle på stjålne barnesykler. Det er slitsomt med en vaskemaskin på bagasjebrettet.

Godt poeng 😆 Like greit å bruke lave barnesykler da ettersom det jo ikke er revers på sykler. Dermed blir en sykkel i praksis en sparkesykkel hvor man er avhengig av å rekke ordentlig ned i bakken for å sparke i fra bakover 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 minutter siden):

Er det et land so virkelig trenger at noen knuser det sittende regimet er det jo russland. Kanskje etter det at rike russland hadde klart og fordele ressursene blant sine landsmenn noe mer rettferdig? Og alle oligarkene burde blitt strippet for alt av verdier og posisjoner. Russerne klarer jo ikke ta den jobben selv, og er det ingen andre so tar jobben blir vi vel og leve trusler om abc våpen. 

Det kan du si men jeg mener en slik endring bør komme innenfra, å påtvinge slikt fra utsiden kommer ikke til å gå bra. At endringen trigges av et mislykket felttog er en helt annen sak. ;) 

For øvrig mener jeg at Putins signatur *bør* stå på en eventuell fredsavtale. Det vil gjøre det lettere for interne krefter å fjerne ham i etterkant(tradisjon for sånt i Russland) samt gjøre det vanskeligere for revansjistiske krefter å starte ny krig om noen år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Gjest MKII said:

Det har tidligere blitt skrevet en del her av flere om at rasserene ikke har materiell for ytterligere mobilisering. Da jeg påpekte det en gang var det to-tre stykker som svarte og påpekte at det var usikkerhet omkring omfanget av, og tilstanden på rassiske materiallagere. En brukte en "bytte batteri på klokke-analogi"... Dere som mente rassland da hadde materiell på lager de kunne sette inn til tross for at det allerede da flere ganger var observert museumsgjenstander på slagmarken, mener dere fortsatt at rassland "bare kan bytte batteri" og få mer stridsvogner og så videre på slagmarken når det ENNÅ ikke er gjort, og man ser T-62'er og tilsvarende materiell på slagmarken, og når det stadig kommer frem at de som mobiliseres må skaffe grunnleggende stridsutstyr selv?

Jeg syns denne var interessant.

Russland har fortsatt en god del materiell, som de gradvis setter i stand og sender til Ukraina. Men det er ikke noe tvil om at hovedtyngden av det beste utstyret er allerede i Ukraina, og mye av det er allerede ødelagt.

Lenke til kommentar

Russland hevder de har mobilisert 200.000

Mer enn 200.000 mennesker er blitt innrullert i den russiske hæren siden det ble varslet delvis mobilisering, ifølge Russlands forsvarsminister Sergej Sjojgu.

21 september kunngjorde president Vladimir Putin en «delvis mobilisering» med oppkalling av reservestyrker. Formålet er å styrke den russiske hærens kampevne i Ukraina.

Det vil imidlertid ta tid før de fleste av disse soldatene når fronten, fordi de må opplæres og utstyres.

(NTB)

  •  

 

Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (13 minutter siden):

Noe nytt om det påståtte «atom-toget»?

Det tar av på twitter nå, men jeg kan ikke finne mer informasjon om det.

Det er mye som tar av på twitter, bl.a.:

¤  "atomtoget"

¤   at en russisk ubåt utstyrt med interkontinentale raketter har gått ut

¤   at russerne skal gjennomføre en øvelse med kjernefysiske våpen nær grensen til Ukraina

Jeg lurer på hvorfor russerne ikke har holdt dette hemmelig, eller kan det være en grunn til at de annonserer dette i villelse. Kan det ha noe å gjøre med at trussel om bruk av atomvåpen gir Putin et håp om dette skal bidra til å snu den vestlige opinion, etter at gasskortet nå nesten er oppbrukt?

Dette er et tegn på desperasjon og at han nå i lang tid har benyttet sitt nest siste kort, og bruk av det siste kortet vil ikke hjelpe Putin en shit.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (24 minutter siden):

Noe nytt om det påståtte «atom-toget»?

Det tar av på twitter nå, men jeg kan ikke finne mer informasjon om det.

Hva er egentlig poenget med å sende toget til grensen? Har ikke atomvåpnene mer rekkevidde enn at de må fraktes så nært Ukraina som mulig? 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (15 minutter siden):

Det er mye som tar av på twitter, bl.a.:

¤  "atomtoget"

¤   at en russisk ubåt utstyrt med interkontinentale raketter har gått ut

¤   at russerne skal gjennomføre en øvelse med kjernefysiske våpen nær grensen til Ukraina

Jeg lurer på hvorfor russerne ikke har holdt dette hemmelig, eller kan det være en grunn til at de annonserer dette i villelse. Kan det ha noe å gjøre med at trussel om bruk av atomvåpen gir Putin et håp om dette skal bidra til å snu den vestlige opinion, etter at gasskortet nå nesten er oppbrukt?

Dette er et tegn på desperasjon og at han nå i lang tid har benyttet sitt nest siste kort, og bruk av det siste kortet vil ikke hjelpe Putin en shit.

Putin skal idag signere en ny lov som skal i innlemme områdene i Russland 

Har han ikke allerede gjort dette?😅🤔

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...