Gå til innhold

Kan man kjøpe én ladebrikke for alle ladere? Vi undersøker


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (22 minutter siden):

Forklar gjerne hvordan du kan levere DC med induksjonslading. Induksjon er jo i seg selv basert på vekselstrøm. Det vil altså trengs dyrt likeretterutstyr i bilen for å levere strømmen til batteriet. Og det er et ganske stort hopp fra 75kW til dagens normale hastigheter på ~250kW. Hvor mange vil være interessert i å betale ekstra for dyr kraftelektronikk for å slippe å plugge inn en kabel, og samtidig få høyere tap og dermed høyere ladekostnader?

Ja, for spesielle applikasjoner kan det være aktuelt. Som f.eks taxier. At det blir noe hvermansen kommer til å bruke tviler jeg sterkt på. 

Poenget er at den kan lever både AC og DC ved at den går direkte mot akkurat det samme utstyret som bilen allerede bruker. Trenger ikke noe veldig dyrt utstyr for å konvertere noe som helst. Og det er ikke noe spesielt som tilsier at det ikke går å få støtte for langt høyere effekter. Jeg har hørt/lest at 200-250 kW og høyere er noe de utvikler, nevnes bl.a. for Wave Inc. i denne artikkelen, som lister flere firmaer som utvikler (og tilbyr?) trådløs lading.

https://evchargingsummit.com/blog/everything-you-need-to-know-about-wireless-ev-charging/

Mere info:
https://www.pcmag.com/explainers/wireless-ev-charging-is-coming-heres-how-it-works

Skal vi tro på denne artikkelen, er også Tesla svært interessert, og om de begynner å bygge dette inn i bilene sine fra fabrikk og selger ladere tilpasset dette, så kan adapsjonen skyte virkelig fart.

https://www.canarymedia.com/articles/ev-charging/tesla-bets-76m-on-wireless-ev-charging-can-the-tech-go-mainstream
Selvsagt vil ladeplate og montering koste litt, spesielt siden det må tilpasses litt den enkelte bilen. Men som med alt annet, dette beror på "economics of scale". Det vil være dyrt i starten, og det vil ta noe tid før det blir utbredt. Men tenker dette er noe de rikeste med teknologi-interesse ønsker og lettere vil ta i bruk.

Først hjemme for å slippe kabelknot, og etterhvert når det brer seg ut med offentlig tilgjengelige ladere. Og også for flåter for bedrifter som bruker mange biler. Skadet ladeutstyr er heller ikke billig å reparere, så bedrifter kan fort se økonomi i dette.

Det som nok vil ta lengre tid, er å få på plass dette i det offentlige. Få som vil satse på slikt, uansett om det er AC-lading i bygater og parkeringsplasser eller hurtig/lymladere rundt om kring, før det er mer vanlig at biler har dette montert.

Og som sagt, om bilfabrikkene tilbyr dette enten som en standard eller som en opsjon når man kjøper bil, og også selger ladestasjoner for disse på samme måte som Tesla nå selger sin wall connector, så vil dette skyte fart i markedet.

Jeg har langt mindre tro på trådløs lading "on the go", som i elektrisk lading i kjørebanen, men jeg låser meg ikke helt til å nekte å tro at det kan komme. Jeg har bare svært liten tro på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Forklar gjerne hvordan du kan levere DC med induksjonslading. Induksjon er jo i seg selv basert på vekselstrøm. Det vil altså trengs dyrt likeretterutstyr i bilen for å levere strømmen til batteriet.

Vel. Ja og nei. Ja induksjonslading er AC men nei utstyret i bilen må ikke nødvendigvis være så dyrt. Når man kan velge frekvens fritt kan man gjøre en hel del med virkningsgraden og kostnaden på likeretteren i bilen. I teorien kan du også gjøre laderegulering fra host siden mens bilen er bare en veldig enkel likeretter. (men jeg vet ikke om det faktisk blir gjort i induksjonsladingsystemer)

59 minutes ago, Snowleopard said:

Poenget er at den kan lever både AC og DC ved at den går direkte mot akkurat det samme utstyret som bilen allerede bruker.

