Gå til innhold

Mikrohus-trenden: – I praksis er det forbudt å bosette seg i slike småhus [Ekstra]


Anbefalte innlegg

NERVI skrev (17 minutter siden):

Fenomenet "microhus" er vel ikke noe annet enn at noen mennesker fortsatt soker løsninger som er mulige ut fra egen økonomi. Selvbyggerperioden med husbankfinansiering og egenkapital i form av egeninnsats kom til Norge fra USA. De hadde nok av arealer, folk fikk tildelt byggegrunn og "husbanklån", og denne bølgen ble også modell for norsk boligpolitikk etter krigen, men forsvant vel ut etter 70-tallet. 

Nå er det vel ingen mulighet verken til egeninnsats eller billige tomter for "vanlige folk", så at de med de laveste inntektene søker naturligvis løsninger som er tilstrekkelige uten å måtte binde seg til gjeld tilsvarende 5 års inntekt. Med 300k i lønn, så stopper det ved 1,5 million.

Selv med en grei lønn på 600 K, så er grensen da 3 mill, og det er jammen ikke mye man kan få i f.eks. Oslo til en slik sum. Har man da ansvar for et barn eller to, så er det absolutt intet man finner for den summen, som er levelig å bo i.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Roger Moore said:

Mikrohus er et sykdomstegn. , ikrohus er noe som må fordømmes, ikke hylles

Helt enig.  Det er for meg uforståelig at så få reagerer på at folk klemmes inn i boliger på 25-30 m2 uten det tilsynelatende er noe ulovlig i det, mens vi derimot har masse lover omkring dyrevelferd.  Det er rett og slett uverdig å måtte bo slik og ødeleggende for både helsen og livskvaliteten. 

Det er en trist global trend og hvis man vil se hvilken vei det går er det bare å se til asia.  Selv i ellers så siviliserte Japan, er det ikke unormalt at et par med børn bor på under 40 m2.  Utrolig nok er gjennemsnitlig bruksareal for boliger (inkl eneboliger) i Tokyo på så lite som 41 m2 (!) 

Hvis det sto til meg, skulle det vært ulovlig å bo på minde enn 40 m2 for en voksen, +20 m2 per ekstra voksen og +10 m2 per barn.  

 

Endret av tigerdyr
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

Helt enig.  Det er for meg uforståelig at så få reagerer på at folk klemmes inn i boliger på 25-30 m2 uten det tilsynelatende er noe ulovlig i det, mens vi derimot har masse lover omkring dyrevelferd.  Det er rett og slett uverdig å måtte bo slik og ødeleggende for både helsen og livskvaliteten. 

Det er en trist global trend og hvis man vil se hvilken vei det går er det bare å se til asia.  Selv i ellers så siviliserte Japan, er det ikke unormalt at et par med børn bor på under 40 m2.  Utrolig nok er gjennemsnitlig bruksareal for boliger (inkl eneboliger) i Tokyo på så lite som 41 m2 (!) 

Hvis det sto til meg, skulle det vært ulovlig å bo på minde enn 40 m2 per en voksen, +20 m2 per ekstra voksen og +10 m2 per barn.  

 

Håper du også er sarkastisk.

Ellers skal du få et hint her: De som bor slik, ønsker faktisk å bo slik.

Å bygge et mikro/minihus er ikke noe man gjør fordi man ikke har råd å leie en 40 kvm leilighet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Jarmo said:

Faktisk en del folk som bor i båter, campingvogner og -biler.

Av ren nød, ja, ikke fordi nogen ønsker det. 

Jeg bodde selv i campingvogn noen måneder på høsten da jeg startet på universitetet i Århus på 90-tallet hvor der var stor mangel på student-boliger.  Det var kaldt, dyrt og veldig vanskelig å få til å fungere.  Tapte rundt 3 timer dagen alene til transport for å komme seg til uni.   Dusjing osv måtte gjøres på uni.  Det var i det hele tatt et helvete de første måneder før jeg omsider fandt en kjeller jeg kunne leie - også der uten dusjfasiliteter, men i det minste et tak over hodet og halvt så transporttid til uni. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bare fordi du hadde det kjipt med dine dårlige og upraktiske løsninger, betyr det ikke at de ca 1000+ som frivillig bor "alternativt" i Norge har det på samme måten.

BA i dag: https://www.ba.no/ekteparet-bor-i-bat-vi-ma-ofte-forsvare-valget-overfor-andre/s/5-8-1780821

Et ektepar som eier en ny og flott leilighet, men velger i stedet å bo i båten fordi det er hyggeligere.

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (20 minutter siden):

Hvis det sto til meg, skulle det vært ulovlig å bo på minde enn 40 m2 for en voksen, +20 m2 per ekstra voksen og +10 m2 per barn.  

