Jump to content

Øystein H

Medlemmer
  • Content Count

    590
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

374 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

4267 profile views
  1. Vi har en el-bil som lader med maks 32A (7 kW). Sjekket effekttoppen på Lyse (nettleverandør) sin "Min Side". Fra og med okt 20 til og med okt 21 (13 mnd) var jeg over 10 kW grensen i 7 mnd og over 5 kW grensen i 6 mnd. TIl og med i perioden mai-august, når strømforbruket var lavt (maks 2-2,5 kW), så kom jeg over 5 kW fordi bilen blir ladet 1 gang per uke. Så en kan vel trygt si at dersom jeg hadde hatt et 400V anlegg og en bil med 3-fase og 11 kW lading, så hadde jeg vært over 15 kW i 7 måneder og 10 kW den resterende 6 mnd. Denne nye tariffen vil øke kostnaden for å lade hjemme. Eneste fordelen er at det vi bli noe rimeligere å lade om natten men denne innsparingen spises opp av et økt fastledd (med mindre en lader mer enn 1250 kWh per måned basert på Lyse sin prismodell).
  2. Til info - min iPhone 11 har også 2 IMEI nummer. Et for bruk sammen med vanlig SIM og et for bruk sammen med e-SIM. Det betyr ikke at den kan spores/hackes på måten som trådstarter beskriver/er redd for. Tror dette vil gjelde et stort antall telefoner i fremtiden etterhvert som flere og flere får støtte for e-SIM.
  3. Har du sjekket med ICE? Telefonen kjører standard Android v11 og da skal VoLTE være default på. Ellers så skal oppskriften være som følger (tatt fra Sony sin supportside, men tror det er ganske likt på Nokia sin da ingen har noen spesielle tilpassinger her). Android 10 or Android 11 Make sure your specific Xperia device model and network subscription support VoLTE. Find and tap Settings → Network & Internet → Mobile network → Preferred network type → 4G (preferred)/3G/GSM. Tap the switch beside Enable VoLTE to turn the feature on. If Enable VoLTE isn't available, contact your network operator.
  4. Ser ikke helt hvorfor de er diskriminerende etter loven. Du kan ikke betale for Netflix eller HBO med kontanter. Du registrerer deg i en app/web og betaler med kort via denne. På samme måte så registrerer du deg via app/web mot Mer/Ionity/Re-change/BKK/++++ og kobler en identitet (som leveres via RFID på en fysisk brikke eller via en nøkkel i en app) mot din bruker. Blir som å kjøpe lunch i kantina (i alle fall den ene jeg bruker) men istedenfor lunch så kjøper du strøm til bilen.
  5. Det ville selvsagt vært det beste men så lenge det er mange biler som ikke støtter dette så er det kanskje best å være "bakoverkompatibel"? 😄
  6. Rema 1000 er vel den eneste uten eget kort? Der kan du registrere ditt bank/visa/mc-kort for 10-på-topp rabatter samt noe annet Æ greier. Poenget er vel at alle ønsker kobling direkte mot sluttkunden. Bensinstasjonene (som noen ser på som det store forbildet for betaling) har lenge hatt egne kredittkort for å gi ekstra rabatter. Noen har gått bort fra egne kort men vil uansett ha en kobling mellom kort som benyttes (trumf, visa, mc, bank, annet) og sluttbruker. Og denne koblingen gjøres med en app eller web. Personlig har jeg mere tro på app enn kort. Synes løsningen fra Elton er et steg i riktig retning. Der har du en app som støtter Re-charge (Fortum), Ionity og Koble (og flere kommer sier de selv). Ulempen med app-er er ikke app-en i seg selv, men at en har flere app-er (en for hvert selskap) som krever at en registrerer betalingsordning flere steder. Ikke alltid lett å holde orden på når du bytter bank/visa/mc-kort og må oppdatere 10 ladeapper (for ikke å snakke om Netflix, HBO, +++ streamingtjenester med mere).
  7. Det var da voldsomt ..... Men du vet kanskje at Apple har støttet PD for hurtigladning siden iPhone 8 (2017) selv om de har Lightning-plug? Og når du snakker om plugger så skal ikke underslå at mens Apple har relativt lang levetid på sine kontakter så har flere av de du snakker så varmt om byttet mellom flere forskjellige ladeplugger + diverse utgaver av mikro-USB (som har vært standard og ikke-standard). Det var først noen år etter USB-C kom at de gikk over til den. Jeg synes også at Apple bør begynne å gå mot USB-C, som de har gjort på sine Macbooks (siden 2017) og iPad (Air og Pro--serien), men sammenlignet med flere andre leverandører så har de vært rimelig konsistente i sine valg. Så kan en selvsagt være uenig i det men gresset er ikke nødvendigvis grønnere på andre siden.