Man kan åpenbart ikke levere DC over et induktivt koplet ladegrensesnitt. Men ja det er tenkelig å kunne bruke motorkontrollerelektronikken til å fungere som laderegulator, jeg er imidlertid noe skeptisk til om det faktisk blir gjort, det krever en hel del ekstra og det eneste du egentlig gjenbruker er effekttransistorene, og man må da plutselig ha en bunke fler kontaktorer.

Jeg ser ikke noen vesentlig markedsmessig interesse for å rulle ut induksjonslading bredt, så jeg ville ikke holdt pusten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (59 minutter siden):

Vel. Ja og nei. Ja induksjonslading er AC men nei utstyret i bilen må ikke nødvendigvis være så dyrt. Når man kan velge frekvens fritt kan man gjøre en hel del med virkningsgraden og kostnaden på likeretteren i bilen. I teorien kan du også gjøre laderegulering fra host siden mens bilen er bare en veldig enkel likeretter. (men jeg vet ikke om det faktisk blir gjort i induksjonsladingsystemer)

Man kan åpenbart ikke levere DC over et induktivt koplet ladegrensesnitt. Men ja det er tenkelig å kunne bruke motorkontrollerelektronikken til å fungere som laderegulator, jeg er imidlertid noe skeptisk til om det faktisk blir gjort, det krever en hel del ekstra og det eneste du egentlig gjenbruker er effekttransistorene, og man må da plutselig ha en bunke fler kontaktorer.

Jeg ser ikke noen vesentlig markedsmessig interesse for å rulle ut induksjonslading bredt, så jeg ville ikke holdt pusten.

Jeg har nå skrevet et ganske brukbart scenario for hvorfor dette har en fremtid, men jeg innser og at dette ikke kommer skikkelig i gang før induksjonslading er blitt standardisert og fått en viss markedsandel.

Som alltid er det spørsmålet om hva som kommer først, som vi så i Finnmark. Der ble Ishavsveien pushet ut før det ble så mange brukere, mot normalen at bilene må komme først, men nå viser jo statistikken at selv i Finnmark så er elbiler på nesten 80 % andel av nybilsalget. Fylket har spesielle omsyn, så forståelig at mange ikke turte/ville kjøpe elbil før de visste at det fantes lademulighet.

Dette har man nå sannsynligvis oppfattet andre steder, så flere og flere kommuner ønsker nå å bygge ut ladeinfrastruktur, også for å ikke komme mer i bakevja, etterhvert som de ser at turister og tilreisende forventer at det finnes lademuligheter, ellers så velger de andre steder.

Men scenariet er altså veldig koblet til dynamisk effekt. Med ladeplater koblet til en sentral som kan styre hvilken effekt som gis ut til hver ladeplate, så blir det en kombinasjon av hvor mange biler man har inne samtidig, og hva de kan og etterspør av effekt.

Man trenger ikke ha dedikerte ladere med lavere effekt for de biler som ikke kan ta i mot så mye, for dette styres altså sentralt i anlegget. Man trenger heller ikke i samme grad matche antallet ladbare parkeringsplasser mot effekt, for det er ikke slik at man reduserer kapasiteten om man bygger ladeplate på en ekstra plass.

slike anlegg kan altså ha f.eks. effekt til å levere 250 kW til 10 samtidige biler, men det er kanskje plassert ut 20-30 ladeplater. Altså mer enn nok til at stasjonen kanskje ikke vil ha ladekø. Det sier seg selv at ikke alle biler eller ladeplater til enhver tid kan motta/levere 250 kW når bil kommer inn, men må ta til takke med det som er ledig til enhver tid.

Men effekt leveres altså ut dynamisk til hver ladeplate, slik at man kan gi mange biler en middels effekt, når det ikke er så mange som krever "full spiker".  Og etterhvert som bilene som krever mest effekt kommer i SoC-trinn der de krever mindre effekt, kan man da levere mer til andre, eller effekt til ladere som er "i kø", om all effekt er "lovd bort" til de første bilene som er kommet inn. Ja, selv for de bilene som ikke klarer maks 250 kW, så vil de og etterspørre mindre effekt jo høyere SoC de har.

