Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Nato-sender nå ytteligere styrker i øst, deriblandt aktiveringsstyrken. Russland sier at det vil få alvorlige konsekvenser dersom Sverige og Finnland skulle finne på å søke nato-medlemsskap. Apotek1 er flere plasser i landet utsolgt for jod-tabletter. Kjenner jeg virkelig begynner å frykte at dette skal bryte ut til noe mye større… 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (1 minutt siden):

Tror du jeg ikke klarer å sette ting i perspektiv angående hva media formidler? Jeg har da gått i demonstrasjon i gatene mot krig i Irak. Fordelen med å demonstrere mot krig her er at man ikke blir banket opp og arrestert av politiet. Det samme kan vel ikke sies om Russland?

Kjenner ikke dine personlige protester. Men ja. Du ble iallefall ikke arrestert, men sånn i heinseint så kan jeg nok med sikkerhet si at resultatet ble det samme. Men godt du slapp arresten da. (og fint du protesterte.. og fint at folk i Russland protesterer mot dagens inngrep)

Lenke til kommentar
Raude skrev (1 minutt siden):

Tror dere Russland vil kollapse?

Det er mulig de skal klare å okkupere Ukraina, men å holde det? Det tror jeg ikke noe på, det blir alt for kostbart og det virker ikke som moralen i det russiske militæret er veldig høy.

Spørs om det er internt politisk krig i Russland. Kanskje de som misliker Putin bestemmer seg for at nå er det nok? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Noxhaven said:

Kjenner ikke dine personlige protester. Men ja. Du ble iallefall ikke arrestert, men sånn i heinseint så kan jeg nok med sikkerhet si at resultatet ble det samme. Men godt du slapp arresten da. (og fint du protesterte.. og fint at folk i Russland protesterer mot dagens inngrep)

Det er noe ganske annet å protestere mot noe som helst i Russland enn Norge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 minutter siden):

Nato-sender nå ytteligere styrker i øst, deriblandt aktiveringsstyrken. Russland sier at det vil få alvorlige konsekvenser dersom Sverige og Finnland skulle finne på å søke nato-medlemsskap. Apotek1 er flere plasser i landet utsolgt for jod-tabletter. Kjenner jeg virkelig begynner å frykte at dette skal bryte ut til noe mye større… 

Jeg kjøpte jodtabletter (10 stk.) 1 dag før Russland gikk til angrep. Jeg regnet med at det skulle skje. putin LØY om at han ikke skulle angripe Ukraina (lurte Vesten til diplomatiske samtaler) og brukte tiden til å bygge opp, samt klargjøre sine styrker på angrep. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Javel, så den allierte invasjonen av Tyskland i 1944 og 1945 for å ta knekken på nazi Tyskland, har den samme moralske trinnhøyde som amerikanernes invasjon av Irak i 2001?

Man kan vel argumentere for at en krig som «koster» 1000 menneskeliv men sparer 1 million er god «human økonomi».

Så vil noen si at livet til en soldat som forsvarer en ond diktator er mindre verdt enn et uskyldig barn.

Et praktisk problem er at partene ofte er uærlige om motivasjonen for å krige og historien gir aldri svar på de valgene man ikke tar.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Pettersenper said:

Dukker ikke linken opp hos deg? Jeg skjønner ikke

https://www.nytimes.com/2022/02/25/us/politics/us-china-russia-ukraine.html?s=09

 

New york times regnes som en troverdig kilde

Absolutt. Har abonnert på NYT i mange år og det er en solid kilde. Det er Wong også, som er en meget erfaren utenrikspolitisk journalist. Skjønte ikke hva du mente med de røde strekene og tilbudet om enda flere røde streker?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Man kan vel argumentere for at en krig som «koster» 1000 menneskeliv men sparer 1 million er god «human økonomi».

Litt som at du kjøper en sjokolade til 1000 kr istedenfor 1.000.000 kr har du spart 999.000 kroner.
Men trengte du virkelig den sjokoladen til 1000 kr? Og var det virkelig nødvendig å bruke penger på sjokolade i det heletatt? 

