Gå til innhold

Mikrohus-trenden: – I praksis er det forbudt å bosette seg i slike småhus [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Campingvogner er som regel ikke utformet for permanent bosettelse og dermed være varig oppvarmet. Det gjør at mange campingvogner får fuktproblemer og lukter innestengt mugg etter alt for få år. Derfor synker ofte verdien som en stein. Hadde de vært bygget for permanent oppvarming og hatt et bad og kjøkken som tåler daglig bruk så ville de kunne holdt verdien mye lengre. Men folk tenker på campingvogn mer som bruk og kast etter 10~15 år, omtrent som biler. Hus blir gjerne stående i 50+ år, gjennomgår flere runder med oppussing osv. Hvor lenge tenker dere at et flyttbart mikrohus blir bebodd til sammen av alle eiere før det skrotes eller blir permanent fraflyttet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Å kalle ting uten avkastning for investering blir litt vel folkelig mistolkning for min del, eller unnskyldning for å bruke penger på noe. Strengt tatt er investering noe som er ment å gi avkastning, ikke at det alltid treffer, men det skal i hvert fall være intensjonen.

"Avkastningen" i dette tilfellet er jo differansen mellom hva et leilighetskjøp eller en leieavtale av leilighet ville blitt på. For hele poenget er jo at dette er en alternativ boform til det man ellers ville måtte benyttet. Og da er det jo greit at ev. differanse eller endog mer av dette, havner i egen lomme.

Ellers regner jeg med du har hørt om null-avkastning.  Det er mulig å planlegge en investering for dette, for man har andre motiver enn ren profitt. Og man kan og gjennomføre taps-investeringer med vilje, fordi det uansett fører til en måloppnåelse utenom ren profitt. Men uansett, dette er et sidespor jeg tenker er ferdigdiskutert, ihvertfall for min del nå.

Poenget med mikrohus, er selvsagt ikke at de skal være like flyttbar langs vei som en campingvogn. ellers kunne man vel i stor grad lagt penger i nettopp en campingvogn og en trekkbil, om man ikke har. Eller rett og slett en bobil. Men den må sikres at den kan forflyttes på vei uten at det blir spesialtransport på dette.

Da må som sagt enheten, enten i en "sammenleggbar"/komprimert utførelse, kunne fraktes som en tilhenger. Og da har man krav til både høyde, bredde og lengde. Den skal altså kunne trekkes etter bil på vanlig vei, men om det blir bak en pickup som leies/hyres (m/u sjåfør) eller en lastebil/buss, for de få gangene den skal flyttes på. Er jo ingenting som hindrer at man parkerer den slik at den havner på støtter, slik at man ikke ødelegger hjulene mens den står.

Modulhus som kommer i form av containerhus eller foldbare bygninger som kan bestå av 1 eller flere containerlaster, er en annen sak. Men i begge tilfeller vil det jo være krav til hvor de skal kunne plasseres, også i forhold til tilsvarende bygg, men og andre bygg.

Simen1 skrev (17 minutter siden):

Campingvogner er som regel ikke utformet for permanent bosettelse og dermed være varig oppvarmet. Det gjør at mange campingvogner får fuktproblemer og lukter innestengt mugg etter alt for få år. Derfor synker ofte verdien som en stein. Hadde de vært bygget for permanent oppvarming og hatt et bad og kjøkken som tåler daglig bruk så ville de kunne holdt verdien mye lengre. Men folk tenker på campingvogn mer som bruk og kast etter 10~15 år, omtrent som biler. Hus blir gjerne stående i 50+ år, gjennomgår flere runder med oppussing osv. Hvor lenge tenker dere at et flyttbart mikrohus blir bebodd til sammen av alle eiere før det skrotes eller blir permanent fraflyttet?

Er det sikkert at det er det som er problemet, eller er det gjerne det at de som regel blir stående lagret der temperaturen vil svinge? Og da om vinteren i Norge, ofte med mye svingninger mellom plussgrader og minusgrader, og derved adskillig mer utsatt for at fukt i form av kondens dannes, men i mindre grad slipper ut. Holder man temperaturen relativt jevn, og alltid i plussgrader, så vil jeg tro fuktproblemet vil bli sterkt redusert.

