Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (4 minutter siden):

Min tanke om det er at vesten har utført for mange unødvendige kriger og handlinger til å mene noe som helst om hva Putin gjør.

De oppdiktede "weapons of mass destruction" er alene nok til å holde munn for all tid.

Jeg er med deg i at vesten sine handlinger gjennom historien (mer spesifikt siden den kalde krigen starten) er en nært relatert del til hvordan Putin handler og gjør som han gjør nå i dag.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 minutter siden):

Min tanke om det er at vesten har utført for mange unødvendige kriger og handlinger til å mene noe som helst om hva Putin gjør.

De oppdiktede "weapons of mass destruction" er alene nok til å holde munn for all tid.

USA har begått store feil, og Bush jr var ansvarlig for en rekke av dem.

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal «holde munn» av den grunn.

-k

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Noxhaven said:

Jeg er med deg i at vesten sine handlinger gjennom historien (mer spesifikt siden den kalde krigen starten) er nært relatert del til hvordan Putin handler og gjør som han gjør nå i dag.

Det er omtrent like handlinger bare av en annen stormakt og et annet sted. Hele verden stod bak de handlingene så at hele verden nå skal fordømme disse handlingene gir ikke mening.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Konservativ passer vel neppe land som Russland og dens historie, da konservative er på høyrefløy ikke venstre slik som kommunismen er

Russland har vel lite med kommunisme å gjøre.

Putin er kanskje konservativ hva gjelder religion og homo-politikk, men først og fremst er han vel en som vil ha makt og rikdom og fronter uviktige «social causes» ut fra hva som holder folket i ro mens han får stadig mer makt og penger?

-k

Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Det er omtrent like handlinger bare av en annen stormakt og et annet sted. Hele verden stod bak de handlingene så at hele verden nå skal fordømme disse handlingene gir ikke mening.

Og Ukraina invaderte Irak? Du tenker at vesten ikkje skal fordømme Russland, når dei angriper Ukraina, fordi USA invaderte Irak i 2003 på bakgrunn av ein rablende gal diktator? 

Til tross for at det er enormt sterke stemmer i vesten som fordømmer USA sin invasjon av Irak? Kor er logikken din?

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
argh skrev (6 minutter siden):

Hvilke hjelpeorganisasjoner er det verdt å donere penger til nå med tanke på hjelp til Ukraina?

Tja, du kan donere til både Røde Kors og Caritas. Mange av oss har allerede fått meldinger fra dem da vi har donert til dem tidligere.

 

Dersom du vil gå et steg videre så kan du donere via den litauiske organisasjonen som har støttet Ukraina siden 2014. 

Det er viktig å huske at denne donasjonen her går til både humanitær hjelp, men også militære utstyr.

https://www.blue-yellow.lt/en/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Konservativ passer vel neppe land som Russland og dens historie, da konservative er på høyrefløy ikke venstre slik som kommunismen er

Konservativ er at man tviholder på ideologier og økonomiske systemer.
Man kan kan ønske en fordelingspolitikk samtidig som man tviholder på et system der de som setter grensene på fordelingspolitikken. Det er spesielt ønskelig om man er Geita som sitter med hele havresekken uten noen som helst begrensninger over hvor stor del av fordelingspolitikken.. havresekken som skal gis til deg selv.

Det finnes liberale sosialister og liberale kapitalister.
Det finnes også konservative sosialister og konservative kapitalister.
I USA så finner vi dog at de flest sosialistene er liberale og tilhører venstre fly og at de fleste konservative er kapitalister og tilhører den høyre fly.. Men det er ikke definisjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 minutter siden):

Jeg trodde det var snakk om at Russland fremdeles hadde sine "verdier" jeg, ifølge @BadCat. Russland i så tilfelle er direkte motsatt av konservative. Men i dag, så er jeg kanskje litt mer enig med dere :) 

Sliter med å finne verdiene det er snakk om ja. Men Russland er nok konservative. Kor vidt dei tilhører på høgresiden er diskuterbart. Eg meiner ja definitivt.  Men at vi i Norge skal ha kastet den "hellige bok" om verdier på bålet, der Russland skal være den skinnende fyrtårn for menneskeverd, og "verdier", sliter eg enormt med å forstå.

Skremmande at det finnes folk som forsvarer Putin her. Det finnes absolutt ingen rasjonelle grunner for at Ukraina, eit Europeisk land, er offeret for ein krig idag.

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 minutter siden):

snip

Blir en sykt lang diskusjon, jeg tenkte mer på generelt grunnlag slik som du nevner i USA. Samme gjelder f.eks i UK, Norge også - ikke umulig å kalle FrP konservative. Men jeg må innrømme at jeg sjeldent hører ordet brukt på de på venstre side av politikken, selv om du sier de finnes :) 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (18 minutter siden):

Og Ukraina invaderte Irak? Du tenker at vesten ikkje skal fordømme Russland, når dei angriper Ukraina, fordi USA invaderte Irak i 2003 på bakgrunn av ein rablende gal diktator?

Til tross for at det er enormt sterke stemmer i vesten som fordømmer USA sin invasjon av Irak? Kor er logikken din?

Logikken er vel at du og flere andre her inne aldri har sett en vestlig krig dere ikke likte :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...