Gå til innhold

Mikrohus-trenden: – I praksis er det forbudt å bosette seg i slike småhus [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (25 minutter siden):

Det er fullstendig opp til hver enkelt hva de vil gjøre. Dersom de vil bo i et mikrohus, så er det opp til dem for det. Ikke alle trenger en stor enebolig. 

Nei det er ikke opp til hver enkelt. Bolig som strøm er noe som ikke tåler et fritt marked. Deler noe feil når en på 70-tallet hadde enebolig der far gikk på fabrikkjobben sin og mor var hjemme, mens en i dag har knapt råd til 60kvm og ikke har råd og plass til barn

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, OlavEH said:

Neinei, alt var bedre før. Da mannen jobbet og kvinnene var hjemme med barn, da homofili fortsatt var forbudt, og da "gode verdier" fortsatt stod så sterkt at det f.eks førte til at blasfemi som "Life of Brian" var forbudt!

Ja veit! Og så er det viktig at vi ikke må finne på å modernisere husene våre på! Jo større jo bedre, for vi trenger mer lagringsplass til alle tingene vi "må ha" for å overleve. Må ikke komme her å si at et rom kan brukes til noe annet enn oppbevaring!

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er friskt at noen tenker nytt, og det er interessant å tenke igjennom «hvor få kvadratmeter er det mulig å ha et ok liv på». På samme måte som noen eksperimenterer med hvor lite penger eller hvor lite plast det er mulig å greie seg på.

I praksis så ser det ut til at slike mikrohus er plassert i hager og på gressflekker slik at arealbruk er langt mer enn det en leilighet i lavblokk utgjør. Jeg mistenker at graden av skreddersøm og «novelty» gjør at det er langt dyrere enn en slik leilighet også?

Så er det bare en dyr hipster-variant for unge høyt utdannede byfolk av campingvogna som arbeidsfolk plasserer ut for å kunne jobbe i by?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Det er friskt at noen tenker nytt, og det er interessant å tenke igjennom «hvor få kvadratmeter er det mulig å ha et ok liv på». På samme måte som noen eksperimenterer med hvor lite penger eller hvor lite plast det er mulig å greie seg på.

I praksis så ser det ut til at slike mikrohus er plassert i hager og på gressflekker slik at arealbruk er langt mer enn det en leilighet i lavblokl utgjør. Jeg mistenker at graden av skreddersøm og «novelty» gjør at det et langt dyrere enn en slik leilighet også.

Så er det bare en dyr hipster-variant for unge høyt utdannede byfolk av campingvogna som arbeidsfolk plasserer ut for å kunne jobbe i by?

-k

Det er nok ikke så mange som bygger slike mikrohus midt i en by eller i et vanlig byggefelt. Areal er det mer enn nok av i dette langstrakte landet, så jeg hadde ikke mistet nattesøvnen av at noen velger å bygge et minihus på en tomt i stedet for et vertikaldelt rekkehus med seks leiligheter.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Fenomenet "microhus" er vel ikke noe annet enn at noen mennesker fortsatt soker løsninger som er mulige ut fra egen økonomi. Selvbyggerperioden med husbankfinansiering og egenkapital i form av egeninnsats kom til Norge fra USA. De hadde nok av arealer, folk fikk tildelt byggegrunn og "husbanklån", og denne bølgen ble også modell for norsk boligpolitikk etter krigen, men forsvant vel ut etter 70-tallet. 

Nå er det vel ingen mulighet verken til egeninnsats eller billige tomter for "vanlige folk", så at de med de laveste inntektene søker naturligvis løsninger som er tilstrekkelige uten å måtte binde seg til gjeld tilsvarende 5 års inntekt. Med 300k i lønn, så stopper det ved 1,5 million.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (59 minutter siden):

Det er friskt at noen tenker nytt, og det er interessant å tenke igjennom «hvor få kvadratmeter er det mulig å ha et ok liv på». På samme måte som noen eksperimenterer med hvor lite penger eller hvor lite plast det er mulig å greie seg på.

