Gå til innhold

Regjeringen tar halvparten av regningen for høye strømpriser


Anbefalte innlegg

Kan virke som at SV er einige i at taket skal vere 5000kWh noko som er heilt hårreisande. Det vil altså dekke rikfolk som har varmekablar i oppkøyrselen osv.
Kanskje det kan vere eit ok tak for bønder som har kun ein målar, men for einebustader så er 5000 langt over normalen for ein månad.
Gjennomsnittet per år er vel rundt 20000?

Barndomsheimen min var eit heilt normalt hus frå 1976 og der brukte foreldra mine omlag 16000kWh per år etter at vi ungane flytta ut.

Dei som har ein ok fastprisavtale kan jo berre bruke opp mot maks og faktisk få tilbake meir enn det dei må betale.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da er de offisielle gjennomsnitt-spotprisene for desember klare.

Østlandet (NO1)  221,41 øre inkl. mva. per kWh

Sørlandet (NO2)  221, 35 øre inkl. mva. per kWh

Vestlandet (NO5) 220,86 øre inkl. mva. per kWh

kompensasjon på strømregninga vil da bli rundt 73 øre per kWh i de nevnte prissonene.

(Midt-Norge (NO3) og Nord-Norge (NO4) hadde lavere gj.snitt spotpris enn prisgrensa på 70 øre i "Støre-pakka" og faller dermed utenom)

Lenke til kommentar
4 hours ago, Mr.M said:

Da er de offisielle gjennomsnitt-spotprisene for desember klare.

Østlandet (NO1)  221,41 øre inkl. mva. per kWh

Sørlandet (NO2)  221, 35 øre inkl. mva. per kWh

Vestlandet (NO5) 220,86 øre inkl. mva. per kWh

kompensasjon på strømregninga vil da bli rundt 73 øre per kWh i de nevnte prissonene.

(Midt-Norge (NO3) og Nord-Norge (NO4) hadde lavere gj.snitt spotpris enn prisgrensa på 70 øre i "Støre-pakka" og faller dermed utenom)

De snittprisene de bruker burde vært vektet gjennom døgnet basert på en gjennomsnittlig forbruksprofil.
I dag er snittprisen 233 øre, men omtrent samtlige timer man er våken, og derfor bruker mest strøm så er prisen over snittet.

Fra kl 0900 -> 2200 så var timesprisen høyere en snittet for i dag. Snittet de timene var 278,8 øre. Men vekter man opp timene man normalt bruker mest strøm (morgen, og middagstider) så vil snittet bli enda høyere.

Hver dag (eller natt når vi sover og bruker mindre strøm) så vektes de lavere timene like mye inn i månedssnittet, som gjør at strømstøtten vi får blir mindre verdt.

Hadde man vektet prisen etter snittforbrukskurven så hadde snittprisen vært mye høyere.

Har man spot pris, og sammenligner sin egen regning fra strømselskapet så vil man se en langt høyere månedssnitt enn de tallene som brukes for å kalkulere støtte.

Endret av MegaMann2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (4 timer siden):

De snittprisene de bruker burde vært vektet gjennom døgnet basert på en gjennomsnittlig forbruksprofil.
I dag er snittprisen 233 øre, men omtrent samtlige timer man er våken, og derfor bruker mest strøm så er prisen over snittet.

Fra kl 0900 -> 2200 så var timesprisen høyere en snittet for i dag. Snittet de timene var 278,8 øre. Men vekter man opp timene man normalt bruker mest strøm (morgen, og middagstider) så vil snittet bli enda høyere.

Hver dag (eller natt når vi sover og bruker mindre strøm) så vektes de lavere timene like mye inn i månedssnittet, som gjør at strømstøtten vi får blir mindre verdt.

Hadde man vektet prisen etter snittforbrukskurven så hadde snittprisen vært mye høyere.

Har man spot pris, og sammenligner sin egen regning fra strømselskapet så vil man se en langt høyere månedssnitt enn de tallene som brukes for å kalkulere støtte.

Jeg tror det blir motsatt for oss og en del andre. Vi har vært nøye med å ikke lade elbilene i de dyreste periodene, dermed bør spot-prisen egentlig bli lavere enn snittet. For de uten elbil eller annet lett flyttbart forbruk er det nok vanskeligere å komme under. 

Fasiten får vi dessverre ikke før om ca. 2,5 uker. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 11.12.2021 den 13.54):

Nei, regjeringen tar ikke halvparten av regningen.

Stemmer! DYR strøm gjør ALT dyrere. Alle bedrifter får høyere utgifter, og må da øke prisene på sine varer. Konsumentene må betale økningen i pris. Mange arbeidsplasser mister konkurranseevnen sin p.g.a. høye strømpriser, og må si opp folk.

