Sovna Skrevet i går, 10:44 Skrevet i går, 10:44 Krig og fred skrev (2 minutter siden): Ikke bare det, USA kan potensielt sett være en direkte trussel mot Europa. Regimet i Washington, består av korrupte kleptokrater, og jeg tviler ikke et sekund på at de ville være i stand til å dikte opp noe mot Norge: ”Norway treats us very unfairly, they have been taking advantage of the US and its very unfair, Norway must pay, they have the worlds largest wealth fund did you know that, yes it’s true they do. NORWAY WILL PAY AND THEY WILL PAY BIGGLY!!” MAGA hadde elsket det. Støtteerklæringer over there synker fra dag til dag, både fra president og befolkning. Hva blir å opptre rasjonelt overfor noe sånt? Sitte stille i en båt som synker? Og er vi så sikre på at en etterkommer av Trump umiddelbart vil sette i gang prosjekt; opprydding, gjenvinne tillit og gå all in for støtte." Hvis dette går på befolkningen løs av deres motvilje så er jeg ikke så sikker på det. 3
skaftetryne32 Skrevet i går, 10:58 Skrevet i går, 10:58 Delvis skrev (45 minutter siden): Nei. Det er å forholde seg til hva som er realiteten. For orden skyld: "Ubrukelige små krek" er dine ord, jeg ser ikke sånn på det. Så de ordene får stå for din regning. Det virker som du tenker at de må holdes i hånde nesten konstant, kvinner og barn først f.eks, hvorfor det? Hvorfor ikke menn og barn først? Delvis skrev (45 minutter siden): Kvinner kan gjøre mange gode jobber i samfunnet, også som leger. Det har da lite med saken å gjøre. Så da kan de også gjøre den jobben i forsvaret? Det har alt med saken å gjøre, det er mange roller i forsvaret som kvinner kan enkelt gjøre jeg ser ingen grunn til at kvinner ikke kan være en del av forsvaret. Du snakker om en realitet, men ikke hva den realiteten er? Mbappe09 skrev (37 minutter siden): Kvinner MÅ føde dersom samfunnet skal bestå. De må likevel ikke føde barn, det er et valg som tas av noen kvinner, noen velger å ikke få barn, så som sagt de må ikke, de kan velge å ta førstegangstjenesten før de velger å få barn f.eks. 6
Populært innlegg Simen1 Skrevet i går, 11:03 Populært innlegg Skrevet i går, 11:03 (endret) Mbappe09 skrev (1 time siden): "Hundreds of Russian troops are semi-encircled, only able to leave by swimming across the Oskil" Litt om forholdene der. Det jeg finner ut er at Oskil river har en midlere vannføring på 44 m3/s ved utløpet til Don og at rundt halvparten av nedbørsfeltet befinner seg oppstrøms fra Kupiansk. Det vil si at midlere vannføring er rundt 22 m3/s der. På denne årstiden er det muligens litt lavere? Elva er i størrelseorden 20-60 meter bred med middels strømningshastighet. Elva deles i to av ei stor langsgående øy gjennom de delene av Kupiansk der russerne befinner seg, så de kan også svømme over først den første delen av Oskil som er ca 25m og deretter gå 200m og så svømme over den andre delen av Oskil som også er rundt 25m bred. Lufttemperaturen er rundt 0°C og vanntemperaturen antagelig litt høyere. Østsiden av elva er ganske "frigjort" (les: utbombet) så det skal være vanskelig å finne tørt og oppvarmet husvære på den siden for de som velger å svømme over. Rundt 20% av Russlands befolkning kan svømme. Andelen er høyere i byene enn på landsbygda der de fleste soldatene kommer fra. Endret i går, 11:28 av Simen1 Edit: Rettet 10m til 20-60m 5 6
Kahuna Skrevet i går, 11:09 Skrevet i går, 11:09 Mbappe09 skrev (45 minutter siden): Litt gode nyheter Jeg synes jeg har sett en tendens tidligere til at Ukrainske styrker helt bevisst unnlater å lukke slike fremspring helt. Da oppmuntres russerne til å sende stadig nye forsterkninger inn i et bortimot håpløst område. 5
Mbappe09 Skrevet i går, 11:18 Skrevet i går, 11:18 skaftetryne32 skrev (18 minutter siden): De må likevel ikke føde barn, det er et valg som tas av noen kvinner, noen velger å ikke få barn, så som sagt de må ikke, de kan velge å ta førstegangstjenesten før de velger å få barn f.eks. Her er jeg fundamentalt uenig. Skal nasjonen overleve har man ikke noe valg enn å føde. Høres litt grovt ut, men realiteten er brutal når krig først inntreffer. Når de gjør det er irrelevant for min del, så lenge det gjøres.