Og fordi det er så mange ladeplater utplassert, så er det umiddelbare behovet for å flytte bilen straks den er ferdig, sterkt redusert. Nyt ferdig maten uten å stresse, vel vitende om at "din" bil ikke opptar effekt, og biler som kommer til kan stille seg på en ledig plass der det er ladeplate under asfalten.

Eller på annen side, om bilen havner "i kø" men du står over en ladeplate, så vil lading starte straks det blir ledig effekt, så det er bare å gå inn og bestille seg en kaffekopp eller en matbit men bilen venter uten sjåfør i bilen.

Det vil og gjøre det lettere å øke effekt i skapet, og å bygge ladeplate i bakken på flere parkeringsplasser dersom det viser seg at det er behov. Enten begge deler, eller bare en av delene, men det ser man i datasystemet hvor mye venting eller ledig kapasitet man har til enhver tid.

Og, ja, dette er også gjeldende for store parkeringsanlegg der man ikke ønsker å reservere plasser bare til ladende biler. Ved å bygge ut tilstrekkelig med plasser med ladeplate i bakken, så skal det en god del mer til for at man "icer" en ladeplass, fordi effekten sendes til andre plater etterhvert som ladbare biler ber om lading.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (22 timer siden):

Vekker ein gammal tråd her.

Er det like tungvindt i dag? Må ein fortsatt ha eiga brikke for mange stasjonar?

Vurderer brikke etter å ha stått i -15C eller verre og fikla med app på telefonen.

Har 2 brikker. De ligger hjemme. Lader bare på Tesla's Superladere når jeg/vi er på tur. Er mer enn nok.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Jeg har nå skrevet et ganske brukbart scenario for hvorfor dette har en fremtid, men jeg innser og at dette ikke kommer skikkelig i gang før induksjonslading er blitt standardisert og fått en viss markedsandel.

Som alltid er det spørsmålet om hva som kommer først, som vi så i Finnmark. Der ble Ishavsveien pushet ut før det ble så mange brukere, mot normalen at bilene må komme først, men nå viser jo statistikken at selv i Finnmark så er elbiler på nesten 80 % andel av nybilsalget. Fylket har spesielle omsyn, så forståelig at mange ikke turte/ville kjøpe elbil før de visste at det fantes lademulighet.

Dette har man nå sannsynligvis oppfattet andre steder, så flere og flere kommuner ønsker nå å bygge ut ladeinfrastruktur, også for å ikke komme mer i bakevja, etterhvert som de ser at turister og tilreisende forventer at det finnes lademuligheter, ellers så velger de andre steder.

Men scenariet er altså veldig koblet til dynamisk effekt. Med ladeplater koblet til en sentral som kan styre hvilken effekt som gis ut til hver ladeplate, så blir det en kombinasjon av hvor mange biler man har inne samtidig, og hva de kan og etterspør av effekt.

Man trenger ikke ha dedikerte ladere med lavere effekt for de biler som ikke kan ta i mot så mye, for dette styres altså sentralt i anlegget. Man trenger heller ikke i samme grad matche antallet ladbare parkeringsplasser mot effekt, for det er ikke slik at man reduserer kapasiteten om man bygger ladeplate på en ekstra plass.

Slike løsninger er da allerede i bruk i stor skala med kabel. Alle Tesla sine steder lastbalanserer mellom mange uttak. Både 1MW fordelt på 4 stolper samt trafoens kapasitet fordelt på alle stolpene. Samme gjelder f.eks Kempower-laderne som mange andre bruker. Enkle uttak, kobles til felles "sentraler". 

Jeg tviler på at det er rimeligere å bygge ut en masse nedfelte plater i asfalten (eller betongen, i P-hus) enn stolper med kabel på. Spesielt der det må brøytes. Hvordan ser man platen og hvor man skal parkere når det ligger 10cm snø overalt? Varme i ladeplatene kanskje, men det koster jo mye ekstra i drift. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Slike løsninger er da allerede i bruk i stor skala med kabel. Alle Tesla sine steder lastbalanserer mellom mange uttak. Både 1MW fordelt på 4 stolper samt trafoens kapasitet fordelt på alle stolpene. Samme gjelder f.eks Kempower-laderne som mange andre bruker. Enkle uttak, kobles til felles "sentraler". 

