Gå til innhold

Mikrohus-trenden: – I praksis er det forbudt å bosette seg i slike småhus [Ekstra]


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Roger Moore said:

Det er ikke behov for små boliger, det er behov for boliger folk har råd til. At de per i dag er små er et sykdomstegn.

Det er klart at pris er en viktig faktor, men jeg synes du overdriver angående størrelse. De aller fleste ville klart seg med relativt små boliger (la oss si et bruksareal på mellom 40 og 100 kvadratmeter litt avhengig av hvor mange som bor under samme tak), og det er også mer fornuftig. Men altså snakker vi ikke om mikro-hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verm skrev (14 timer siden):

Det er klart at pris er en viktig faktor, men jeg synes du overdriver angående størrelse. De aller fleste ville klart seg med relativt små boliger (la oss si et bruksareal på mellom 40 og 100 kvadratmeter litt avhengig av hvor mange som bor under samme tak), og det er også mer fornuftig. Men altså snakker vi ikke om mikro-hus.

Hvis man ser stort på ting så trenger vi vel strengt tatt bare oksygen, vann, mat og muligheten til å holde kroppstemperaturen på 37C 🙂

Veldig mange av oss har bodd på hybel på 10-15kvm. Jeg bodde sammen med 5 andre på 20 (?) kvadratmeter i militæret. Familien på 4 har bodd to uker i en bobil på noen få kvm. Det er et spørsmål om forventninger. Og om hvor villig man er til å låne tidlig i livet og jobbe 25 år for å betale ned på et hus som kanskje arvingene dine skal selge.

Hvis man ser for seg et liv som ligner på det livet de fleste andre har så er det behov for endel plass. Hvis du skal ha 2.1 barn,  samboer og hund og alle skal ha hjemmekontor/hjemmeskole, hvor skal dere sitte? Hvis alle 4 skal drive med langrenn, slalom, fjelltur, camping, hvor skal dere gjøre av sko, hjelmer, briller, sovepose og telt? Hvis dere skal ha barnebursdag i November eller invitere venner og familie , hvor skal alle oppholde seg? Ønsker du å lage din egen mat? Vil du ha barna med og lage mat? Da må du ha kjøkkenbenk med noe plass. Når noen kommer hjem med kjeledresser, sko, hansker og lue som er søkkvåt, hvordan skal du tørke det? Hvor skal du gjøre av 1 kubikk med skitne sokker, truser, etc? Når 15-åringen får besøk av kjæresten, hvor skal de gjøre av seg? Når du har kranglet med dama, hvor skal dere gjøre av dere?

-k

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Blokker har boder og parkeringsplasser, bil følger generelt ikke ikke med på kjøpet.

Vet om mange blokker som har begrensede parkeringsplasser, så det er ingen selfølge at alle boligene har plass til bil.
Boden er ofte i kjelleren eller loftet, så de har nok bod, men spørs hvor mye plass det er der.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 12.1.2022 den 7.32):

Det er ikke behov for små boliger, det er behov for boliger folk har råd til.

Hva er greia med svart/hvit tankegangen ? Begge deler kan være riktig. Noen vil ha mikrohus, andre vil bare ha et normalt hus til en pris en kan leve med, det er nok langt flere som vil ha et normalt hus, men det er ingen grunn til og ikke tilby alternative løsninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Vet om mange blokker som har begrensede parkeringsplasser, så det er ingen selfølge at alle boligene har plass til bil.
Boden er ofte i kjelleren eller loftet, så de har nok bod, men spørs hvor mye plass det er der.

Nå til dags er det ingen selvfølge at noen som helst har plass til bil, landet ble bygd for en bil per husholdning og vi alle har minst 2. Vet om mange hus som ikke har tilstrekkelig parkeringsplass, mange i området mitt har rasert hagen sin for en parkeringsplass, å vet du hva boden min er full selv om jeg har 3 av dem, og en garasje, mer plass er stort sett bare mer plass til mer skrot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 11.1.2022 den 6.44):

Ikke når vi har for få boliger som nyetablerte har råd og plass til å få barn i.

