Gå til innhold

Kan man kjøpe én ladebrikke for alle ladere? Vi undersøker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har elbil, men har ingen apper for lading eller noen gang ladet langs veien. Jeg orker ikke å styre. Bilen kjøres ikke lenger vekk enn at jeg kan bruke hjemmelader og på langtur blir det heller bensinbilen. Ellers veldig enig i at en må få på plass betaling med bank- eller kredittkort. Hva tenker de med, de som har funnet på dette app-tullet?

Endret av StigVidar
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

De mest spesielle er Incharge/Ishavsveien. Der må man bestille brikke  før man får opprettet konto. Men så svarer de først dette:

Quote

Det ända du behöver göra i appen är att koppla ditt bankkort för att kunna ladda. Laddbrickan och laddkortet fungerar separat från appen idag, de går inte att anknyta.

Altså slik at man får faktura når man bruker brikken, men belastes kredittkort når man bruker appen,

Men noen dager senere, etter litt harselering fra min side, svarer de dette:

Quote

Det är just NAF-kortet som vi inte kan registrera i vår app, dessa 2 är inte kompatibla.

Använder du ett incharge kort/bricka så kommer du få faktura och du kan även lägga in det i appen så alla laddningar du gör i appen även dom kommer på faktura.

Efter du har gjort en beställning på incharge laddkort/bricka så kommer du få inloggningsuppgifter där du kan logga in med dom i appen. Det innebär alltså att alla dina sessioner som du gör via appen då kommer att synas på MyIncharge portalen som du får tillgång till att logga in på för att se din statistik på laddning.

Edit. I et 3. svar sier de noe om Elbilforeningen, jeg har ikke sjekket hva det går ut på

Quote

Vi har ett samarbete med Norsk Elbilsförening om det kan vara av intresse

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Heldigvis er vel plug & charge ikke så altfor langt unna. Dette har vært et av de punktene Tesla har vært milevis foran de andre aktørene, både på biler og lading. ISO standarden er på plass, så nå er det vel implementering som gjenstår. Alt blir riktignok ikke automatisk bedre med plug & charge, jeg regner med at det tar tid før leverandørene gir opp forsøkene på å låse oss mot de, med rabattavtaler og alle slags påfunn for å gjøre det vanskelig å sammenligne de mot hverandre. Litt har de vel lært av bensinstasjonene..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Langtur" i går.

Jeg ha avtale med e-tron charging service, da koster det 1,85 pr kWh, hos Ionity. Lading må startes med rfid ( eget kort for e-tron charging service), eller My Audi app. Startes lading på annen måte, koster det 8,40 pr kWh.

Rfid-korte lå hjemme i den andre buksa, My Audi appen fungerte som vanlig ikke, den gav meldingen "Serverfeil: Serveren har sendt et ugyldig svar". Etter 4 telefoner til 3 supportinstanser gav jeg opp og kjøret til Kløfta, ladet hos Mer, med EL-Bil foreningens brikke. 

Rådet fra Ionity var å starte lading fra dere app, til 8,40 pr kWh, det var uaktuelt Audi/e-tron charking kunne ikke hjelpe overhodet. Dette er alt for dårlig løsning, hadde jeg kunne registrere (flere) egne kort mot samme leverandør (noen tillater det) hadde dette vært en "ikke situasjon" for meg.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Svarene fra Mer og Kople er jo bare tullesvar. Hvis de har en så idiotisk konfigurert backend at den tillater flere identiske RFID-nummer, så har de vesentlig større problem enn om det tilfeldigvis finnes en brikke med identisk RFID-nummer som en av deres egne brikker. Så dårlige tviler jeg på at de er.

Hele poenget med tvang for å bruke deres brikker, er å få logoene inn i folks biler. Da blir det enklere å huske at de eksisterer. For hvem stopper med viten og vilje ved et av busskurene deres for å lade, når det finnes så mye bedre alternativer fra Circle K og Ionity?

Og bare for å pisse på kundene sine, så skifter de navn oftere enn andre skifter undertøy. Er du som folk flest og hurtiglader bare en håndfull ganger i året, så aner du til slutt ikke hvor du kan bruke f.eks. Fortum sin ladebrikke som du satte opp da du kjøpte din første elbil. Så er kaoset i gang.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Fra hva som fremgår her ser det ut til at de har vært utilregnelige i gjerningsøyeblikket og ikke benyttet en RFID løsning som benytter kryptografi, men heller bare leser av en åpen ID som hvem som helst kan lese av og kopiere. Sikkerheten blir da omtrent på linje med å ha en tallkode skrevet på en lapp i frontruta.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Svarene fra Mer og Kople er jo bare tullesvar. Hvis de har en så idiotisk konfigurert backend at den tillater flere identiske RFID-nummer, så har de vesentlig større problem enn om det tilfeldigvis finnes en brikke med identisk RFID-nummer som en av deres egne brikker. Så dårlige tviler jeg på at de er.

