Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får håpe Ukraina får hjelp til og sette ut marinedroner, så denne og andre russiske marinefartøyer får oppleve en lite planlagt tur under vann.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Håper Donald Trump betaler godt for den rapporten. F.eks en HIMARS eller to.

Det ville vært for galt om Xi Jinping betalte mye bedre for eksklusiv tilgang til rapporten.

• Liker 4
Skrevet
qualbeen skrev (3 timer siden):

De fleste av de "ekstremt mange" ukrainere du møter på, har kanskje bodd her lenge? Lenge før krigen brøt ut? I så fall blir det helt feil å bruke ord som "desertør", synes nå jeg! Å kalle noen for desertør er en svært alvorlig anklage, og ikke et begrep man bare kaster rundt seg, uten å kjenne godt nok til situasjonen for den enkelte. 

Ved alle kriger, er det noen som prøver å rømme vekk. Selv om man er i tjenestedyktig alder, betyr ikke det alltid at man er tjenestedyktig. De som forsvarer Ukraina, trenger flere attributter, enn å bare være i rett alder. De må også beherske de oppgavene de settes til. Opplæring og trening vil bli gitt, men ikke alle egner seg like godt. Det vet vi som har vært på sesjon. Noen bør lukes ut. Oppgavene skal tross alt utføres på korrekt måte, uten at man forstyrrer og plager alle andre som prøver å utføre sine oppgaver, igjen. Er man svært udyktig til tjenste, er det kanskje til det beste for Ukraina, at de ikke blir satt på post?? 

Kommentaren din er 100% feil, men dessverre går slik desinformasjon hjem hos likesinnede.

Jeg har ikke skrevet at jeg har møtt "ekstremt" mange ukrainere i Norge - og det er like feil å anta at det bodde mange ukrainere i Norge før Russlands angrepskrig. Det gjorde det ikke, Ukraina var ikke et innvandringsland i Norge eller Europa - før nå, og da spesielt Norge som atter er høystbydende på rettigheter og økonomisk støtte. Derfor vil de hit.

Som de fleste nordmenn var og er jeg positiv til at ukrainske kvinner, barn og eldre skal få beskyttelse i Norge.
Men ikke stridsdyktige ukrainske menn. Deres grad av suksess avhenger av at alle som kan gjør sitt for fedrelandet.
Det gjør de ikke med fiskestang på kaia eller på norske pub'er.

Det strømmer inn desertører fra Ukraina til Norge. Dette kan vi ikke tillate, men som vanlig er FrP alene.
https://www.forsvaretsforum.no/flyktninger-fremskrittspartiet-innenriks/vil-ikke-gi-stridsdyktige-ukrainske-menn-beskyttelse/407483

Jeg kjenner så altfor godt til slike typer. Det var mange som var millitærnektere eller ynkeliggjorde seg selv da det var obligatorisk førstegangstjeneste i Norge - og repøvelser. Trenger vel ikke fortelle hvilken politisk side de tilhører.

I dag skriver de foraktelig om USA og Nato i sine aviser.
Samtidig forventer de inngripen og innsats når det passer dem. De har størst forventinger av alle, men vil ikke blø selv.

• Liker 2
Skrevet (endret)
jallajall skrev (1 time siden):

I følgje figuren er det altså eksporten til Ungarn som har 6-dobla seg frå same periode i 2024.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, torbjornen said:

I følgje figuren er det altså eksporten til Ungarn som har 6-dobla seg frå same periode i 2024.

Jepp. Ungarn var vel et av de landene som fikk store menger energi fra Russland. Er også derfor de har vært en bremsekloss for nye EU sanksjoner da de har krevd garantier på energileveringer.

• Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (1 time siden):

Kommentaren din er 100% feil, men dessverre går slik desinformasjon hjem hos likesinnede.

Jeg har ikke skrevet at jeg har møtt "ekstremt" mange ukrainere i Norge - og det er like feil å anta at det bodde mange ukrainere i Norge før Russlands angrepskrig. Det gjorde det ikke, Ukraina var ikke et innvandringsland i Norge eller Europa - før nå, og da spesielt Norge som atter er høystbydende på rettigheter og økonomisk støtte. Derfor vil de hit.

