Gå til innhold

Kan man kjøpe én ladebrikke for alle ladere? Vi undersøker


Anbefalte innlegg

8 hours ago, StigVidar said:

Jeg har elbil, men har ingen apper for lading eller noen gang ladet langs veien. Jeg orker ikke å styre. Bilen kjøres ikke lenger vekk enn at jeg kan bruke hjemmelader og på langtur blir det heller bensinbilen. Ellers veldig enig i at en må få på plass betaling med bank- eller kredittkort. Hva tenker de med, de som har funnet på dette app-tullet?

Dette app-tullet fungerer veldig bra for mange.  Det at du har en bensinbil for lengre turer betyr ikke at andre har det.  Nå har heldigvis også flere leverandører begynt å samarbeide slik at en kan benytte samme app hos flere leverandører.  

Bruk av app gir deg i tillegg flere muligheter med henblikk på status på ladning, automatisk stopp og push-varsel med 80% full-ladet og tilsvarende.  

Vi har en el-bil som vi bruker til både korte og lengre turer.  Og for oss så fungerer dette "app-tullet" veldig bra. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Per Magus said:

Min erfaring etter mange år er at det virker – ganske ofte. Så lenge man kjører enkle turer i Norge går det greit, men jeg tar ikke sjansen på langturer med elbilen.

 

Det fungerer perfekt med en Audi e-tron frem og tilbake til jobben – da kan jeg fylle i begge ender. Men til langturer og ellers i Europa er det foreløpig alt for tidlig å bytte ut min A4-bensin; dertil er det alt for mye planlegging, venting, rekkeviddeangst og ladepunkter som ikke fungerer like godt som bensinstasjoner. For meg er dette ikke noe problem, vi har alltid hatt to eller flere biler, men man bør tenke nøye gjennom kjørebehovet før man satser på elbil som eneste alternativ for en familie.

 

En kamerat av meg har kjørt fra Norge til Østerrike med el-bil (Jaguar I-Pace) 2 ganger uten problem.  Planlegging må til og selv om det krever med stopp enn med bensin/diesel, så var det ikke noe problem for dem.  Lading fungerte utmerket med app hele veien ("Plug Surfing" som dekker de aller fleste ladeoperatørene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (5 timer siden):

Det fungerer perfekt med en Audi e-tron frem og tilbake til jobben – da kan jeg fylle i begge ender. Men til langturer og ellers i Europa er det foreløpig alt for tidlig å bytte ut min A4-bensin; dertil er det alt for mye planlegging, venting, rekkeviddeangst og ladepunkter som ikke fungerer like godt som bensinstasjoner.

Rekkeviddeangst har jeg kun kjent på mens jeg kjørte bensin og ventet på at prisen skulle ramle litt. Tydelig at enkelte ikke tåler å tenke litt for kjøreturen. Uansett så er påstandene dine farget av en snart ti år gammel tilstand.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Øystein H said:

Dette app-tullet fungerer veldig bra for mange.  Det at du har en bensinbil for lengre turer betyr ikke at andre har det.  Nå har heldigvis også flere leverandører begynt å samarbeide slik at en kan benytte samme app hos flere leverandører.  

Bruk av app gir deg i tillegg flere muligheter med henblikk på status på ladning, automatisk stopp og push-varsel med 80% full-ladet og tilsvarende.  

Vi har en el-bil som vi bruker til både korte og lengre turer.  Og for oss så fungerer dette "app-tullet" veldig bra. 

 

Vel. ladestatus ved start av lading er vel kjend, ladekurve til bilen er kjend og om ikkje laderen har dynamisk last styring til fleire ladepunkt så er ladestraumen kjent også. Då er eit grovt overslag for tid til 80% lading hovudrekning. Alternativt så er ei betre løysing at bilen rapporterer ladestatus.

Automatisk stopp av lading ved fullt batteri er innebygd sikkerheitsfunksjon i både bil og lader håper eg.

Lenke til kommentar
Samms skrev (17 timer siden):

Vel. ladestatus ved start av lading er vel kjend, ladekurve til bilen er kjend og om ikkje laderen har dynamisk last styring til fleire ladepunkt så er ladestraumen kjent også. Då er eit grovt overslag for tid til 80% lading hovudrekning. Alternativt så er ei betre løysing at bilen rapporterer ladestatus.

Automatisk stopp av lading ved fullt batteri er innebygd sikkerheitsfunksjon i både bil og lader håper eg.

Det er en til variabel som man ikke alltid har oversikt over og det er temperatur i batteriet. Lav utetemperatur vil generelt gi kaldere batteri, men bruk av bilen hever batteritemperaturen, særlig motorveikjøring, og om man har hurtigladet tidligere på turen så hever dette også temperaturen. I tillegg har en drl biler aktiv kjøling og varming av batteriet hvis det er over eller jnder en viss temperatur. Enkelte biler, som Tesla vil i tillegg varme batteriet til ideel hurtigladetemperatur om man navigerer til en hurtiglader.