I praksis så ser det ut til at slike mikrohus er plassert i hager og på gressflekker slik at arealbruk er langt mer enn det en leilighet i lavblokk utgjør. Jeg mistenker at graden av skreddersøm og «novelty» gjør at det er langt dyrere enn en slik leilighet også?

Så er det bare en dyr hipster-variant for unge høyt utdannede byfolk av campingvogna som arbeidsfolk plasserer ut for å kunne jobbe i by?

-k

Er ikke uvanlig at folk som har god nok råd og plass å ta av, er de som hiver seg på trender, nettopp fordi det er trender som høres forlokkende ut. Og så bor de slik noen år, før plassbehovet blir så sterkt at man konverterer over til vanlig bolig igjen.

Men man ser i andre land at det og er et sosialt aspekt, og der folk bygger det de kan og har råd til, gjerne i prosjekter der man samler mange boenheter på områder der man neppe hadde fått bygd noe som er permanent, nettopp fordi folk ikke har råd å betale for bolig av normal størrelse.

Men man kan få råd, spesielt med endel egeninnsats, til å sette opp en slik boenhet som har det mest nødvendige for at man skal klare seg. Og mange av idéene er jo inspirasjon fra båt og campingliv, der man prøver å skape så mye plass og funksjonalitet som over hode mulig, på så liten plass som man har til rådighet.

Dette utnyttes både i små leiligheter og mikrohus, der man får plass til mye mere, på det begrensede arealet man har til rådighet. Dog, mange av idéene fungerer bare dersom visse krav blir oppfylt, og det er lettere å få til i et microhus der man i utgangspunktet bare er begrenset av arealet man har til rådighet.

Jeg bor selv i en leilighet som egentlig er for liten i forhold til de behov jeg egentlig burde hatt. Det er leid, så jeg er veldig begrenset på både hva jeg kan og har lov å gjøre. Men jeg klarer virkelig å kose meg med idéer til hva jeg kunne fått til på den plassen jeg nå har til rådighet, om jeg kunne utformet det helt etter mine egne tanker og idéer, selvsagt sterkt påvirket av løsninger jeg ser andre har utviklet og fått til å fungere.

F.eks. bare idéen om soverom som står tilnærmet ubrukt hele dagen, og kun utnyttes om natta. Fullstendig sløsing med plass, om man kunne lettvint "pakka ned" stua, og gjort om til ett eller flere soverom. Som igjen kan pakkes bort når det ikke er behov. Og et kjøkken som kan gjemmes i veggen når man ikke skal lage mat, men som tar av stueplassen man ikke benytter fullt ut når det er tid for å spise.

Nå er jeg enslig med omsorg for ei jente på 14, så jeg ser selvsagt at hun har mange behov som må tas hensyn til. Men om ikke mange år, så flytter hun sikkert ut. Da "flyter jeg over" av plass der jeg bor nå. Da kunne kanskje et mikrohus være langt mer fristende, selv om jeg nok ville slitt med å finne en plass for dette i nær avstand fra der jeg bor nå.

At noen skulle finne på å ha en formening om hva jeg skal få lov til å bosette meg i, og ikke jeg selv som setter krav etter egen pengebok og behov, finner jeg egentlig provoserende. Så lenge man kan ordne med sitt avfall (inkludert kloakk og avløpsvann) og vannforsyning på en forsvarlig, trygg og "miljøvennlig" måte (altså, også for naboer og nærmiljø), og har akseptable kår på brannsikkerhet og rømningsveier, så bør det være opp til meg og bare meg.

Hvor jeg kan plassere et eventuelt slikt mikrohus, skjønner og aksepterer jeg glatt at myndigheter har sitt å si på. Men om jeg f.eks. kan kjøpe/leie/feste et lite område der jeg kan parkere et slikt mikrohus, innenfor reglene, så burde det være helt innafor.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...