Som de fleste nordmenn var og er jeg positiv til at ukrainske kvinner, barn og eldre skal få beskyttelse i Norge.
Men ikke stridsdyktige ukrainske menn. Deres grad av suksess avhenger av at alle som kan gjør sitt for fedrelandet.
Det gjør de ikke med fiskestang på kaia eller på norske pub'er.

Det strømmer inn desertører fra Ukraina til Norge. Dette kan vi ikke tillate, men som vanlig er FrP alene.
https://www.forsvaretsforum.no/flyktninger-fremskrittspartiet-innenriks/vil-ikke-gi-stridsdyktige-ukrainske-menn-beskyttelse/407483

Jeg kjenner så altfor godt til slike typer. Det var mange som var millitærnektere eller ynkeliggjorde seg selv da det var obligatorisk førstegangstjeneste i Norge - og repøvelser. Trenger vel ikke fortelle hvilken politisk side de tilhører.

I dag skriver de foraktelig om USA og Nato i sine aviser.
Samtidig forventer de inngripen og innsats når det passer dem. De har størst forventinger av alle, men vil ikke blø selv.

Hva som er så gale med at de flykter egentlig? Hadde flykted selv for å ta vare på familien.

Ingen som eier meg, og er ingen som kan fortelle meg at eg skal stå fremst i fronten

• Liker 4
Skrevet (endret)

Budanov outlines four war scenarios, says turning back to Russia isn’t an option

Chief of Ukraine’s Defense Intelligence Kyrylo Budanov rejected the so-called Georgian scenario for Ukraine..

He also commented on a recent analysis by JPMorgan Chase, which outlined four potential scenarios for how the war in Ukraine might end.

“Obviously, the Belarusian and Georgian scenarios are unlikely to satisfy our society,” Budanov said.
“The Israeli or South Korean models are probably better, but even those remain up for debate.”

De fire forskjellige potensielle scenarioene fra JPM er omtalt f.eks. her eller her.

• The best-case scenario, termed South Korea (15% probability), assumes that Zelenskyy will not gain NATO membership or the full return of Ukraine’s lost territories. Nonetheless, Ukraine will have European deterrent forces backed by American security guarantees.

• In the Israel scenario (20% probability), Ukraine will receive strong military and economic support without a significant presence of foreign forces. This will enable the state to act as a resilient fortress with its own deterrent capabilities.

• The Georgia scenario (50% probability) predicts that Ukraine will endure a prolonged period of instability, sluggish economic development, decreased international aid, and diminished chances for full membership in Western alliances, leading to a “gradual return to the Russian Federation’s orbit.”

• In the worst-case scenario, Belarus (15% probability), the US will stop supporting Ukraine or be perceived as having abandoned it, while Russia will remain resolute in its maximalist demands for Ukraine’s total surrender, relegating the country to Moscow’s vassal state

Endret av jallajall
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Villfaren skrev (17 minutter siden):

Hva som er så gale med at de flykter egentlig? Hadde flykted selv for å ta vare på familien.

Ingen som eier meg, og er ingen som kan fortelle meg at eg skal stå fremst i fronten

Nei hvorfor forsvare landet og sine egne?

• Liker 3
Skrevet
jallajall skrev (18 minutter siden):

Budanov outlines four war scenarios, says turning back to Russia isn’t an option

Chief of Ukraine’s Defense Intelligence Kyrylo Budanov rejected the so-called Georgian scenario for Ukraine..

He also commented on a recent analysis by JPMorgan Chase, which outlined four potential scenarios for how the war in Ukraine might end.

“Obviously, the Belarusian and Georgian scenarios are unlikely to satisfy our society,” Budanov said.
“The Israeli or South Korean models are probably better, but even those remain up for debate.”

De fire forskjellige potensielle scenarioene fra JPM er omtalt f.eks. her eller her.