Problemet med kabelbasert løsning her, er todelt. For det første, så har du det med skdde, nedkjørte ladestolper og kabler, og ødelagte "pistolgrep", alternativt at man må dra med seg og styre med egen kabel. Og hva gjør man når man glemte kabelen hjemme eller på hytta? Jo man må ta en egen tur til hurtig/lynlader fremfor å få ladet der og da.

Det andre er at man har et forhold på 1-1 på ladeplasser. Man gidder ikke bygge ut flere ladere enn man ønsker å sette av til elbiler. Med trådløs lading vil ikke en plass tatt opp av en ICE-bil, blokkere for at anlegget kan lade andre biler. Man slipper altså å sette "parkering kun for ladende biler med aktiv lading". Og ingen trenger å bli sur fordi man ikke flytter seg om bilen altså sier seg fornøyd fordi den har nådd satt ladegrense.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (7 timer siden):

Nja... 5,75 er ikkje rimelegaste her på langt nær. Har Uno-X til 4,50 og Eviny til 4,99 som også har -10% "bonus" opptening. Så medrekna bonusen så er vel dei to ganske like på pris for tida.
Tesla var rimelegaste i fjor sommar når prisen var nede i 3,75.

Er kr 3,55/kWh på vår nærmeste Tesla SuC nå. Kr 4 etter kl. 16. Ikke så gæernt det.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Problemet med kabelbasert løsning her, er todelt. For det første, så har du det med skdde, nedkjørte ladestolper og kabler, og ødelagte "pistolgrep", alternativt at man må dra med seg og styre med egen kabel. Og hva gjør man når man glemte kabelen hjemme eller på hytta? Jo man må ta en egen tur til hurtig/lynlader fremfor å få ladet der og da.

Det andre er at man har et forhold på 1-1 på ladeplasser. Man gidder ikke bygge ut flere ladere enn man ønsker å sette av til elbiler. Med trådløs lading vil ikke en plass tatt opp av en ICE-bil, blokkere for at anlegget kan lade andre biler. Man slipper altså å sette "parkering kun for ladende biler med aktiv lading". Og ingen trenger å bli sur fordi man ikke flytter seg om bilen altså sier seg fornøyd fordi den har nådd satt ladegrense.

Hurtigladere har alltid fastmontert kabel. For saktelading er det ingen konkurranse, en ladestasjon med type 2 uttak vil koste en brøkdel å sette opp i forhold til induksjonsplater. Induksjonslading vil derfor bli svært mye dyrere, og dermed tilsvarende lite brukt. 

Det er ingenting i veien for å sette opp en ladestasjon per plass heller, og det blir garantert billigere enn en induksjonsladeplate per plass. Lastdeling mellom disse fungerer på samme måte uansett ladeteknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (33 minutter siden):

Hurtigladere har alltid fastmontert kabel. For saktelading er det ingen konkurranse, en ladestasjon med type 2 uttak vil koste en brøkdel å sette opp i forhold til induksjonsplater. Induksjonslading vil derfor bli svært mye dyrere, og dermed tilsvarende lite brukt. 

Det er ingenting i veien for å sette opp en ladestasjon per plass heller, og det blir garantert billigere enn en induksjonsladeplate per plass. Lastdeling mellom disse fungerer på samme måte uansett ladeteknologi.

Om man setter opp en lader i form av en Tesla-lader eller en av disse Kem-Power-ladestolpene, så vil det jo kunne bli i samme prisområdet, da dette bare er satellitter og selve laderne er i skapene.

Jeg tipper likevel at disse stolpene faktisk vil bli dyrere enn den lille induksjonsplaten som skal graves ned. Selve installasjonen kan kanskje bli litt dyrere, men ikke mye. Tross alt vil man og måtte grave og asfaltere områder som skal bygges ut med vanlige ladestolper, så mye av kostnaden blir nok lik.