Jeg bodde på 11kvm som student. Det gikk helt fint.

Hvis alternativet hadde vært å måtte kjøre buss til studiested og kveldsaktiviteter eller ta opp dobbelt så mye studielån så fremstår det som dårligere alternativ for meg.

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg bodde på 11kvm som student. Det gikk helt fint.

Hvis alternativet hadde vært å måtte kjøre buss til studiested og kveldsaktiviteter eller ta opp dobbelt så mye studielån så fremstår det som dårligere alternativ for meg.

-k

Problemet med mange i Norge er at de mangler forståelse for at alle ikke er A4, og vil derfor forby folk å leve alternativt. Ikke fordi det i utangspunktet utgjør noe problem, men tanken på at noen der ute gjør noe som ikke passer inn i samfunnsmalen er sikkert ubehagelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (26 minutter siden):

Håper du også er sarkastisk.

Ellers skal du få et hint her: De som bor slik, ønsker faktisk å bo slik.

Å bygge et mikro/minihus er ikke noe man gjør fordi man ikke har råd å leie en 40 kvm leilighet.

Det var også mitt poeng. Slike mikrohus framstår som et trendy prosjekt for de som ønsker å gjøre noe spesielt. Ikke nødvendigvis et godt alternativ for de som har veldig dårlig økonomi, for å redde miljøet eller å redusere arealbruk. En 50 år gammel blokk-leilighet en t-banetur ut fra sentrum er kanskje billigere, bedre for miljøet og legger beslag på mindre areal. Men det blir vanskelig å komme i avisen.

For min del skal du få bo akkurat som du vil. Begrenset av faktorer du nevnte, som kloakk, brannsikring og lignende.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mikrohus er kult bling, men hva er det egentlig ut over det? Jeg har stusset over det før. Disse er kun brukbare som bolig for enslige, spesielt studenter, i strøk med ellers høye boligpriser (altså ikke på landet). Men mikrohus er jo mye mindre arealeffektivt enn blokker med leiligheter og som regel alt for tunge å drasse på for personbiler. Man kan dermed ikke bruke disse som campingvogn. I det hele tatt, et kult konsept med lav faktisk brukbarhet.

Boligpolitikken bør heller konsentrere seg om å bygge blokker med rimelige leiligheter der presset er størst og forbedre persontransporten inn og ut av pressområdene slik at presset kan spres over et større område. Lavere press pr areal gir bedre boforhold. Effektiv transport betyr mer klimavennlig transport enn treg og kronglete transport. Det kan også legges opp til mer klimavennlig og arealvennlig transport på andre måter. Elbiler, elbusser osv som kan gå i kulverter under gateplan for gående og syklende øker bokvalitet og livsvkaliteten ytterligere for de som bor der. Få trafikken under bakken i større grad og tilrettelegg for gode uteområder med god solmengde, i stedet for mørke og overtrafikkerte gater spå bakkeplan som er som gift for gående, syklene og bokvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm... Kanskje man kunne innført et forbud mot å ha mer enn 50 kvm boareal per person? Store eneboliger med mye ubrukt areal må da være en ulempe for klimaet og plassen i tettbygde strøk. Tenk at folk har store stuer med bare en stålampe og en stol på et stort bruksareal.

🙄

Det beste er å stappe alle inn i dette utopiske boligparadiset:

AR-170509830.jpg

Eller man kan passe sine egne saker og la folk få bo som de vil, så lenge de ikke plager noen.

Endret av Fibonacci
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser at mange her inne mangler et nyansert og riktig syn på dette fenomenet - som for øvrig har eksistert lenge før det ble "mote". 

Personlig har jeg hatt en litt alternativ livsstil frem til dags dato. Akkurat som mange rister på hodet av folk som bosetter seg i såkalte spikertelt, på hytter - og mikrohus o.l. Gjør jeg det samme ovenfor de som tar opp maksimalt med lån for å kjøpe størst mulig eiendom for å igjen låse seg til å betale X antall avdrag i 30 år. Med påfølgende ansvar det har i forhold til vedlikeholdt, samt driftsutgifter og alt lignende. Stor eiendom har plass til mye skrot (unnskyld, jeg mener .... ting og tang). Som stimulerer forbruk og tja, økonomi osv. 

Men igjen - for all del. Jeg forstår det. Jeg har absolutt ikke noe problem med det. Men det er ikke for meg. 

Så; har du dette med mikrohus - som tiltaler meg bedre. Mindre plass gjør at du er mer forsiktig med hva du putter inn i hjemmet ditt. Altså; det er bærekraftig og du setter mer pris på det du har. Mindre driftsutgifter. Mindre utgifter generelt sett. Ikke noe millionlån. Du får en nøktern og jordnær holdning til materielle goder (du må ha opplevd det selv for å forstå det). Men for meg; kanskje viktigst av alt. Det gir frihet til å gjøre andre ting. Du trenger ikke jobbe det ihjel for å generere mest mulig inntekt for å betale ned på hus og hjem. Men; du har din "base" - og kan reise, opplevde andre ting her i verden. Du har frigjort en mengde tid. 