Det kan derfor være vanskelig å regne ut hvor fort den lader, kaldere batteri gir lavere hastighet, og varmere gir høyere hastighet så lenge batreriet ikke blir for varmt og setter ned ladehastigheten igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, RJohannesen said:

Det er en til variabel som man ikke alltid har oversikt over og det er temperatur i batteriet. Lav utetemperatur vil generelt gi kaldere batteri, men bruk av bilen hever batteritemperaturen, særlig motorveikjøring, og om man har hurtigladet tidligere på turen så hever dette også temperaturen. I tillegg har en drl biler aktiv kjøling og varming av batteriet hvis det er over eller jnder en viss temperatur. Enkelte biler, som Tesla vil i tillegg varme batteriet til ideel hurtigladetemperatur om man navigerer til en hurtiglader.

Det kan derfor være vanskelig å regne ut hvor fort den lader, kaldere batteri gir lavere hastighet, og varmere gir høyere hastighet så lenge batreriet ikke blir for varmt og setter ned ladehastigheten igjen. 

Sie heller vanskeleg å eksakt regne ut kor fort batteriet blir lada og når det når 80% fullt. Eit brukbart overslag er enkelt. Og i alle tilfelle, ladestatus er betre å få frå bilen. Då held det med ein app på telefonen, den som høyrer til bilen.

Lenke til kommentar

De som mener energikostnader for bil, enten det nå er elektrisitet eller hydrokarboner, er vesentlig kjører enten veldig mye i en veldig gammel men likevel nær vedlikehodsfri bil, eller så har de ikke lært å regne på avskriving.

Energikostnader er nok for de aller aller fleste godt som irrelevant for totalkostnaden i det å ha bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gazer75 skrev (4 timer siden):

Vekker ein gammal tråd her.

Er det like tungvindt i dag? Må ein fortsatt ha eiga brikke for mange stasjonar?

Vurderer brikke etter å ha stått i -15C eller verre og fikla med app på telefonen.

De fleste lader nok hos Tesla nå, siden de er desidert rimeligst. Da må du fortsatt bruke app, men det er jo ikke noe poeng å stå UTE når du bruker appen da. Sitt inne i varmen i bilen ;)

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 timer siden):

Vekker ein gammal tråd her.

Er det like tungvindt i dag? Må ein fortsatt ha eiga brikke for mange stasjonar?

Vurderer brikke etter å ha stått i -15C eller verre og fikla med app på telefonen.

Jeg opplever det som ganske likt som i 2019. Nyheten er at du nå kan lade hos tesla, som fungerer bra. Ser det er mye kø rundtom de få gangene jeg må hurtiglade med elbil. 

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (8 timer siden):

Vekker ein gammal tråd her.

Er det like tungvindt i dag? Må ein fortsatt ha eiga brikke for mange stasjonar?

Vurderer brikke etter å ha stått i -15C eller verre og fikla med app på telefonen.

Godt argument for brikke, men og for å aktivere Autocharge hos MER og Circle K om bilen er støttet og Plug & Charge hos Ionity. Er vel ingen andre jeg vet som støtter en av disse to standardene per nå. Veldig behagelig å bare plugge til og la det skje mer eller mindre automatisk og med minst mulig "innblanding" bortsett fra å plugge i kabelen.

Uno-X støtter foreløpig bare betaling med kort, men er relativt kjapt og greit der, samme med disse Greenstation, og nå skal det være samme på 20 ladere som er poppet opp hos Hypermat i Charlottenberg, men aner ikke hva de koster der.

Ellers blir det vel som de andre sier å bruke Tesla SuC. Les nummer på stolpen du skal parkere ved og lade på, start appen og aktiver lading der, og så går du ut og setter pluggen inn i ladeluka på bilen, før du setter deg inn igjen. Når du ser ladingen er i gang, kan du gjerne benytte ev. fasciliteter på stedet om ønskelig.

Next gen lading blir induksjonslading. Da gjøres alt fra bilen, eneste du trenger å tenke på er at du "treffer" ladeplata slik at du står optimalt over denne. Det er dessverre ennå noen år frem i tid, før dette tar over for fysisk kabel og knot med om denne låser seg slik den skal og kommunikasjonen med bilen går i orden.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Gazer75 said:

Vekker ein gammal tråd her.

Er det like tungvindt i dag? Må ein fortsatt ha eiga brikke for mange stasjonar?

Vurderer brikke etter å ha stått i -15C eller verre og fikla med app på telefonen.