 

Poenget med det nye høringsnotatet er vel at det skal bli både enklere og billigere å bygge mikrohus. En kan selvsagt si at det burde bli enklere å bygge vanlige hus også, men det er jo ikke noe godt argument mot regler for mikrohus. Alle mennesker er ikke like. Selv kunne jeg ikke hatt mikrohus nå, men heller et mikrohus når jeg nærmer meg pensjonsalder, enn en liten leilighet. Spesiellt ettersom de nye reglene vil gjøre det enklere å bygge selv. Da kan man fort frigjøre mye kapital ved å bygge seg et mikrohus fremfor en overpriset leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mikrohus, mobile boliger eller små leiligheter kan være en vei inn i boligmarkedet for unge med presset økonomi eller for andre som ikke har plassbehovet og ønsker å frigjøre mer kapital.

Personlig skulle jeg gjerne hatt et mikrohus kontra utallige mugne kjellerhybler som ung student og i starten av arbeidslivet.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Hvis man ser for seg et liv som ligner på det livet de fleste andre har så er det behov for endel plass. [...]

Jeg tror plassbehovet til folk varierer ganske mye, men hvis du skal ha alle goder i "det moderne liv" blir det fort trangt, ja. Et overforbruk er heller ikke uvanlig. Som andre sier her, blir garasjer og boder ofte fylt med skrot i stedenfor det arealet er ment for. Dette er et økende samfunnsproblem. Det er ikke bærekraftig.

I Norge tilbringer vi også generelt mer tid innendørs enn andre steder i verden, noe som er vanskelig å unngå. Likevel ser jeg ingen grunn til at nye boliger absolutt må ha en sportsbod, parkering for 2 biler og "universell utforming". Det er nok også en mangel på sosiale arenaer utenfor hjemmet de fleste steder, og folk er nok mindre omgjengelige enn før.

Lenke til kommentar

Mikrohus bygd med kjeller er stort nok for alle.
Får allerede 1,5 etasje i dagens mikrohus, med kjeller så har man 3 etasjer, iogmed at man kan bygge de litt høyere og få en fullverdig etasje for soverom.

Kjeller kan være garasje for plass til en bil, så slipper en å bygge garasjer og parkeringsplasser.
Sparer masse tomt på det, så kan utbyggere presse inn flere boliger på samme tomt.

Loven som gjør at en må bygge på hjul må bort.
Det samme må rullestolkravet for små boliger.

Endret av Dubious
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

[...]

Hvis man ser for seg et liv som ligner på det livet de fleste andre har så er det behov for endel plass. Hvis du skal ha 2.1 barn,  samboer og hund og alle skal ha hjemmekontor/hjemmeskole, hvor skal dere sitte? Hvis alle 4 skal drive med langrenn, slalom, fjelltur, camping, hvor skal dere gjøre av sko, hjelmer, briller, sovepose og telt? Hvis dere skal ha barnebursdag i November eller invitere venner og familie , hvor skal alle oppholde seg? Ønsker du å lage din egen mat? Vil du ha barna med og lage mat? Da må du ha kjøkkenbenk med noe plass. Når noen kommer hjem med kjeledresser, sko, hansker og lue som er søkkvåt, hvordan skal du tørke det? Hvor skal du gjøre av 1 kubikk med skitne sokker, truser, etc? Når 15-åringen får besøk av kjæresten, hvor skal de gjøre av seg? Når du har kranglet med dama, hvor skal dere gjøre av dere?

Tror neppe det er mange som har et slikt A4-liv som ønsker å bo i et mikrohus i utgangspunktet, så det er egentlig ikke noe problem.

99 % av befolkningen vil ha et romslig hus med plass til alt du nevner og god komfort. Så har man den sære prosenten som vil gå utenfor strømmen og bo på en måte som for de aller fleste virker enormt tungvint, men som for de er befriende.

De fleste liker å opparbeide seg masse materielle goder og leve så komfortabelt som mulig, men minimalisme er et deilig alternativ. Med en nøktern livsstil kan man klare seg med mindre, og til og med jobbe mindre siden man ikke har et huslån på 4-5 millioner og en Tesla i garasjen som må betjenes.

Lenke til kommentar
Verm skrev (50 minutter siden):

Jeg tror plassbehovet til folk varierer ganske mye, men hvis du skal ha alle goder i "det moderne liv" blir det fort trangt, ja. Et overforbruk er heller ikke uvanlig. Som andre sier her, blir garasjer og boder ofte fylt med skrot i stedenfor det arealet er ment for. Dette er et økende samfunnsproblem. Det er ikke bærekraftig.