• The best-case scenario, termed South Korea (15% probability), assumes that Zelenskyy will not gain NATO membership or the full return of Ukraine’s lost territories. Nonetheless, Ukraine will have European deterrent forces backed by American security guarantees.

• In the Israel scenario (20% probability), Ukraine will receive strong military and economic support without a significant presence of foreign forces. This will enable the state to act as a resilient fortress with its own deterrent capabilities.

• The Georgia scenario (50% probability) predicts that Ukraine will endure a prolonged period of instability, sluggish economic development, decreased international aid, and diminished chances for full membership in Western alliances, leading to a “gradual return to the Russian Federation’s orbit.”

• In the worst-case scenario, Belarus (15% probability), the US will stop supporting Ukraine or be perceived as having abandoned it, while Russia will remain resolute in its maximalist demands for Ukraine’s total surrender, relegating the country to Moscow’s vassal state

Artikkelen er vinklet som en retorisk felle. Det forsøkes å late som dette er punkter Budanov selv har anerkjent. Du utelot det viktigste:

Sitat

“These scenarios are not dogma. The real question isn’t what might happen — it’s what Ukrainians want to achieve,” he said.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet (endret)

Da ser det ut som Ukraina har mistet Torske øst for Lyman til russerne også i løpet av helgen. Stor russisk framrykning over hele fronten. Pokrovsklommen er i ferd med å lukkes ytterligere og byen vil snart være helt omringet av russiske styrker. Det ser veldig stygt ut for Ukraina for øyeblikket.

Endret av kallisen
  • Liker 1
Skrevet
kallisen skrev (6 minutter siden):

Da ser det ut som Ukraina har mistet Torske øst for Lyman til russerne også i løpet av helgen. Stor russisk framrykning over hele fronten. Pokrovsklommen er i ferd med å lukkes ytterligere og byen vil snart være helt omringet av russiske styrker. Det ser veldig stygt ut for Ukraina for øyeblikket.

Det er strategisk viktige småbyer og knutepunkt, men ikke glem at tapstall er en viktig faktor. Angrep koster som regel mye mer liv og ressurser enn forsvar og det ser ut til å holde stand her også. Ukrainerne biter godt fra seg.

• Liker 4
Skrevet
Neptun1 skrev (2 timer siden):

Nei hvorfor forsvare landet og sine egne?

Hadde forsvart med nebb og klør, ikkje landet, men mine egne. Og det hadde eg gjort best ved å bidra nær de. Og ikkje i fronten for å hjelpe kongen og regjering.

• Liker 1
Skrevet
Villfaren skrev (31 minutter siden):

Hadde forsvart med nebb og klør, ikkje landet, men mine egne. Og det hadde eg gjort best ved å bidra nær de. Og ikkje i fronten for å hjelpe kongen og regjering.

Då hadde du tapt alt.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

En av Putin døtre ser ut til å ta sterk avstand fra faren, og det har driver med.

Vladimir Putins hemliga dotter går till attack mot sin pappa.

”Mannen som tog miljontals liv och förstörde mitt”, skriver Luiza Rozova på Telegram.
Hon lägger samtidigt ut nya avslöjande bilder i sina slutna kanaler i sociala medier.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/putins-dotter-till-attack-han-forstorde-mitt-liv/

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Ei våpenkvile no ville vel fyrst og fremst tene Russland. Ein får håpe at Putin held fram med å vere like avvisande til våpenkvile i den tru at han kan ta over heile Ukraina. Før eller sidan må eitt eller anna rakne på russisk side, slik at den svært så spesielle militære operasjonen imploderer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
agvg skrev (9 timer siden):

Spørsmålet er jo om Russland virkelig har noe særlig med fungerende a-våpen, de er ekstremt kostbart og krever stor kompetanse for og holde de i live

Ønsketenkning? Tror man virkelig at A-våpen får like stemoderlig oppfølging som annet ved russisk krigsmaskineri?

Det er jo til syvende og sist deres virkelige spar-ess. Noe der de kan ta med seg drøssevis av fiender i fallet. Da har de i alle fall ikke tapt..(i sine egne øyne.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...