Og å berre tillate eigne brikker hjelper berre om det er ein form for kryptert nøkkel på brikka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
35 minutes ago, chrisbt said:

Fra hva som fremgår her ser det ut til at de har vært utilregnelige i gjerningsøyeblikket og ikke benyttet en RFID løsning som benytter kryptografi, men heller bare leser av en åpen ID som hvem som helst kan lese av og kopiere. Sikkerheten blir da omtrent på linje med å ha en tallkode skrevet på en lapp i frontruta.

Litt usikker på om det betyr så mykje til og frå med kryptering.😉

Eg tviler sterkt på det er så vanskeleg å klone brikker, diverse informasjon på nettet seier noko anna. På den andre sida, om laderen også leser identitet til bilen, kamera leser skiltnummer /fotograferer bil og det er algoritmer som sjekker brikke, bilidentitet, bilskilt, bilmerke og bruksmøntster så bør mange forsøk på svindel fangast raskt. Om rekninga er enkel å sjekke og brukaren gjer det så bør dei aller fleste tilfella av svindel med klona brikker kunne fangast opp.

Då blir og meir utfordrande å vere svindler. Ikkje berre RFID brikka må klonast, bilidentitet laderen leser må manipulerast, det må på falske skilt og bilen må vere riktig model og farge. Då mangler det berre å sniffe etter mobiltelefonar i området for sjekka om brukar av bilen passer med historiske data og ansiktsgjennkjenning av førar og pasasjerar for god kontroll...

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (3 timer siden):

Svarene fra Mer og Kople er jo bare tullesvar. Hvis de har en så idiotisk konfigurert backend at den tillater flere identiske RFID-nummer, så har de vesentlig større problem enn om det tilfeldigvis finnes en brikke med identisk RFID-nummer som en av deres egne brikker. Så dårlige tviler jeg på at de er.

Hele poenget med tvang for å bruke deres brikker, er å få logoene inn i folks biler. Da blir det enklere å huske at de eksisterer. For hvem stopper med viten og vilje ved et av busskurene deres for å lade, når det finnes så mye bedre alternativer fra Circle K og Ionity?

Bedre og bedre, det er vel smak og behag kanskje. Jeg hurtiglader til tider svært mye da jeg farter landet på kryss og tvers med campingvogn. Ca. halvparten hos Tesla og halvparten hos andre aktører. Men en aktør jeg aldri bruker er Ionity, og CK prøver jeg også å unngå så godt som mulig. 

MER er min foretrukne leverandør, på bakgrunn av en kombinasjon av flatedekning, plassering og pris. Nr. 2 blir Recharge (tidl. Fortum). Har brukt Elbilforeningens ladebrikke siden 2011 hos alle aktører, fungerer gull. Vi har to stk., som ligger fast i dørlomma på sin respektive bil, alltid lett tilgjengelig. Kan ikke tenke meg enklere måte å lade på bortsett fra Plug-and-Charge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Samms said:

På den andre sida, om laderen også leser identitet til bilen, kamera leser skiltnummer /fotograferer bil og det er algoritmer som sjekker brikke, bilidentitet, bilskilt, bilmerke og bruksmøntster så bør mange forsøk på svindel fangast raskt.

Ja, og problemet for en eventuell svindler er at vedkommende vil avsløre posisjonen sin med en gang ladebrikken brukes. Og så skal han/hun oppholde seg på samme sted den neste halvtimen, for å få en gevinst av betydning.  I tillegg til de nevnte løsningene er mange biler også på nett. Da bør det være rimelig enkelt å sjekke om en brikkeeierens biler virkelig lader et bestemt sted,  når brikken er i bruk. Så kan eier evt. bekrefte at det skal lades. Noe tilsvarende kan sikkert brukes for å sikre plug and charge løsninger også.

 

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 said:

Jeg bruker elbilforeningens brikke alle steder jeg lader. Noen steder må man inn på nettsiden først for å registrere brikken så er det null stress.

Hvorfor har ikke testen sett på dette?

Har du lest oppfølgingen  det linkes til nederst i artikkelen?  https://www.tu.no/artikler/hurtiglading-lager-flere-systemer-i-systemet-for-a-gjore-systemet-mer-brukervennlig/516075?p=ede06fc2

Lenke til kommentar
46 minutes ago, J-Å said:

Nei. Jeg avsluttet å lese når jeg så denne (i spoileren) som ikke var korrekt. Kommer man med en oppfølgende artikkel som endrer en del av innholdet i artikkelen så kan man opplyse om det i starten og ikke nederst.

Spoiler


image.thumb.png.67476c4015969627eecaa3ff379115ba.png

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...