skaftetryne32 Skrevet i går, 11:35 Skrevet i går, 11:35 Mbappe09 skrev (16 minutter siden): Her er jeg fundamentalt uenig. Er du uenig i at det er et fritt valg eller noe annet? 2
<generisk_navn> Skrevet i går, 11:41 Skrevet i går, 11:41 Til diskusjonen om verneplikt: Vi bør heller snakke om tjenesteplikt fremfor verneplikt. Da kan man selv velge om man vil tjenestegjøre i militær eller sivil beredskap. I alle fall til en viss grad gitt at vi ikke kan forsvare oss mot en invasjon med 300' brannfolk og sykepleiere. Min oppfatning er noe i retning av dette; man har de ordinære væpnede styrker inkludert reservister og HV, dernest har man sivile beredskapsgrupper i regi av Sivilforsvaret som supplerer brannvesen, helsevesen og tilsvarende tjenester. I tillegg har man politireserver som supplerer politiet. I de væpnede styrker har man tjenestegjørende av forskjellige kategorier basert på alder og helse. Man kan utmerket godt tjenestegjøre som kokk, sjåfør, vaktsoldat på objektsikringstjeneste, kontorassistent osv selv om man har passert både 50 og 60 år. Det samme gjelder gjerne også for de øvrige beredskapselementene. Vi kan ikke sitte og lulle oss inn i en idé om at vi skal klare å forsvare oss med utgangspunkt i et selektivt utvalg av personer i aldersgruppen 19-44 år. Den gruppen av befolkningen har definitivt stor verdi for totalforsvaret, men vi må inkludere alle i arbeidsfør alder for å sikre god forankring av totalforsvaret hos befolkningen. (stort sett) Alle har noe av verdi å bidra med! 4 3 1
Delvis Skrevet i går, 11:42 Skrevet i går, 11:42 skaftetryne32 skrev (29 minutter siden): Det virker som du tenker at de må holdes i hånde nesten konstant, kvinner og barn først f.eks, hvorfor det? Hvorfor ikke menn og barn først? Neida, men vet ikke hvordan forklare på annen måte enn jeg har gjort. Kan vi ikke bare være uenige skaftetryne32 skrev (31 minutter siden): Så da kan de også gjøre den jobben i forsvaret? Det har alt med saken å gjøre, det er mange roller i forsvaret som kvinner kan enkelt gjøre jeg ser ingen grunn til at kvinner ikke kan være en del av forsvaret. Du snakker om en realitet, men ikke hva den realiteten er? Ja de kan gjøre mange sånne jobber i forsvaret. Og det gjør de også. Det blir nevnt at det er forskjell på krig og fredstid. Det er riktig. Da blir nok mye annerledes. Man kan saktens anmode om at flere kvinner tar tjeneste, om det er utsikter til større fare for krig. Og ok, kan være med på det med samfunnstjeneste, men kanskje lettere vilkår for å få fritak for dem da. Kvinner er som regel veldig pliktoppfyllende av natur, og de prøver sjelden å komme seg unna hvis de ikke har lyst, på den måten gutta ofte gjør. Det har litt med det å gjøre også. Men nå virker det som en del kvinner går inn i vanlig militætjeneste frivillig, av egen interesse. Og det er de som er mest å foretrekke.