Jada - det er kontroversielt dersom du putter unger og ymse i en slik livsstil. Men så er det de som pakker hele livet sitt i en seilbåt og seiler jorda rundt med unger også. Så hvorfor bry seg om hva andre gjør? Men så klart. Dette er for spesielt interesserte. 

Og når det er sagt. Siden dette med småhus/mikrohus har blitt en trend. Er det nå stadig flere som gjør dette - kun fordi det er trendy. Uten at de nødvendigvis har så sterke idealistiske grunner for det (som litt av det jeg nevnte).  Det er for så vidt også greit nok. Mens det tidligere kun var "hippier" som levde slik. Er det i dag for alle og enhver. Men - jeg er dritt lei alle de såkalte influensere, Youtube/Instagram-folka som glorifiserer en slik livsstil. De er og forblir meget spesielt - og det er en helt unik livsstil som ikke alltid er like komfortabel. Derfor tror jeg at mange som forsøker dette, gir opp etter få år. Men meg og mine fordommer om det. 

Ja til mangfold! 
Trist å se at hva som er akseptert i dagens samfunn blir mindre og mindre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Helt enig.  Det er for meg uforståelig at så få reagerer på at folk klemmes inn i boliger på 25-30 m2 uten det tilsynelatende er noe ulovlig i det, mens vi derimot har masse lover omkring dyrevelferd.  Det er rett og slett uverdig å måtte bo slik og ødeleggende for både helsen og livskvaliteten. 

Det er en trist global trend og hvis man vil se hvilken vei det går er det bare å se til asia.  Selv i ellers så siviliserte Japan, er det ikke unormalt at et par med børn bor på under 40 m2.  Utrolig nok er gjennemsnitlig bruksareal for boliger (inkl eneboliger) i Tokyo på så lite som 41 m2 (!) 

Hvis det sto til meg, skulle det vært ulovlig å bo på minde enn 40 m2 for en voksen, +20 m2 per ekstra voksen og +10 m2 per barn.  

 

Jeg bor i en hytte som er omgjort til bolig. Visst jeg husker rett så er det totalt 38 kvm og det er mer enn nok for meg. Hvorfor skal jeg som enslig sitte å varme opp et svært hus når jeg har alt jeg trenger her og trives?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (6 timer siden):

Husk at staten legger opp til at du skal klare deg i 72 timer uten hjelp ved krise. Hvor skal du oppbevare alt du trenger?

Det treng ikkje ta store volumet og du kan fint få plass til det i eit mikrohus om du vil. Det er mange vanlege hus i normal storleik som ikkje har det staten anbefalar på plass, så det er ikkje huset det kjem an på, men dei som bur der.

Lenke til kommentar

Mange som bor i mikrohus med barn. (I andre land..)
Barna har da som regel hemsen for seg selv, så sover de voksne på stua, eller de lager 2 hemser.
Får lett plass til 2 voksne og 2 barn i en campingbil, og prinsippet er det samme.

Flere som har fått strømregninger på 6k++ i vinter, som kunne vært 1-2k med mikrohus, kanskje under tusenlappen.

Små hus gjør at barna vil være mer ute.

Jeg bor nå på 120 m2, men kunne fint ha bodd på 40m2.
Og det blir kanskje en realitet da det er planer om å bygge om, å lage 2 leiligheter, og kanskje en garasje.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Helt enig.  Det er for meg uforståelig at så få reagerer på at folk klemmes inn i boliger på 25-30 m2 uten det tilsynelatende er noe ulovlig i det, mens vi derimot har masse lover omkring dyrevelferd.  Det er rett og slett uverdig å måtte bo slik og ødeleggende for både helsen og livskvaliteten. 

Det er en trist global trend og hvis man vil se hvilken vei det går er det bare å se til asia.  Selv i ellers så siviliserte Japan, er det ikke unormalt at et par med børn bor på under 40 m2.  Utrolig nok er gjennemsnitlig bruksareal for boliger (inkl eneboliger) i Tokyo på så lite som 41 m2 (!) 

Hvis det sto til meg, skulle det vært ulovlig å bo på minde enn 40 m2 for en voksen, +20 m2 per ekstra voksen og +10 m2 per barn.  

Folk blir ikkje klemt inn i mikrohus, dei tar sjølv eit val om å bu sånn. Det er forskjell på å ikkje ha råd til noko større enn 35 m2 midt i Oslo og å bevisst kjøpe eit mikrohus for å bu i landlegare strøk.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...