Regjeringen dekke IKKE slike økte utgifter. Hverken for folk eller bedrifter. Vi er inne i en galopperende prisstigning nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vi sitter med innkjøp, og nye prislister strømmer inn. Noen oppgir strømprisen som grunnen for alle prisøkningene, der noen er over 10% I tillegg må vi betale en voldsom regning for vårt eget lille og normale strømbehov og må selv øke våre dekningsbidrag eller redusere lagerverdier. Momsen øker selvsagt også på toppen for kundene som ikke har fradrag. (Jepp - det er mange som ikke får fradrag for moms, ingen private og ikke de som driver utenfor avgiftsområdet). Et legesenter har avtalte priser til sine kunder eller kommunen, og må stramme inn og/eller øke prisene. Om de kan legge på de offentlige egenandelene, det tror jeg ikke.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kremt skrev (4 minutter siden):

Samtidig blir mange redde og reserverte for hva som vil skje i fremtiden, og setter av større reserver.

F eks kjøper mindre/færre tjenester og billigere eller færre varer. Mange droppet julegavene til gode forbindelser, og vi fikk bare julekort - ikke vinflasker til jul. Julebonusen var i fjor 2000 kr. I år fikk vi en 0,5 liter tur-termos med reklame på ..... De skulle kundene fått, men ble i stedet våre ansattes julebonus - og kundene våre fikk bare julekort.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

spm. litt på sidelinjen kanskje (?) men noen fler med Fortum her, som har fått faktura på kr. 0,- ?

jeg har Avtalegiro på strømmen (gjerne forfall rundt 24.) så blir jo trukket automatisk, men nå hadde det kommet ei faktura fra dem i postkassen/innboks i nettbanken. Har aldri opplevd før.

vet ikke om dette har noe med kompensasjon å gjøre og evt. rusk i maskineriet i den forbindelse?

Antar det kommer ny/blir trukket en "ordentelig" faktura på 24'ende. slik det skal være. (regner med å betale et par tusen kroner, og ikke 0, så det stemmer i allefall ikke.)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
trn100 skrev (På 13.12.2021 den 19.23):

Når jeg ser på de opplyste husene rundt omkring her virker det ikke som om det er veldig mange som bekymrer seg for strømutgiftene tross alt, selv om det sikkert dreier seg om LED lys, men allikevel 😉

Føles omtrent ut som å bo i et juletre.

Beregningen virker også ganske så vilkårlig og høres ut som noe som kunne vært tatt ut av mattebok for førsteklassinger? Dekke halvparten av prisen over 70 øre pr. kWh, og eks. MVA? Øystein Sunde kunne nesten ikke ha funnet en bedre løsning.

Og 5000 kWh pr. måned!? 😮 Jeg bruker under 9000 kWh pr. år i min leilighet med 2 soverom...

Det er et stipulert forbruk på 180.000KWh her på Knivsø i Halden. Jeg bor selv på 40kvm i kjelleren, men leier det meste av de resterende 1300kvm. Totalt bor det 20 personer her(i 11 boenheter). Det er kun 1 måler på begge byggene. Så på vinteren kan jeg forvente over 20.000KWh pr. mnd. Skal jeg da betale 100.000kr pr. mnd i strøm? ..og skal jeg øke husleia tilsvarende for mine leietakere(trygdede, og arbeidere), eller bør jeg få strømstøtte for hele forbruket? Her er det hverken varmekabler utedørs(og knapt nok innendørs), eller svømmebasseng, eller flombelysning i hagen.

Lenke til kommentar
Bighand skrev (2 timer siden):

Det er et stipulert forbruk på 180.000KWh her på Knivsø i Halden. Jeg bor selv på 40kvm i kjelleren, men leier det meste av de resterende 1300kvm. Totalt bor det 20 personer her(i 11 boenheter). Det er kun 1 måler på begge byggene. Så på vinteren kan jeg forvente over 20.000KWh pr. mnd. Skal jeg da betale 100.000kr pr. mnd i strøm? ..og skal jeg øke husleia tilsvarende for mine leietakere(trygdede, og arbeidere), eller bør jeg få strømstøtte for hele forbruket? Her er det hverken varmekabler utedørs(og knapt nok innendørs), eller svømmebasseng, eller flombelysning i hagen.

Spesialtilfelle, men et alternativ er å få satt opp flere målere, slik at hver måler er ett abonnement, og som da og er mottakelig for strømstøtte. Koster litt mere, så her må det regnes på hva som lønner seg med forskjellige scenarier for forventet strømpris og forbruk ved forskjellige værforhold.

Om hver beboer er ansvarlig for "sin" måler og abonnement, vil de måtte dekke ekstrakostnaden for abonnement, selv om du må legge ut ihvertfall for etableringen (vet ikke om du kan fakturere det videre på noen måte), og da betaler beboerne for faktisk strømforbruk og abonnement, uten at du må bruke tid og energi på å beregne andel for hver enhet.

Må jo ikke ha en per beboerenhet, men nok til at hvert abonnement ikke kommer over grensen for støttens maksimum. Kanskje holder det med en per bygg? Eller om du må ha flere per bygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...