  8. Hva er "ulisens"? Mener du ulisensiert? 2.4 Ghz båndet er ulisensiert. Det betyr at en fritt kan benytte 2.4 Ghz båndet til forskjellige formål så lenge en holder seg innenfor et definert regelverk. Det er ikke nødvendig å søke om å få benytte 2.4 Ghz båndet for å sette opp en sender (som f.eks en hjemmeruter). Deler av 5 Ghz båndet er også ulisensiert men bare for bruk for Wifi på gitte kanaler. Det er derfor ikke nødvendig å søke om å få sette opp et Wifi-nett som bruker Wifi på 5 Ghz båndet. På samme måte er det snakk om at hele eller deler av 6 Ghz frekvensbåndet (tror jeg det var) kunne bli definert som ulisensiert for 5G bruk. Det betyr f.eks. at en bedrift kan sette opp en lokal 5G løsning som dekker sitt område uten å søke om tillatelse. Og dersom et slikt nett skaper problem for "naboen" må en bli enig med naboen om deling av frekvensene, på samme måte som ditt Wifi kan "kollidere" med naboen din i dag. Dette gir også muligheter for at en lokal ISP i en liten bygd/tettsted kan sette opp en lokal 5G løsning for FWA (fixed wireless access) og tilby Internett gjennom dette basert på 5G teknologi. Det er ikke avklart enda, så vidt jeg vet i alle fall, om det blir noe av ulisensiert 5G på dette frekvensbåndet men det er foreslått i standardgruppen for mobilnett (3GPP). Noen annet er at vi i Norge også ser på muligheten for lokale 5G nett i frekvensområde 3.8 - 4.2 Ghz. Dette vil kunne benyttes av lokale aktører for å sette opp FWA-løsninger (ikke telefoni, bare bredbånd). Du kan lese mer om dette her: https://www.nkom.no/hoeringer/horing-av-lokale-5g-nett-i-3-8-4-2-ghz-bandet. Dette nettverket vil kreve lisens (forenklet søknadsprosess og med et årlig gebyr tipper jeg) men bare for at NKOM skal vite hvor slike nettverket er installert og i bruk at det gjøres på en kontrollert og sikker måte som ikke skaper problem for offentlige telefon (Telenor, Telia, ICE).
  9. Tror du blander hummer og kanari her. TPM er en sikker kryptoprosessor og har ikke noe med eSim å gjøre. Du kan lese en god beskrivelse her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module eSIM er et SIM-kort uten den fysiske delen. Bruk av eSim krever støtte fra operatør. Ved bruk av vanlige SIM-kort har operatøren full kontroll og kan legge inn ekstra funksjonalitet (som f.eks kreves av BankID på mobil) og de vet hvilket SIM nummer som er koblete mot ditt telefonnummer. eSIM er uavhengig av operatør som igjen krever at eSIM blir registrert hos aktuell operatør slik at det kobles mot ditt telefonnummer. En eSIM kan inneholde profil til flere forskjellige operatører. Du kan f.eks være registrert både hos en operatør i Norge og en annen i Spania. Antall profiler er bare avhengig av kapasiteten til eSIM-en i telefonen/pc/annet. BankID på mobil vil nok ikke komme på eSIM. Denne krever funksjonalitet som ikke finnes i eSIM og som jeg tviler på vil legges inn senere. Det vil i så fall kreve hardware oppgradering av dagens eSIM chip og i praksis derfor ikke gjennomførbart.
  10. Betalt artikkel fra FHI? Tror ikke FHI betaler for dette og kanskje det er nødvendig å minne aldersgruppen (og andre) at det forbyggende og viktig å laste ned å benytte denne appen. Vi ønsker vel alle at dette snart skal være over og da er det greit med noen påminnelser av og til.
  11. Er dette sløsing med penger (nok en gang) fra EU sin side? 1) Apple iPhone leveres nå med lader med USB-C port. Det eneste som er "ikke standard" er at de har en USB-C -> Lightning kabel. 2) Apple har støttet forskjellige PD varianter i flere år, både på iPhone og iPad (https://support.apple.com/en-us/HT208137) med dagens nye ladere fra Apple (og andre som støtter PD). 3) En lov fra EU vil uansett ikke være aktiv før om et par år. Produsenter får alltid et par år til å tilpasse seg. Og innen den tid er kanskje iPhone helt trådløs med wireless ladning? Just saying.
  12. Takker. Hvilken Huawei benytter du? Jeg hadde en B593 tidligere og den støttet låsing på 800, 1800 og 2600. Men sto den på AUTO så valgte den også 2100 dersom det var 4G på dette båndet. Den manglet dessverre 4G+ ....
  13. På hytta får vi inn 2 stk Telia master. Den ene gir oss 4G+ på bånd 3 og 20 (800 og 1800 MHz) og den andre gir oss 4G+ på bånd 8 og 1 (900 og 2100 MHz). Plasserer jeg ruter hvor jeg har best dekning så kobler den seg opp mot mast 1 (bånd 3 og 20). Men denne tilkoblingen gir meg dårligst båndbredde selv om ruteren sier 100% signal på mottak). Får mellom 5 og 15 mbps ned og 1-2 mbps opp. Flytter jeg ruteren så kobler den seg opp mot mast 2 (bånd 8 og 1). Det gir meg 75% signalmottak og god båndbredde med 40-50 mbps ned og 5-10 mbps opp. Men av og til så hopper ruteren over til mast 1 fordi denne også gir 75-80% signalmottak på samme sted. Ønsker meg en ruter som støtter 4G+ (Carrier Aggregation) og som jeg kan låse på f.eks. bånd 8 og 1 (900 og 2100 Mhz). Da kunne jeg plassert ruteren hvor det absolutt best mottak og fått 100% signalmottak uten å være bekymret for at ruteren kobler seg opp mot feil mast. Noen tips? Ruteren må støtte 4G+, mulighet for å låse den mot enkelte band og støtte 4G på "gamle 3G bånd" som 900 og 2100 MHz i tillegg til 800/1800/2600 og helst 700.
  14. Ikke samme som tidligere nei. NKOM sin link er her: https://www.nkom.no/telefoni-og-telefonnummer/finn-tilbyderen. Og den tjenesten er fortsatt stengt.
  15. Har du en link? På NKOM kommer til bare til gammel side med info om at tjensten er stengt.
×
×
  • Create New...