Om skrotet ligger i garasjen eller blir kastet på dynga påvirker vel ikke graden av bærekraft? Det å bytte barnas sportsutstyr (via loppis, finn eller lignende) er økonomisk og miljømessig fornuftig. Forøvrig så tror jeg at eiere av små leiligheter tenderer til å bytte ut kjøkkenet eller male stua vel så ofte som de som eier store hus?

Sitat

I Norge tilbringer vi også generelt mer tid innendørs enn andre steder i verden, noe som er vanskelig å unngå. 

Vi er mer inne enn andre pga klima. Men antagelig også pga en særnorsk preferanse for heimen, og en kultur hvor man inviterer naboen hjem på kaffe heller enn å dra på cafe sammen. Sikkert motivert av bostedene har vært romslig nok til det, men også en protestantisk overbevisning om at løpende utgifter (dyr kaffe) er synd, mens engangs investeringer (hus) er lov.

Sitat

Likevel ser jeg ingen grunn til at nye boliger absolutt må ha en sportsbod, parkering for 2 biler og "universell utforming".

Universell utforming er kontroversielt. Så også miljøkrav. Det koker vel litt ned til den frie vilje og troen på den rasjonelle markedsaktør. Forståsegpåere hevder tidvis at huskjøpere foretrekker å kjøpe et hus som er dårlig isolert i dag, fremfor ett som er godt isolert, selv om nåverdien av framtidige oppvarmingsutgifter eller oppgradering tilsier noe annet.

Selv har jeg vanskelig for å ta inn over meg slike resonnementer fordi det rokker ved troen min på at enhver bør få være sin egen lykkes smed.

Tilsvarende med universell utforming så kan man si at veldig mange av oss kommer til å bli gamle og/eller uføre. Hvis en stor andel av husene funker med rullestol så er det større mulighet for å være hjemme heller enn på institusjon, eller bygge om huset (og det blir alltid dårlige, dyre løsninger). Det er også spørsmålet om man skal kunne ha besøk av noen med rullestol. Å veie det opp mot den friske 25-årigens ønske om å heller ha et ekstra soverom, kortere vei til jobb eller mindre lån er ikke lett.

Sitat

Det er nok også en mangel på sosiale arenaer utenfor hjemmet de fleste steder, og folk er nok mindre omgjengelige enn før.

Enig. Jeg er ikke sikker på om mikrohus er løsningen på det men på 70-tallet og framover så eksperimenterte man med privat og kollektivt areal. «Tun» og fellesfunksjoner innimellom husrekkene slik at man måtte forholde seg til naboene.

Nå synes det som om man drar strikken langt i retning av rene fuglekasser. Så lenge areal er et knapphetsgode så konkurerer vi om det samme, og når mor har begynt å jobbe og folk godtar fuglekasser så betyr det at vi andre også må ha to arbeidende voksne og godta fuglekasser for å holde følge. Evt finne en veldig lukrativ stilling.

 

Personlig så drømmer jeg om 1920-tallet hvor alle hjem hadde et piano og man samlet seg rundt det med selters og au de vie, heller enn å glane på gullrekka og oppdatere Facebook.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Tilsvarende med universell utforming så kan man si at veldig mange av oss kommer til å bli gamle og/eller uføre. Hvis en stor andel av husene funker med rullestol så er det større mulighet for å være hjemme heller enn på institusjon, eller bygge om huset (og det blir alltid dårlige, dyre løsninger). Det er også spørsmålet om man skal kunne ha besøk av noen med rullestol. Å veie det opp mot den friske 25-årigens ønske om å heller ha et ekstra soverom, kortere vei til jobb eller mindre lån er ikke lett.

Liten vits å legge tilrette for rullestol i boliger med trapper.
Alle mikrohus bør ha trapp opp til soverom for å utnytte gulvareal.  
Desverre så passer ikke alle boligtyper for alle.

Får man presset inn dobbelt så mange rekkehus boliger på samme tomt som ett vanlig rekkehus i full størrelse, så vil prisene være lavere, og blir markedet mettet, så vil prisene på full størrelse boliger bli bliigere også.
Kanskje man tilogmed kan få 3x, eller 4x... så mange boliger.
Mange enslige som bor i boliger laget for familier, fordi det ikke finnes noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

Liten vits å legge tilrette for rullestol i boliger med trapper.
Alle mikrohus bør ha trapp opp til soverom for å utnytte gulvareal.  
Desverre så passer ikke alle boligtyper for alle.