skaftetryne32 Skrevet i går, 11:56 Skrevet i går, 11:56 Delvis skrev (8 minutter siden): Neida, men vet ikke hvordan forklare på annen måte enn jeg har gjort. Kan vi ikke bare være uenige Kanskje like greit, men jeg verken forstår eller godtar begrunnelsen din for å være helt ærlig, det siste jeg vil ha er gratispassasjerer, og det er jo langt på vei det jeg føler du legger opp til, men det er kanskje bare meg, vi kan være uenige😉 Delvis skrev (11 minutter siden): Kvinner er som regel veldig pliktoppfyllende av natur, og de prøver sjelden å komme seg unna hvis de ikke har lyst, på den måten gutta ofte gjør. Menn er noen sløve unnasluntrere også? Mannerettsmannen i meg knurrer litt, men jepp vi får være uenige tror jeg🤣 2
SVD Skrevet i går, 12:21 Skrevet i går, 12:21 Glad jeg endelig fant tråden om kvinner må føde barn og norsk verneplikt. Endre tittelen på tråden kanskje? 7
Mr.M Skrevet i går, 12:25 Skrevet i går, 12:25 Delvis skrev (39 minutter siden): Men nå virker det som en del kvinner går inn i vanlig militætjeneste frivillig, av egen interesse. ja, de er overalt, i hæren, flyvåpenet, politiet, sivil luftfart, etc. men opererer de alene, eller er det stort sett alltid plassert en mann/menn sammen med de? 1
Mbappe09 Skrevet i går, 12:41 Skrevet i går, 12:41 skaftetryne32 skrev (1 time siden): Er du uenig i at det er et fritt valg eller noe annet? Fritt valg så lenge det er fred. I en eventuell krig må man få barn, ellers vil vi få et alvorlig demografisk problem. Vi er bare noen få millioner.
Jens Kr. Kirkebø Skrevet i går, 12:45 Skrevet i går, 12:45 Kahuna skrev (3 timer siden): Det bør være åpenbart. Det er enda en ting kvinner 'skal' rekke før de føder barn. Det vil sannsynligvis skyve litt på gjennomsnittsalder for førstegangsfødende, som allerede er ganske høy. En 30-åring har ikke veldig mange år med god fruktbarhet igjen. Om kvinner skal gjennomføre førstegangstjeneste uten å føde senere må vi nesten innføre tiltak som drar i motsatt retning.(sikkert greit å legge i en egen tråd) I Israel er det almen verneplikt for kvinner og de har en fødselsrate på ca. 2,9. Omtrent det dobbelte av Norge. Så det virker ikke som et uoverstigelig problem akkurat. 2 3
Jens Kr. Kirkebø Skrevet i går, 12:51 Skrevet i går, 12:51 <generisk_navn> skrev (1 time siden): Til diskusjonen om verneplikt: Vi bør heller snakke om tjenesteplikt fremfor verneplikt. Da kan man selv velge om man vil tjenestegjøre i militær eller sivil beredskap. I alle fall til en viss grad gitt at vi ikke kan forsvare oss mot en invasjon med 300' brannfolk og sykepleiere. Det er aabsolutt bra å gi folk et valg, men man bør også styre de mest mulig mot militæret. Å gi de valg mellom 12 måneders førstegangstjeneste eller 18 måneders siviltjeneste er en god mulighet. 3
oddeh Skrevet i går, 13:25 Skrevet i går, 13:25 (endret) Tenker vi setter en strek for generell diskusjon rundt kvinner og menn i førstegangstjeneste/vernplikt/siviltjeneste samt fødselsrate i krig osv. Det har til dels vært relevant så lar innlegg stå. Endret i går, 13:26 av oddeh 3 4
Dragavon Skrevet i går, 13:53 Skrevet i går, 13:53 Sitat A team of Russian human rights defenders traveled to Ukraine for two weeks in January 2025, interviewing survivors of torture, freed prisoners of war, and witnesses to missile strikes. What they found confirmed a pattern three decades in the making: the same methods Russian forces used to terrorize Chechnya have been transported wholesale to Ukraine. The Memorial Human Rights Center report documents a sprawling system of kidnappings, secret detention facilities, and extrajudicial killings across occupied Ukrainian territory—crimes the authors describe as part of "a chain of wars, a chain of crimes, a chain of impunity." https://euromaidanpress.com/2025/12/09/memorial-russia-soviet-filtration-torture-ukraine/ 4