Lenke til kommentar
Diggerman skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Har abonnert på NYT i mange år og det er en solid kilde. Det er Wong også, som er en meget erfaren utenrikspolitisk journalist. Skjønte ikke hva du mente med de røde strekene og tilbudet om enda flere røde streker?

Du spurte meg hvor jeg fant utsagnet selv om jeg postet hvor jeg fant utsagnet rett over?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, iblazeqt said:

Nato-sender nå ytteligere styrker i øst, deriblandt aktiveringsstyrken. Russland sier at det vil få alvorlige konsekvenser dersom Sverige og Finnland skulle finne på å søke nato-medlemsskap. Apotek1 er flere plasser i landet utsolgt for jod-tabletter. Kjenner jeg virkelig begynner å frykte at dette skal bryte ut til noe mye større… 

Det er typisk nordmenn. Vær glad du ennå har dasspapir.

Lenke til kommentar
Just now, Pettersenper said:

Du spurte meg hvor jeg fant utsagnet selv om jeg postet hvor jeg fant utsagnet rett over?

Mulig det glapp for meg, men la ikke merke til lenken i den første posten. Jeg så bare teksten du klippet inn og prøvde å finne kilden.  Når jeg ikke fant den, så spurte jeg om kilden fordi jeg jobber med en Kinastudie. Jeg syntes bare det var et pussig svar. Jeg beklager dersom du oppfattet det som et angrep på det du skrev opprinnellig.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (11 minutter siden):

Litt som at du kjøper en sjokolade til 1000 kr istedenfor 1.000.000 kr har du spart 999.000 kroner.
Men trengte du virkelig den sjokoladen til 1000 kr? Og var det virkelig nødvendig å bruke penger på sjokolade i det heletatt? 

Hvis premisset er:

A) Bruk 1000 menneskeliv, eller

B) La 1 million mennesker dø

Så er spørsmålet mitt relevant. Det er fremdeles ikke _opplagt_ for det å ofre uskyldige for å redde andre er ikke nødvendigvis akseptabelt avhengig av hvilken lærebok du følger. Som pragmatiker vil jeg tenke at det må finnes en «cutoff» hvor det uansett er greit. Hvis jeg kan redde hele Sveriges befolkning ved å dytte en uskyldig skolejente ned på rakettrampen (og ikke på noen annen måte) så tror jeg at det er «rett».

Hvis du endrer på premissene så kan du få det til å bli et spørsmål om hva som helst.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Windfarmer said:

Javel, så den allierte invasjonen av Tyskland i 1944 og 1945 for å ta knekken på nazi Tyskland, har den samme moralske trinnhøyde som amerikanernes invasjon av Irak i 2001?

Invasjonen av Irak var forøvrig høyst unødvendig og det var vesten som var den aggressive part. Du liker rundanser forstår jeg.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (20 minutter siden):

Nato-sender nå ytteligere styrker i øst, deriblandt aktiveringsstyrken. Russland sier at det vil få alvorlige konsekvenser dersom Sverige og Finnland skulle finne på å søke nato-medlemsskap. Apotek1 er flere plasser i landet utsolgt for jod-tabletter. Kjenner jeg virkelig begynner å frykte at dette skal bryte ut til noe mye større… 

Mange som er bekymret for eskalering, men sannsynligheten er nok lav for en storkrig. USA alene er sterkere enn Russland. NATO er betydelig sterkere fordi Frankrike, Storbritannia og Italia er medlemmer, og disse har solide styrker. Så Russland tør nok ikke å angripe Vesten, det sitter i tilfelle langt inne. Helt sikker kan man jo ikke være, da. 

Svergie og Finland bør snarest melde seg inn i NATO. Det kan eventuelt gjøres i et hastevedtak der Russland ikke får tid til å true dem ut av søknads-prosessen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...