Får man presset inn dobbelt så mange rekkehus boliger på samme tomt som ett vanlig rekkehus i full størrelse, så vil prisene være lavere, og blir markedet mettet, så vil prisene på full størrelse boliger bli bliigere også.
Kanskje man tilogmed kan få 3x, eller 4x... så mange boliger.
Mange enslige som bor i boliger laget for familier, fordi det ikke finnes noe annet.

Minner om at alle blokker og rekkehus med mer enn en etasje har trapper, og at det finnes løsninger på slike problemer.

Heis er et slikt middel for å løse dette, enten det er en dedikert personheis, en trappeheis eller bare mer simple heiseløsninger der man har et potensielt problem. Type på baderommet/toalettet og senga.

Når det gjelder mikrohus, så sier det seg selv at krav om universal utforming ikke går, da plassen allerede er minimal. Det sagt, så er det fullt mulig å bygge mikrohus som er tilpasset folk med funksjonshemning.

Men de kan i få tilfeller regne med å kunne bruke en rullestol innvendig, men må satse på heisanordninger, og smart utplassering av håndtak og rep man kan bruke til å løfte seg eller hjelpemidler med.

Lenke til kommentar

Dette kravet til universell utforming er urimelig firkantet. I et mikrohus er det overkill å forlange at man skal kunne snu en rullestol på toalettet, når toalettet kanskje er 2 kvadratmeter totalt. Eller lage rullestolheis til hemsen.

Tanken bak universell utforming er god, men man kan dessverre ikke tilpasse alt til alle. Bruker man rullestol, er ikke et mikrohus en god løsning. Eventuelt får man spesialbygge ett med universell utforming.

Det er heller ingen krav til universell utforming i båter (naturligvis), men det er fullt lovlig å bygge og bo i båter likevel.

Tror de færreste som bor slik i dag har planer om å fremdeles bo slik når de blir åtti år.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (34 minutter siden):

Dette kravet til universell utforming er urimelig firkantet. I et mikrohus er det overkill å forlange at man skal kunne snu en rullestol på toalettet, når toalettet kanskje er 2 kvadratmeter totalt. Eller lage rullestolheis til hemsen.

Tanken bak universell utforming er god, men man kan dessverre ikke tilpasse alt til alle. Bruker man rullestol, er ikke et mikrohus en god løsning. Eventuelt får man spesialbygge ett med universell utforming.

Det er heller ingen krav til universell utforming i båter (naturligvis), men det er fullt lovlig å bygge og bo i båter likevel.

Tror de færreste som bor slik i dag har planer om å fremdeles bo slik når de blir åtti år.

Så lenge mikrohuset er mobilt og ikke koblet til vann, kloakk og strømnett, så er det vel heller ikke krav til universal utforming. Men det blir fort det om man skal opprette plasser der slike kan stå, og hvor nettopp slik påkobling vil være fornuftig. Og ihvertfall om en utbygger står for å sette slike opp.

Men da må regelverket mykes opp i, slik at påkoblingen ikke defineres som fast installasjon og derved utløser standard boligkrav som gjelder for vanlige, stedsfaste hus og bygninger for opphold.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (40 minutter siden):

Så lenge mikrohuset er mobilt og ikke koblet til vann, kloakk og strømnett, så er det vel heller ikke krav til universal utforming.

Boliger generelt har ikke krav til universell utforming. UU kreves konsekvent i offentlige anbud om boligbygging, men i private er det opp til byggherre å bestemme hvor mange og hvilke leiligheter som skal ha det, om noen. Dette står det om i forordet til UU del 2 for boliger. Jeg husker det fordi jeg nylig var borti en sak om dette.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Boliger generelt har ikke krav til universell utforming. UU kreves konsekvent i offentlige anbud om boligbygging, men i private er det opp til byggherre å bestemme hvor mange og hvilke leiligheter som skal ha det, om noen. Dette står det om i forordet til UU del 2 for boliger.

Ja, det kan se ut som du har rett. Det er vel reglene om tigjengelighet i hht TEK 17 som inneholder regler som også påvirker vanlige boliger. Men så er det og slik at bl.a. Husbanken har strengere krav for å få godkjennelse og finansiering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...