EDIT: Tenker at et slikt mikrohus fort bør holde i minst 30 år, og gjerne langt lengre. Men det kommer jo selvsagt mye an på grunnarbeidet/forarbeidet, og de løsninger man velger. Og som nevnt, at de blir vedlikeholdt som et hvilket som helst annet byggverk for å tåle tidens tann.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ventilasjon er selvsagt viktig, så man får ut fuktigheten. Krever jo litt mere av anlegget for å raskt transportere ut slikt, uten å tape for mye energi. Men så hjelper det på ventileringen at det er små flater man snakker om, totalt sett. Problemet er ofte at man vil unngå å fryse, så man ventilerer mindre, om man ikke har god nok høsting av varmen før den slippes ut. Og da øker som sagt total fuktighet, og gir god grobunn for mugg, sopp og bakterieoppblomstring.

God fuktsperre og isolasjonsmateriale som ikke tiltrekker seg fukt eller binder den opp, er adskillig mer viktig i slike små rom som har yttervegg, tak og gulv uten et isolerende rom i mellom. Campingvogner og hus/bobiler har langt bedre forutsetninger i dag, etter erfaringer som er gjort pga romfart, der plass og vekt er atskillelig mer dyrebart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke noe ekspert på området, men finnes det og er det vanlig med avfuktere for å regulere luftfuktigheta i campingvogner og fritidsbåter når de ikke er i bruk?

I vanlige bygg er det viktig at fuktsperra er innenfor ca 2/3 av isolasjonen for å unngå kondens på innsiden av den. I mikrohus, campingvogner og båter regner jeg med at luftfuktighet ofte er høyere enn i vanlige hus, så fuktsperra bør nok ligge ennå nærmere innsiden av veggen. Samt at innredning som stappes ut mot yttervegg bør ha lufting mellom fuktsperre og innredning. Men både båter og campingvogner utføres jo med potte tett ytterflate, som dermed fungerer som fuktsperre. Det jeg skal fram til er at enten må isolasjonen være hermetisk lukket eller så må det finnes et system for å tørke lufta i isolasjonen sånn at man unngår kondens på innsiden av ytterste, potte tette flate.

- Sandwichelementer er egnet sånn sett, men lite brannsikkert.

- Vakuumelementer er egnet, men er utsatt for punktering og må uansett vakuumeres på nytt med noen års mellomrom.

- Tradisjonelle trehusvegger kan også brukes, men tar mer volum og vekt og krever nok gode fukt-tiltak spesielt ytterst og nederst.

Lenke til kommentar

Jeg har avfukter gående i kjelleren hele året. Hjelper bra på det særlig mot dårlig lukt og klær tørker langt raskere. Ser ikke noe problem å ha en sånn i en bobil gående mesteparten av året, det drar vel bare 200-300 watt omtrent. Slangen kan man sette i sluken eller vasken så det renner ut. 

Lenke til kommentar

Kan ikke svare alle dine spørsmål her, det blir for teknisk for meg som ikke har dette som mitt område, er bare godt interessert i temaet, da jeg kunne tenkt meg å bo slik selv når datteren min velger å flytte ut.

Det som er litt spesielt for campingvogner og båter, er jo det at de skal samtidig motstå fuktigheten når man beveger seg, noe som er særdeles mer krevende enn i en konstruksjon som bare sjeldent skal flyttes, og da kan pakkes inn i presenning.

For mange mikrohus, blir det derfor ofte konstruert som trebygninger med samme type konstruksjon, men man bruker som sagt mer av tekniske isolasjonsmaterialer, fremfor glava og steinullplater. Da kan man og gå litt inn på dimensjoner, så lenge styrken er tilstrekkelig for bruken.

Og så er det vel helt vanlig å bygge disse med AC-enhet, som da kan sørge for avfuktning, og at fukt sendes ut av vognen på samme måte som annet gråvann. Om plassen er knyttet til vann og avløp (mulig det er et krav!?!) eller om man bare trenger tilgang til å tømme slike tanker med jevne mellomrom, så skal man vel ha en slags overvåkning så man ikke risikerer at disse går over sine kapasiteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/16/2023 at 12:27 AM, Simen1 said:

Hvis man skal prøve å tilrettelegge for fenomenet mikrohus så bør man vel opprette egne "campingplasser" for disse, et sted der det går hyppige busser til nærmeste universitet. Da lurer jeg på, hvor tett kan disse plasseres lovlig og semipermanent? Hva trengs av infrastruktur (vann, strøm, avløp) og hvordan må tomta være regulert for å få lov til å sette opp disse?

Videre bør man tenke litt strategisk og ikke blande folk med ulik døgnrytme, toleranse for støy osv, men f.eks satse ensartet på studenter på en campingplass, mens en annen sikter seg inn mot single midtlivsmennesker for eksempel.