Hvilken bil har du? Mange bilmerker tilbyr ladeavtaler med roaming og ett kort som virker nær sagt over alt via f.eks plugsurfing, DCS eller Elli.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (54 minutter siden):

Next gen lading blir induksjonslading. Da gjøres alt fra bilen, eneste du trenger å tenke på er at du "treffer" ladeplata slik at du står optimalt over denne. Det er dessverre ennå noen år frem i tid, før dette tar over for fysisk kabel og knot med om denne låser seg slik den skal og kommunikasjonen med bilen går i orden.

Induksjonslading er AC-lading, ikke DC. Dermed ubrukelig til hurtiglading på elbiler. For saktelading er kabel mye rimeligere og gir mye lavere tap, så jeg klarer ikke helt å se at induksjonslading skal ta av annet enn for helt spesielle applikasjoner. For f.eks lading av autonome trucker og slikt er det genialt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Induksjonslading er AC-lading, ikke DC. Dermed ubrukelig til hurtiglading på elbiler. For saktelading er kabel mye rimeligere og gir mye lavere tap, så jeg klarer ikke helt å se at induksjonslading skal ta av annet enn for helt spesielle applikasjoner. For f.eks lading av autonome trucker og slikt er det genialt. 

Dette er fullstendig feil.

Prøveprosjektet med trådløs lading i Oslo gir ifølge linket artikkel 75 kW effect, og er langt over hva du får til med AC. Andre prosjekt gir ihvertfall opp til 150 kW.

https://www.motor.no/aktuelt/na-testes-tradlos-elbil-lading-midt-i-oslo-sentrum/206684

Lenke til kommentar
6 hours ago, Snowleopard said:

Ellers blir det vel som de andre sier å bruke Tesla SuC. Les nummer på stolpen du skal parkere ved og lade på, start appen og aktiver lading der, og så går du ut og setter pluggen inn i ladeluka på bilen, før du setter deg inn igjen.

Går ikkje alltid så bra på vinteren med dårleg brøyting. Kort kabel er eit problem på sommaren og blir ikkje betre på vinter. Snø har også dekka stolpenummer som jo er heilt nede. Idiotisk plassering spør du meg.

6 hours ago, sverreb said:

Hvilken bil har du?

Bytta frå ein 2012 Golf TDI til ein 2020 e-Golf i mai 2023.
Ventar fortsatt på lading i burettslaget, men dei tek seg god tid. Har vist vore litt dårleg økonomi og ein del dyre vedlikehald siste par åra. Easee rotet hjelpte heller ikkje på sidan fleire av tilboda brukar desse.
Hadde det ikkje vore for dette så hadde eg ikkje brydd meg. Kunne lade alt eg har bruk for heime på vinterstid.
Lengste tur var vel rundt 400km t/r i fjor sommar.

10 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

De fleste lader nok hos Tesla nå, siden de er desidert rimeligst.

Nja... 5,75 er ikkje rimelegaste her på langt nær. Har Uno-X til 4,50 og Eviny til 4,99 som også har -10% "bonus" opptening. Så medrekna bonusen så er vel dei to ganske like på pris for tida.
Tesla var rimelegaste i fjor sommar når prisen var nede i 3,75.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Dette er fullstendig feil.

Prøveprosjektet med trådløs lading i Oslo gir ifølge linket artikkel 75 kW effect, og er langt over hva du får til med AC. Andre prosjekt gir ihvertfall opp til 150 kW.

https://www.motor.no/aktuelt/na-testes-tradlos-elbil-lading-midt-i-oslo-sentrum/206684

Forklar gjerne hvordan du kan levere DC med induksjonslading. Induksjon er jo i seg selv basert på vekselstrøm. Det vil altså trengs dyrt likeretterutstyr i bilen for å levere strømmen til batteriet. Og det er et ganske stort hopp fra 75kW til dagens normale hastigheter på ~250kW. Hvor mange vil være interessert i å betale ekstra for dyr kraftelektronikk for å slippe å plugge inn en kabel, og samtidig få høyere tap og dermed høyere ladekostnader?

Ja, for spesielle applikasjoner kan det være aktuelt. Som f.eks taxier. At det blir noe hvermansen kommer til å bruke tviler jeg sterkt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (4 timer siden):

Nja... 5,75 er ikkje rimelegaste her på langt nær. Har Uno-X til 4,50 og Eviny til 4,99 som også har -10% "bonus" opptening. Så medrekna bonusen så er vel dei to ganske like på pris for tida.
Tesla var rimelegaste i fjor sommar når prisen var nede i 3,75.

Ja, det er visst stor forskjell på Tesla sine priser. På min nærmeste SuC koster det 3,85 hos Tesla, evt. 2,80 for de som betaler 129,- pr. måned i medlemskap. Og det gjør vel mange som bruker de ofte da det er tjent inn på et par-tre ladesesjoner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...