Setter man opp slike ladere som f.eks. Ionity gjør, så er jeg ikke helt sikker på hvordan de løser det, men ihvertfall de som f.eks. Eveny er så glad i, så er hver stolpe med selve laderne i søyla.

Men du skipper jo over ett av poengene her. Dersom en bil sklir på glatta nå om vinteren, så kan den fort meie ned ladestolpen eller laderen. Eller som stakkaren med nesten splitter ny bil opplevde, stod og ladet og ble truffet av en lastebil som knuste bilen og satte minimum en lader fullstendig ut av spill.

Med induksjonslader vil altså "ladestolpen" være gravd ned og beskyttet av asfalten, og det er ingen lader eller satellitt som risikerer å bli ødelagt. Selve laderne står altså i et eget skap et stykke bortenfor, og er langt mindre utsatt for slike hendelige uhell.

Kan jo og vise til det som skjedde her i fjor tror jeg det var, en gjeng som drev og kappet i stykker kabelen til så mange ladestolper de klarte, før de dro videre og gjentok bedriften.

Ville vært tilnærmet umulig å gjøre samme sabotasjen på en induksjonslader, med mindre de bruker utstyr som penetrerer asfalten og kjører et bor gjennom induksjonsladeren. Altså et temmelig spesielt case, da slikt utstyr må ha en viss størrelse for å klare å gjøre skade.

Jeg påstår altså at tross noe dyrere installasjon i starten pga av at disse skal graves ned og asfalteres over, likevel vil komme billigere ut over tid.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Snowleopard said:

Med induksjonslader vil altså "ladestolpen" være gravd ned og beskyttet av asfalten, og det er ingen lader eller satellitt som risikerer å bli ødelagt. Selve laderne står altså i et eget skap et stykke bortenfor, og er langt mindre utsatt for slike hendelige uhell.

Tror ikke påkjørsel av ladere er noe stort problem. De blir også vanligvis beskyttet av bollarder.

Grunnen til at jeg sier at jeg ikke ser noen stor markedsinteresse er at jeg hører lite om prosjekter for å utvikle induksjonsladere. Det var noe snakk om for 3-4 år siden men så har det hele stilnet.

Ikke dermed sagt at dette ikke vil skje, men jeg mistenker bruksscenariene er noe smale. Taxier og busser er hva jeg tenker er målgruppen, kanskje også lett varetransport. I.e. brukergrupper som har hyppige men kortvarige stopp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Tror ikke påkjørsel av ladere er noe stort problem. De blir også vanligvis beskyttet av bollarder.

Grunnen til at jeg sier at jeg ikke ser noen stor markedsinteresse er at jeg hører lite om prosjekter for å utvikle induksjonsladere. Det var noe snakk om for 3-4 år siden men så har det hele stilnet.

Ikke dermed sagt at dette ikke vil skje, men jeg mistenker bruksscenariene er noe smale. Taxier og busser er hva jeg tenker er målgruppen, kanskje også lett varetransport. I.e. brukergrupper som har hyppige men kortvarige stopp.

Ser ikke mange AC-ladere beskyttet av dette, og ærlig talt ikke så mange DC-ladere heller, selv om det gjelder noen.

De er til gjengjeld montert oppå "fortauet", så man har en kant som skal forseres først.

De fleste har heldigvis så liten fart at det er svært ofte tilstrekkelig. Men selv om det ikke skjer så ofte med så drastiske skader, så er det fort dyrt om det skjer.

Lenke til kommentar

Automatisering er en måte å redusere behovet for bruk av brikke, og dette handler litt mer utvidet om hvordan man enklest skal få betalt for lading. Svaret på det er egentlig kortbetaling, så er spørsmålet bare hvordan dette initieres. 

Automatisering via program og tilhørende HW for trådløs lading, Autocharge/Plug & Charge, direkte betaling med kortet, med brikke eller app der kortet er lagt inn som betalingsmiddel.

Men greit, det er en liten sidediskusjon som ble lengre enn nødvendig, pga en feilaktig påstand som kom etter at jeg nevnte trådløs lading som en fremtidig og kommende løsning (er jeg egentlig sikker på).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...