Jeg synes det er gøy å bygge ting og liker spesielt at det myknes opp om ansvarlig selskap som søker. Jeg kunne godt tenkt meg å bygge ett, men ville ikke bodd der permanent. Økonomisk måtte jeg nok leid det ut for at det skulle gitt mening.

Minner litt om kolonihagen i Oslo på oversiden av ring3 ved tåsen området.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (56 minutter siden):

Det er den veien det går. Vi fanter må stues inn i containere mens boligeliten investerer i det som finnes av anstendige boliger. Med boligprisvekst på 11% i halvåret er bolig nå en uoppnåelig drøm for mange.

Jeg tror faktisk den voldsomme inflasjonen kan gjøre det enklere å komme inn på boligmarkedet. Boligmarkedet vil nok kjølne og stige med bare noen få prosent framover, kanskje flate helt ut målt i kroneverdi, mens lønningene i snitt vil stige mer enn boligmarkedet en periode. Så hvis vi ikke ser oss blinde på absolutte kroneverdier, så vil antagelig boligprisene falle i realverdi.

Folk tror renta er høy nå, bare fordi den er relativt høyere enn i fjor og for 2-3 år siden. Historisk er renta helt normal. Jeg tror den vil stige en god del mer før det roer seg. Mye mer enn det Norges bank tør å innrømme via den offisielle rentebanen. Det blir kanskje ikke så galt som i 1989-1992, men ganske hardt likevel.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Er ikke første året det går litt ned i juni/juli, for så å øke rett etterpå, og året under ett er det gjerne prisstigning over den normale prisstigningen som blir fasit. "syretesten" på om vi beveger oss mot prisfall eller endog krakk-lignende tendenser får vi når vi får inn tallene måned for måned for resten av høsten, og kanskje videre utover mot årsskiftet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selv om regelverket for bygging blir enklere, så må fortsatt oppføringen av et minihus godkjennes av kommunen. Det sier Per-Arne Horne i Direktoratet for byggkvalitet.

Men med de nye byggereglene, så skal det også bli enklere å få kommunens velsignelse.

– Plan og bygningsloven er en ja-lov. Dersom du tilfredsstiller forskriftskravene så kan ikke kommunen si nei til å bo i huset, sier Horne.

Men kommunen må vurdere om minihuset er i tråd med kommunens arealplanlegging, avslutter direktøren.

https://www.nrk.no/trondelag/bygge-minihus_-na-blir-det-enklere-a-bygge-eget-mikrohus-1.16327081

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Er ikke første året det går litt ned i juni/juli, for så å øke rett etterpå, og året under ett er det gjerne prisstigning over den normale prisstigningen som blir fasit. "syretesten" på om vi beveger oss mot prisfall eller endog krakk-lignende tendenser får vi når vi får inn tallene måned for måned for resten av høsten, og kanskje videre utover mot årsskiftet.

Downside nå pga. flere parametere enn tidligere i årene. Bl.a rentene er på vei opp, kjøpekraft redusert, bankenes strammere totalt vurdering av klienter(nå er bl.a billånene inklusive) osv..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

6% prisstigning hittil i år vil si at en bolig til ca. 2.000.000 stiger 120.000 i verdi på 6 måneder. Så man må spare 20.000 i måneden bare for å holde følge med prisveksten.

Og prisene vil ikke korrigeres. De vil fortsette å stige som de alltid har gjort. Politikerne kommer aldri til å godta at investeringene til eliten faller i verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Downside nå pga. flere parametere enn tidligere i årene. Bl.a rentene er på vei opp, kjøpekraft redusert, bankenes strammere totalt vurdering av klienter(nå er bl.a blilånene inklusive) osv..

Joda, men som @sedsberg viser, så har prisene allerede steget frem til nå i juni, der man fikk en dupp som vanlig, bortsett at den var litt større så man fikk en real-nedgang selv etter korrigering for pengeverdien. SÅ da må vi bare følge med om den går opp igjen som vanlig, eller om nedgangen forsetter.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Joda, men som @sedsberg viser, så har prisene allerede steget frem til nå i juni, der man fikk en dupp som vanlig, bortsett at den var litt større så man fikk en real-nedgang selv etter korrigering for pengeverdien. SÅ da må vi bare følge med om den går opp igjen som vanlig, eller om nedgangen forsetter.

https://www.dn.no/eiendom/eiendom/bolig/boligmarkedet/renteeffekten-pa-boligprisene-har-ikke-forsvunnet-den-er-bare-forsinket/2-1-1474472

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...