Simen1 Skrevet i går, 14:22 Skrevet i går, 14:22 Bare av nysgjerrighet: Hvordan fungerer egentlig kommandokjeden for bruk av atomvåpen sendt fra europeisk jord? I hvilken andel av disse har USA en avgjørende rolle i kommandokjeden? Hvordan fungerer kommandokjeden/veto-kjeden for dette der borte? Med andre ord, hvor mye av Europas kjernefysiske avskrekking kan Trump potensielt ødelegge? 1 6
scuderia Skrevet i går, 14:58 Skrevet i går, 14:58 25 minutes ago, Simen1 said: Bare av nysgjerrighet: Hvordan fungerer egentlig kommandokjeden for bruk av atomvåpen sendt fra europeisk jord? I hvilken andel av disse har USA en avgjørende rolle i kommandokjeden? Hvordan fungerer kommandokjeden/veto-kjeden for dette der borte? Med andre ord, hvor mye av Europas kjernefysiske avskrekking kan Trump potensielt ødelegge? Tenker du på amerikanske atomvåpen som er plassert i Tyskland, Italia og Tyrkia? Disse er helt under amerikansk kontroll og er kun frittfallende taktiske våpen men det er deler av landenes flyvåpenet som er sertifisert til å kunne bruke disse. Regner med at det er noen aktiveringskoder etc som er involvert her som gjør at de ikke kan brukes uten godkjennelse. GBR har sine egen men rakettene og stridshodene er utviklet og vedlikeholdes av USA. Så ikke helt sikkert at GBR har fullstendig 100% kontroll over egne våpen. Frankrike har fullstendig kontroll over egne våpen. Egne raketter. Egne stridshoder. Egne ballistiske ubåter. Men Europa sitter med mange hundre tonn anriket Uran som enkelt kan brukes i atomvåpen. Tenker en del Europeiske land (Sverige, Polen, Baltiske land, Tyskland) nå utforsker mulighet til å bryte ikkespredningsavtalen med hensyn til verdenssituasjonen. Blir heller ikke overrasket om Japan og sør-korea også går ut. Taiwan er et stort spørsmål. Kan være de tar en "Israel".. 6
Simen1 Skrevet i går, 15:01 Skrevet i går, 15:01 SSU har anholdt et skip i Odesa, og avslørt at det tilhører den russiske skyggeflåten. Logger om bord dokumenterer 7000 tonn Ukrainsk korn stjålet fra Krim-halvhøya og solgt til Afrika. Mannskapet er fra flere land i midtøsten og er også anholdt. SSU og politietterforskere fra Kyiv har avdekket at en person fra forsvaret og to fra et privat selskap skal ha svindlet til seg verdier fra det ukrainske forsvaret for å fylle egne lommebøker. Plottet gikk ut på å selge 6 avskrevne marineskip / vrak fra marinen for underpris og så tjene penger fra selskapet som kjøpte og videresolgte vrakgodset / skrapjernet med fet fortjeneste. Svindelen har unndratt inntekter fra det Ukrainske militæret. Polen planlegger å overføre sine siste 14 stk MIG-29 til Ukraina i januar-februar. De overførte 10 stk i 2023. MIG-29 ble designet i Moskva i Sovjetunionen på 70-tallet og masseprodusert i mer enn 1600 eksemplarer fra 1981-2019. Designkontoret til Mikoyan ligger i samme område av Moskva som designbyrået til Sukhoi. Mig-29 kalles et fjerdegenerasjons multirolle kampfly og beholdningene til Russland og Ukraina ser sånn ut: Spoiler Russia Russian Aerospace Forces – 87 total[264] consisting of 70 MiG-29/MiG-29UB, 15 MiG-29SMT and 2 MiG-29UBT in service as of 2022.[264] At least 256 MiG-29 in service according to World Air Forces as of 2025.[265] Russian Naval Aviation – 24 MiG-29Ks[245] Ukraine Ukrainian Air Force – 37 to 70 MiG-29s in use as of March 2019[270][271] As of 2023 it is estimated that 47 fighters and 8 UB trainers are operational.[272] As of 8 March 2025, Ukraine lost 30 MiG-29s and 3 damaged on ground.[273] 3 6
Populært innlegg Dragavon Skrevet i går, 15:05 Populært innlegg Skrevet i går, 15:05 Flott om dette stemmer 👍 6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå