Gå til innhold

Regjeringen tar halvparten av regningen for høye strømpriser


Anbefalte innlegg

kremt skrev (15 timer siden):

Ingen vil nok spare på strøm noe mer nå, siden staten tar mye av regninga uansett. De pumper praktisk talt milliarder inn i strømmarkedet. Etter min beregning bidrar dette til press oppover i prisene.

Hadde staten tatt hele regninga over 70øre tror jeg det hadde gitt kjempepress, For mange er nok en pris på 1.5kr/kwh nok til å begrense forbruket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bor i et land som i økende grad flår sine innbyggere med stadig økende skatter, avgifter, bompenger, strømpriser, nettleie etc, og som viser sin "snillhet" ved å sende 1/3 av "byttet" tilbake til befolkningen for å vise sin "snillhet" og derved sikre gjenvalg og sine privilegerte taburetter. Staten bør hjelpe de få som trenger hjelp, og la resten av oss få være i fred. Vi trenger ikke alle å bli klienter i en "snill" stat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurra for Norge syns ikke det hørtes ut som noe stor deal. Men skjønner at poenget er å få ned forbruke på strøm blant folk. Vi har jo vært bortskjemt med å kunne bruke så mye strøm vi vil uten å bli ruinert. Den tiden er nok forbi. Nå må vi lære og leve med å være mer bevisst på når vi bruker strøm og hvordan. På 70 og 80 tallet levde vi slik husker jeg. Er ikke verre enn det.

 

 

 

Endret av Nokia1803
Lenke til kommentar
Nokia1803 skrev (55 minutter siden):

Hurra for Norge syns ikke det hørtes ut som noe stor deal. Men skjønner at poenget er å få ned forbruke på strøm blant folk. Vi har jo vært bortskjemt med å kunne bruke så mye strøm vi vil uten å bli ruinert. Den tiden er nok forbi. Nå må vi lære og leve med å være mer bevisst på når vi bruker strøm og hvordan. På 70 og 80 tallet levde vi slik husker jeg. Er ikke verre enn det.

 

 

 

Velferden har gjort oss utrolige bortskjemte og vi sløser penger som bare det på materielle ting, når man gir barna sine iPhoner, PC'er, spillemaskiner osv... Til jul blant annet, er det noe som har gått galt en plass, jeg er nok ikke noe bedre selv, man følger jo strømmen, når jeg var unggutt fikk jeg kanskje Guinness Rekordbok til jul av mine foreldre og muligens noen andre småting, men jeg kan garantere at jeg var mye lykkeligere da enn dagens ungdom/mennesker som har alt.

Litt avsporing der, men egentlig så er vel ikke strømmen så dyrt når alt kommer til alt, det er jo bare å se ut i Europa.

Når det er sagt så er jeg ikke negativ til billigere strøm, for det er jo ikke dyrt å produsere den.

Lenke til kommentar

Fra 2001 til i dag har norske husholdningers elforbruk pr person vist et konstant forbruk på rundt 7000 KWh/år, mens produksjon har økt fra 120 til 140 TWh/år, en økning som som tilsvarer befolkningsveksten. Så hva er grunn for dette paniske behov for øket strømpris og nettleie vi nå utsettes for? Å bruke "klimakampen" som argument for stadig mer penger til staten resulterer bare i økende politikerforakt.

Lenke til kommentar

Fryktelig dårlig, rett og slett. Staten tilbyr seg altså å betale tilbake litt så lenge prisene bikker 4-500% avanse, i seg selv et absurd overskudd. Det er jo i praksis staten som tar seg betalt såpass, så at det liksom er et kraftfullt tiltak de nå har kommet med er direkte usant. Prisene er så høye at det først og fremst minner om svindel, og er i praksis en ekstraskatt på inntil flere tusenlapper i måneden. Man grafser til seg med håv, og gir tilbake med pinsett.

Bedrifter får ingenting, så da blir det ekstra prisstigning, tap av arbeidsplasser og ytterligere tap av kjøpekraft for forbrukerne. Man skaper NAV-klienter med viten og vilje, og står i fare for å ta knekken på norsk industri og sørge for storstilt utflagging. Konsekvensene av å ikke ta dette seriøst og sørge for konsekvent lave strømpriser i Norge kan bli voldsomme. Politisk uvilje på høyeste nivå er det vi er vitne til.

Personlig får jeg for øvrig ingenting. Bor i et sameie med felles strømløsning, så da tilsier en eller annen uforståelig logikk at vi må betale statens ågerpriser i sin helhet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Greien er jo at ok, det er mange som har mer enn de trenger og som ødsler bort på vanvittig vis. MEN det er også veldig mange som lever på et absolutt minimum. Når man tvinger de med svært romslig økonomi til å begrense seg på denne måten så knuser man dem som allerede har det svært trangt eller verre. Det går ikke an å løse problemet ved å la prisen på livsnødvendige goder løpe løpsk og mene det er greit fordi de som har stor velstand trenger å roe seg. Det er som alltid, det er de som har minst som blir straffet, og de med mest merker det ikke en gang. Skulle tro denne regjeringen forstod det, men denne måten å løse ting på brukes gang på gang på gang. 

Jeg er ikke en gang enig i at nordmenn i stor grad sløser med strøm. Fordi vi har rein og tilgjengelig strøm så brukes den til alt, og det er villet politikk. Norge er kaldt og mørkt og vi fyrer med strøm. Hvem er det og hvordan gjør de det, alle de som sløser med strømmen, som gjør at vi trenger å stramme inn i så stor grad at folk skal fryse i mørket innendørs og gartnerier skal gå konkurs?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Dellers skrev (25 minutter siden):

Personlig får jeg for øvrig ingenting. Bor i et sameie med felles strømløsning, så da tilsier en eller annen uforståelig logikk at vi må betale statens ågerpriser i sin helhet.

Mistenker sterkt at det er pga redselen for å bryte EØS avtalen som gjør at sameier ikke får denne stusslige rabatten på strøm over 70øre kwt, at det går innunder ulovlig subsidiering.

Ellers helt enig, dette fullstendig ødelegger velferden i Norge.

Vi har politikere fullstendig blottet for konsekvenstenkning.

Virker som dem har tenkt at vi kun skal leve av oljen i fremtiden, for absolutt alt av verdiskapende bedrifter blir jo solgt til utenlandske eiere pga formuesskatten. Er ikke mye igjen av norskeide private bedrifter.

Å nå med disse høye prisene på strøm så vil kraftkrevende industri heller ikke ha noen fordel av å drive så langt i nord.

Om 5-10 år så vil våres økonomien være noe tilsvarende Romania, er ikke så enormt langt unna Polsk nivå nå.

Før herjingene til Brundtland så var det alt for Norge, nå er det alt for EU.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (15 minutter siden):

Greien er jo at ok, det er mange som har mer enn de trenger og som ødsler bort på vanvittig vis. MEN det er også veldig mange som lever på et absolutt minimum. Når man tvinger de med svært romslig økonomi til å begrense seg på denne måten så knuser man dem som allerede har det svært trangt eller verre. Det går ikke an å løse problemet ved å la prisen på livsnødvendige goder løpe løpsk og mene det er greit fordi de som har stor velstand trenger å roe seg. Det er som alltid, det er de som har minst som blir straffet, og de med mest merker det ikke en gang. Skulle tro denne regjeringen forstod det, men denne måten å løse ting på brukes gang på gang på gang. 

Jeg er ikke en gang enig i at nordmenn i stor grad sløser med strøm. Fordi vi har rein og tilgjengelig strøm så brukes den til alt, og det er villet politikk. Norge er kaldt og mørkt og vi fyrer med strøm. Hvem er det og hvordan gjør de det, alle de som sløser med strømmen, som gjør at vi trenger å stramme inn i så stor grad at folk skal fryse i mørket innendørs og gartnerier skal gå konkurs?

Vel, vi bruker jo vannkraft til å produsere strøm, sånn som du legger det frem kan det nesten virke som om vi har ubegrenset med strøm og at vannreservoarene aldri blir tomme.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Dragonlove said:

Velferden har gjort oss utrolige bortskjemte og vi sløser penger som bare det på materielle ting, når man gir barna sine iPhoner, PC'er, spillemaskiner osv... Til jul blant annet, er det noe som har gått galt en plass, jeg er nok ikke noe bedre selv, man følger jo strømmen, når jeg var unggutt fikk jeg kanskje Guinness Rekordbok til jul av mine foreldre og muligens noen andre småting, men jeg kan garantere at jeg var mye lykkeligere da enn dagens ungdom/mennesker som har alt.

Litt avsporing der, men egentlig så er vel ikke strømmen så dyrt når alt kommer til alt, det er jo bare å se ut i Europa.

Når det er sagt så er jeg ikke negativ til billigere strøm, for det er jo ikke dyrt å produsere den.

Bare fordi noen kjøper iphoner til ungene sine betyr det ikke nødvendigvis at de har råd til det. Strømprisen er ikke noe problem for de som har råd til det. Barn var like bortskjemte før i tiden.

Problemet er vel heller ikke at strømmen er dyr, men at staten har presset på at folk skal bruke mest mulig strøm for så å øke prisene 10x over natten. Så folk har ikke hatt muligheten til å omstille seg.

Men som du kan se på luftkvaliteten så er omstillingen godt i gang.

Det som er litt morsomt å følge med på er luftkvaliteten i "grønne" Norge nå for tiden.

1C5AB18A-EF87-42BD-8BD0-BD9B613E9AC5.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (13 minutter siden):

Vel, vi bruker jo vannkraft til å produsere strøm, sånn som du legger det frem kan det nesten virke som om vi har ubegrenset med strøm og at vannreservoarene aldri blir tomme.

Både Norge og Norden har i dag et kraftoverskudd, og selv med økt behov for elektrisitet til transport og industri viser Statkrafts analyser at overskuddet vil øke i årene som kommer. (statkraft.no)

Lenke til kommentar

Det ble en slags kompensasjon for vanlige folk,  og samtidig er det jo med på å sikre de ekstraordinære inntektene til kraftprodusentene. Det blir jo et nullsumtiltak for staten som eier de samme kraftprodusentene. For et par måneder siden gjorde spanjolene det på en litt mer direkte metode. https://www.theguardian.com/world/2021/sep/14/spain-cuts-soaring-energy-prices-with-emergency-measures

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

https://www.nrk.no/norge/borettslag-med-fellesmaler-far-ikke-stromhjelp-av-staten-1.15768600 

Borettslag med fellesmåler får ikke strømhjelp av staten.

Det var det jeg visste ville skje. Visse hendelser og handlinger er ganske forutsigbare. Prisen på FV følger strømprisen, men det er ikke basert på strøm. Har de ikke avtale om makspris - så får de maks pris.

Regjeringens krisehjelp mot høye strømpriser gjelder ikke for sameier og borettslag som har oppvarming, strøm og varmtvann på fellesmåler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sitat NRK.no :   

Mens hver leilighet regnes som en husholdning, regnes selve borettslaget som næringskunde.

Dermed vil man kunne måtte betale full strømpris over fellesutgiftene for ting som for eksempel:

  • Belysning utendørs og i trapperom og boder
  • Fellesvaskeri
  • Elektrisk oppvarmet sentralvarmeanlegg og varmtvann
  • Lading av elbil i garasjeanlegg

NRK kjenner til at en rekke borettslag allerede har varslet at felleskostnadene skrus opp for å ta høyde for økte strømutgifter gjennom vinteren.

 

Lenke til kommentar

Gikk nylig over på fastpris 154 kr/kwt, før tiltakene fra regjeringen ble kjent. Som mange andre familier bruker vi mest strøm på ettermiddag/kveld når spotprisen for tiden ligger på mellom 200-500 kr/kwt. Har ingen bindingstid så kan enkelt bytte tilbake til spotpris. Skjønner ikke helt hvordan støtten fra staten påvirker de som har fastpris. Kan noen forklare meg hva som har potensiale for å være mest lønnsomt mellom spotpris/fastpris? Er litt bekymret for at jeg går på en kjempesmell ved å beholde fastpris. 

Lenke til kommentar

En ting som jeg mener burde vært gjort i samme slengen som å komme med høye strømpriser, var å sette opp et fond eller en støtteordning som gir bistand til energieffektivisering. Enova gir ikke lenger støtte til "ordinær" energieffektivisering og lavthengende frukter, men litt mer ambisiøse tiltak og investeringer som bidrar til å introdusere ny teknologi til markedet. 

Den norske stat samt kommuner og fylker har vel mange, mange milliarder i ekstrainntekter pga årets høye strømpriser. Støtteordningen som nå ble offentliggjort koster vel noe sånt som 5-6 mrd? Hva om de i tillegg hadde satt opp et fond på 5 eller 10 mrd med relativt enkle søknadskriterier som utelukkende skulle benyttes til de mest effektive og enkleste formene for energieffektivisering? Luft-til-luft og andre typer varmepumper, etterisolering av tak og vegger, skifte til mer energieffektive vinduer og bedre styring av oppvarming og varmtvann. Hadde ikke trengt å være massive støttesatser, men opptil noen titusener for de litt dyrere av disse opplistede tiltakene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
564215 skrev (1 time siden):

Har ingen bindingstid så kan enkelt bytte tilbake til spotpris.

Merkelig. Fastpris har vanligvis en kontraktsperiode. Hvilken avtale er dette (strømleverandør/avtalenavn)?
 

564215 skrev (1 time siden):

Kan noen forklare meg hva som har potensiale for å være mest lønnsomt mellom spotpris/fastpris?

Hvor mye staten refunderer er uavhengig av hvilken type strømavtale du har.

Lenke til kommentar
Nokia1803 skrev (På 12.12.2021 den 12.53):

Vi har jo vært bortskjemt med å kunne bruke så mye strøm vi vil uten å bli ruinert. Den tiden er nok forbi. Nå må vi lære og leve med å være mer bevisst på når vi bruker strøm og hvordan. På 70 og 80 tallet levde vi slik husker jeg. Er ikke verre enn det.

 

det er veldig lenge siden folk faktisk begynte å være obs på strømforbruket sitt, så at vi nå liksom trenger enda en runde voksenopplæring i å spare strøm, er å overdrive. Det finnes kanskje noe uvett/sløsing blant ungdom, men voksne generasjoner er bevisst for lengst og har ytt sine bidrag på forskjellig måte i å redusere strømforbruket.

problemet er altså ikke "folk" men systemet og politikere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...